Milloin voi sanoa itselleen, että on jo riittävästi lihasmassaa?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Aschenisto

Banned
Olen harrastanut jo kuntosalia vuoden ajan. Sinä aikana minusta on kehittynyt heiveröisestä tikusta ja pojasta, jolla näkyi kylkiluut, mieheksi, jolla on upea keho, massaa ja voimakkuutta. Enää täytyy saada vatsalihakset kunnolla näkyviin, niin en keksi enää, miten voisin olla parempi. Täten päädyn yhteen kysymykseen...

Milloin on riittävästi lihasmassaa ja milloin on omat tavoitteet täyttyneet, jolloin voi siirtyä lihasten ylläpitoon ja keskittää energiansa johonkin muuhun. Täällä on paljon ammattikehonrakentajia, joilla se piste, milloin riittää on vielä kaukana, mutta ainakin omalla kohdalla ja varmasti monella muulla normikaverilla tulee vastaan sama kysymys.

Näytän hyvältä, kun katson itseäni peilistä. Se oli oma alkuperäinen tavoitteeni ryhtyessäni harrastamaan salia. Nyt saavutettuani sen, olen tyytyväinen. En halua ryhtyä Mr. Olympialaiseksi, eikä minulle rautojen painojen nosto ole pakkomielteistä.

Olen miettinyt, että käy kerran tai pari salilla viikossa ihan vain ylläpitääkseen kuntoani ja keskityn sitten vaikkapa uimiseen ja joogaan. Hankin materiaaleja, jolloin rupean joogaamaan. Jooga tekee notkeaksi ja se jos harrastan sitä vuoden saavutan rauhan itsessäni ja muuta.

Onko teillä jo tätä rajapyykkiä, milloin siirrytte "eläkkeelle"?

Wall Street 2:sessa eräs rikas mies kysyi, että mikä on se numero, jolloin jättäydyt ulos pelistä? Onko se kuusinumeroinen vai yhdeksännumeroinen? Minulle se on kaksinumeroinen eli 75 kiloa :-)

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Aattelin ite jäädä ylläpitämään kuntoa kun näytän Serge Nubret:lta ja yhteistulos raakana 1000kg.Taitaa tulla viiminen lepo vastaan ennen tota:D

Jaa että vuoden salillakäynnillä tavoitteet saavutettu? Joko olet huikea lahjakkuus tai sulla on tavoitteet poikkeuksellisen alhaalla.

Nyt on sellainen fiilis, että jos joskus saisi 200 kyykättyä raakana ja pohjista, niin olisin tyytyväinen, mutta tiedän silti, että en kuitenkaan olisi vaan lisää pitäisi saada. Hyvä niin, sen tyytyväisyyden mukana loppuisi varmasti motivaatiokin. Mutta tuossa nyt on pitkäksi aikaa tarpeeksi tekemistä ja siihenkin pääseminen edellyttäisi ehjänä pysymistä ja kaiken menemistä putkeen ainakin parin vuoden ajan, mietitään sitten lisää jos se ihmepäivä joskus koittaisi.

(Tai koittaisi nyt edes se ihmepäivä, että pääsisi eroon tästä vitun ikuisuusflunssasta ja kokeilemaan, miten paljon pelkkä tankokin painaa :jahas:.)

Olet kyllä magyverille sukua jos olet saannut 1v lihaksikkaan ja voimakkaan kehon (mielipiteensä kaikilla mikä on lihaksikas ja voimakas) tai sitten olet roinannut viimeisen vuoden. Mutta asiian mielestäni lihasta on silloin tarpeeksi kun 35cm kyrpä stondiksessa ei näyn rintalihasten takia ja kehosi on samalla 7% rasvoissa.

Koskaan ei voi sanoa että lihasmassaa on tarpeeksi. Pitää vain osata sanoa koska sitä läskiä on tarpeeksi ja aloittaa dieetti.

Näytän hyvältä, kun katson itseäni peilistä. Se oli oma alkuperäinen tavoitteeni ryhtyessäni harrastamaan salia. Nyt saavutettuani sen, olen tyytyväinen. En halua ryhtyä Mr. Olympialaiseksi, eikä minulle rautojen painojen nosto ole pakkomielteistä.

Olen miettinyt, että käy kerran tai pari salilla viikossa ihan vain ylläpitääkseen kuntoani ja keskityn sitten vaikkapa uimiseen ja joogaan. Hankin materiaaleja, jolloin rupean joogaamaan. Jooga tekee notkeaksi ja se jos harrastan sitä vuoden saavutan rauhan itsessäni ja muuta.
Mulla oikeastaan samanlaiset tavoitteet. Vielä en ole saavuttanut sitä kuntoa, mutta veikkaisin että noin vuoden treenillä voisin helposti olla siinä kunnossa mitä haluan. Lähtökohdat vaikuttaa. 2 metrii pituutta eikä lihas hirveesti tartu. Ja paskana oleva selkä rajoittaa kuitenkin niin, että kovat kyykyt ja vedot voi unohtaa. Ei musta mitään ikinä mitään kunnon lihaskimppua edes tule. Parempi asettaa realistiset tavoitteet.

Mulla ne numerot nyt on vaikka 100kg painoa ja rasvat lähelle kymppiä. Penkistä olis hyvä saada vähän reilu satku niin, että jos joskus tarvii läpällä näyttää niin se satku menis kohtuu kevyesti vaikkei just olis sillä viikolla maksimikausi menossa. 10 leukaa olis hyvä saada ja keskivartalon lihakset kunnossa ettei selkä vaivaa. Jaloissa sen verran voimaa että donkki menis koriksessa. Sen jälkeen tosiaan vois keskittyy pitämään sen lihaskunnon yllä ja keskittyä parantamaan muita osa-aluieta kuten venyvyyttä ja kestävyyttä.

Oma tavoite on se, että näyttää hyvältä ja isolta niin omasta kuin muidenkin mielestä. Ja epäilen ettei sitä vuodessa oikein saavuteta tai sit on just noi tavoitteet ollu aika alhaset. Itse hinkannut sitä punttia jo kolme vuotta eikä tavoitteet vielä lähelläkään.

Mutta jos nyt jotain lukuja täytyisi keksiä niin ois aika kunnioitettava olla sellanen 85-90kg rasvat siinä 8% (pituus siis 187cm). Ja tietenkin olla myös vahva, penkki 1,5x oma paino, kyykky 2x oma paino ja mave 2,5x oma paino. Noi luvut nyt heitin ihan päästä ja ois sarjapainot tietenki.

Nälkä kasvaa syödessä.. Ite olin oikeasti ihan tikku alottaessa pituutta 186cm ja painoa joku 65kg nyt 2 - 3 vuoden treenillä(ekat vuodet aikalailla päin persettä treenattu ja syöty) nyt paino 87kg ja kroppa näyttää hyvältä. Lihaa koitan koko ajan saada lisää ja lisää. Oma peilikuva ja kehitys salilla motivoi treenaamaan lisää välillä tulee pullisteltuu liikaakin peilin edessä ja välillä tunnen itseni vieläkin aika pieneksi, jolloin ei auta muu ku pumppailla lisää rautaa. Muutama vuosi sitten näillä mitoilla olisin kyllä kuvitellut olevani reilusti yli jo tavoitteistani, mutta ei. Vielä kun saisi paksuutta käsivarsiin ja pohkeisiin enemmän niin vois olla aika bueno.

Ihan mielenkiintoinen pohdinta, itse olen miettinyt aivan samaa. Itsellä ei niinkään ollut lihasmassan määrä se juttu vaan että saisin 2x omanpainon penkistä ja mavesta 3x, tulos piti saada tämän vuoden aikana saavutettua mutta kun ei meinaa kuukauttakaan kerralla pysyä terveenä niin ei onnistu. Ensi vuonna toivottavasti saavutan tuloksen ja sitten alan harrastamaan ehkä cross fittiä, painonostoa tai vaikka alkaa oikeasti bodaamaan, nyt on menty enemmän voima linjalla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ne tavoitteet muuttuu, kun aikaa kuluu ja elämäntilanteet muuttuu.

Itse aloin käymään aktiivisesti salilla vasta noin parikymppisenä, intin jälkeen. Salilla on nyt käyty enemmän ja vähemmän säännöllisesti kymmenkunta vuotta. Olenko saavuttanut tavoitteeni? Enpä usko. Salitreeni on välillä ollut hyvinkin tavoitteellista; tähätäin on ollut milloi mikäkin. Silloin alkuun oli tietty tärkeeä saada penkistä se 100 kiloa nostettua, jossain vaiheessa innostuin kyykkäämään, mutta siinä en oikeastaan koskaan ole huonon polven ja helposti kipeytyvän selän takia mitään maksimirautoja nostellut, vaan sarjapainoissa olen pyrkinyt kehittymään... Oikeastaan aina salitreenin suurin motivaattori on ollut vain näyttää paremmalta.

Ihalein kyllä ketjun aloittajan oman arvon tuntoa, että voi vuoden treenin jälkeen todeta näyttävänsä hyvältä ja olevansa tyytyväinen. Mä en todellakaan ole! Voisin varmaan olla tyytyväinen nykyisiinkiin tuloksiini (vaikka ne suurimmaksi osaksi ovat huonompia kuin vielä muutama vuosi sitten) jos vain painaisin noin 20 - 25 kiloa vähemmän. Sitä helposti uskottelee 175cm/95 kg mitoissa, että "lihas painaa enemmän kuin läski". Joopa joo, tosiasia on kuitenkin että mahaa on, ja aivan helvetin paljon liikaa...

Threadin otsikkoon viitaten voisin siis varmasti ollakin tyytyväinen nykyiseen LIHASmassaani, mutta en todellakaan ole tyytyväinen nykyiseen massaani. Mutta niinkuin kirjoitin; tavoitteet ja ne asiat, joita pitää tärkeänä muuttuu, kun elämäntilanne muuttuu. Meidän esikoinen syntyi kesäkuussa ja se on aiheuttanut sen, että tällä hetkellä käyn kerran viikossa pelaamassa squashia ja kerran viikossa (kaksi jos hyvin käy) käyn treenaamassa salilla. Tällaisilla treenimäärillä ei rakenneta mr. olympian kroppaa eikä nykyisellä ruokavaliolla tulla olemaan ripped, mutta so what?

No joo, edelleen, massaa voisi (lue: varmaan pitäisi) olla vähemmän, mutta ihan oikeasti. Elämässä on tällä hetkellä vain niin paljon enemmän parempia ja tärkeämpiä asioita kuin se, paljonko nousee penkistä, että en oikeastaan jaksa välittää. Ehkä sitten taas joskus tavoitellaan pr:iä tai esteettisempää ulkonäköä enemmän tosissaan, mutta ei nyt.

Olipas paljon OffTopiccia, zori!

Zone-sarja -42%
Natuna ei saa kuin harvat paljoa lihasta. Lahjakkaimmatkin naturaalit löytyvät CBB-lavoilta ja ovat mielestäni aika kyniksiä :) Siis siihen nähden että heidän pitäisi IMO kuvastaa sitä "natumaksimia". Voimaahan sitä sitten saa naturaalinakin...

Lukekaapa alla oleva, niin palaatte varmasti maan pinnalle:

http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/the_truth_about_bulking

Itsekkin olen nostanut neljässä vuodessa painoa 32 kiloa, ja enimmillään iltapaino ollut jo vuosi sitten 40 kiloa aloitus kunnosta. Saman pituisena tietysti. Kesällä pudottelin 11 kiloa ja kyllä havahtui nopeasti siihen kuinka vähän se kuiva lihasmassa todellisuudessa on noussut. Sitä rasvaa ja nesteitä vaan hakkaa kynäniskaan aika paljon ilman että ulkonäkö muuttuu.

Itse en ole asettanut tavoitteiksi kiloja, senttejä tai maksimisarjapainoja, vaan mulla on mielikuva sellaisesta kropasta jonka saavutettua voisi olla tyytyväinen ja siirtyä ylläpitoon. Jos numeroina ajatellaan niin ehkä joku 90-95 kg 10% rasvoilla olisi sellainen tavoite, että sen voi vuosien työllä saavuttaa.

Natuna ei saa kuin harvat paljoa lihasta. Lahjakkaimmatkin naturaalit löytyvät CBB-lavoilta ja ovat mielestäni aika kyniksiä :) Siis siihen nähden että heidän pitäisi IMO kuvastaa sitä "natumaksimia". Voimaahan sitä sitten saa naturaalinakin...

Lukekaapa alla oleva, niin palaatte varmasti maan pinnalle:

http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/the_truth_about_bulking

Itsekkin olen nostanut neljässä vuodessa painoa 32 kiloa, ja enimmillään iltapaino ollut jo vuosi sitten 40 kiloa aloitus kunnosta. Saman pituisena tietysti. Kesällä pudottelin 11 kiloa ja kyllä havahtui nopeasti siihen kuinka vähän se kuiva lihasmassa todellisuudessa on noussut. Sitä rasvaa ja nesteitä vaan hakkaa kynäniskaan aika paljon ilman että ulkonäkö muuttuu.
Onhan tuossa paljon asiaakin, mutta tuossa puhutaan juuri ROSKA ruoka bulkista.. Totta kai se on pahasta vetää vain paska ruokaa jotta saa kaloreita. Mielestäni kuitenkin kun hommaa hyvistä lähteistä ravinnon niin samaista ongelmaa ei juuri ole. Plussillahan vain varmistetaan lihaskasvu, toki siitä hieman sitä nestettä ja fläsää tulee. Tuskin kukaan osaa sanoa, että kuinka paljon tarvitsee kaloreita lihaksen kasvuun koska kaikki ihmiset ovat erilaisia.. Siksi on hyvä pelata maltillisesti varman päälle.. IMHO.

On topic : Doyan kommentti osu. En varmaan koskaan ole tyytyväinen ja JOS olisin, haluaisin silti lisää.

Aika mielenkiintoinen sivu, sillä koko sivu jankuttaa "don't bulk, don't bulk!!" ja kun sivun loppuun päästään, niin on taulukko optimaaliseen kasvuun... ja omalla kohdallani tuo kalorimäärä 3663kcal (eli olen n. 180lbs) on ainakin todella bulkkausta, sillä peruskulutus normaalilla treenitasolla on 2600-2800kcal. Eli jos +800-1000kcal ei ole bulkkausta, niin ok. En sitten bulkkaa.

Jokaisella on omat tavoiteet jne, mutta 75 kiloisena et kyllä mikään lihaskimppu ole. Hyvä että olet tyytyväinen ja näin, mutta oli pakko kommentoida. Ei millään pahalla :)

Aika mielenkiintoinen sivu, sillä koko sivu jankuttaa "don't bulk, don't bulk!!" ja kun sivun loppuun päästään, niin on taulukko optimaaliseen kasvuun... ja omalla kohdallani tuo kalorimäärä 3663kcal (eli olen n. 180lbs) on ainakin todella bulkkausta, sillä peruskulutus normaalilla treenitasolla on 2600-2800kcal. Eli jos +800-1000kcal ei ole bulkkausta, niin ok. En sitten bulkkaa.

Ilmeisesti jenkeillä on aika kova kulutus vain (siis tod. näk. aika lihaisia ukkoja noihin painoihin, CBB kavereilla DIEETTI kalorit on tota luokkaa), koska sen painon nousu nopeuden saavuttamiseen jossa ei tulisi aivan turhaa läskiä tuo yleinen ohje nuorakin +500 kcal on jokseenkin liikaa. Tulevaisuudessa saatamme olla viisaampia, mutta oma arvaukseni on että syömällä +250kcal tai +500kcal ainoa ero on että jälkimmäisellä tulee enemmän rasvaa (ja pidemmän dieetin kautta pitkässä juoksussa vähemmän lihasta). Se on jonkun keksimä määrä syödä, ei mikään tieteellinen juttu. Sama kun tämä 30 g proteiinia kerralla hömpötys, joka on todistettu aivan vääräksi. Siis voit syödä 60 g neljän tunnin välein tai 30 g kahden tunnin, ei ole kerkenys edes imeytymään nuo edelliset tuossa ajassa kummassakaan.

Mutta tällä hetkellä nyky tekniikalla kun omaa kulutustaankin on vaikeaa tarkasti tietää, on tuo +500 kcal ihan ok juttu. Omalta kohdaltani siis loppu tämä keskustelu :)

Kai huomasit, että taulukko koskee nimenomaan rasvatonta kehon painoa. Onko rasvaton massasi 81,7kg? Mielestäni taulukko on aika hyvin koostettu.

Kai huomasit, että taulukko koskee nimenomaan rasvatonta kehon painoa. Onko rasvaton massasi 81,7kg? Mielestäni taulukko on aika hyvin koostettu.

Totta puhuen en huomannut. Tulos tippuukin n. 3300kcal, mutta itse lasken myös jo sen bulkiksi (500-700kcal plussalla). Kiitos huomautuksesta.

Joo, ehkä taisin antaa itsestäni ja omasta lihaskasvusta epärealistisen kuvan. Totta kai ensimmäisen vuoden aikana nesteet ja rasva näyttää suurta osaa "lihaskasvussa" Mutta sen voin sanoa, että rasvaa on nyt sopivasti: maha näyttää litteältä seisoessani, eikä ole mitään rasvamakkaroita, (istuessa tulee yksi mahan seudulle vaan) Ja jos nypin ihoa, niin ei se paljon veny. Olen vain tyytyväinen omaan kehonkuvaani nyt. Ero on silti valtaisa verrattuna vuoden takaiseen. En oikein näe tarvetta lisätäkään massaa.

Lisäksi elämässäni on monia muita asioita, joihin en ole tyytyväinen: raha, opiskelipaikka jne.

Back
Ylös Bottom