Millä valinnoilla pyrit vähentämään ympäristön turhaa kuormitusta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tumnus
  • Aloitettu Aloitettu
Niinkin yksinkertainen perusasia, kuin roskien kantaminen roskikseen, tuntuu olevan ylivoimaisen vaikeaa tosi monelle suomalaiselle. Suomen meiningistä tulee ikävä kyllä enemmän mieleen Venäjä kuin joku kehittynyt maa. Olisikohan sielläkin taustalla sellainen ajatus, ettei nyt meidän Suomalaisten roskilla globaalisti ole mitään väliä, niin ihan sama munkin on kotipihalle tiputella kaikki jäte ja kusta naapurin rapuille.
Pakko kyllä puuttua tähän ja tuo vertaus Venäjään (olkoonkin sitten pilke silmäkulmassa) on kyllä ihan absurdi. Suomessahan on tosi siistiä ja kadut, puistoalueet, teidenvarret jne. pidetään tosi hyvässä kunnossa. Valtion toimesta joo kun on joitain sikoja yksilöitä jotka heittää ne mäkkärin kassit ikkunasta pihalle mutta voi käydä aika monta Euroopan valtiota läpi missä ei tosiaankaan ole näin puhtaat elinolot. Eikä ole suuria määriä kodittomia tai kerjäläisiä ja kulkukoiria meillä ei ole ollenkaan

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pakko kyllä puuttua tähän ja tuo vertaus Venäjään (olkoonkin sitten pilke silmäkulmassa) on kyllä ihan absurdi. Suomessahan on tosi siistiä ja kadut, puistoalueet, teidenvarret jne. pidetään tosi hyvässä kunnossa. Valtion toimesta joo kun on joitain sikoja yksilöitä jotka heittää ne mäkkärin kassit ikkunasta pihalle
Alakoululaiset on mulkuimpia mulkkuja tässä suhteessa. Kodin lähellä on ala-aste ja mitä lähemmäs sitä mennään, niin sen ruokottomammaksi maasto muuttuu. Siellä on karkkipapereita, keksipaketeita, mehutölkkejä ja sen sellaista tien varret piukassa. Heti koulun läheisyydessä on muutama roskis ja siitä eteenpäin niitä on 500 metrin välein, mutta ne litran mehutölkitkin lentää just siihen missä sattuu juoma loppumaan. Se on ilmeisesti kovan jätkän merkki kun ei välitä yleisestä hyvinvoinnista ja ympäristön siisteydestä.

Olen opettanut koiran nappaamaan roskia maasta ja se kantaa ne kiltisti lähimmälle roskikselle. Näin kannamme oman kortemme kekoon. Kunpa muutkin tekisi samoin, niin ei muutaman kusipäisen kakaran sotkeminen liiemmin haittaisi. Mutta kun joillekin se oman koiran jätösten kerääminenkin on täysin ylivoimainen tehtävä, niin ei varmaan käy mielessäkään roskia kerätä. Kyllä joku muu ne sieltä siivoaa.

Vastaus otsikon kysymykseen:

- Ostan hieman kalliimpia merkkivaatteita harvemmin jotka pysyy hyvänä pitempään. Hintaluokka tyyliin farkut 150-200€, t-paidat 50-100€, neuleet 100-150€ jne. Vaatteita on vähän, mutta ne on laadukkaita vs. kaapit täynnä "kertakäyttö"vaatteita
- Ruokavaliossa paljon kasviksia. Tässä myös itsekkäät syyt takana, eli terveellisyys :cool:
- Kasviksista ja hedelmistä osa luomua sekä käytän kotimaisia marjoja. Hedelmiä ei tarvitse pestä ja marjoja keittää.
- Autot muutaman vuoden vanhoja, eli saastuttavat vähemmän vrt. 10-20v vanhat autot. Auto on pakko olla.
- En roskaa luontoa, vaan vien roskat roskiin. Pitäisi olla itsestäänselvyys, mutta valitettavasti ei näin kaikille ole.

- Kasviksista ja hedelmistä osa luomua
Luomuviljelyhän on ympäristön kannalta paljon vahingollisempaa kuin tehokkaampi ja vähemmän viljelypinta-alaa vaativa normaali viljely. Ei ole mitään järkeä olla käyttämättä viljelyn tehostamiseen kehitettyä teknologiaa, kuten torjunta-aineita.

Alakoululaiset on mulkuimpia mulkkuja tässä suhteessa. Kodin lähellä on ala-aste ja mitä lähemmäs sitä mennään, niin sen ruokottomammaksi maasto muuttuu. Siellä on karkkipapereita, keksipaketeita, mehutölkkejä ja sen sellaista tien varret piukassa. Heti koulun läheisyydessä on muutama roskis ja siitä eteenpäin niitä on 500 metrin välein, mutta ne litran mehutölkitkin lentää just siihen missä sattuu juoma loppumaan. Se on ilmeisesti kovan jätkän merkki kun ei välitä yleisestä hyvinvoinnista ja ympäristön siisteydestä.

Olen opettanut koiran nappaamaan roskia maasta ja se kantaa ne kiltisti lähimmälle roskikselle. Näin kannamme oman kortemme kekoon. Kunpa muutkin tekisi samoin, niin ei muutaman kusipäisen kakaran sotkeminen liiemmin haittaisi. Mutta kun joillekin se oman koiran jätösten kerääminenkin on täysin ylivoimainen tehtävä, niin ei varmaan käy mielessäkään roskia kerätä. Kyllä joku muu ne sieltä siivoaa.
Tää on kyllä totta. Ja on kyllä yläkoululaisetkin, meidänkin aikaan (eli ei kovin montaa vuotta sitten :LOL:) oli sikoja jotka roskasivat vaikka roskapönttö oli nenän edessä.

Tuo koiran käyttäminen on muuten ihan fiksua mutta hitto jos joku idiootti on vaikka huumeneulan jättäny niin vähän hirvittää. Ja itse kun asun vähän syrjemmässä niin koiranpaskoja ei tartte kerätä kun metsän/ojan puolella käy niin sinne ne maatuu

Luomuviljelyhän on ympäristön kannalta paljon vahingollisempaa kuin tehokkaampi ja vähemmän viljelypinta-alaa vaativa normaali viljely. Ei ole mitään järkeä olla käyttämättä viljelyn tehostamiseen kehitettyä teknologiaa, kuten torjunta-aineita.

Ok. Otetaan sitten tuo rivi listalta pois. Luomua ostan kuitenkin jatkossa noista muista syistä.

Tuo koiran käyttäminen on muuten ihan fiksua mutta hitto jos joku idiootti on vaikka huumeneulan jättäny niin vähän hirvittää. Ja itse kun asun vähän syrjemmässä niin koiranpaskoja ei tartte kerätä kun metsän/ojan puolella käy niin sinne ne maatuu
Ei se omin päin niitä ota, vaan käskystä. Silloin olen selvillä siitä mitä se ottaa. Eihän sen parane omin päin alkaa tonkia, kun liikkeellä on vaikka mitä myrkkypullan levittäjiäkin.

Pakko kyllä puuttua tähän ja tuo vertaus Venäjään (olkoonkin sitten pilke silmäkulmassa) on kyllä ihan absurdi. Suomessahan on tosi siistiä ja kadut, puistoalueet, teidenvarret jne. pidetään tosi hyvässä kunnossa. Valtion toimesta joo kun on joitain sikoja yksilöitä jotka heittää ne mäkkärin kassit ikkunasta pihalle mutta voi käydä aika monta Euroopan valtiota läpi missä ei tosiaankaan ole näin puhtaat elinolot. Eikä ole suuria määriä kodittomia tai kerjäläisiä ja kulkukoiria meillä ei ole ollenkaan

Kyllä ne kadut ja puistot siivotaan Pietarissakin, mutta eihän tässä siivoamisesta kyse ollut laisinkaan vaan roskaamisesta. Itse ole kotieläintä ulkoiluttaessa keräilyt lukuisia pusseja roskia ihan asuntoni lähistöltä. Enimmäkseen tuo on kaikkea karkkien ja jäätelön mukana tulevaa jätettä ja varmaan suurelta osin lasten tekosia, mutta on siellä seassa myös vanhempaan roskaajaan viittaavaa kuten kaljatölkkejä ja tupakkiaskeja. Bensakanisteri on ehkä yllättävin löytö.

Jos joku on absudia, niin se on kulkukoirien, kodittomien ja kerjäläisten vetäminen mukaan keskusteluun roskaamisesta.

Helsingin keskustan kadut ovat välillä aivan saatanallisen paskanroskan peitossa, kun esim. Aleksanterinkadulla on tyyliin 4 roskapönttöä jotka täyttyy parissa tunnissa. Ja olen kyllä samaa mieltä suomalaiset ovat kovia roskaamaan. Kertakäyttö kahvikupit lentää samantien maahan kun viimmeinen tippa ärrän kusivettä on juotu.

Taitaa olla tuo roskaaminen Helsingin ja ehkä parin muun isoimman kaupungin ongelma.. Täällä Itä-Suomessa, keskisuurissa kaupungeissa ainakin on kadut melko puhtaat aina. Taas yksi syy lisää, miksi ei pääkaupunkiseutu nappaa.

Minä en äskeisellä tunnin lenkillä nähnyt roskaa maassa sen vertaa, että olisi painunut mieleen.

Onneksi en asusta Tsadissa.

Edelleen sillä on tietysti merkitystä mulle vastaajana. Vai haluatko tästä nyt yhden turhanpäiväisen väännön lisää kenelle sillä saa olla merkitystä ja mikä on oikein ja mikä on väärin ja sä oot ihan tyhmä enpäs vaan itse olet...

Tää on jo turhanpäiväinen vääntö, ku mä oon tietenkin puhunut tieteellisestä konsensuksesta. Jokaisen oma valinta toki, mitä juttuja haluaa kuunnella.

"Ihmisen vaikutus koko ilmaston lämpenemiseen on sekin kiistelty aihe." Mä tulkitsen tällasen väitteen niin, että siitä kiistellään siinä yhteisössä, joka tietää asiasta jotain. Olisiko mielestäsi olennaista väittää, että maapallon pyöreys on kiistelty aihe, kun mikään tosiasia ei tue sitä?

Kelaleikkuri
Jätteiden järkevä lajittelu - muovit, metallit, lasit ja biojätteet erikseen..
Työmatkapyöräily, koska on siihen mahdollisuus

Vähemmän päästöjä - vähemmän taloudellista rasitetta :whistle:

Täälläkin on puhtaat kadut. Poikkeuksia kuten mäkkärin parkkis on. Vitun törkeä mesta, miten osaakin jengi heittää roskat ohi roskiksen. Ja amiksen bussipysäkki. Mutta aika pieni prosentti koko kaupungin kaduista.

Ja miten pyrin vähentämään kuormitusta: Tietenkin ostamalla aina ruokaostoksille muovipussin, jota käytän roskapussina. Näin ei tarvitse ostaa erikseen muovisia roskapusseja. Maailma pelastuu.

Ei tällainen pienituloinen perhe pahemmin kuormita ympäristöä kun ei ole rahaa mitä kuluttaa. Muovit, metallit, lasi ja biojäte tietysti lajitellaan. Auto nyt on pakollinen täällä landella, mutta mitään turhia ajoja ei tule.

Mitä veikkaatte että tapahtuis jos kielettäisiin autojen valmistus seuraavaan 10 vuoteen... (ilmaston näkökannalta) Pitäisikö autot käyttää täysin loppuun ennen kuin uusia saisi ? vai onko ekologisempaa kun tuotetaan koko ajan uusia vähäpäästöisempiä autoja? Nyt ei mietitä työpaikkoja tai muita mahdollisia seurauksia.

Mitä veikkaatte että tapahtuis jos kielettäisiin autojen valmistus seuraavaan 10 vuoteen... (ilmaston näkökannalta) Pitäisikö autot käyttää täysin loppuun ennen kuin uusia saisi ? vai onko ekologisempaa kun tuotetaan koko ajan uusia vähäpäästöisempiä autoja? Nyt ei mietitä työpaikkoja tai muita mahdollisia seurauksia.

Siis megalama tulisi tuosta jos muutkin seuraukset otettaisiin mukaan tarkasteluun...

Tässä jotain laskelmia ja lukuja:
Auton elinkaaren aikaiset päästöt - Autoalan Tiedotuskeskus

Ei jää paljon muita vaihtoehtoja itselle päästövähennyksiin, kuin muuttaa rantapummiksi jonnekkin lämpimään. Niinkauan ku suomessa asuu, niin lämmitys ja työssäkäynti kuluttaa luonnonvaroja. Talon ku sais pankilta lunastettua, niin kai sitä sitten vois jäähä makaan kotia ja nostella tukiaisia, takka ja leivinuuni puut varastaa valtion mettästä, niin johan sillä pärjäis. Kyllä siinä ois ekotekoa kerrakseen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom