Tänään tulikin sitten puuhasteltua auton parissa melkein koko päivä. Iltäpäivällä asentelin eilen saapuneet osat eli Airaid CAI:n ja Bama tunen ja iltasella pesin auton. Nuo osat sai itse suht helpolla asennettua, vaikka muutamaan otteseen meinasi hermot mennäkin tuon CAI:n kanssa. Näin mekaniikkasuunnittelijan näkökulmasta muutamat kokoonpanon vaiheet olivat todella huonosti suunniteltuja ja en ainakaan itse olisi ylpeä, jos samanlaisia ratkaisuja olisin tehnyt. Lopulta kun osat sai kasaan ja paikoilleen, niin kaikki istuivat todella nätisti auton konehuoneeseen. Viimeistely oli siis ensiluokkaista CAI:n osalta. Tuon tunen asennus ei nyt juuri helpompaa olisi voinut olla. Töpseli autoon kiinni ja muutamia nappien paineluja ja sitten vain odottamaan, että laite lataa auton vakiosoftan ensin itseensä ja sen jälkeen lataa autoon valitun softan. CAI:n asennuksessa meni aikaa näin ensikertalaisena reilu pari tuntia ja softan asennuksessa ehkä noin 15 minuuttia. Toistamiseen jos homman tekisin, niin aikaa menisi varmaan alle puolet tuosta. Pakko kyllä myöntää, että softan asennuksen aikana ja ennen auton starttausta hiukan jännitti, miten tässä nyt oikein käy. Kaikki onneksi meni kuin pitikin ja softa asentui kiltisti ja autokin kävi tyhjäkäynnillä oikein nätisti asennuksen jälkeen.
Alla muutamia kuvia asennuksen jälkeen. Tuo itse filtteri on muuten aika järkyttävän iso. Livenä huomattavasti suurempi kuin itse olisin kuvista kuvitellut. Aika likainen/pölyinen tuo konehuone noissa kuvissa. Tänään siivosin konehuoneen pesun yhteydessä, mutta valitettavasti kuvat otettiin ennen sitä. Itse tässä vielä mietin pitäisikö nuo Airaidin tarrat nykäistä hiiteen tuosta CAI:n osista, mielipiteitä?
Sitten itse tärkeimpään asiaan eli fiiliksiin asennuksen jälkeen ajossa. Asensin siis tuon 93 oktaanisen race-tunen, joka on noista kolmesta (93 street, 93 performance ja 93 race) saadusta tunesta kaikista ärhäkin. Alkumetreillä auto ei tuntunut juurikaan erilaiselta, mitä nyt moottori piti hiukan kovempaa ääntä kuten myös pakoäänet. 2500 kierrokseen asti auto tuntuu suht samalta kuin vakio, hiukan enemmän siellä taitaa olla vääntöä, mutta ei kuitenkaan niin merkittävästi, että perstuntumalta voisi puhua merkittävästä erosta. Mutta sitten alkaa tapahtua, kun kierrokset nostaa yli 3000. Auto on kuin aivan toinen auto ja moottori uhkuu ja karjuu voimaa huomattavasti enemmän. 4000 kierroksesta alkaen auto vetää aivan järkyttävällä voimalla aina rajoittimelle asti. Perstuntumalta ero on todella huomattava 3000-6000 kierroksen välillä. Itse voisin veikkailla, että tehoa löytyisi tuolta alueelta ehkä 30-40 heppaa enemmän ja vääntöä noin 40-50 Nm. Kierrosrajoittimen tuntumassa eroa ei tuntuisi olevan niin paljoa. Pikkaisen pirteämmin auto toki käy sielläkin. Kaiken kaikkiaan pakoäänet ja etenkin moottorin karjunta on selkeästi kovempaa reilun 3000 kierroksen jälkeen ja auton kaasuvaste on huomattavasti nopeampi kuin vakion. Monet ovat kirjoittaneet, että manuaalilla tunella saatavat erot eivät ole niin suuria kuin automaatilla, mutta kyllä ainakin itse huomasin eron selkeästi. Automaatilla eron huomaa toki varmasti vieläkin selkeämmin. Kaiken kaikkiaan olen ainakin ensimmäisten mailien jälkeen todella tyytyväinen sijoitukseen ja rahoille tuntui saavan hyvin vastinetta. Halvin ja helpoin tapa tuo ehdottomasti onkin lisätä tehoa ja vääntöä tähän uuteen koneeseen. Toivotaan, ettei ongelmia ilmene pidemmässäkään juoksussa.
Nyt pitääkin sitten alkaa taas varailemaan aikaa dynotukseen ja katsoa oliko noista päivityksistä oikeasti mitään hyötyä vaiko pelkkää kuvitelmaa
Sen verran pitää kuitenkin odotella, että nämä kaikista kuumimmat kelit hiukan helpottaa, kun päivisin mittari näyttää yli 100F.