Music Television, silloin se oli vielä oikea musakanava eikä mikään realitysontatuutti, sain oman huoneen ja sinne pikkutelkkarin, aina pyöri MTv taustalla ja joskus tuijotin tuntikausia niitä videoita, ne oli oikeesti hyviä ja niissä oli jotain ideaakin. Michael Jackson, Madonna, Prince, Phil Collins -videot ainakin pyöri päivittäin. Beverly Hills 90210, X-Files ja Simpsonit tuli katottua aina.
En muista oliko jo -90 lukua vai -80 loppua, mutta joulupukki toi Nintendon (on muuten vieläkin tallessa) ja sitten joitakin vuosia myöhemmin Playstation 1, Tomb Raiderit oli aika huikeita. Tietokonekin saatiin joskus, mutta en siitä ikinä innostunut, pikkuveli pelasi jotain. Tallentava VHS oli ihan huippu ja meillä olikin aika hirveä läjä leffoja nauhalla.
Kaupasta sai ostaa alaikäisenä ykkösolutta tai niitä Hartsun 2,6 lonkeroita, yritettiin juoda kännit niistä viidennellä luokalla lähimetsässä, pahaa. Irtokarkit maksoi lähikitskalla 10-20p ja aina kesti kauan valita ja maanantaisin oli pienessä lähikaupassa Elosen hillomunkit 1mk/kpl. Kindereistä kerättiin niitä kilpparihahmoja, sitten oli Cocis-, Fanta- ja Sprite-jojoja, keräsin myös innokkaasti lätkäkortteja, nekin on jossain tuolla vaatehuoneen perukoilla kansiossa. Jossain vaiheessa osteltiin ahkerasti semmosia vaaleanpunaisia pahoja purkkatyynyjä, joissa oli mukana keräilytarroja, Knight Rideria ainakin.
Koulun jälkeen lankapuhelin lauloi ja kaikki vapaa-aika vietettiin kaveriporukassa ulkona rymyten. Kaveri avautui monesti mun pikkuveljelle puhelimessa, kun tavattiin vastata pelkällä sukunimellä ja se luuli aina mun veljeä minuksi, kunnes luurin päästä kuului "oota, pyydän siskon". Sovitut menot piti ja aina oli joku kaveri lähdössä ulos. Pihapiirissä asui paljon lapsia ja kesät pelattiin pesäpalloa.
Limudiskoissa soi Prodigy ja Faithless. Ylä-asteella aloitettiin kaveriporukan kanssa kännääminen ja harva se viikonloppu istuskeltiin Harjulla tai Jyväskeskuksen takana siemailemassa kiljua ja appelsiinimehua, hyh. Kerran saatiin sakot "alaikäisen henkilön alkoholin hallussapitorikkomuksesta" ja oltiin ihan paineessa, kotona kerroin porukoille ja niitä vähän nauratti, kun mä olin niin paniikissa, jouduin maksamaan sakon itse.
Hiusvärit tuli enemmän muotiin joskus ala-yläasteen taitteessa ja tulikin käytyä varmaan kaikki värit ja mallit läpi. Jossain vaiheessa oli yli-isot flanellipaidat ja lököfarkut, sitten tuli Levikset 501 tai 555 oli ne mallit mitkä kelpasi, taisin joutua ostamaan omilla rahoillani parit, kun vanhemmista ne oli niin kalliita. 14-vuotiaana aloin jakamaan ilmaisjakelumainoksia, että sain enemmän omaa rahaa. Säästöilläni ostin JVC:n mankan kolmen cd:n vaihtajalla ja tuplakasettidekillä, toimii vieläkin erittäin hyvin ja on omien lasten käytössä tällä hetkellä, maksoi 1800mk. Ysiluokalla ostin ensimmäisen kännykkäni Nokia 2110 tehoakulla, aikamoinen jööti kannettavaksi, maksoi muistaakseni 900mk :D Loput rahoista meni useimmiten cd-levyihin ja hauskanpitoon.
Meillä oli vaalea farkkulada, hävetti jo silloin. Sen jälkeen iskä osti vanhan -77 pyöreälamppuisen Volvon, se oli mukava laiva matkustaa. Muuten en autoista perustanut, kuten en vieläkään, mutta muistan kuinka jännää oli aina olla iskän aputyttönä ojentelemassa työkaluja, kun se korjasi noita romuja. Renkaanvaihdonkin opin jo lapsena, silloin ei tosin voimat riittäneet kiristää pultteja tarpeeksi.
Aika huoletonta elämää sai viettää silloin ja monet asiat on tullut opeteltua kantapään kautta, mutta sentään niistä on opittu. Aika moni silloisista ikätovereista ja naapurin lapsista on eksynyt pahuuksien tielle ja ovat nykyään yhteiskunnan holhokkeja, löytyy narkkaria ja pikkurikollista, aijai. Ah, nuoruutta!