Missä iässä aloittaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tennarit
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Nyt mä en ymmärrä. Murrossiän käynnistää testosteronin eritys (pojilla siis:D) niin miten testosteroni sulkis epifyysilevyjä?

Varmaankin olisi järkevää antaa täsmällisempiä ohjeita. Eli jos tekniikat on kunnossa, ja tekee liikkeet oikein, sekä muistaa aloittaa rauhallisesti, tuskin tulee muita kuin positiivisia vaikutuksia pituuskasvuun.

Kyllä mun mielestä tuossa iässä voi jo aloitella. Menet saliile, rupeat rauhassa tutustumaan eri juttuihin, ja tarpeeksi pienillä painoilla aluksi etsimään oikeaa tekniikkaa. Ja kannataa varmasti aluksi tutustua ensin näihin perusliikkeisiin, kyykkyä ja penkkiä, ehkä maastavetoakin. Myöhemmin sitten muovailet itsellesi sopivan ohjelman. mutta maltti on valttia näin alussa. Siitä se sitten lähtee! :)

Kai sen järkikin sanoo jos pituuskasvu on pahasti kesken ja lähtee salille isoilla painoilla raskaita liikkeitä riuhtomaan -> ei se ainakaan pituuskasvua edesauta. Tällöin keho käyttää saamansa energian lihasten palautumiseen/kasvattamiseen eikä pituuskasvuun.

Jep, näin itsekkin olen asian ymmärtänyt. Ja siis se oli entinen liikunnan opettaja, joka tätä sano. Et kyllä omasta mielestäni menetä mitään jos menet vuoden kaks myöhemmin, kun olet sillon jo sitte todennäköisesti kasvanut melkeinpä täysin sen minkä kasvat. Riippuen tietenki henkilöstä ihan, että jotku vasta alka kasvaa tuossa vaiheessa, mutta jos kellään ei ole mitään faktoja nyt tarjota niin en ala inttää täällä mitään asiasta sen kummemin. Itse aloin käymään siinä 16v vähän jälkeen, lähempänä 17v kun oli terveystarkastus ja en ollu kasvanut juurikaan, kuin jonku 2cm ja ajatelin, että en varmaan kasvakkaan enään ja menin salille ja sen jälkeenpä se kasvaminen loppuiki täysin tähän 188 centtiin. Kaikki tekevät omat ratkaisut, koska menevät sinne. Lopetan aiheen omalta osaltani tähän.

Kai sen järkikin sanoo jos pituuskasvu on pahasti kesken ja lähtee salille isoilla painoilla raskaita liikkeitä riuhtomaan -> ei se ainakaan pituuskasvua edesauta. Tällöin keho käyttää saamansa energian lihasten palautumiseen/kasvattamiseen eikä pituuskasvuun.

Onko tästä mitään todisteita, että punttaaminen pysäyttäisi pituuskasvun. Kaikki vaan puhuvat tyyliin "kaikkihan sen tietää." ja "sanoohan sen järkikin". Minun järki ei sano. Kyllä ihminen on tarkoitettu nostelemaan painavia esineitä ja kiipeilemään puissa (leuanveto). Kyllä treenaus kannattaa aloittaa mieluummin aikaisin kun notkoselkää ja kaljamahaa ei vielä ole kehittynyt.

Onko tästä mitään todisteita, että punttaaminen pysäyttäisi pituuskasvun. Kaikki vaan puhuvat tyyliin "kaikkihan sen tietää." ja "sanoohan sen järkikin". Minun järki ei sano. Kyllä ihminen on tarkoitettu nostelemaan painavia esineitä ja kiipeilemään puissa (leuanveto). Kyllä treenaus kannattaa aloittaa mieluummin aikaisin kun notkoselkää ja kaljamahaa ei vielä ole kehittynyt.

Kun asiasta ei ole mitään todisteita puoleen tai toiseen, niin kannattaako sitä silloin lähteä riskeeraamaan aivan turhaan?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Oletetaan, että joku nuorimies on käyny salilla ½ vuotta ja hänen epifyysilevynsä ovat sulkeutuneet kovien treenien johdosta, eikä hän kasva enää pituutta(vaikka tähän olisi ollut mahdollisuus jos ei olisi käynyt puntilla). Jos tämä nuoriherra nyt lopettaisi salilla käymisen niin jatkuisiko pituuskasvu vai jäisikö se siihen lopettamisesta huolimatta?

Oletetaan, että joku nuorimies on käyny salilla ½ vuotta ja hänen epifyysilevynsä ovat sulkeutuneet kovien treenien johdosta, eikä hän kasva enää pituutta(vaikka tähän olisi ollut mahdollisuus jos ei olisi käynyt puntilla). Jos tämä nuoriherra nyt lopettaisi salilla käymisen niin jatkuisiko pituuskasvu vai jäisikö se siihen lopettamisesta huolimatta?
Luultavasti ei jatkuisi jos pituuskasvu on jo loppunut :D

Itse aloitin 13-vuotiaana salilla käymään enkä oo kyl huomannu et pituuskasvu ois hidastunu. IMO senkus treenaamaan:puntti:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom