Miltä aloilta löytyvät tulevaisuuden "varmat" työpaikat?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mies847
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos ei vartijan työt kiinnosta niin turvallisuusalalla on kyllä paljon muitakin hommia, eivätkä ne tule ainakaan vähenemään lähivuosina. Turvallisuusalaa voi opiskella myös AMK:ssa :thumbs:
 
Uskon, että hoitoalalla tulevaisuudessa töitä paljon, kun pian suuret ikäluokat jää eläkkeelle ja niitä aleteen hoitaan.
Mä olen tätä paljon viime aikoina miettinyt. Mä olen kouluttautunut alalle, joka ei olekaan ihan mua. Yhteiskuntatieteilijä yliopistolta siis olen.
Mut olen jo jonkin aikaa haaveillut lähteväni opiskeleen sairaanhoitajaksi. Mut mietityttää kun olen yli kolmikymppinen ja pieni muksu, että onko sitä rahkeita. Tätä olen kuukausitokulla miettinyt ja kun nyt yhteishakupäällä. Koen vaan, että toi hoitotyö olisi mun juttu.. omassa perhepiirissä alan ihmisiä, joten nähnyt työtä läheltä. Meni vähän tilitykseksi ja aiheesta sivuun.
 
Tähtisilmä, pääsykokeissa nyt ainakin kannattaa käydä ja jos tärppää, on ainakin aikaa miettiä aloittaako koulun vai ei.
 
DI - diplomi takataskuun ja saksaan. tieten ihmeitä voi tapahtua ja tuo ei kannattaisi mutta vähän epäilen sen mahdollisuutta....
 
IT-alalle kouluttautuu varmasti todella paljon porukkaa, mutta itse olen ainakin ylläpitopuolella työllistynyt todella hyvin (pääkaupunkiseutu). Nyt vasta aloittelen inssiopiskeluja töiden ohella, mikrotukihenkilö olen koulutukseltani.
Aloitin duunit ihan helppari-tasolta, sen jälkeen sitten mikrotukea ja ihan asiantuntijatason tehtäviä. Työkokemusta arvostetaan aika paljon, joten pelkällä tutkinnolla ei välttämättä kauhean pitkälle pötkitä.

Ylläpitopuolella tietty joutuu tekemään paljon töitä ihan niiden loppukäyttäjien kanssa, joten ihmissuhdetaidot ovat usein tärkeämpiä kun tekniset taidot. Tämän sosiaalisen puolen kanssa on monella teknisellä kaverilla ongelmia... :)

Nyt nelisen vuotta olen oman alan töitä tehnyt, neljässä firmassa, kahdessa pidempään. Eipä ole työttömänä tarvinnut olla, enkä usko että tarvitsee jatkossakaan. Haaveena olisi valmistumisen jälkeen työskennellä jonkin aikaa ulkomailla, mieluusti jossakin lämpimässä maassa. :)
 
Kyllähä se melkei mistä vaa löytyy, jos on onnistunut keräämään työkokemusta riittävästi ja on hyvä koulu pohjilla, mutta siihen ei moni nuorempi ainakaa pysty. Infastruktuuri ja rakentaminen ei ainakaa lopu, sama koskee myös elektroniikka puolta. Jos sairaala työskentely kiinnostaa, niin sairaanhoitajana ainakin on tällähetkellä työpaikkoja pilvin pimein. Aiheesta hieman poiketen yks maikka heitti oman määritelmän hyvästi englannin taidosta: "Kun pystytte kirjoittamaan a4-paperin englanniksi aiheesta kuin aiheesta virheittä, niin taito on hyvä" Taitaa pitää kyl harvinaisen hyvin paikkaansa :p
 
Perkule kun en muista missä oli juttu/uutinen autoalan kasvusta ja varsinkin huollon sekä kaiken oheisen työllisyyden kasvusta. Mutta jutussa oli pääpaino sillä että alalla on työllisyydessä kohta puutetta ammatti-ihmisistä.
 
Miten mieltä olette näistä vaihtoehdoista tulevaisuutta ajatellen. Elektroniikka vai rakennustekniikka? Kyseessä siis amk:n insinöörikoulutus.

Kiinnostusta löytyy kyllä molempiin, mutta nykytilanne ei näytä kummallekaan kovin hyvältä. Miten 5v päästä?
 
Miten mieltä olette näistä vaihtoehdoista tulevaisuutta ajatellen. Elektroniikka vai rakennustekniikka? Kyseessä siis amk:n insinöörikoulutus.

Kiinnostusta löytyy kyllä molempiin, mutta nykytilanne ei näytä kummallekaan kovin hyvältä. Miten 5v päästä?

Riippuu kummasta tykkäät. Rakennustekniikka vaan mielestäni paljon mielekkäämpää. Molemmissa duunia riittää kyllä kuhan jaksaa tehdä ja osaa hommansa. Sikäli en ymmärrä tuota lausetta että nykytilanne ei näytä hyvältä, duunia riittää niin perkeleesti.
Tuntuu että nykyään kaikki haluaa olla opettajia, media-assistentteja, ravintola-alalla, fysioterapeutteja jne, ei paljoa löydy tunkua rakennustekniikkaan, vaikka koko ajan rakennetaan ja korjataan.
 
Riippuu kummasta tykkäät. Rakennustekniikka vaan mielestäni paljon mielekkäämpää. Molemmissa duunia riittää kyllä kuhan jaksaa tehdä ja osaa hommansa. Sikäli en ymmärrä tuota lausetta että nykytilanne ei näytä hyvältä, duunia riittää niin perkeleesti.
Tuntuu että nykyään kaikki haluaa olla opettajia, media-assistentteja, ravintola-alalla, fysioterapeutteja jne, ei paljoa löydy tunkua rakennustekniikkaan, vaikka koko ajan rakennetaan ja korjataan.

Kai kaveri meinaa, että ku nytki taantumassa rakennusinsinöörit oli aikalailla ensimmäisiä insinöörejä, jotka sai monoa ja edelleenki taantuman jäljiltä on työttömiä rakennusinsinöörejä vaikka kuinka paljon. Niin ei se rakennusinsinöörin koulutuskaan nyt niin hehkee oo vaikka monesti toitotetaan että on ukkoutuva ala ja kaikille on töitä. Ja rakennustekniikka on tässä viime vuodet ollu amk-puolella suosituimpien tekniikan alojen joukossa, että on sinne ny silti tunkua, vaikka moni fysioterapeuteiks ja medianomeiks tahtooki :)
 
Kai kaveri meinaa, että ku nytki taantumassa rakennusinsinöörit oli aikalailla ensimmäisiä insinöörejä, jotka sai monoa ja edelleenki taantuman jäljiltä on työttömiä rakennusinsinöörejä vaikka kuinka paljon. Niin ei se rakennusinsinöörin koulutuskaan nyt niin hehkee oo vaikka monesti toitotetaan että on ukkoutuva ala ja kaikille on töitä. Ja rakennustekniikka on tässä viime vuodet ollu amk-puolella suosituimpien tekniikan alojen joukossa, että on sinne ny silti tunkua, vaikka moni fysioterapeuteiks ja medianomeiks tahtooki :)


Kyllä rakennusala on toki suhdanneherkkä ala ja varsinkin uudisrakentaminen helposti menee hiljaiseksi kun taloudelliset ajat käyvät ahtaiksi. Nyt tilanne on se että uudistuotanto on jo aikalailla elpynyt tasolle ennen lamaa ja lomautetut insinöörit pääsääntöisesti palutuneet töihin. Toki osa rakennusinsinöörejä varmasti on kortistossa, mutta kyllä töitä riittäisi jos haluja olisi tehdä. Mol:n sivuilla jatkuvasti hakuja päällä ympäri suomen. Lama-aikana yritykset hankkiutuvat eroon "huonoista työntekijöistä" kenestä ei nousukaudella pääse eroon.

Rakennusala verrattuna elektroniikka alaan on sellainen ala, mitä ei voida koskaan ulkoistaa ulkomaille. Elektroniikkaa voidaan tehdä halvalla kiinassa, mutta rakentaminen täytyy tehdä pääosin paikalla. Rakennusala on myös elektroniikka-alaan verrattuna "stabiilimpi" ja vähemmän muuttuva. Elektroniikka-alalla jatkuva uudelleen kouluttautumisen tarve on varmasti suurempi.
 
Rakennus-alasta sen verran et rakennusinsinöörejä tuntuu olevan paljon ja tunkua koulutuksiin paljon mutta rakennusMESTARI joka kanssa on amk opinto on jo asia erikseen. Tuntuvat rakennusmestarit jo puhuvan työmailla et rakennusmestari on sukupuuttoon kuoleva laji. Tänne aion ainakin itse hakea enkä suinkaan insinööriksi. Ja näillä on kyllä työssäkin paljon eroa. Yleensä insinöörit istuvat kopissa ja laskevat yms kun taas mestarit on siel työmaalla hoitamassa käytännössä asiat. Onhan kyllä rakennusmestari puolelta tosi vähemmän valinnanvaraa mutta uskon et näin pitkällä tähtäimellä voi olla jo mestareillakin hyvä palkka 5-10v päästä kun taas kortistossa istuvat insinöörit...
 
Sähkö- ja viemäröinti-teknikot tienaa hyvin oman firman kautta. Jälkimmäisten ei tarvitse kuin persvakoa näyttää sakokaivolla, niin voi jo laskuttaa lähes tonnin.
 
Rakennus-alasta sen verran et rakennusinsinöörejä tuntuu olevan paljon ja tunkua koulutuksiin paljon mutta rakennusMESTARI joka kanssa on amk opinto on jo asia erikseen. Tuntuvat rakennusmestarit jo puhuvan työmailla et rakennusmestari on sukupuuttoon kuoleva laji. Tänne aion ainakin itse hakea enkä suinkaan insinööriksi. Ja näillä on kyllä työssäkin paljon eroa. Yleensä insinöörit istuvat kopissa ja laskevat yms kun taas mestarit on siel työmaalla hoitamassa käytännössä asiat. Onhan kyllä rakennusmestari puolelta tosi vähemmän valinnanvaraa mutta uskon et näin pitkällä tähtäimellä voi olla jo mestareillakin hyvä palkka 5-10v päästä kun taas kortistossa istuvat insinöörit...

Aika vankkoja näkemyksiä ja kovia yleistyksiä kaverilta, joka aikoo vasta hakea koulutukseen. Insinöörejä valmistuu monista suuntautumisvaihtoehdoista (suunnittelu, infra, tuotanto jne) ja koulutukset sinänsä ovat sisällöltään hyvin erilaisia. Tuotannon puolelta valmistuvat ovat nimenomaan erikoistuneet työmaalla tapahtuvaan toimintaan (mestareiksi). Mestareiden uudelleen kouluttaminenhan alkoi vasta hiljattain ja ensimmäiset valmistunevat vasta parin vuoden päästä. Ihan samoja kursseja käyvät insinöörit ja mestarit, mutta painotus on aina suuntautumisvaihtoehdon mukainen.
 
Onko kenelläkään uusia ideoita?

Kuulemma kirjanpitäjistä on pulaa, siihen ei vaan mitään tiettyä koulutusta, se olisi kai tradenomi tai KTM. Ja tilintarkastajat repivät googletuksen perusteella paljon parempia palkkoja. Mitenköhän noita hommia pääsisi tekemään? Vai voiko sinne edetä tradenomi/KTM? Oli mietinnässä kanssa sossun työ, siihen vaan vaaditaan n. viiden vuoden yliopisto-opinnot mikä ei välttämättä kauheesti jaksais innostaa.

Toisaalta, oon niin kylläsynyt tähän vuorotyö&alipalkattuihin hommiin että ehkä jopa jaksais sen viisi vuotta pakertaa...
 
Onko kenelläkään uusia ideoita?

Kuulemma kirjanpitäjistä on pulaa, siihen ei vaan mitään tiettyä koulutusta, se olisi kai tradenomi tai KTM. Ja tilintarkastajat repivät googletuksen perusteella paljon parempia palkkoja. Mitenköhän noita hommia pääsisi tekemään? Vai voiko sinne edetä tradenomi/KTM? Oli mietinnässä kanssa sossun työ, siihen vaan vaaditaan n. viiden vuoden yliopisto-opinnot mikä ei välttämättä kauheesti jaksais innostaa.

Toisaalta, oon niin kylläsynyt tähän vuorotyö&alipalkattuihin hommiin että ehkä jopa jaksais sen viisi vuotta pakertaa...
Kirjanpitäjäksi pääset ihan merkonomin papereilla. Ja KTM on siis kauppatieteiden maisterin tutkinto, joka on siis myös kammoksumasi yliopistotutkinto, johon menee se laskennallinen viisi vuotta. Tilintarkastajista suurin osa on kauppatieteiden maistereita jo ihan siitä syytä, että KHT-tutkinnon (keskuskauppakamarin hyväksymä tilintarkastaja) suorittamiseksi vaaditaan muun muassa ylempi korkeakoulututkinto ja tietty määrä laskentatoimen, oikeustieteiden ja muita kauppatieteiden opintoja. Tradenomeilla tulee tosin olemaan jatkossa alalle hiukan helpompi pääsy, kun tilintarkastajajärjestelmää tullaan lähivuosina uudistamaan. Lisääntyvän sääntelyn takia alalla tulee toki töitä riittämään, mutta tilintarkastajayhteisöissä on aika raaka sisäinen kilpailu ja vaihtuvuus on noissa yrityksissä todella kova.
 
Back
Ylös Bottom