Miksi Suomessa talousasioita opetaan, etenkin nuorille, todella vähän?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Voi olla sanotukin jo. Lukiossa on PAKOLLISENA taloustiedon kurssi (YH2)

Yläasteella oli myös vähän talousasiaa yhteiskuntaopissa
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Timba muuten, millaisella tasolla muksuille muissa maissa opetetaan talousasioita? Siis Suomeen verrattuna, kun nimenomaan Suomi mainitaan otsikossakin? Mä olen tästä aika autuaasti pihalla.

No ei ole hajuakaan. Voisi tuo otsikko olla ilman mainintaa Suomikin.
 
Lakitieto ja taloustieto pitäisi aloittaa jo yläasteella ja jatkaa sitten ihan kaikessa keskiasteen koulutuksessa. Kaikki kun ei käy sitä lukiota, talous- ja lakitaitoja (edelleen ne perusteet) tarvitsee meistä ihan jokainen.
 
On siitä pari vuotta.

Mitäs kappaleita tuolta kirjasta oikein löytyy?

Tuotannon peruskäsitteitä
Talousjäjestelmät
Yritykset
Miten hyödykkeiden hinnat määräytyvät
Julkinen talous
Kansainvälinen talous
Raha ja rahoitusmarkkinat
Kansantuote ja taloudellinen kasvu
Talouspolitiikka ja kansantalouden häiriöt

Lakitiedon kirja on kaverilla lainassa
 
Yläasteella opetetaan kyllä talous- ja lakiasioita siinä missä muutakin yhteiskuntaoppia. Vieläpä viikkotuntimäärää nostettiin. Lisäksi ysiluokkalaisilla on joka kevät valtakunnallinen taloustietokilpailu, johon kaikki osallistuvat. OPS:in mukaan yläasteella pitäisi käsitellä talusasioista ainakin seuraavat jutut:

Taloudenpito
• yksityisen taloudenpidon periaatteet
• työnteko ja yrittäjyys

Kansantalous
• yksilö ja kotitaloudet kuluttajina ja talouden toimijoina
• ulkomaankaupan ja globaalitalouden merkitys

Talouspolitiikka
• talouden suhdannevaihtelut, työttömyys ja inflaatio sekä niiden vaikutukset yksityistalouksiin
• julkinen talous ja verotus

Käytännössä talousasiat muodostavat yhden kurssin, jonka opettamiseen käytetäänkin kuusi viikkoa kestävä jakso; vastaavasti lakitietoa on on useammassa eri kurssissa. Vaikka yhteiskuntaopin viikkotuntimäärää nostettiinkin, on aikaa silti aivan liian vähän kaikkien mahdollisten asioiden perusteelliselle läpikäymiselle -sekä kaikelle kivalle (tuntuukohan muidenkin aineiden opettajista samalta :rolleyes:?).
 
Yläasteella opetetaan kyllä talous- ja lakiasioita siinä missä muutakin yhteiskuntaoppia. Vieläpä viikkotuntimäärää nostettiin. Lisäksi ysiluokkalaisilla on joka kevät valtakunnallinen taloustietokilpailu, johon kaikki osallistuvat.
.

oli jo aikanaan, itsekin olen sellaisen palkinnoilla ollut joskus. en kyllä muista oliko millä luokalla. eiks toi oo aika vanha juttu toi taloustietokilpailu
 
oli jo aikanaan, itsekin olen sellaisen palkinnoilla ollut joskus. en kyllä muista oliko millä luokalla. eiks toi oo aika vanha juttu toi taloustietokilpailu

Niin, kirjoitinkin, että: ysiluokkalaisilla on joka kevät valtakunnallinen taloustietokilpailu. Oli myös silloin isonvihan aikaan, kun olin itse yläasteella.
 
Hyvä homma jos opetusta on lisätty. Omana yläasteaikana ei mitään kunnon opetusta asioista ollut. Saatettiin pintapuolisesti parina tuntina jotain läpi käydä, mutta sepäs paljon auttaakin. Talousasiat tulisi olla jatkuvaa opiskelua, on se nyt kuitenkin fakta, että enemmän noita Matti Meikäläinen elämässään tarttee kuin vaikkapa biologian tietoja (yhtään niitäkään väheksymättä).

Toisaalta Kvu puhuu kyllä asiaa. ;)
 
Back
Ylös Bottom