Miksi sunnuntailta pitää maksaa 100% palkanlisä?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

Timba79

Moderaattori
Mode
Liittynyt
5.6.2003
Viestejä
29 708
Ikä
45
Miksi sunnuntai on erikoisasemassa palkkauksen suhteen? Täällä on väännetty nyt kilsakorvauksista paljon, enkä viittinyt tätä asiaa siihen sotkea. Kauppakeskustelussa meinas jo tulla tunti turpaan.

Olen siis itse työntekijä ja tässä asiassa saamapuolella. Vaimo tekee paljon sunnuntaita, eli sahaan tässä nyt omaa oksaa periaatteessa.

Mutta siis mä en tajua, että miksi sunnuntailta edelleen pitää maksaa 100% ylimääräistä palkkaa vain siksi että on kyseessä sunnuntai? Joo, tausta varmasti "muista pyhittää lepopäivä", mutta mielestäni tämän voisi kyllä kanssa kohtuullistaa jonnekin lähemmäksi lauantailisää ja vastaavasti vähän ehkä nostaa tuota lauantain korvausta, joka nyt on sunnuntaihin nähden käytännössä täysin mitätön palkanlisä.

Tässä nyt varmasti muutama ammattiryhmä vetää heti herneet nenään, kun ei niitä omia saavutettuja etuja voi karsia.

Kertokaapa mulle mikä järki tässä nykysysteemissä on?

Sunnuntai on viikon turhin päivä ja sen voisi hyvin olla töissä. Vaan eipä voi kun ei sitä työantajat viitsi teettää kun se on niin teennäisen kallis päivä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minuakin kiinnostaa sunnuntailisän historia.

Ne nykyisin maksettavat lisät voisi pistää samaan pottiin ja jakaa sitten työntekijöille kuitenkin. Eli siis jos vaikka kaupassa nyt sitten maksetaan vaikka 10 yksikköä lisiä per viikko, niin sen saisi sitten jakaa työntekijöille haluamallaan tavalla. Ööö. Siis jostain pitäisi sitten aina laskea se lisistä tuleva summa joka sitten Pitäisi jakaa palkan muodossa työntekijöille. Näin voisi joku olla yöllä töissä halutessaan (tai tarvittaessa) ja saada sitä lisää palkkaan. Se joka haluaa tehdä helpot vuorot, saisi perusliksan. Ei pöllömpi idea :D
 
Jotain tuollaista joo. Tuo sunnuntai vain on niin teennäisen korkea, että se sotkee monia kuvioita. Ja taas mahdollistaa sitä kikkailua tai saa aikaan sitä. Jotkut tekee paljon sunnuntaita vain siksi että siitä saa tuplaliksaa. Lauantaille ei riitä väkeä. Esim. vaimoni työskentelee tällaisella alalla, henkilökohtaista avustusta. Siinä ei tiistai eroa sunnuntaista mitenkään, paitti palkkaukseltaan.

Tämän voisi jakaa jotenkin oikeasti järkevästi ja tasapuolisesti. Vaikka niin että yötyöstä saisi paljon paremman korvauksen kuin nyt. Ihmistä ei kuitenkaan ole tehty työskentelemään öisin, eikä varmasti jatkuvasti vauhtuvin vuoroin. Taasen kroppa ei sitä erota oletko töissä sunnuntaina vai keskiviikkona.

Vähenisi krapulatkin jos enempi oltaisiin sunnuntaisin duunissa.
 
50% on minimi millä suostun mitään ylitöitä edes tekemään. Sinänsä kyllä totta että onhan se nykyaikana vähän erikoista maksaa sunnuntaista 100% palkkaa. Vielä parempia on omalla alalla viikolle sattuvat arkipyhät ylitöinä, ei tästä pitää ole kun viheltelin töissä sen 16 tuntia hirveillä kertoimilla. Sen verran firma nikotteli että ei varmaan tartte enää ikinä tuota tehdä :D

edit: huomasin juuri että puhe ei varsinaisesti ole edes ylitöistä. Viikkotunteihin sisältyvä sunnuntain 100% on kyllä jo aika aikansa elänyt. Tosin liitot vetää hirvet herneet heti jos tuota joku jossain uskaltaa edes ehdottaa.
 
Ei kai siinä muuta syytä ole kuin se, että sunnuntai on yleinen lomapäivä ja sen takia monilla ei ole haluja olla töissä normaalipalkalla. Esimerkiksi jos perheessä on ala-aste-ikäisiä penskoja niin vanhemmat mieluummin olisivat sunnuntain niiden kanssa kotona kuin lähtisivät töihin ja jättäisivät pennut keskenään kotiin. Monia yhteisiä menojakin suunnitellaan usein viikonlopulle. Nämä tosin koskevat myös lauantaita, joten siinä mielessä sunnuntain parempi palkka on epäloogista. Toki on niitäkin joille lauantai ja sunnuntai ovat samanlaisia päiviä muiden joukossa, mutta he ovat vähemmistö. Joo ja kukapa sitä krapulassa haluaisi töihin mennä :D
 
Ei kai siinä muuta syytä ole kuin se, että sunnuntai on yleinen lomapäivä ja sen takia monilla ei ole haluja olla töissä normaalipalkalla. Esimerkiksi jos perheessä on ala-aste-ikäisiä penskoja niin vanhemmat mieluummin olisivat sunnuntain niiden kanssa kotona kuin lähtisivät töihin ja jättäisivät pennut keskenään kotiin. Monia yhteisiä menojakin suunnitellaan usein viikonlopulle. Nämä tosin koskevat myös lauantaita, joten siinä mielessä sunnuntain parempi palkka on epäloogista. Toki on niitäkin joille lauantai ja sunnuntai ovat samanlaisia päiviä muiden joukossa, mutta he ovat vähemmistö. Joo ja kukapa sitä krapulassa haluaisi töihin mennä :D

Siis totta helvetissä viikonloppu täytyy pitää viikonloppuna noin yleisesti. Toimistotöissä ja vastaavissa. Viikonloput on sitten ylkkää ja siitä pitää maksaa ylkät. Taasen tuo sunnuntain kohtuuton korvaus esim. lauantaihin verrattuna ei minulla mene jakeluun. Tuo 100% on ok esim. juhlapyhistä, niitä osuu kuitenkin aikasta vähän vuodelle.

Ja ei sitä nyt lapsiperheelläkään ihan joka vkl menoja ole, ei ainakaan meillä. Hyvin voisi olla vaikka 10 sunnuntaita vuodesta duunissa. Ehkä tuon verran olen lauantaita mutta jotenkin vaan rassaa tuo sunnuntai kun se on tän teennäisyyden takia niin turha päivä, ettei silloin voi mitään asioitakaan hoitaa kun ei auki ole kuin ruokakaupat joihin pääsee joka päivä muutenkin.

No mitään tälle ei varmasti tapahdu, ks ammattiliitot.
 
Itsellä lisäpalkkiot (eli sunnuntait, iltalisät..) tekee suurimman osan palkasta. Omallakohdalla kk palkka pitäs vastaten parantua,että jäis ees jotain käteen. Su töitä kuukaudessa 1-4 :)
 
Siis totta helvetissä viikonloppu täytyy pitää viikonloppuna noin yleisesti. Toimistotöissä ja vastaavissa. Viikonloput on sitten ylkkää ja siitä pitää maksaa ylkät. Taasen tuo sunnuntain kohtuuton korvaus esim. lauantaihin verrattuna ei minulla mene jakeluun. Tuo 100% on ok esim. juhlapyhistä, niitä osuu kuitenkin aikasta vähän vuodelle.

Ja ei sitä nyt lapsiperheelläkään ihan joka vkl menoja ole, ei ainakaan meillä. Hyvin voisi olla vaikka 10 sunnuntaita vuodesta duunissa. Ehkä tuon verran olen lauantaita mutta jotenkin vaan rassaa tuo sunnuntai kun se on tän teennäisyyden takia niin turha päivä, ettei silloin voi mitään asioitakaan hoitaa kun ei auki ole kuin ruokakaupat joihin pääsee joka päivä muutenkin.

No mitään tälle ei varmasti tapahdu, ks ammattiliitot.

Olen valmis luopumaan omista sunnuntailisistäni jos kaikista aloista tulee vuorotyö aloja, eli ei mitään toimistoviikkoja, kaikki tekevät 3 vuorossa töitä ja ovat niitä viikonloppuja kiinni, samoin juhannukset vuorovuosin ja joulujakin joskus, vaput ainakin. Itse katson että se on korvausta siitä että mulla ei ole säännöllistä la-su vapaapäivää vaan mulla on vapaat silloin kuin sattuu olemaan, ja joudun järkkäämään menoni sen mukaan. Alalla kiertää vapaapäivät niin että mulla on joka 7 viikonloppu vapaa, koita siinä järkätä kesäisin kavereiden kanssa mökki iltoja sit. Joo ja alanvalinta kysymys tottakai, mut jonkun täytyy nekin hommat tehä.
 
Kaupan alalla pitäisi ainakin tehdä niin että hinnat olisi +50% lauantaina ja +100% sunnuntaina. Katsotaan kuinka paljon ne ihmiset oikeesti haluaa sunnuntaina käydä kaupassa. Väärin että meidän arkena kaupassa käyvien pitää maksaa sunnuntai shoppailijoiden aiheuttamat kustannukset :D
 
Olen valmis luopumaan omista sunnuntailisistäni jos kaikista aloista tulee vuorotyö aloja, eli ei mitään toimistoviikkoja, kaikki tekevät 3 vuorossa töitä ja ovat niitä viikonloppuja kiinni, samoin juhannukset vuorovuosin ja joulujakin joskus, vaput ainakin. Itse katson että se on korvausta siitä että mulla ei ole säännöllistä la-su vapaapäivää vaan mulla on vapaat silloin kuin sattuu olemaan, ja joudun järkkäämään menoni sen mukaan. Alalla kiertää vapaapäivät niin että mulla on joka 7 viikonloppu vapaa, koita siinä järkätä kesäisin kavereiden kanssa mökki iltoja sit. Joo ja alanvalinta kysymys tottakai, mut jonkun täytyy nekin hommat tehä.

OT: Muuten kun seuraa tuota maailmankatsomustriidiä ja päihdepolitiikkatriidiä, niin täällä huudetaan sen vapaan suomen perään. Että valtio ei säännöstelisi mitään eikä mikään uskonto olisi missään asemassa mitenkään. Tämähän tarkottaisi sitä, että ei olisi mitään pyhiä - ei edes viikonpäiviä. Tehokastahan se olisi mutta pidemmän päälle varmaan vähän tylsää.

Kaikki alat voisivat toimia sillä systeemillä, että kaikilla olisi peruspalkka ja lisiä maksettaisiin sitten vain koville työmiehille (ja siis tuottaville yksilöille). Ja se peruspalkka olisi sitten sama alasta riippumatta. Lisiä sitten vaan sitämukaan miten tekee töitä ja miten vaativaa se työ on. Jeee. Mä ratkasin suomen ongelmat!!! Eikö hetkonen...
 
Olen valmis luopumaan omista sunnuntailisistäni jos kaikista aloista tulee vuorotyö aloja, eli ei mitään toimistoviikkoja, kaikki tekevät 3 vuorossa töitä ja ovat niitä viikonloppuja kiinni, samoin juhannukset vuorovuosin ja joulujakin joskus, vaput ainakin. Itse katson että se on korvausta siitä että mulla ei ole säännöllistä la-su vapaapäivää vaan mulla on vapaat silloin kuin sattuu olemaan, ja joudun järkkäämään menoni sen mukaan. Alalla kiertää vapaapäivät niin että mulla on joka 7 viikonloppu vapaa, koita siinä järkätä kesäisin kavereiden kanssa mökki iltoja sit. Joo ja alanvalinta kysymys tottakai, mut jonkun täytyy nekin hommat tehä.

Sama homma. Ja ei muuta kuin vaikka Timba kokeilet järjestää rock festarit tai vaikka jotkut urheuilukilpailut keskellä viikkoa niin katotaan tuleeko sinne yhtä paljon kävijäitö kuin vloppuna. Olisko sama ongelma jos olisi päätetty joskus että tiistai on se päivä josta maksetaan 100%korvaus?
 
Sama homma. Ja ei muuta kuin vaikka Timba kokeilet järjestää rock festarit tai vaikka jotkut urheuilukilpailut keskellä viikkoa niin katotaan tuleeko sinne yhtä paljon kävijäitö kuin vloppuna. Olisko sama ongelma jos olisi päätetty joskus että tiistai on se päivä josta maksetaan 100%korvaus?

Ja pointti oli mikä?

Viikonloppu on viikonloppu. Sitä en tajua miksi sunnuntai on tästä erillään lauantaista.

Aloilla jossa työskennellään 24/7 on hommat muutenkin erilaiset. Nuot lisät voisi jakaa muulla tavalla. Arkena työskenteleville tuo on vain typerän teennäistä ja tekee sunnuntaista sen viikon turhimman päivän.
 
Siis totta helvetissä viikonloppu täytyy pitää viikonloppuna noin yleisesti. Toimistotöissä ja vastaavissa. Viikonloput on sitten ylkkää ja siitä pitää maksaa ylkät. Taasen tuo sunnuntain kohtuuton korvaus esim. lauantaihin verrattuna ei minulla mene jakeluun. Tuo 100% on ok esim. juhlapyhistä, niitä osuu kuitenkin aikasta vähän vuodelle.
Ja ei sitä nyt lapsiperheelläkään ihan joka vkl menoja ole, ei ainakaan meillä. Hyvin voisi olla vaikka 10 sunnuntaita vuodesta duunissa. Ehkä tuon verran olen lauantaita mutta jotenkin vaan rassaa tuo sunnuntai kun se on tän teennäisyyden takia niin turha päivä, ettei silloin voi mitään asioitakaan hoitaa kun ei auki ole kuin ruokakaupat joihin pääsee joka päivä muutenkin.
.

No miksi vitussa toimistotyölläiset olisi eriasemassa ja heille suot viikonlopun mutta esim. poliiseille,hoitoalalle jne et suo? Voin kertoa että joskus oli ainakin omalla alalla lauantaina 50% korvaus mutta varmaan juuri samasta syystä kuin nyt itketään sunnuntaista niin se poistui.
Huom. itselläni ei ole tässä kuussa yhtään lauantaita tai sunnuntaita vapaa. Vaan kaikki vapaat viikolla. Ei haittaa sillä sorsastuskin alkaa maanantaina.

- - - Updated - - -

Ja pointti oli mikä?

Viikonloppu on viikonloppu. Sitä en tajua miksi sunnuntai on tästä erillään lauantaista.

Aloilla jossa työskennellään 24/7 on hommat muutenkin erilaiset. Nuot lisät voisi jakaa muulla tavalla. Arkena työskenteleville tuo on vain typerän teennäistä ja tekee sunnuntaista sen viikon turhimman päivän.

Eli se että kaikki tapahtumat on viikonloppuisin. Enemistöllä vloppu on vapaa. Joten miksi sitten vähemmistön pitää siitä kärsiä ilman korvausta.
Ja just tuossa japi kertoi että millaista on järjestellä noita menoja.
 
Olin pari vuotta sitten kesätöissä Ruotsissa. Siellä lauantai- ja sunnuntailisä olivat samansuuruisia, eli 40%. En osaa sanoa oliko lisien suuruus kautta linjan sama. Itse työstentelin hoitoalan tehtävässä.
 
No miksi vitussa toimistotyölläiset olisi eriasemassa ja heille suot viikonlopun mutta esim. poliiseille,hoitoalalle jne et suo? Voin kertoa että joskus oli ainakin omalla alalla lauantaina 50% korvaus mutta varmaan juuri samasta syystä kuin nyt itketään sunnuntaista niin se poistui.
Huom. itselläni ei ole tässä kuussa yhtään lauantaita tai sunnuntaita vapaa. Vaan kaikki vapaat viikolla. Ei haittaa sillä sorsastuskin alkaa maanantaina.

On se nyt jumalauta aivan perseestä että sinä teet yhtä paljon tunteja kuin minä (oletus, koska teet ilmeisesti jotain vuorotyötä ja minä kahta vuoroa arkena) ja saat siitä paljon parempaa korvausta. Vaadin kunnon lisät iltavuorolle, koska itse paljon mieluummin tekisin aamua ja yötä kuin aamua ja iltaa.
 
On se nyt jumalauta aivan perseestä että sinä teet yhtä paljon tunteja kuin minä (oletus, koska teet ilmeisesti jotain vuorotyötä ja minä kahta vuoroa arkena) ja saat siitä paljon parempaa korvausta. Vaadin kunnon lisät iltavuorolle, koska itse paljon mieluummin tekisin aamua ja yötä kuin aamua ja iltaa.

Se on vaan ammatinvalinta kysymys......
:)
Näihän sitä aina vastataan kun joku yrittää saada meiltä sunnuntai lisät pois ja yritän puolustella lisiä. Voin kertoa että teen viikossa vain 4päivää töitä mutta pitempiä jolloin kuussa tulee aina keskiarvoisesti 160h täyteen. Se vaihtelee hieman joskus ollen 145h mutta seuraavassa tulee sit vaikka 169h. Keskiarvo on vuodelle 160per/kk. Meillä on sovittu työpaikan kesken hyvä systeemi. Mutta tässäkin kuussa minulla ja emännällä ei ole yhtään yhteistä vapaa päivää. Sekä esim yhtenä viikkona kun olen illassa 4päivää peräkkäin niin ei edes nähdä 4päivään. Sillä kun tule kotia niin emäntä jo nukkuu ja kun taas hän lähtee töihin niin minä nukun. Joten kuvittele miten sinulla toimisi tuon lasten kanssa viikosta toiseen.
 
Miettimättä sitä miksi sunnuntaista saa suuren pyhälisän, totean vain, että ainakin meidän työpaikassa olisi sunnuntaisin hommat jäissä jos palkka ei olisi siellä missä se tällä hetkellä on. Eli kun kerran se etu on saavutettu, niin duunit jäisi tekemättä jos kyseinen etu vietäisiin myöhemmässä vaiheessa pois. Riippumatta siitä onko etu nykymaailmassa perusteltu vai ei.
 
Se on vaan ammatinvalinta kysymys......
:)
Näihän sitä aina vastataan kun joku yrittää saada meiltä sunnuntai lisät pois ja yritän puolustella lisiä. Voin kertoa että teen viikossa vain 4päivää töitä mutta pitempiä jolloin kuussa tulee aina keskiarvoisesti 160h täyteen. Se vaihtelee hieman joskus ollen 145h mutta seuraavassa tulee sit vaikka 169h. Keskiarvo on vuodelle 160per/kk. Meillä on sovittu työpaikan kesken hyvä systeemi. Mutta tässäkin kuussa minulla ja emännällä ei ole yhtään yhteistä vapaa päivää. Sekä esim yhtenä viikkona kun olen illassa 4päivää peräkkäin niin ei edes nähdä 4päivään. Sillä kun tule kotia niin emäntä jo nukkuu ja kun taas hän lähtee töihin niin minä nukun. Joten kuvittele miten sinulla toimisi tuon lasten kanssa viikosta toiseen.
Mutta eikös Timban pointti ole se, että noista epäsäännöllisistä työajoista voisi maksaa jotain yleistä korvausta, sen sijaan että vain sunnuntailta saa lisiä. Nythän tuo aiheuttaa sen että jos työrytmi on joka tapauksessa epäsäännöölinen, niin kaikki yrittävät hamstrata niitä sunnuntaivuoroja.

Eli sä saisit sun vuorotyöstä ihan saman verran palkkaa kuin saat nytkin, mutta se palkka ei olisi riippuvainen siitä teetkö vuorosi viikolla vai sunnuntaisin?
 
Mutta eikös Timban pointti ole se, että noista epäsäännöllisistä työajoista voisi maksaa jotain yleistä korvausta, sen sijaan että vain sunnuntailta saa lisiä. Nythän tuo aiheuttaa sen että jos työrytmi on joka tapauksessa epäsäännöölinen, niin kaikki yrittävät hamstrata niitä sunnuntaivuoroja.
Eli sä saisit sun vuorotyöstä ihan saman verran palkkaa kuin saat nytkin, mutta se palkka ei olisi riippuvainen siitä teetkö vuorosi viikolla vai sunnuntaisin?

Lakihan säätelee sen kuinka monta vloppua pitää olla vapaana vuosittain jne ja ainakin meillä on sellainen vuorosysteemi että sillä on kiinteä kierto joten voin nyt vaikka laskea vuoteen 2017 asti työvuorot. Ja kukaan ei pysty hamstraamaan mitään vuoroja enempi tai vähempi.
Ajatuksena ihan ok että sen rahan saisi kaikista päivistä mutta edelleen se ei muuta sitä että kaikki tapahtumat jne on aina vloppuisin ja niihin ei aina pääse samanarvoisesti kuin ma-pe työskentelevät. Mulle tuo viikonloppuna työskentely on oikeastaan helpotus sillä helvetin monet turhat sukujuhlat olen sillä välttänyt, mutta toisaalta sitten oma kilpailu-ura oikeastaan kaatui siihen että kaikki lajin kisat oli v.loppuisin ja niihin ei aina saanut vapaata järjestymään. Kolikolla monta kääntöpuolta.
 
Mutta eikös Timban pointti ole se, että noista epäsäännöllisistä työajoista voisi maksaa jotain yleistä korvausta, sen sijaan että vain sunnuntailta saa lisiä. Nythän tuo aiheuttaa sen että jos työrytmi on joka tapauksessa epäsäännöölinen, niin kaikki yrittävät hamstrata niitä sunnuntaivuoroja.

Eli sä saisit sun vuorotyöstä ihan saman verran palkkaa kuin saat nytkin, mutta se palkka ei olisi riippuvainen siitä teetkö vuorosi viikolla vai sunnuntaisin?

Jos ne lisät saisi tekemällä vain arkivuoroja, niin arvaa olisiko jengi töissä sunnuntaisin enää. Sehän se palkan peruste on, sitten ollaan siellä. Meillä on muutenkin noita paskavuoro lintsareita niin eihän siellä kukaan sunnuntaina olisi jos saman rahan saisi tekemällä vuorot milloin vaan.

Mullakin on noita penskoja parikin kappaletta ja emäntä on vuorotöissä myös, meillä meni kesä-heinäkuu silleen kuin japa kuvaili tuossa, kun tulin töistä emäntä nukkui, ja aamulla kun lähti niin herätti mut lasten kanssa leikkimään, ei paljoa naurattanut. Voin kertoa että on ihan hyvä että sunnuntaisin on ne kaupat auki, silloin sattui monesti olemaan toisella vapaapäivä ja pääsi sinne ruokakauppaan kun sai nukkua vähän pidempään.

Ei tuollainen tasainen jakaminen oikein toimi, sama pätisi vaarallisen työn lisään poliisilla, jos kaikki poliisit saisivat vaarallisen työn lisää, tai kuorkkikuskit vaarallisen lastin lisää, niin uskoisin että toimistopollareita olisi kaikki, ja kuskit ajelisi pelkästään valion maitoa tuolla ja muu jäisi ajamatta. Kyllä se korvaus täytyy siitä paskasta keikasta saada.
 
Back
Ylös Bottom