Miksi Saliohjelmaa pitää muuttaa 3kk välein

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lonkero
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hei! Olen noin 1kk sitte aloittanut salin ja olen nyt tehnyt 4 jakoisella sali ohjelmalla.

Ma Selkä/Hauis

Ti Rinta/Ojentaja

Ke LEPO

To Olkapäät/Epäkkäät

Pe Jalat/Vatsat La ja Su Lepo

Liikkeitä en jaksa alkaa kertomaan mutta nyt tällä viikkolla opin liikeradat kunnolla ja sain kunnon pumpin lihaksiin onko siis pakko muokata sali ohjelmaa 2kk päästä että kehittyisin tai siis muokata liikkeitä teen kummiskin jokaiselle lihas ryhmälle 3 liike sarjaa siis esim. Alavinopenkki 3x8 Ylävinopenkki 3x8 penkki 3x8 niin isoilla painoilla kun saan. Minun mielestä toi on jo aika monipuolinen mitä muuta muka tarvitsee.

Ei huvittaisi yhtään alkaa mitään esim. rinta prässiä tekemään vai mikä lie onkaan sitten 2kk päästä onko siis liikkeitä pakko vaihtaa 3kk välein suunnileen jos haluaa kropan kehityvän vai junnaako se paikalla vaikka tekisin tällä ohjelmalla vaikka 2 vuotta painoja pikku hiljaa nostellen.

Sarjoja vaihtaisin mielellä esim 3x8-12 mutta en haluaisi liikkeitä vaihdella onko se siis pakollista jos haluaa kropan kehittyvän vähän monimutkaisesti selitin mutta kummiskin :D:D:D:D

Voihan niitä liikkeitä vaihtaa vaikka joka treeniin. Itse en jaksa tehdä samaa rutiinia joka kerta. Lähinnä mulla on vaan se jako mielessä ja ennen salia päätän mitä liikkeitä teen. Ainakin nyt alkuun sun kannattaa käydä niitä liikkeitä läpi, opetella tekniikoita ja sitten huomaat mitkä liikkeet sopivat sinulle.

Niitä liikkeitä ja sarjojen pituuksi kannattaa vaihdella jotta saat lihakselle aina uuden ärsykkeen. Voit jakaa niitä vaikka viikkoihin, että viikot 1-2 toistot 4-8, viikot 3-4 toisto 8-15 ja erikoistekniikoita, viikko 5 pelkkiä apuliikkeitä kevyt viikko.

Mä oon erittäin noviisi,mutta hieman pidempi kokemus kuin sulla ja aika samoilla systeemeillä menty kuin kahlaajalintu. Täysin perusliikkeillä ja vapailla painoilla. Ainoa "välinekikkailu" on joskus käyttämäni ylätalja. Jos joku liike tuntuu tukkoiselta vaihdan sen johki toiseen ja samalla funtsailen jo hieman mitä teen ensi kerralla. Mielessäni huolehdin koko ajan,että koko keho saa osumaa mahdollisimman tasaisesti ja täältä + muilta netin vinkkisivuilta haen uutta ideaa hommaan. Toistoja oon vaihdellut 5-15 välillä noin kahden viikon jaksoissa. Ihan ok on vörkkinyt.

onko siis liikkeitä pakko vaihtaa 3kk välein suunnileen jos haluaa kropan kehityvän vai junnaako se paikalla vaikka tekisin tällä ohjelmalla vaikka 2 vuotta painoja pikku hiljaa nostellen.

Ei todellakaan ole. Sarjapituuksia ja volyymia muuttelemalla saat vaihtelua. Jossain vaiheessa toki kannattaa miettiä liikkeiden ja vaikka treenijaon muuttamista mutta tuo 3kk ei ole mikään kiveen kirjoitettu.

Lihaskasvuhan perustuu siihen, että keho pyrkii aina tasapainoon. Kun rasitat lihasta, ja lihas väsyy, niin se pyrkii kasvamaan ja kehittymään niin, että seuraavalla kerralla se ei väsyisi yhtä helposti. Tarpeeksi kauan junnaat samaa, niin lihas oppii, että vaikka se kuinka kasvaa, niin rasitus jatkuu, joten se lopettaa kasvamisen, jolloin liikkeiden/jaon/sarjapituuksien/volyymin vaihto on paikallaan, jos tahtoo, että kehitys jatkuu (edes melkein) samaan tahtiin.

Näin ainakin "Massaa! Voimaa!"-teoksesta opiskeltuna muistelisin. Eli siis treeniohjelmaan muuttaminen jossainmäärin on vähintäänkin suositeltavaa jossain välissä, loppujenlopuksi nämäkin ovat valtavan yksilökohtaisia juttuja, eli joillekin riittää pieni vaihtelu kolmen kuukauden välein, joidenkin tarvitsee kääntää koko ohjelma päälaelleen jo viikon tai parin välein. Tärkeintä tossa välissä on, että opit tuntemaan kroppasi tarpeeksi hyvin, että tiedät mikä on itsellesi se paras.

Lihaskasvuhan perustuu siihen, että keho pyrkii aina tasapainoon. Kun rasitat lihasta, ja lihas väsyy, niin se pyrkii kasvamaan ja kehittymään niin, että seuraavalla kerralla se ei väsyisi yhtä helposti. Tarpeeksi kauan junnaat samaa, niin lihas oppii, että vaikka se kuinka kasvaa, niin rasitus jatkuu, joten se lopettaa kasvamisen, jolloin liikkeiden/jaon/sarjapituuksien/volyymin vaihto on paikallaan, jos tahtoo, että kehitys jatkuu (edes melkein) samaan tahtiin.

Näin ainakin "Massaa! Voimaa!"-teoksesta opiskeltuna muistelisin. Eli siis treeniohjelmaan muuttaminen jossainmäärin on vähintäänkin suositeltavaa jossain välissä, loppujenlopuksi nämäkin ovat valtavan yksilökohtaisia juttuja, eli joillekin riittää pieni vaihtelu kolmen kuukauden välein, joidenkin tarvitsee kääntää koko ohjelma päälaelleen jo viikon tai parin välein. Tärkeintä tossa välissä on, että opit tuntemaan kroppasi tarpeeksi hyvin, että tiedät mikä on itsellesi se paras.

Ja tämä takia myös progressiivisuus on tärkeää.. Oli se sitten 1,25kg joka kierron jälkeen, räjähtävämpi toisto, tai vaikka yhden toiston lisäys sarjaan..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom