Missä iässä aloittaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tennarit
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Terve. Olen 14,5v. Ensi vuoden alussa täytän 15, jolloin olisi mahdollisuus aloittaa puntinnosto harrastus. Olen n. 181cm pitkä, ja suurin kasvupyrähdys takana. Nyt tullut vuodessa mittaa about 7cm. Mutta haluaisin kasvaa vielä jonkin verran ainakin 5cm, joten onko puntista haittaa ja milloin suosittelette minulle sen aloittamista?

joo hyvin sen vois jo nyt aloittaa. kovat mave ja kyykky setit vissiin hyvä jättää väliin? näin ainakin itseymmärtänyt.

Ei niistäkää haittaa ole mikäli oikein tekee. Mut muistahan että ei ole varmaa että muutenkaan kasvaisit enää sitä viittä senttiä, eli treenaamaan vaan nii tulee siitä edestä leveyttä se kymmenen senttiä lisää :)

Itse en kyllä suosittelisi ainakaan tuolla iällä vielä, kun olet vielä kasvamassa. Et menetä mitään vaikka menisit vuoden tai jopa kaks myöhemmin. On ainaki liikunnan opettaja sanonu, tästä ettei kannta vielä ku kasvaa. Serkku jäi aika paljo lyhyemmäksi, kun meni nuorena nostelee kerrostalon bunkkeriin penkkiä ja jotain pikku treeniäki. Oltiin silti samanpitusia. Kyllä kait täällä näitä joitain fysioterapauttejaki tai jotain vastaavia tietävempiä liikkuu, niin valistakaamme meitä tietämättömiä :D

Itse aloitin 9 vuotiaana ja silti pituutta 187, että ei oo mulle paljoo pituuteen vaikuttanut :) ja vielä sekin mainittakoon että polttanutkin olen 14 vuotiaasta ja silti vanhempiani pitempi olen jne.

Ihan hyvin voit aloittaa. Itsekkin aloitin salilla käynnin tuossa iässä. Kunhan muistat aloitella rauhallisesti niin hyvä tulee. :)

Itse en kyllä suosittelisi ainakaan tuolla iällä vielä, kun olet vielä kasvamassa. Et menetä mitään vaikka menisit vuoden tai jopa kaks myöhemmin. On ainaki liikunnan opettaja sanonu, tästä ettei kannta vielä ku kasvaa. Serkku jäi aika paljo lyhyemmäksi, kun meni nuorena nostelee kerrostalon bunkkeriin penkkiä ja jotain pikku treeniäki. Oltiin silti samanpitusia. Kyllä kait täällä näitä joitain fysioterapauttejaki tai jotain vastaavia tietävempiä liikkuu, niin valistakaamme meitä tietämättömiä :D

Sun liikunnanopettajas on hyvin lähellä eläkeikää ja kaavoihinsa kangistunut? Kuulostas ainakin siltä.
Ite en ainakaan näe MITÄÄN syitä miksei voisi punttaamista aloittaa jo hyvinkin nuorella iällä, miksei jo vaikka heti kun murrosikä alkaa, tai vaikka aikaisemminkin.

vähän kuulostaa hauskalta tuo "haluaisin kasvaa vielä 5cm" jos ei kasva niin ei kasva, eikä siihen auta se vaikkei tekis yhtään mitään.

Aika vanha ja kaavoihin kangistunut juttu tämä ettei saa ennen kun ollaan täysiämiehiä mennä punttisalille, ei se puussakiipeily taida sen riskittömämpää olla..

Kai sen järkikin sanoo jos pituuskasvu on pahasti kesken ja lähtee salille isoilla painoilla raskaita liikkeitä riuhtomaan -> ei se ainakaan pituuskasvua edesauta. Tällöin keho käyttää saamansa energian lihasten palautumiseen/kasvattamiseen eikä pituuskasvuun.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ja ne hormonit eivät yksinään kasvata yhtään mitään.

Tästä päättelemme että kuntosaleille K-18 kyltit, miksei samantien vaikka jääkiekon harrastamiseen ikäraja K-18 ja varoitus: VAROITUS! Liiallisesti nautittuna voi aiheuttaa kitukasvuisuutta ja kääpiötautia.

No leikki leikkinä, ei varmasti tee hyvää mavettaa, kyykätä ja tehdä muita "raskaampia" liikkeitä reenistä toiseen paskalla tekniikalla, mutta kuka käskee tekemään näin?

Itse tuli joskus jääkiekkoaikoina (13-16v) reenattua juurikin näin, ja silti kasvoin ihan hyviin mittoihin. En usko että ainakaan mulla vaikuttanut yhtään pituuskasvuun.

Niin ja tosiaan kattoo mitä laittaa suuhunsa ja reenaa maltilla niin ei punttailussa nuorena oo mitään ongelmaa mun mielestä, liikuntaa siinä missä muutkin lajit.

Joo o, itsehän aloitin treenaamisen 16 vuotiaana ja pituuskasvu oli jo silloin pysähtynyt. Nyt olen kuukauden päästä 22v, 172cm ja olisin halunnut kasvaa vielä vaikka 10cm :D

Vaikka kuinka haluisit kasvaa vielä 5cm, ei sitä välttämättä tapahtuisi vaikket aloittaisikaan punttaamista :D Mutta tosiaan, jos malttaa rauhassa reenata niin ihmeessä! Tosin nuo yleiset K-15 saleilla on varmastikin jollakin perusteltu. Kandee ehkä kysellä vaikka koulun terkkarilta tai käydä lekurilta tiedustelemassa. Suosittelen kuitenkin kuuntelemaan terveysalan ammattilaisia enemmän ku pakkiksen käyttäjiä ;)

[sarkasmi]

Pituuskasvuiässä kannattaa ehdottomasti treenata kori- tai lentopalloa, kun niiden lajien ammattilaiset on kaikki pitkiä miehiä.

[/sarkasmi]

Kai sen järkikin sanoo jos pituuskasvu on pahasti kesken ja lähtee salille isoilla painoilla raskaita liikkeitä riuhtomaan -> ei se ainakaan pituuskasvua edesauta. Tällöin keho käyttää saamansa energian lihasten palautumiseen/kasvattamiseen eikä pituuskasvuun.
Käsittämätöntä miten jotkut jaksaa vieläkin ihan tosissaan selittää tätä juttua. Punttitreeni ei vaikuta millään tavalla pituuskasvuun.

Käsittämätöntä miten jotkut jaksaa vieläkin ihan tosissaan selittää tätä juttua. Punttitreeni ei vaikuta millään tavalla pituuskasvuun.

No sulla on ihan yhtälailla perustelut kun sun viittaamallakin henkilöllä? Tutkimustuloksia peliin ennen ku aletaan päätä aukomaan.

Murrosiässä/kasvuvaiheessa testosteronin eritys sulkee luiden epifyysilevyt. Ja btw punttitreeni aiheuttaa testosteronin eritystä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom