Minkä ikäisenä voi treenaamisen aloittaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja dear_a
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Fiksummat, antakaa näkemyksenne...

Pienet (= teinit) veljeni haluaisivat aloittaa salilla käymisen ja kyllähän isosisko sen ymmärtää. ;) Ja suosittelisikin, mutta mietityttää, että missä iässä voi aloittaa treenaamisen painoilla. Olen ollut lukevinani, että alle 16 v. ei kannattaisi aloittaa ja onpahan joillain saleillakin K-16 tai K-18 rajoitukset.

Saleja varmasti löytyy minne nuoremmatkin pääsevät, MUTTA jotteivat pienet veljet aiheuttaisi itselleen turhia ongelmia jatkoa ajatellen, niin minkä ikäisenä salille voisi lähteä?

Antakaas nyt jotain viitettä, niin tietää sitten isosisko viisaana ohjeistaa... :rock:

Kyllähän sitä 14 vuotias jo voi hyvin alkaa painoilla harjoittelemaan. Tosin alussa harjoitellaan huolella tekniikka kuntoon, sitten vasta hiljalleen lisätään painoja. Sarjapituudetkin kannattanee pitää siellä 10 pinnassa ja panostaa myös muuhunkin liikkuntaa, kuten vaikka pallopeleihin tai lenkkeilyyn. Myös lihashuolto (venyttelyt, hieronta, yms) kannattaa opetella heti alkuun.

Myös ruokapuoli heti kuntoon, kasvuiässä oleva urheilija tarvitsee PALJON ravintoa.

Timba79 sanoi:
Kyllähän sitä 14 vuotias jo voi hyvin alkaa painoilla harjoittelemaan. Tosin alussa harjoitellaan huolella tekniikka kuntoon, sitten vasta hiljalleen lisätään painoja. Sarjapituudetkin kannattanee pitää siellä 10 pinnassa ja panostaa myös muuhunkin liikkuntaa, kuten vaikka pallopeleihin tai lenkkeilyyn. Myös lihashuolto (venyttelyt, hieronta, yms) kannattaa opetella heti alkuun.

Myös ruokapuoli heti kuntoon, kasvuiässä oleva urheilija tarvitsee PALJON ravintoa.

Jeps, noista samaa mieltä, mutta omakohtainen kokemus on, että harva 14v. jaksaa/osaa etsiä tietoa ja soveltaa sitä oikein, eli homma lähtee helposti räpylästä (liian isot painot, liian pitkät reenit, samoja liikkeitä [penkki+haukka :D ], ei riittävästi lepoa), jos ei ole ketään ohjaamassa.

Eli paras on jos saat jonkunmoiset ohjeet väännettyä pikkuveikoille.

Ediiit: mutuilen tuon 16v. olevan "parempi" ikä alottaa, sitä ennen voi tietty pohjustaa justiinsa muulla urheilulla ja esim. punnerrus/leuanveto jne. meiningeillä.

Timba79 sanoi:

Juuri näin. Itsekin olen 14v.

Isosisko kiittää! ;)

Mitä muita tuollaisia teineille sopivia liikkeitä tulee mieleenne kuin punnerrukset ja leuanvedot, vatsalihasliikkeet ja (askel)kyykyt? Edellyttäen tietysti, että liikeradat menee näissäkin oikein.

Oon varmaan kauhea isosisko kun kiellän pieniä menemästä salille. "Nyt kun teette 2 vuotta näitä näillä toistomäärillä niin sitten pääsette salille vuonna 2007..." Jos joku sanoisi mulle näin, en tiedä mitä tekisin. :D No, onhan se helpompi sanoa mitä tehdään kuin ottaa käskyjä/ohjeita vastaan....

dear_a sanoi:
Mitä muita tuollaisia teineille sopivia liikkeitä tulee mieleenne kuin punnerrukset ja leuanvedot, vatsalihasliikkeet ja (askel)kyykyt? Edellyttäen tietysti, että liikeradat menee näissäkin oikein.

Lyhyempi lista tulee, kun listaa liikkeet, joita EI saisi tehdä. Näihin siis kuuluu raskaat kyykyt ja maastaveto(ehdoton ei, pirun raskas selkärangalle ja jalkojen luille). Muuten tosiaan käy suurin osa liikkeistä, kunhan toistot pysyy tarpeeksi korkealla.

Kaikki omalla ruumiinpainolla tehtävät liikkeet ovat sensijaan loistavia, varsinkin nuoremmille.

Minä olen sitä mieltä, että saliharjoittelun oikein tehtynä voi aloittaa kyllä nuorempanakin kuin 16-vuotiaana.. :rolleyes: Itse olen tämä aikasemminkin jonnekkin tänne kirjoittanut, mutta kirjoitetaan nyt uudestaan. Eli siis itse olen aloittanut 12-vuotiaana treenaamaan. Alusta asti olen treenannut oikein ja nousujohteisesti olen lisännyt painoja. Olen tehnyt alusta asti kaikkia raskaita perusliikkeitäkin. Tottakai alkuun ihan se oma voimien lähtötaso piti huolen siitä, että painot pysyivät riittävän pieninä. (koska liikkeiden puhtaushan ei saanut missään tapauksessa kärsiä ;) ) Nyt olen 16 ja voisin kyllä jopa väittää ettei tuosta treenaamisesta minulle ainakaan mitään suurempaa haittaa ole ollut-päinvastoin. :hyper:

Ei nuorena salilla käymisessä ole mitään pahaa. Täytyy kuitenkin muistaa että kun vielä kasvaa pituutta niin ei kannata joka sali kerta tehdä todella lyhyttä sarjaa raskailla painoilla esim. kyykyssä ja mavessa, sillä pituus kasvu voi kärsiä.
edit: Itse aloitin 15 vuotiaana.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
ka1 sanoi:
Selkään kohdistuvaa rasitusta pitää välttää, tai pituuskasvu lakkaa.

Ei se nyt ihan näinkään mene. MAKSIMIkuormia selälle on syytä rasittaa, ei kaikkea selälle tulevaa rasitusta. Sillä käytännössä erilaiset pallopelit, hypyt sun muut rasittaa selkää ehkä jopa enemmän mitä järkevä punttitreeni, enkä ole kuullut, että esim. lätkänpelaamisen takia kenenkään pitusskasvu olisi pysähtynyt.

Sensijaan rajumpaa dieettiä on kasvuikäisenä syytä välttää, sitten voi pituuskasvukin häiriintyä jos keho on koko ajan miinuskaloreilla ja tulee vielä urheilusta kova kulutus päälle. Eli sapuskaa koneeseen vaan ja paljon, mutta kuitenkin järkevistä lähteistä, eli ei mitään pizzamättöä jatkuvasti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom