Millaista oli 90-luvulla? - Virallinen nostalgiaketju

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lolwtf
  • Aloitettu Aloitettu
Sain 1996 ensimmäisen tietokoneen. 166 mhz pena, 2 gigatavua kovoa ja 32 mt keskusmuistia maksoi muistaakseni rontti 11000 markkaa. Steel Panthers [emoji173] Seuraavana vuonna rupesin kuuntelemaan heviä ja olin varmaan ainoa meidän luokalla.

Teini-ihastumiset oli jotain niin mahtavaa kuin vaan voi olla. Tuntuu ettei vanhempanakaan oo tullut samaa tunnetta vastaan yhtä voimakkaasti. Kalju kiilsi, camoreleet oli päällä ja skinheadiksi luulivat. En muistaakseni jaksanut missään vaiheessa stereotypiaa korjata mutten korostanutkaan. Sotahistoria oli kova juttu. Eikä ketään muuta kiinnostanut.

Joskus 90-luvulla mä olin varmaan about ainoa läski omassa ikäluokassani, ja voi jessus ku jengi jaksoi kiusata mua siitä. Muuten sanoisin, että 90-luku oli jees. Suomi-Venäjä 1998 tai 99, Baggion epäonnistunut rankkari, Bon Jovin stadionkonsertti 96. Olihan näitä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Autot oli susipaskoja. Sillon oli ihan normaalia, et 10v autosta piti hitsata pohjasta reiät ennen katsastusta, joka vuosi :)
10 v vanha auto 90-luvullahan oli sitten 80-luvun auto eli ei liity 1990-lukuun mitenkään... Ruiskukoneethan tuli autoihin siinä noin 1980-1990-luvun vaihteessa ja muutenkin 1990-luvun autoissa ainakin loppua kohti alkoi olla jo koko lailla kaikki tarpeellinen kuten ABSit ja ilmastointi, mutta ei vielä kaikenlaista turhaa kilkettä. Autoissa tapahtui mun mielestäni teknisesti paljon isompi kehityshyppäys 1980 => 1990 kuin esimerkiksi 2000 => 2010. Ja ruostuvuus on monessa automallissa mennyt 2000-luvulla huonompaan suuntaan.

Katsoin eilen ihan kokonaan. Lähes mahdotonta uskoa, että ne erikoistehosteet ja tietokoneanimaatiot on tehty oikeasti 90-luvun alussa. Tietokoneet kun olivat mitä olivat. Hämmästyttävä elokuva jokaisella osa-alueella!

Tosta tuli mieleen Michael Jacksonin Black or white. Kyllä oli ihmeelliset ne naaman vaihdot, video pyöri varmaan joka päivä siinä Jyrkiä edeltävässä iltapäiväohjelmassa jossa Baba Lybeck juonsi uutiset (no tv!). Samassa taisi olla alkujaan myös Frank Pappa joka sai sittemmin oman talk shownsa jossa mukana legendaarinen säämies Toni :D

Ysärillä taisi Salovaaran Pertillä olla vielä radio-ohjelma.

Dangerous on kyllä yksi tyypillisimpiä 90-luvun alkua edustavia levyjä use your illusioneiden rinnalla.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Sodastream oli kova juttu! Yks päivä huomasin että ne on hissiin tehnyt comebackin:rock:
Ai saatana se mainos "Onko jano? No onhan teillä vettä kotona!" Yhdellä kaverilla oli tollanen limumasiina ja jakso seki perkele tuota hokea jatkuvalla syötöllä. Ite pullukkana aina niin innoissaan menossa hakemaan limpparia mut aina sama virsi. Onhan teillä vettä kotona.

- musassa punk tuli uudelleen, black metalli, klaus flaming ja metalliliitto
- michael jacksonilla oli musavideo in the closet missä naomi campbell oli aika kuuma
- matrix
- pojilla oli jakaus keskellä päätä. tytöillä oli kova juttu napakoru ja napapaita (no on ne vieläkin)
- kangasvyö
- jari litmanen oli maailman parhaan futisjoukkueen avainpelaaja
- teemu selänne vuoden tulokas
- toni nieminen huikea lahjakkuus jonka kohdalla kaikki tehtiin niin pieleen kuin mahdollista
- epo tuli urheiluun
- ilta-sanomilla oli helvetin hyvä mainosslogan "eihän sitä koskaan tiedä", mainoksia oli tien varsilla ja töllössä

Tämä mies ja 90-luku: lyömätön yhistelmä.

Schimanski-7-416x550.jpg

Jokos muuten X-files on mainittu? Agent Mully ja Sculder. Vai oliko se toisinpäin.

Ja autojen turhat kilkkeet? Kyllä oli raitilla äijät naamat väärin päin. Jotain ABSiä ja ilmastointeja. Ei kuulkaa tuu mithään. Vaan 90-luvulla ajettiin reilusti pillurallia. Amiksilla oli Taunukset ja jollain hurjalla Honda CRX. Ja lapset joivat ihan julkisesti viinaa kaupungilla.

Music Television, silloin se oli vielä oikea musakanava eikä mikään realitysontatuutti, sain oman huoneen ja sinne pikkutelkkarin, aina pyöri MTv taustalla ja joskus tuijotin tuntikausia niitä videoita, ne oli oikeesti hyviä ja niissä oli jotain ideaakin. Michael Jackson, Madonna, Prince, Phil Collins -videot ainakin pyöri päivittäin. Beverly Hills 90210, X-Files ja Simpsonit tuli katottua aina.

En muista oliko jo -90 lukua vai -80 loppua, mutta joulupukki toi Nintendon (on muuten vieläkin tallessa) ja sitten joitakin vuosia myöhemmin Playstation 1, Tomb Raiderit oli aika huikeita. Tietokonekin saatiin joskus, mutta en siitä ikinä innostunut, pikkuveli pelasi jotain. Tallentava VHS oli ihan huippu ja meillä olikin aika hirveä läjä leffoja nauhalla.

Kaupasta sai ostaa alaikäisenä ykkösolutta tai niitä Hartsun 2,6 lonkeroita, yritettiin juoda kännit niistä viidennellä luokalla lähimetsässä, pahaa. Irtokarkit maksoi lähikitskalla 10-20p ja aina kesti kauan valita ja maanantaisin oli pienessä lähikaupassa Elosen hillomunkit 1mk/kpl. Kindereistä kerättiin niitä kilpparihahmoja, sitten oli Cocis-, Fanta- ja Sprite-jojoja, keräsin myös innokkaasti lätkäkortteja, nekin on jossain tuolla vaatehuoneen perukoilla kansiossa. Jossain vaiheessa osteltiin ahkerasti semmosia vaaleanpunaisia pahoja purkkatyynyjä, joissa oli mukana keräilytarroja, Knight Rideria ainakin.

Koulun jälkeen lankapuhelin lauloi ja kaikki vapaa-aika vietettiin kaveriporukassa ulkona rymyten. Kaveri avautui monesti mun pikkuveljelle puhelimessa, kun tavattiin vastata pelkällä sukunimellä ja se luuli aina mun veljeä minuksi, kunnes luurin päästä kuului "oota, pyydän siskon". Sovitut menot piti ja aina oli joku kaveri lähdössä ulos. Pihapiirissä asui paljon lapsia ja kesät pelattiin pesäpalloa.

Limudiskoissa soi Prodigy ja Faithless. Ylä-asteella aloitettiin kaveriporukan kanssa kännääminen ja harva se viikonloppu istuskeltiin Harjulla tai Jyväskeskuksen takana siemailemassa kiljua ja appelsiinimehua, hyh. Kerran saatiin sakot "alaikäisen henkilön alkoholin hallussapitorikkomuksesta" ja oltiin ihan paineessa, kotona kerroin porukoille ja niitä vähän nauratti, kun mä olin niin paniikissa, jouduin maksamaan sakon itse.

Hiusvärit tuli enemmän muotiin joskus ala-yläasteen taitteessa ja tulikin käytyä varmaan kaikki värit ja mallit läpi. Jossain vaiheessa oli yli-isot flanellipaidat ja lököfarkut, sitten tuli Levikset 501 tai 555 oli ne mallit mitkä kelpasi, taisin joutua ostamaan omilla rahoillani parit, kun vanhemmista ne oli niin kalliita. 14-vuotiaana aloin jakamaan ilmaisjakelumainoksia, että sain enemmän omaa rahaa. Säästöilläni ostin JVC:n mankan kolmen cd:n vaihtajalla ja tuplakasettidekillä, toimii vieläkin erittäin hyvin ja on omien lasten käytössä tällä hetkellä, maksoi 1800mk. Ysiluokalla ostin ensimmäisen kännykkäni Nokia 2110 tehoakulla, aikamoinen jööti kannettavaksi, maksoi muistaakseni 900mk :D Loput rahoista meni useimmiten cd-levyihin ja hauskanpitoon.

Meillä oli vaalea farkkulada, hävetti jo silloin. Sen jälkeen iskä osti vanhan -77 pyöreälamppuisen Volvon, se oli mukava laiva matkustaa. Muuten en autoista perustanut, kuten en vieläkään, mutta muistan kuinka jännää oli aina olla iskän aputyttönä ojentelemassa työkaluja, kun se korjasi noita romuja. Renkaanvaihdonkin opin jo lapsena, silloin ei tosin voimat riittäneet kiristää pultteja tarpeeksi.

Aika huoletonta elämää sai viettää silloin ja monet asiat on tullut opeteltua kantapään kautta, mutta sentään niistä on opittu. Aika moni silloisista ikätovereista ja naapurin lapsista on eksynyt pahuuksien tielle ja ovat nykyään yhteiskunnan holhokkeja, löytyy narkkaria ja pikkurikollista, aijai. Ah, nuoruutta!

Ysärillä tosiaan sai aivan rauhassa juoda kaljaa kaupungilla, eikä ketään kiinnostanut. Viikonloppuisin keskustan kadut oli aivan täynnä jengiä, mitä nuoriso tekee nykyään?

- Puukuoriset televisiot

Tuo nyt on 70-lukua :D

90-luvulla Nokia teki vielä telkkareita ja videonauhureita. Muutin -94 opiskelemaan ja ostin tällasen. MTV:n ihmekanavalta se tuuttasi non-stoppina black hole sunia ja I'm a loseria.

999967040_36a2fdf2a69a6281225633779aeab061_TV.jpg

Keskustelussa bensan hinnasta kannattaa aina muistaa sen hetkinen elinkustannusindeksi.

Kyllä se bensa on aina ollut aika hintavaa huolimatta siitä, onko litrahinta ollut 2 markkaa vai 1,5 euroa. Kesätöissä ansaitsin joskus 50 mk/h (vuonna 1996) ja se oli ihan helvetin iso raha se.

po19702004.gif

Ysärillä tosiaan sai aivan rauhassa juoda kaljaa kaupungilla, eikä ketään kiinnostanut. Viikonloppuisin keskustan kadut oli aivan täynnä jengiä, mitä nuoriso tekee nykyään?

90-luvulla Nokia teki vielä telkkareita ja videonauhureita. Muutin -94 opiskelemaan ja ostin tällasen. MTV:n ihmekanavalta se tuuttasi non-stoppina black hole sunia ja I'm a loseria.
:D

Mulla oli kyllä omassa huoneessa kunnon puu-salora. Saattoihan se olla kyllä silloin jo aika vanha. Siitä kateltiin kaikki päivät Marienhofia, MacGyveriä ja Blondi tuli taloon.

Keskustelussa bensan hinnasta kannattaa aina muistaa sen hetkinen elinkustannusindeksi.

K]

´Mä ihmettelen kovasti tuota, käytännössä elintason ei olisi pitänyt silloin hirveästi olla parempaa indeksien mukaan.. Mutta ei jumalauta nykyään ole varastomiehellä varaa ajella 12l/100km kuluttavalla autolla pillurallia joka päivä.. Vetää baarissa perseet 5x kuukaudessa, syödä shellillä joka päivä ja silti tuntui että rahaa jäi säästöönkin.. 96 mun vuokra 50m2 kämpästä perähikiällä 700mk.

meinasin saman korjata, mutta silloin oli yllättävän paljon kyllä 70-luvun vehkeitä olohuoneissa. Vai oliko se sittenkin 80-luvulla. Itse ostin viikonlopputyörahoilla about -92 Finluxin Mono telkkarin, ja vittu kun sieppas maksaa 3000mk televisiosta, kyseessä muovirimpula. Oli toiminnassa 2005 asti jolloin myin pois koko irtaimiston mukana. Siitä kaks viikkoa niin uusi omistaja soitti ja vinku rahojaan takasin kun telkkari ei enää toiminut.

Kyllä se bensa on aina ollut aika hintavaa huolimatta siitä, onko litrahinta ollut 2 markkaa vai 1,5 euroa. Kesätöissä ansaitsin joskus 50 mk/h (vuonna 1996) ja se oli ihan helvetin iso raha se.

Kallistahan se on toki aina ollut, mutta suunta silti yläviistoon. Eikös markka-aikaan pidetty kipurajana ensin kymmentä markkaa, sitten jotain muuta? Nämähän on ylitetty (oliko jopa 1,9€/dm³ hintoja?), vaikka otettaisiinkin rahanarvonmuutos mukaan.

Rahanarvonkerroin laskuri | Nordea.fi

Tuolta laskettuna vuoden 1995 markan arvo vuonna 2013 olis 1,36. Eli silloinen 5mk olisi nykyarvoltaan 6,8. Yllättävän pieni ero. Euro kyllä sotkee, kun inflaatio on tainnut elää ihan omaa elämäänsä entisen elämän sijaan.

Muttahei - ysärillä oli sentään vielä oma raha. Jos ei muuta keksinyt, niin 50 pennin kolikosta sahas leijonakuvion irti, juotti siihen lenkin, ja käytti kaulakoruna! Mitäs euroista sahais talteen, lerpahtaneen k*llin näköiset pohjoismaat, kai..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom