Millasia autoja teillä on?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja toni the rookie
  • Aloitettu Aloitettu
Valmistajan ohjelmisto on yleensä säädetty niin, että sarjan kaikissa moottoreissa on sama teho sen optimoidun sijaan. Valmistajat käyttää sitä samaa moottoria, mutta eri tehoisina versioina eri malleissa, voidakseen myydä samaa ajoneuvoa eri asiakaskunnalle. Koneiden tehoreservistä on otettu sen verran vähän irti, että sen pieni piristäminen ei juurikaan vaikuta sen kestävyyteen. Toki voi syödä moottorin ja ahtimen eliniästä vaikka sen 10%, mutta jos itse pannu kestää vaikka 700000km, niin mitä väliä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ja käsittääkseni moottorien päästörajat tulee vastaan kun tyyppihyväksytään moottoria. Ei vaikuta enään jälkeenpäin kun vaikka piristää kun on kerran saatu valmistajan toimesta päästöt mitattua.
 
Päästörajat, kulutus, melu ja ja moottorin elinikä. Sen vuoksi tehdään kompromissi moottorinohjauksessa.

Suosittelen itsekkin tuota Karalan softaa, tekee sen just sun autolle ja eikä ole mikään geneerinen softa tai pahimmassa tapauksessa joku "boxi" joka laitetaan väliin. Ja tuokin pitää paikkansa että moottorinohjausta ei nollata huolloissa jos siellä ei ole tullut uutta softaa sille boxille ja sen toki voi kieltää mutta sitten voi lähteä takuu autosta kun huolto kuulee että softattu.
 
Paljos toi painaa?

Kyl se taitaa ainakin sen 1600kg painaa...

Ja mistä tota edes tietää onko edellinen omistaja veivanut sinne jotain ohjelmointeja? Näissä kun ei mitään firmistä ole saatavilla missään. Mut ihan sama, ei sitä tehoa ikinä ole tarpeeksi, joten mennään tolla.

No sen näkee kyl se uuden softan mahdollinen tekijäkin, että onko jo lastua vai vakio. Ohjelmoinnista ei normikäyttäjälle ole mitään haittaa, päinvastoin. Kulutus ei nouse, JOS ajaa rauhallisesti(=samalla tavalla kuin vakiolla) ja kun taas haluaa edetä ripeämmin, auto kulkee paremmin ja tottakai sit menee polttoainettakin enemmän. Kestävyydessä on niin minimaaliset erot, ettei sit oikein edes pystytä todistamaan, mistä jokin vika on aiheutunut. Ja ohjelmoinnissakin(Karala, Harinen ym.) voi kertoa, millaiseksi autonsa haluaa. Ei sieltä ole pakko ottaa niitä huipputehoja, jos jostain syystä pelkää että jotakin hajoo. Mulla on ollu ohjelmoituja autoja 90-luvun loppupuolelta asti, eikä niissä ole ollut mitään ongelmia. Niin ja Karala( http://www.turbotec.com/index.php ) on tehnyt kaikkiin custom-lastut. Nykyiseen tulee varmaankin eri merkin tuote, mutta se taas johtuu ihan muista seikoista...
 
Kestävyydessä on niin minimaaliset erot, ettei sit oikein edes pystytä todistamaan, mistä jokin vika on aiheutunut. Ja ohjelmoinnissakin(Karala, Harinen ym.) voi kertoa, millaiseksi autonsa haluaa. Ei sieltä ole pakko ottaa niitä huipputehoja, jos jostain syystä pelkää että jotakin hajoo. Mulla on ollu ohjelmoituja autoja 90-luvun loppupuolelta asti, eikä niissä ole ollut mitään ongelmia. Niin ja Karala( http://www.turbotec.com/index.php ) on tehnyt kaikkiin custom-lastut. Nykyiseen tulee varmaankin eri merkin tuote, mutta se taas johtuu ihan muista seikoista...

Ei oo tarkotus mitenkään pelotella/viisastella, mutta ainakin Volvo S80:sissä on levinny automaattilaatikoita, jos on ollu lastu. Ajelin ennen saksalaisiin siirtymistä sellasella ja asiaan tuli perehdyttyä hiukan...
 
Meikä siis vaihtoi Hondan Freelander kakkoseen.

Onnittelut valinnasta.

Land Roverit on herrasmiesmaastureita. Ei niillä kuulu revittää hampaat irvessä. Sellaiseen, mihin tuolla 2.2:lla ei ehdi, ei tarvi ehtiäkkään.

edit. niin ja huomioiden ko. autojen maine luotettavuuden suhteen, älä nyt vittu mene mitään digi- tai muutakaan tuningia autoon asennuttelemaan, ainakaan takuuaikana
 
Mistä lastuista te oikein puhutte? Lyödäänkö teidän autoihin joku ylimääräinen kilke/komponentti kiinni vai? Mulla on ainakin ohjelmisto, ei mitään palikoita. 64hv ja 90nm enemmän verrattuna vakioon. Kulutus sama kuin vakiona, ehkä jopa hieman laskenut. Bensaturbo kyseessä.
 
Onnittelut valinnasta.

Land Roverit on herrasmiesmaastureita. Ei niillä kuulu revittää hampaat irvessä. Sellaiseen, mihin tuolla 2.2:lla ei ehdi, ei tarvi ehtiäkkään.

edit. niin ja huomioiden ko. autojen maine luotettavuuden suhteen, älä nyt vittu mene mitään digi- tai muutakaan tuningia autoon asennuttelemaan, ainakaan takuuaikana
Mitä nyt tuosta lukenut, niin en ole menossa asentelemaan. Valmistajat pitkälti tietävät auton rajat ja noilla muutoksilla ei kuitenkaan ihmeitä tehdä. Ostaa sitten tehokkaamman vakiona jos siitä kii on. Ja toi nyt on huomattavasti Hondaa ripeämpi normaalissa ajossa, 0-100 kmh en ole mittaillut, eikä kiinnostakaan. Enemmän kiinnostaa ohituskiihtyvyys.
 
Valmistajat pitkälti tietävät auton rajat ja noilla muutoksilla ei kuitenkaan ihmeitä tehdä.

No tietävät hyvinkin, mutta joutuvat tekemään kompromissejä kulutuksen, päästöjen, hinnan, auton muiden ominaisuuksien ym. seikkojen suhteen eli voidaan sanoa, että kestävyys ei ole todellakaan ongelma, vaikka auto ohjelmoidaan. Ja autosta riippuen saadaan hyvinkin huomattavia tehon/vääntöjen lisäyksiä, turboautoissa helppo keino lisätä hyötysuhdetta.
 
Hämää muuten ihan helvetisti auton ääni siinä, miten kovaa se kiihtyy ohituksissa. Lantikka pitää huomattavasti matalampaa ja hiljaisempaa murinaa kuin bensahonda kun hondat on vielä kierroskoneita. Tuntuu ettei kiihdy ollenkaan äänen perusteella, mutta ohi mennään silti ihan törkeesti helpommin ja kun mittaria tuijottaa, niin siinä näkee viisarin menevän lujempaa. Ja uskoisin kyllä 05 vuoden 150 heppaisen 2 litrasen ruiskukoneen häviävän 07 vuoden 2.2 litraiselle 160 heppaselle turbodiisselille joka osa-alueella jos autot ovat kummatkin raskaita maastureita.

Lievää maastoiluakin tuli tossa just harrastettua kun olen täällä hevonperseessä metsässä kuvaamassa Itä-Suomessa. Alamäkihidastin ja terrain responsen sopiva asetus päälle, niin kyllä jumaleissön menee nätisti ylämäkeen juurakoiden ja paskan kärrypolun yli. Törkeesti rempseempää kuin Hondalla. Olen aika tyytyväinen tähän kiesiin matka-ajossa myös, siististi kulkee ja kulutus vajaan 400 kilsan matkalla 7.2. Tankilla painelee Suomen perusteitä yli 900 kilometriä.
 
Hämää muuten ihan helvetisti auton ääni siinä, miten kovaa se kiihtyy ohituksissa. Lantikka pitää huomattavasti matalampaa ja hiljaisempaa murinaa kuin bensahonda kun hondat on vielä kierroskoneita. Tuntuu ettei kiihdy ollenkaan äänen perusteella, mutta ohi mennään silti ihan törkeesti helpommin ja kun mittaria tuijottaa, niin siinä näkee viisarin menevän lujempaa. Ja uskoisin kyllä 05 vuoden 150 heppaisen 2 litrasen ruiskukoneen häviävän 07 vuoden 2.2 litraiselle 160 heppaselle turbodiisselille joka osa-alueella jos autot ovat kummatkin raskaita maastureita.

Freelanderi on kyllä mukavan hiljainen. Mitä tuohon "raskaita maastureita" -kohtaan tulee, niin ihan lonkalta väittäisin että Freelander on varmaan 20% painavampi kuin CR-V, ja se toki näkyy kiihdytettäessä. Eiköhän kovempi vääntö tuon kuitenkin kompensoi..
 
2005 CR-V 2.0i
0-100km/h 10.8s

vs

2007 Freelander 2 2.2 TD4 HSE
0-100km/h 11.7s

Eli siis hiljaisempi murina kertoo tässä tapauksessa myös maltillisemmasta kiihtyvyydestä:D
 
Mutta miksi ihmeessä tuo honda olisi tuollakaan 60-120kmh välillä hitaampi? Jos se on kerran 0-100kmh nopeampi niin luulisi sen olevan nopeampi myös tuolla välillä.
 
^ siis täh? Miksi ihmeessä Saab 9000 tehdasmalli (eli ei mikään virityspajan tuotos) oli ohituskiihtyvyydeltään 80-120kmh Ferrari testarossaa nopeampi vuonna -85, vaikka Ferrari oli nollasta satskuun varmasti nopeampi?
Autoissa on eri välitykset. Ohituskiihtyvyydessä on myös väännöstä hyötyä. Sitä on tuossa 2.2litraisessa turbokiisselissä varmaan tuplat sen mitä tuossa Hondassa.
 
Niin no tuo ohituskiihtyvyys oli Saabin kohdalla kovempaa juuri siitä syystä, kun molemmilla autoilla ajettiin isoimalla vaihteella. Saabin 5-vaihde on juuri sopiva tuolle kiihdytykselle, kun taas ferrarissa, optimaalisessa kiihdytyksessä, viitosvaihde laitetaan silmään kun nopeutta on yli 250km/h. Jos fefe kuski iskisi kakkosen tai kolmosen silmään, niin saabbi jäisi nielemään pölyä.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom