Millasia autoja teillä on?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja toni the rookie
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mikä se noissa bemareissa teitä viehättää, kun se nopealla selauksella näytti olevan voimakkaimmin esillä?
No bemarihan on tunnetusti munanjatke, ja täällä bodaritkin yrittävät kasvattaa lihaksia vain kompensoidakseen pientä veitikkaa. Vai miten se meni...



Jos nyt listaisin vaikka oman bemarini ostamiseen johtaneet syyt ja muut plussat:
+ kivan näköinen sisältä ja ulkoa
+ hyvin varusteltu
+ hyvä ja mukava ajaa
+ hiljainen
+ tilava
+ tehokas, ripeä ja äänetkin miellyttää
+ (entuudestaan tuttu ja hyväksi havaittu merkki)

Nämä nyt ovat tietysti kovin suhteellisia asioita, mutta selvästi alle kymppitonnin autoksi väitän näiden pitävän paikkansa. Ja autohan on siis E39 540, eli vuosituhannen vaihteen 5-sarjalainen 4,4 litraisella V8:lla. Varusteita omassani on vähän sitä sun tätä parkkitutkasta tuplalaseihin.

Mutta ettei vaikuta oman auton hehkuttamiselta, niin laitetaan vielä pari asiaa jota tämä auto EI ole:
- viaton / huoleton
- bensapihi
- edullinen ylläpitää ilman vikojakaan
- käytännöllinen tavaroiden kuljettamiseen
- hyvä etenemään hangessa
 
Kirjoitetaan nyt vähän enemmän tarinaa kun auto on muutaman päivän ollut ja uusia kuviakin tullut otettua.

Edellinen Motorsportti, e36 M3 tuli myytyä viime talvena ja tilalle tuli C-sarjan Mercedes vuodelta -08. Tämän Mersun piti palvella monta vuotta eteenpäin, mutta niin kävi, että kyllästyin siihen hyvin nopeasti. Hieno ja mukava auto, mutta samalla niin harmaa ja tylsä. Paluu BMW:hen oli päätetty.

Vaihtoehtoina olivat 335i, 135i, e39 M5 tai e46 M3, joista vaihtoehdot lopulta karsiutuivat kahteen. M5 tai M3 oli saatava.
Hyvin äkkiä valinta oli selvä ja netistä tuli katseltua e46 M3:sia. Nimimerkki TSI:n avoa kävin katsomassa ja koeajamassa, mutta budjettini rajoitti tämän hankintaa. Erittäin upea avo kylläkin!

Selailtua tuli sekä, Nettiautoa, Mobilea ja Blockettia muutaman viikon verran. Sitten muistin, että Nettiautossa oli aiemmin ollut myynnissä varsin siistin näköinen ja hyvällä maulla paranneltu M3:n, mutta sittemmin poistunut myynnistä. Soitin kuitenkin omistajalle ja selvisi, että auto on vielä tallella, ilmoitus vain vanhentunut.

Viime perjantaina otin junan Tampereelta ja lompakossa oli vain menolippu. Tarkoituksena oli tulla ajaen kotiin. Auto oli kuvien ja myynti-ilmoituksen mukainen, joten tilisiirto verkkopankissa ja kaupat autosta oli tehty.

Auto on vuoden 2002 e46 M3 suomi-auto, väriltään Topasblau Metallic ja kilometrejä takana 177 tkm. Ajomäärä ei pelottanut, koska paljon oli autoa matkan varrella huollettu, korjattu ja paranneltu. Sisustana musta nahkasisusta, joka ei kuskin sivutuen erittäin vähäistä kulumaa lukuun ottamatta uutta häpeä. Sisustasta kuvia myöhemmin.

Varustelistaa en ole vielä hommannut, joten niistä myöhemmin. Vaikka onkin suomesta uutena ostettu, näilläkin varusteilla pärjää :)

Tässä listaus asioista, joita on tehty edellisen omistajan toimesta.

- M3 CSL etupuskuri
- M3 CSL takaluukku (OEM)
- M3 CSL takadiffuusori
- M3 CSL Alcantara ratti
- M3 CSL 19" vanteet
- Vorsteiner VRS hiilikuituinen konepelti
- Katto teipattu 3M teipillä kiiltävän mustaksi
- Tarox etujarrut 356x32mm,n 10 mäntäisellä billet satulalla
- Jarruletkut teräspunosta
- Sachs Race Engineering -kytkin+asetelma
- Bilstein PSS10 Coilover alusta
- Eibach vakaajat
- Ground Control säädettävät "koiranluut" uniball päillä
- Vorshlag Racing camber/caster plates
- Powerflex puslat
- Rogue Engineering vaihteiston kiinnityspuslat
- eVolven Softa + Alpha-N, nopeudenrajoitin poistettu
- Evosport pulley kit
- RPI scooppi
- AFE –imuputkisto
- Eisenmann sport –takavaimennin
- Short shifter
- Clutch delay valve poistettu +säädettävä Clutch stop

Paljon muutakin laitettu, mutta tässä tärkeimmät ajoon vaikuttavat muutokset.

Auto tulee täysin kesäkäyttöön ja myös ratoja olisi ensi kesänä tarkoitus kiertää. Talven aikana vaihdetaan kiertokankien laakerit, uusitaan tuulilasi, korjautetaan mittariston pikselit ja laitetaan ovien alareunat kuntoon (ruostuneet hieman saumoista, kuten e46:ssa usein). Muutenkin auto käydään läpi ja valmistellaan ensi kesää varten :D Ylimääräinen ”laturi” tulossa, mutta ei todennäköisesti vielä ensi kesäksi.

Ja nyt muutamia kuvia ulkokuoresta.

_img900.jpg

_img900.jpg

_img900.jpg

_img900.jpg

_img900.jpg

_img900.jpg
 
On kyllä ihan päheä bemari. Varmasti kiihottavampi vehje kun joku mersu ;)
 
On kyllä harvinaisen hieno M3. Omalta kohdalta ajateltuna harmittavasti auto on jo valmiiksi rakenneltu aika pitkälle. Ei jää itselle niin paljon modattavaa :) Mukava aloittaa "tyhjältä pöydältä" niin pääsee itse päättämään mitä haluaa autolle tehdä. No eiköhän tuohonkin vielä jotain lisättävää löydy ;)
 
Kenties oon vanha, mutta kyllä tuosta Bemusta huokuu hieman amis&lippis meininki turhan paljon. Tulee mieleen enemmän laitettu 300-srj Bemari kuin
arvokas M3. Sanomattakin on varmasti selvää että tuollaisen auton myyntihinta on huomattavasti alhaisempi mitä alkuperäisen. Toisaalta samahan se
vaikka naapurin Erkki luulee tuon olevan tuunattu kolmekuustoistanen tehoputkilla:)
 
Ei paskasta saa konvehtia.

Mihinkäs nyt sukset? :D

Pitää varmaan ostaa kattoteline...tai sit peräkärry :D

- - - Updated - - -

Kenties oon vanha, mutta kyllä tuosta Bemusta huokuu hieman amis&lippis meininki turhan paljon. Tulee mieleen enemmän laitettu 300-srj Bemari kuin
arvokas M3. Sanomattakin on varmasti selvää että tuollaisen auton myyntihinta on huomattavasti alhaisempi mitä alkuperäisen. Toisaalta samahan se
vaikka naapurin Erkki luulee tuon olevan tuunattu kolmekuustoistanen tehoputkilla:)

Itsekin etsin aluksi alkuperäiskuntoista M3:sta, mutta auton huoltohistoria, korjaukset ja ajettavuuten vaikuttavat muutokset saivat muuttamaan mieleni. Lohduttauduin sillä, että tämänkin saa kohtuu vaivalla taas ulkokuoreltaan palautettua entiselleen, jos joskus haluaa. Tämä auto on "taas" jotain, jota ei koskaan myydä...tosin niin ajattelin edellisen M3:kin kohdalla :D
 
Kenties oon vanha, mutta kyllä tuosta Bemusta huokuu hieman amis&lippis meininki turhan paljon. Tulee mieleen enemmän laitettu 300-srj Bemari kuin
arvokas M3. Sanomattakin on varmasti selvää että tuollaisen auton myyntihinta on huomattavasti alhaisempi mitä alkuperäisen. Toisaalta samahan se
vaikka naapurin Erkki luulee tuon olevan tuunattu kolmekuustoistanen tehoputkilla:)
Tossa on tuunattuun peliin vain se ero, että tossa on kaikki suunnilleen BMW:n alkuperäisosaa tai sen kaltaista. Tehtaalta siis saat suunnilleen samanlaisen, eli CSL:n jos ladot tarpeeksi tuohta pöytään.

Mitä virkaa tuolla paksissa olevalla "kepillä" on?
Tossa autossa ei varmaan mitään, mutta kun aletaan mennä kovaa, niin se pitää iskarin yläpäät paremmin paikallaan jäykistäen näin koria ja pitäen pyöränkulmatkin paremmin paikallaan. Vaikka sitä ei äkkiseltään uskoisi, niin se kori alkaa joustaa aika sopivasti kun g-voimat lisääntyy.
 
Tossa on tuunattuun peliin vain se ero, että tossa on kaikki suunnilleen BMW:n alkuperäisosaa tai sen kaltaista. Tehtaalta siis saat suunnilleen samanlaisen, eli CSL:n jos ladot tarpeeksi tuohta pöytään.
Jep. Kukaan ei itke nähdessään pilalle tuunatun M:n niin paljon kuin minä, mutta toi yksilö pitää todella hyvin OEM-look:in eli juurikin sen fiiliksen että tämä voisi lähteä tehtaalta juuri tämän näköisenä. Tää maa on puolillaan Amis-tuunink bemareita, mutta toi ei todellakaan ole yksi niistä. Jos jotain niin noi virit tekee tuosta hiukan tuoreemman/vuosimalliltaan uudemman oloisen. IMO, IMO ja IMO.
 
Toisaalta asiaan vihkiytymättömän silmään saattaa näyttää juurikin siltä amisbemarilta. Miksi muuten kiertokangen laakerit vaihtoon?
 
Toisaalta asiaan vihkiytymättömän silmään saattaa näyttää juurikin siltä amisbemarilta.
Voi olla. Oma e90 M3 on täysin vakio (tai siis kaikki mitä siinä on ollut siinä BMW:n tehtaalta lähtiessä) päällepäin ja multa kysyttiin viimeksi tänä aamuna "onko toi aito M3?" eli ilmeisesti sitä luultiin tunkatuksi 330:ksi tai jotain :) Mielleyhtymäkin on täysin ymmärrettävä koska noi "aidot amisbemarit" toki on koristeltu usein jollain M-lookalike osilla :)
 
On meitä tosiaan moneen junaan, jos jonkun mielestä tuo Assan M3 on kyseisten muutoksien takia amisbemari. Minä en näe muutoksissa muuta kuin isolla rahalla laitettuja laatuosia, jotka ovat päällepäin vielä melko huomaamattomia.

Oma mielikuvani amisbemarista on lähinnä goatsepuskureilla varustettu vanha romu, jonka arvo on korkeintaan puolet esim. alkuperäisen CSL-takaluukun hinnasta.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom