- Liittynyt
- 14.12.2005
- Viestejä
- 6 448
Kyllä BMW on jäänyt auttamattomasti jälkeen tuossa vapari-villityksessään. En tajua, mikä päähänpinttymä niitä siinä jumitti. Kuitenkin merkillä edistyksellistä tekniikkaa, innovaatioita ja laatu kunnossa, niin mikä helvetti ne sai jäämään ajastaan jälkeen. Bensaturbot ollut arkipäivää jo pienen ikuisuuden. Saabilla toki noin 25 vuotta pidempään kuin muilla ;) Bemarilla on ollut turbot vain sellaisissa super-malleissa, joihin normi kansalaisella ei ole varaa.
BMW on mielestäsi jäänyt ajasta jälkeen, aika rankka väittämä. Ei ne turbomoottorit kuule autuaaksi tee. BMW:llä ollut turbot supermalleissa, missä hemmetin supermalleissa on ollut ahtimet? Ai silloin kun BMW otti formuloissa 1,5 litrasesta motista 1500hv, jo 80-luvulla, missä Saabbi oli silloin? Samaa kuin sanoisi että miksi Ferrari tai Lambo käyttää vaparikoneita, kun muilla valmistajilla on jo ahtimet urheiluautoissaan? Onhan heilläkin tietotaitoa varmasti riittämiin ja nehän voisivat ottaa yli 1500hv laitteistaan ja olla ylivoimaisesti nopeimpia urheiluautoja maailmassa http://www.youtube.com/watch?v=eJ9qDSPXo2g
Tuosta voit katsoa miten monesti Saabin turbomoottorit on palkittu ylivoimaisuudestaan ja ajanhermolla olemisestaan
http://en.wikipedia.org/wiki/Ward's_10_Best_Engines
BMW muuten toimittaa Saabille bensaturbomoottoreita vuodesta 2012 eteenpäin, joten voit nyt sitten ajella sinäkin Bemarin valmistamalla motilla ja kehua Saabin turbomoottoreita
http://www.automerkit.fi/uutiset-trendit/automerkit/artikkelit/saab-saa-bmwn-turbo-bensiinimoottorit-vuodesta-2012.html
Nykyisillä päästömääräyksillä turbomoottoreita tullaan lisäämään, se on selvä. Saavathan formulatkin taas takaisin pienet turbomoottorit, viherpiiperoiden takia.