Minäkuvan negatiivinen muutos?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jamira
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Heipä hei.

Ensin vähän taustaa, olen kolmeakymppiä lähentelevä mies, joka on tämän vuoden ajan enemmän tai vähemmän aloitellut saliharrastusta. Viimeiset puolitoista kuukautta paremmin ja suunnitellusti, sitä ennen lähinnä vähän hakenut tuntumaa ja innostusta.

Pituutta löytyy tuommoinen ~184cm ja olen aikuisiässä painanut pahimmillani ~55kg, varsinainen kynäniska siis. Aina tuo laihuus on tuottanut päänsisäistä vaivaa ja viimeiset pari vuotta olen intensiivisesti yrittänyt lihottaa itseäni syömällä enemmän.

Urheilua on tullut harrastettua aina paljon, lähinnä kestävyys- ja joukkuelajeja (ei kuitenkaan kontaktijoukkuelajeja, heiveröisen rakenteen johdosta.)

Nyt painoa on noi 75kg ja habitukseni on selvästi miehisempi mitä aiemmin, serkkutyttö ihmetteli kun minusta on tullut paljon äijempi ja on tullut selkeä "niska" kuulemma. Nautin saliharrastuksestakin todella paljon, fiilis on uskomaton ja tuntuu että se on mun juttu.

Nyt kuitenkin itse ongelmaan.

Tässä Bodaus-lehteä, Pakkotoisto.comia ym. ym. selaillessa sitä tajuaa että tämän harrastuksen puitteissa on kuitenkin vielä täysin surkea tapaus. Aiemmin sitä saattoi verrata itseään toisiin hoikkiin ihmisiin ja vaikka pienoista inhotusta tunsikin omaa ulkonäköään kohtaan, sitä kuitenkin löysi kohtalotovereita. Nyt on niin, että vertailukohdat ovat muuttuneet ja tunnen itseni välillä jopa entistä surkeammaksi tapaukseksi ulkonäön suhteen.

Löytyykö kohtalotovereita tälläisten fiilisten kanssa? Pitääkö tässä nyt sitten vaan keskittyä täysin omaan itseensä ja kehitykseensä ja jättää kehonrakennuksen seuraaminen muuten kokonaan pois, jottei tämä mene pahemmaksi?

Ajatuksia aiheesta?

Imo 20kg painoa lisää (josta tod näk suurin osa vielä lihasta) ei oo todellakaan mikään surkea suoritus.

Noita bodauslehtiä on ihan turha lukee siinä mielentilassa, että pitäis ite näyttää/tulla joskus näyttämään samalta. Ne jätkät, joita niissä lehdissä esiintyy on panostanu lajiin 110% kymmeniä vuosia, ei nekään parin ekan vuoden jälkeen oo siltä näyttäny. 99% treenaavista ei tuu ikinä näyttämäänkään samalta. Netissä jengi nostaa enemmän ja näyttää lihaksikkaammalta kuin todellisuudessa, joten sen perusteella ei kannata mitään johtopäätöksiä alkaa vetämään. Ennemmin ettisin vaikka vanhoja valokuvia itestä, kun oot ollu 20kg pienempi ja vertaisin sitä nykyiseen.

Kyllähän se lajissa kuin lajissa tahtoo olla, että mitä pidemmälle etenee, sitä hitaammaks/huonommaks/pienemmäks ittensä tuntee, mut ehkä kannattaa vaan miettiä omaa tilannettaan realistisesti, kattoo taaksepäin mistä ollaan lähdetty ja jatkaa treenaamista.

Mulla ei muuta, treeni-intoa sinne!

^ Aivan :)

Ei kannata verrata itseään muihin vaan lähinnä vanhaan entiseen minäänsä. En minäkään kynäniskana kävisi salilla jos pitäisi olla kuin salin isoimmat kaverit. Teen sen oman suorituksen ja vähät välitän siitä onko siellä minua isompia tai pienempiä kavereita. Oma muutos on se minulle tärkein ja fyysistä muutosta tärkeämpi on henkinen muutos :)

Oman kropan muokkaaminen lihaksikkaammaksi on hidasta touhua ja vaatii panostusta niin salilla kuin sen ulkopuolellakin jos haluaa maksimoida hyödyn. Ota kunnia siitä vastaan mitä olet jo saavuttanut ja jatka hyvällä tiellä.

Tietynlaisesta perfektionismista ja ylikriittisyydestä omaa itseäni kohtaan olen aina kärsinyt. Nyt se vain näyttää kohdistuvan eri asiaan/asioihin kuin ennen.

Pitäisiköhän sitä heittää joku blogi pystyyn, keräisi itsestään muutaman kuvan todella laihassa kunnossa (jos löytää) ja siitä pientä kehityskertomusta, voisi ehkä. Ehkäpä se estäisi minäkuvan vääristymistä, loisi realisitisemman kuvan itsestä. Hmm.

Tietynlaisesta perfektionismista ja ylikriittisyydestä omaa itseäni kohtaan olen aina kärsinyt. Nyt se vain näyttää kohdistuvan eri asiaan/asioihin kuin ennen.

Pitäisiköhän sitä heittää joku blogi pystyyn, keräisi itsestään muutaman kuvan todella laihassa kunnossa (jos löytää) ja siitä pientä kehityskertomusta, voisi ehkä. Ehkäpä se estäisi minäkuvan vääristymistä, loisi realisitisemman kuvan itsestä. Hmm.
Heitä vaan ennen ja jälkeen kuvaa kehiin, tuskinpa siellä se sama kynäniska on kuin ennen :)

Alkaahan se syömään motivaatioo, kun kattelee et suurinosa täältäkin alta 18v penkkaa satasia ja itellä max alta oman painon vielä 4kk treeninkin jälkee vaikkei nyt pitäskää just penkkiä seurata yms.
21kg lisää vuodessa ja rasva% jtn 14, mut silti nään itteni ihan naruna, vaikkei 178/73 mikään iso olekkaa

Alkaahan se syömään motivaatioo, kun kattelee et suurinosa täältäkin alta 18v penkkaa satasia ja itellä max alta oman painon vielä 4kk treeninkin jälkee vaikkei nyt pitäskää just penkkiä seurata yms.
21kg lisää vuodessa ja rasva% jtn 14, mut silti nään itteni ihan naruna, vaikkei 178/73 mikään iso olekkaa

Mut monenko 18v palstalaisen oot nähny livenä penkkaavan sen 100kg tuomarin valvomana?
Netissä tahtoo olla vähän lapinlisää noissa nostoissa. En väitä et kaikki valehtelis, mut suurin osa tällä palstalla kirjottavista 18-vuotiaista ei varmasti nosta 100kg. Ja mitä sit vaikka nostaiskin, ei nekään oo aina sitä 100kg nostanu, jostain niidenkin on ollu pakko alottaa.

Toisinpäin se on huomattavasti vittumaisempaa, eli kun lihasmassa katoaa treenin tai roinan loputtua. En huolestuisi pahemmin, jos matka on ylöspäin.
Mua huolestuttaa tämä että jo 1,5kk intensiivisemmän punttaamisen jälkeen alkaa tuntea omasta kehosta pahempaa oloa kuin ennen vaikka painoa on siinä ajassa tullut lisää 5kg. Yleensä lukee niitä kokemuksia että fiilis on hieno ja itseluottamus kasvanut. Taitaa päässä viirata :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Mulla ei oo kuule noussu penkistä oma paino vielä 3,5 vuoden treeninkään jälkeen. Jostain syystä osaan kuitenkin olla perkeleen tyytyväinen jo siihen, että treenitpainot ovat yli kaksinkertaistuneet siitä kun harrastuksen aloitin.

Noita bodauslehtiä on ihan turha lukee siinä mielentilassa, että pitäis ite näyttää/tulla joskus näyttämään samalta. Ne jätkät, joita niissä lehdissä esiintyy on panostanu lajiin 110% kymmeniä vuosia, ei nekään parin ekan vuoden jälkeen oo siltä näyttäny. 99% treenaavista ei tuu ikinä näyttämäänkään samalta. Netissä jengi nostaa enemmän ja näyttää lihaksikkaammalta kuin todellisuudessa, joten sen perusteella ei kannata mitään johtopäätöksiä alkaa vetämään. Ennemmin ettisin vaikka vanhoja valokuvia itestä, kun oot ollu 20kg pienempi ja vertaisin sitä nykyiseen.

Kyllähän se lajissa kuin lajissa tahtoo olla, että mitä pidemmälle etenee, sitä hitaammaks/huonommaks/pienemmäks ittensä tuntee, mut ehkä kannattaa vaan miettiä omaa tilannettaan realistisesti, kattoo taaksepäin mistä ollaan lähdetty ja jatkaa treenaamista.
Tosiaan noista suomispoudareista osa on rakentanut kehoa enemmän tai vähemmän yleensä semmoista 15-20 vuoden ajan, joten ei ehkä kannata niitä vertailukohtina pitää. Vaikkakin yleensä ne artikkelit ja muut luokin semmoista tiettyä motivaatiota, että jos joskus vielä tuossa kunnossa jne. Niihinkin kuntoihin on omat niksinsä, jotka jokainen tietää, eikä tavallinen salijermu pääse niihin kuntoihin koskaan peruspanostuksella. Tarkoitan sm-tason kovia sarjoja. Ja se mikä panostus niihin kehoihin on ollut, moni jättää kertomatta, Vähän silloin tällöin kaunistellen ja joitain asioita kertomatta. Varsinkin kovemmilla tasoilla hyssytellään ja annetaan ulospäin toisenlaista kuvaa välillä, kuin mitä se touhu oikeasti ja arkisesti on.

Itsekin olen miettinyt, että esim täällä jos jotain kuvatreadei katsoo, niin monihan niihin kommentoi, että hieno kunto jos itsekin olis joskus amassa. Asia vaan on niin, että samanlaista kroppaa kuin toisella ei voi koskaan saada vaikka haluasikin. Okei samantyylisiä on, mutta tismalleen samaa ei ole kellään. Muutenkin muiden kunto on semmoinen asia tässä hommassa, että siihen et voi vaikuttaa mutta omaan voit. Aina on joku parempi, aina joku tekee asiat paremmin ja kovemmin. Ihan sama missä muussa asiassa tahansa.

Mua huolestuttaa tämä että jo 1,5kk intensiivisemmän punttaamisen jälkeen alkaa tuntea omasta kehosta pahempaa oloa kuin ennen vaikka painoa on siinä ajassa tullut lisää 5kg. Yleensä lukee niitä kokemuksia että fiilis on hieno ja itseluottamus kasvanut. Taitaa päässä viirata :D

Mun mielestä tuo kertoo vaan siitä, että sulla on kunnianhimoa ja kirjottamattomia tavoitteita :thumbs: Toisilla se ilmenee itsekriittisyytenä, kun taas toisilla itseluottamus nousee vähän turhankin ylös :)

Onnistumisen kokemuksia ja lisää motivaatiota pystyy nostamaa, kun asettelee itselleen väli/osatavoitteita.. Ainakin itsellä toimii melkeinpä asiassa kun asiassa :thumbs:

Suositut

Back
Ylös Bottom