Millasia autoja teillä on?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja toni the rookie
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Eli 250tkm ajettu ja akun kapasiteetti ei ole käytännössä hiipunut yhtään? Aika hyvin. Mitä olet muuten tykännyt?
Tarvinnee käydä Ampera laittamassa kanssa. :)
Amperassahan on akun kokonaiskapasiteetti 16kWh, josta "käyttöön" annetaan vain se 10kWh, akkua ei siis ikinä ajeta tyhjäksi, eikä pumpata täyteen. Lisäksi lataus tapahtuu maltillisilla virroilla 6/10/16A, ja akustossa on nestejäähdytys/lämmitys. Näillä toimenpiteillä ilmeisesti sitten saadaan aikaiseksi pitkäikäinen akkupaketti.

Mun nykyiseen käyttöön ihan ideaalinen peli, hiljainen ja mukava ajella, ja tosiaan range riittää aika mainiosti kevät/kesä/syksy harvoja poikkeuksia lukuunottamatta pelkällä sähköllä ajeluihin.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Koitan kompensoida hiilijalanjälkeä "uudella" 250tkm rullatulla patteriautolla. Tasan 57km työmatkaa suuntaansa ja range riittää just (näillä keleillä), joku 1500km ajettu nyt ja bensaa on päässyt palamaan kokonaista 1.5 litraa. :D

katso liitettä 144093
Munkin olis tehnyt mieli Amperaa, mutta mulla ei ole mitään mahdollisuutta ladata sitä, joten tyydyin kolmoskoppaiseen Priukseen. Viime viikolla hankin ja olen ollut tähän mennessä ihan tyytyväinen. Ainakin ensimmäisenä positiivisena asiana pitää mainita, että oppii ainakin kuuntelemaan vittuilua. :D

On toi mun mielestä ihan hienokin nyt kun sitä on oppinut katselemaan. Sisustakin on ihan siisti jos mittaristoa ei lasketa ja penkit on hyvät pidemmälläkin matkalla.

Yhtenä negatiivisena asiana taas pitää mainita, että ihmisten juurtuneita käsityksiä siitä, että hybridi ei säästä maantieajossa yhtään mitään, saa olla jatkuvasti oikomassa. Se on nimittäin ihan paskapuhetta etteikö se menisi vähemmällä kuin vastaava tavallinen bensahärveli. Mun vanha diesel oli sekin hyvinkin pieniruokainen, keskikulutus kaikki ajot huomioiden viimeisen vuoden sisällä oli 4.7 l / 100 km, (suurin osa oli maantietä) mutta tämä menee vähän tilanteesta riippuen jopa pienemmällä. Sanotaanko nyt niin, että Prius tykkää mäkisestä maastosta koska pienen ilmanvastuskertoimen ansiosta se rullaa hyvin ja rullatessa se sammuttaa moottorin. Tasaisella moottoritielläkin se kuluttaa enintään 0.5 litraa enemmän satasella kuin diesel. Kyllä se taisi kannattaa, kun ei tarvitse käyttövoimaveroja enää maksella.

Mutta sillä pitää todella osata ajaa jos haluaa siitä kaiken irti. Jos sillä ajaa kuin tavallisella autolla, niin en ihmettele yhtään jos ei pääse pieneen kulutukseen. Eikä se vaadi edes mitään pulse & glide kikkailuja, mutta rullaamista ja sähkömoottoria kannattaa hyödyntää mahdollisimman paljon.
 
Munkin olis tehnyt mieli Amperaa, mutta mulla ei ole mitään mahdollisuutta ladata sitä, joten tyydyin kolmoskoppaiseen Priukseen. Viime viikolla hankin ja olen ollut tähän mennessä ihan tyytyväinen. Ainakin ensimmäisenä positiivisena asiana pitää mainita, että oppii ainakin kuuntelemaan vittuilua. :D
2gen Priuksen mä tuohon Amperaan vaihdoin, ja voin kyllä allekirjoittaa tekstisi. Kun oikein superpihisteli optimikelissä ja myötätuulessa niin sen sai menemään 3.9l/100km, mutta huolettomalla kaasujalla motarinopeuksia paahtamalla se 6 litraa meni. Oma hupinsa noissa kilsojen pihistelemisessä on, mutta paras mahdollinen kombo on kyllä kunnon örisevä bensamörköturbo tollasen hybridiauton kaverina ettei sentään ihan hulluksi tule! ;)
 
2gen Priuksen mä tuohon Amperaan vaihdoin, ja voin kyllä allekirjoittaa tekstisi. Kun oikein superpihisteli optimikelissä ja myötätuulessa niin sen sai menemään 3.9l/100km, mutta huolettomalla kaasujalla motarinopeuksia paahtamalla se 6 litraa meni. Oma hupinsa noissa kilsojen pihistelemisessä on, mutta paras mahdollinen kombo on kyllä kunnon örisevä bensamörköturbo tollasen hybridiauton kaverina ettei sentään ihan hulluksi tule! ;)

Joo, kävin ite kattomassa 5,5L S Mersua tänään, alkaa vähän pää lahoamaan näihin 2.0tdi 140hp dieseleihin.
Ehkä ei pitäisi kipeänä katella autoja... En tiedä miten selittää tota muijalle, niin en edes yritä.

Pitää tosin ehkä ostaa Lang malli että mahtuu koirat mukaan. Tai sitten ostan muijalle jonku Aygon, saa ajella yksin sillä koirien kanssa vaikka.
 
Joo, kävin ite kattomassa 5,5L S Mersua tänään, alkaa vähän pää lahoamaan näihin 2.0tdi 140hp dieseleihin.
Kokeile Priusta joskus niin 140 hp diesel on aivan järjetön tykki. Mulla ei ole muuten ikinä ollut edes noin tehokasta autoa. Itse asiassa mennään koko ajan alaspäin. Ensimmäisessä autossa oli 135 hp ja nyt on 75 + 25. Enkä kyllä edes tarvitse enempää. Ehtii tuollakin jaloista pois jos on tarve.
 
Kokeile Priusta joskus niin 140 hp diesel on aivan järjetön tykki. Mulla ei ole muuten ikinä ollut edes noin tehokasta autoa. Itse asiassa mennään koko ajan alaspäin. Ensimmäisessä autossa oli 135 hp ja nyt on 75 + 25. Enkä kyllä edes tarvitse enempää. Ehtii tuollakin jaloista pois jos on tarve.

Eniten tässä ehkä vituttaa toi manuaalilla sorvailu keskustassa. Muutenkin vituttaa noi pallopäät ketkä ajaa punasia päin, ei käytä vilkkua ja ajaa kuin he olisivat ainoita kenellä on kiire. Joutuu ajamaan nykyään silmiä siristäen ja Classic radiokanava päällä ja aina välillä pakko tehdä hengitysharjotuksia samalla. Ajattelin että ehkä mukava auto kompensoisi tota vitutusta :D

Yks kaunis päivä ajoin jonku pakettiautohomon takana motarilla ohituskaistaa, hetken sen perässä ajettuani vedin oikealta kävelyvauhtia ohi(tiedän tiedän), niin tämä meinaa vetää ilman vilkkua kyljestä sisään. Lopuksi näytti vielä keskaria. Siinä käytiin sitten pieni keskustelu, kuulemma motarilla ei edes tarvitse käyttää vilkkua..

Parasta hermoille on kun olet Kehä II ruuhkassa ja Suurpellon kohdalla liittymässä menee ~1km pitkä bussikaista. Siinä sitten homot vetää letkan ohi ihan kuin olisivat ainoita joilla on kiire. Ja luonnolisesti tämä kostautuu niille jotka ovat siellä letkassa.

Mulla on ollut:

180hp
220hp
184hp
220hp
340hp
143hp

Tämähän on kuin ÄÖ-testistä. Seuraavaksi tulisi siis ~350hp ? 388hp olisi toi 5,5L MB muistaakseni, close enough...
 
Viimeksi muokattu:
2gen Priuksen mä tuohon Amperaan vaihdoin, ja voin kyllä allekirjoittaa tekstisi. Kun oikein superpihisteli optimikelissä ja myötätuulessa niin sen sai menemään 3.9l/100km, mutta huolettomalla kaasujalla motarinopeuksia paahtamalla se 6 litraa meni.
Ihan näin sivuhuomautuksena, nyt kun tuolla rikkaimurilla on muutama tuhat kilometriä takana, niin keskikulutus on tällä hetkellä 4.4 l / 100 km. Paras mihin sillä olen päässyt 50 km matkalla on 3.5 l sataa kilometriä kohden

Luin tuossa plug-in hybridien testejä ja vähän kyllä pistää ihmetyttämään miten ne niillä oikein ajaa? TM:n kestotestissä gen 3 PHEV:n keskikulutus oli 4.7 l / 100 km. Ei paha sekään, mutta mulla on kutina että jos mä pääsisin työmatkasta 25 km sähköllä niin keskikulutus alkaisi kolmosella. Tosin talvi saattaa kyllä sotkea hommia pahasti. Ja Helsingin Sanomissa olivat saaneet uuden Priuksen kuluttamaan 4.8 l / 100 km keskinopeudella 65 km/h. Huomion arvoista on se, että kun mä ajoin omalla sen 3.5 niin keskinopeus oli sama.
 
Luin tuossa plug-in hybridien testejä ja vähän kyllä pistää ihmetyttämään miten ne niillä oikein ajaa? TM:n kestotestissä gen 3 PHEV:n keskikulutus oli 4.7 l / 100 km. Ei paha sekään, mutta mulla on kutina että jos mä pääsisin työmatkasta 25 km sähköllä niin keskikulutus alkaisi kolmosella. Tosin talvi saattaa kyllä sotkea hommia pahasti. Ja Helsingin Sanomissa olivat saaneet uuden Priuksen kuluttamaan 4.8 l / 100 km keskinopeudella 65 km/h. Huomion arvoista on se, että kun mä ajoin omalla sen 3.5 niin keskinopeus oli sama.
Samaa mieltä, todella paljon pystyy itse vaikuttamaan kulutukseen jos pihistelee oikein kunnolla, helposti tulee se 1-2 litraa satkulla eroa ajotavan optimoinnilla. Ja mikä ainakin itselle on ihmeellistä, siitä desimaalien viilauksesta saa jopa jotain pervoa insinöörityydytystäkin. Omat kilsat Amperalla nyt 4100km, ja tälle matkalle kulunut 11 litraa bensaa (0.27l/100km). Toisaalta taas tänään tulin duuniin ihan huvikseen tolla hupivehkeellä mikä imaisikin sitten sen 15l/100km. Nää on näitä :D
 
Noissa Priuksissa on muuten muistaakseni akuille tehdastakuu 10v/350tkm.

Piti ihan tarkistaa, eli:

"Hybrideillämme on normaalin takuun lisäksi 5 vuoden / 150 000 km hybridijärjestelmän takuu jonka lisäksi vielä 10 vuoden / 350 000 km hybridiakkuturva."
 
Hoovies Garagesta opin, että ainakin täällä USAssa on pajoja, joista saa käytetyistä virkistetyt akut murto-osalla Toyotan hinnoista. Eli tuon takuun jälkeenkään ei joudu vararikkoon, vaikka akusto tekisi tenän.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Toyotalla ja Lexuksellakin toi akkujen uusiminen oli muistaakseni ~2000€
 
Plug-in Priuksella täälläkin kärvistellään. 2,4l/100km on nyt kulutus n. 2000km matkalta. Sekalaista ajoa, josta melko iso osa lyhyttä ajoo kaupungissa joka menee täysin sähköllä, paitsi nyt kun alkaa ilmat viilenee. Vähän joka välissä on joku lämmitys tai vastaava päällä ja moottori huutaa. Pidempää matkaa ajaessa kun akku on ollut tyhjä, kulutus on ollut n. 3,6l/100km.
 
Täällähän on moni liittynyt kerhoon. Prius Gen 3 ollut alla vuodesta 2010 ja yhteistä taivalta on takana 150tkm. Auto on nähnyt kaikenlaista talven Lapinreissuista sateisten kesien mutaisiin peltoparkkeihin. Kuten netistä voi lukea vikoja lähinnä nopeasti kuluvat levyt ja laakerit ja molempia on mullkain mennyt. 0 kertaa jättänyt tielle. Pitkän ajan kulutus pumpulta (ei ajotietokoneelta joka hiukan huijaa) noin 5,2l/100km. Sisältää aivan kaiken esim. lapset treeneihin ja takaisin talvipakkasella 2½km suuntaansa n kertaa.

Parasta autossa:
- Voimansiirto. Täydellistä tasaista ja sivistynyttä vetoa. Ajelin juuri lomalla 300km automaatti B Mersua ja kehotan sitä pajaa perehtymään erityisesti voimansiirron toimintaan hitaissa nopeuksissa ja liikkeellelähdöissä. Ihmeellistä renkaiden ulvontaa ja kenggurubensaa. Ei Priuksessa ikinä moista.
- Huolto. Olen aiempien autojen kanssa asioinut Renaultin ja VW:n huolloissa ja molemmat ovat täysiä mulkkuja. Molemissa on asenne että jos autossa on vikaa on se asiakkaan syy. Toyotalta huollon palvelu aivan eri tasolla.

Huonointa:
- Maantieajossa vaati paimentamista. Benz kulki siiheen verrattuna kuin unelma. Sen sijaan Ford Focus ja Volvo jotka myös on olleet vuokra-autona alla on ihan samalla viivalla kuin Prius. Muistan vielä kun pomo joka on vannoutunut Volvo mies ylisti vuokraamaansa Volvoa jota mut sitten nakitettiin ajamaan. Öh köh ei ollut farkku Volvo paskanhäävi. Mutta Benz se on kyllä eri maasta.

Osuva mainos kun katselin jefua.
"We make it a Toyota"
"You make it a sports car"
 
aikamoista. en ole varmaan vuoteen täällä foorumilla juuri pyörinyt mutta jo on ajat muuttunut, jengi puhuu hybrideistä eikä niistä turpoporsseista tai rs audeista. ei siis todellakaan mitään väärää, pisti vaan siis silmään
 
Ja minähän en mitään sähköhyrrää osta! Ei vaan, ihan mielenkiintoista seurata miten ne kehittyy jne.

Neljän sitikan jälkeen ostin kikkelinjatkeen. Nissan Maxima 3.0 v6. Kohta vuoden tuolla ajellut. Työmatka-autoksi sen ostin ja maantiellä onkin ihan kätsy peli. Kulutus 7,5-7,9. Seka-ajossa 10 ja kaupungissa ihan törkeä, noin 14l/100km. Mulla nyt ei kaupunkiajoa tule juurikaan, mitä nyt pari kertaa kuussa käy isoolla kirkoolla hakemassa pakkasen täyteen ruokaa. Eli maantiellä mukava, kaupungissa kallis ja jäykkä.

Aikoinaanhan maxima oli Nissanin lippulaiva. Ja komia peli se on edelleenkin.
 
aikamoista. en ole varmaan vuoteen täällä foorumilla juuri pyörinyt mutta jo on ajat muuttunut, jengi puhuu hybrideistä eikä niistä turpoporsseista tai rs audeista. ei siis todellakaan mitään väärää, pisti vaan siis silmään

Ei kai sellasella kukaan jaksa päivittäin ajaa, bensaakin kuluu :D Harrasteena sitten voi olla joku bensasyöppö.
 
Zone-sarja -42%
kohtahan se pitäs tulla. tehdastilattu 0 km ajettu 2017 vuoden patonki.
BMW.t on paljon kalliimpia, VAG-konsernin tuotteita ei mulle tule,.
Alfaa kävin tinkaamassa, ja totesin että patonki on 50% halvempi.. Budjettirajoite u know.

c4, uutena. ja kun täällämaassa autoverotus on vähän toista kuin suomessa, niin..

noh, kunhan vaihdan ton v 2020, niin sitten kyllä Giulia tai Stelvio.. ;) luultavasti on aika sopuhintaisia 3 v kuluttua..

vaan eipä se kaukana ollut etteikö olisi tullut Alfa jo nyt.. seuraavaksi sitten..
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom