Miksi sheikkeri poksahtaa?

Ikä
38
Olen tässä vuosien varrella törmännyt useasti ilmiöön, jossa autoon/tiskipöydälle/johonkin epähuomiossa unohtuneen, pesemättömän shakerin kansi on itsestään lähtenyt irti. Olen sitä aina kummastellut, mutta nyt eräänä päivänä keittiössä todistin itse tapahtuman; tiskipöydällä olleen shakkerin kansi poksahti yhtäkkiä huimalla voimalla lattialle. Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn, mikä sen aiheuttaa? Käytän palkkarissa Mass Blastia, Hera80:sta, Maltoa ja kreatiinia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olen tässä vuosien varrella törmännyt useasti ilmiöön, jossa autoon/tiskipöydälle/johonkin epähuomiossa unohtuneen, pesemättömän shakerin kansi on itsestään lähtenyt irti. Olen sitä aina kummastellut, mutta nyt eräänä päivänä keittiössä todistin itse tapahtuman; tiskipöydällä olleen shakkerin kansi poksahti yhtäkkiä huimalla voimalla lattialle. Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn, mikä sen aiheuttaa? Käytän palkkarissa Mass Blastia, Hera80:sta, Maltoa ja kreatiinia.

Jos käyttämäsi kreatiini on puryvaattia niin se selittäisi poksahtamisen.En kyllä tiedä miksi se poksahtaa,mutta kai se jotenkin kerää painetta sinne sisälle.
Nimim: Proteiinisekoittimen sisältö lentänyt 300 kertaa ravistaessa seinille, kun seassa on ollut puryvaattia.

Kemialliselta kannalta, joku sopiva kemikaali toimii siellä "räjähteenä" eli hajoaa hiljalleen kaasuksi, tarpeeksi kun kaasua on kehittynyt purkin sisään niin paine poksauttaa kannen auki. En tiedä hajoaako puryvaatti miten herkästi "luonnossa" hiilidioksidiksi, mutta jos sheikkaillessa poksauttaa auki niin ilmeisesti. Sama ilmiö tapahtuu myös kun pistät shakeriin vettä ja tiskiainetta ja ravistelet, nimimerkillä kertaalleen keittiön siivonnut.

Jos on pesemätön shakeri, niin kyseessä voipi olla joko ihan aineiden normaali hajoaminen tai sitten jopa hiljalleen mikrobien toiminnan tuloksena syntyvä kaasu, ts. pöpöt lisääntyvät ja syövät innoissaan shakerissa lojuvia ravinnejämiä (sokereita ja protskuja) ja aineenvaihdunna tuloksena on mm. hiilidioksidia -> poks.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom