Miksi lihakset ei kipeydy

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Skvv
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Käynny nyt 1kk salilla. Pari ekaa viikko lihakset iha törkee kipeet. Selän palautuminen vei 5 päivää.

Nyt ku teen, niin seuraavana päivänä sellanen olo et tekis mieli pumppaa samaa lihast ku eilen..

Oon nostanu painoja, teen lihakselle sarjoja 10-14, 6-12 toistoa jokainen failuree.

Oon tän kk aikana huomannut paljon kehitystäkin, missäköhän vaiheessa sitten tasaantuu..

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ei se lihasten kipeytyminen ole mikään kehityksen tae... Eikä sarjojen vetäminen aina failureen.

Varmaan aika yksilöllistä tuo palautuminen ja lihasten kipeytyminen. Itsellä kun aloitin salilla käymisen niin alussa tuli tosi kipeeks lihakset, mutta muutaman treenin jälkeen keho tottui eikä ne jatkossa enään olleet kipeet.

Taitaa olla peruskauraa aloittelijoilla. Alussa kun keho ei ole tottunut "erilaiseen" rääkkiin, niin paikat kipeytyy. Mutta pikkuhiljaa siihen tottuu. Toki kun on tottunut, niin ei siltikään kannata samoja lihasryhmiä jankata peräkkäisinä päivinä, kun ei ne palaudu niin nopeaa. Palautuminenhan taisi vaatia 24-48h aikaa.

Itsellä reeniä takana 2½v. ja lihat tulee edelleen kipeiksi joka treenin jälkeen, enkä edes aja lihaksia failureen asti.

Itsellä ainakin se että lihat ei kipeydy, on ollut merkki siitä että jotain pitää muuttaa.
Yleensä se tarkoittaaa sitä että lisää painoa liikkeisiin, tai enemmän liikkeitä/sarjoja. En tee sarjoja failureen tai mitään, mutta kyllä aina kipeytyy, silloin kun niin ei käy niin olen todennut että liian helpolla on päästy.
Eli veikkaisin että meinaa sitä että palaudut treenistä "liian hyvin" eli yks mitä sinuna kokeilisin, niin nosta sarjojen/liikkeiden määrää lihakselle. Itsellä esim ei kroppa antanu millään vaikkapa keskivartalotreenissä periks tehä mitään Ala- ja ylätaljan jälkeen, kun niissä teki perusvoimaa 2 sarjaa molemmissa. Nykyään teen vaikkapa ne ja päälle vielä 2 muuta keskivartaloliikettä, kolme sarjaa kaikissa.

Ja kyllä musta tuntuu että aina välillä jalat vaatii erinäisten suoritusten jälkeen 72h helpostikkin palautumis aikaa. Salitreenien jälkeen toi 24-48h riittää yleensä, mutta jos on ollu jotain Pikajuoksu+PIIP testi tyylistä samalle päivälle niin sen muistaa melkeen vielä ens viikollaki.

Lisää sarjoja/painoja? Tai sitten ohjelman vaihto, kummasti taas paikat kipeytyy kun niitä alkaa reenaamaan hieman eri tavalla/eri liikkeillä jne. Tosin jos edistystä tulee koko ajan niin mitäpä väliä sillä kipeydellä on :D

Käynny nyt 1kk salilla. Pari ekaa viikko lihakset iha törkee kipeet. Selän palautuminen vei 5 päivää.

Nyt ku teen, niin seuraavana päivänä sellanen olo et tekis mieli pumppaa samaa lihast ku eilen..

Kun treenaat vähän pidempään ja opit vähitellen ottamaan lihaksistosta enemmän irto kun hermotus parantuu jne. niin mä oon melko varma että ei tee mieli seuraavana päivänä enää treenata samoja lihaksi. Ja älä tosiaan välitä siitä ettei lihakset kipeydy. Niin kauan kun kehitystä tulee niin homma toimii.

Pari ekaa viikkoo menee siihen että hermosto tottuu rasitukseen. Puhutaan DOMS:sta, eli Delayed Onset Muscle Soreness. Todennäköisesti sun lihakset on ihan yhtä kipeinä kuin aikasemminkin, mutta hermosto on nyt tottunut rasitukseen. Todennäköisesti ei oo tarvetta mitenkään muuttaa ohjelmaa, olettaen että se on alunperin ollut hyvä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Minulla vaikuttaa tekeekö yksi- vai useampi jakoisella. Kolmijakoisella, viikon kierolla jalat tuli joka kerta niin kipeiksi etä käytännöllisintä oli tehdä jalat pe. että sai toipua vkl. Yksi-jakoisella ei mainittavasti kipeydy vaikka käytänössä sarjat on lähes yhtä kovia, apuliikkeet tietysti puuttuu.

Mulla kipeytyy joka treenissä melkeinpä. 12kk nyt käyty 4-5 x viikossa. Vatsalihakset on semmoset että niitä en usein saa kipeiksi, jaloissa saattaa myös olla se ettei aina oikein tule selkeitä jumeja. Yläkropassa on yleensä kovimmat jumit, ja pohkeissa jos oon käynyt vetään kovavauhtista HIIT-lenkkiä. Mulle ne jumit kyllä kertoo melkein sen, että oonko tehnyt treenin kovaa. Treenaan yhtä usein jalkoja mitä yläkroppaakin, mutta jotenkin en saa samaa intensiteettiä päälle jaloissa. Se ärsyttääkin itseä. Koitan asennoitua että hyvät jalkatreenit = hyvä treeniviikko, vittumaisin asia kun on hyvin tehty niin se on jo puoli voittoa. Jotenkin ne jalkapäivät on vaan joka kerta täyttä tuskaa, vaikka joka toinen on mulla jalkapäivä (2-jakoinen) niin luulis vähitellen alkavan nauttia niistäkin.

ei vaan

Ittellä nyt vähän samaa ongelmaa, kun oma ajatus on se että lihakset pitää saada kipeiksi että ne kehittyy maksimaalisesti. Mutta kun ne ei vaan millään tunnu kipeytyvän.

Itse en tuossa oikeen mitenkään onnistu. Oon koittanu vaihdella sarjojen määrää ties miten. Aina vaan seuraavana päivänä on sama fiilis ettei tunnu oikeen missään.

Oon aika hyvässä yleiskunnossa, (juoksin just cooperissa 3400m) auttaakohan sekin asiaan. Cooperin jälkeenkään ei kyllä tuntunut seuraavana päivänä juuri missään.

Ei kehittyminen vaadi lihaskipua/DOMSeja ollenkaa. Mutta kyllä treenien jälkeen pitäisi tuntua että salilla on käyty.

Treeni ja ohjelma vain kuntoon ja oikeasti tehdä eikä vain heilutella niitä painoja edes takaisin. Oikeat liikeradat ja progressiota kehiin.

Itellä aika randomilla, joskus tekee ihan loppuun ja näin eikä tule yhtään kipeäksi, väliksi ei tee kettuakaan ja vetää ihan jumiin :P

Kehitystä kyllä tulee mulla kokoajan ja pikkuhiljaa saan lisäiltyä painoja jatkuvasti, mutta onko se maksimaalista, sitä en tiedä. Esim penkkitulokset n. 3kk kehitys 3x10 40kg->55kg

Zone-sarja -42%
Kehitystä kyllä tulee mulla kokoajan ja pikkuhiljaa saan lisäiltyä painoja jatkuvasti, mutta onko se maksimaalista, sitä en tiedä. Esim penkkitulokset n. 3kk kehitys 3x10 40kg->55kg

Ei voi olla lähellekkään maksimaalista jos lähtö on 40kg ja lisäys 1,25kg/vko.

Mul oli et tuli alussa vaa DOMssit iha täysil ku alotin ja sit olevinaa loppu mut nykyää taas kyl periaatteessa aina pienet säryt melkein mihi vaa lihaksii. Ainaki sellattii ku sitä lihasta jännittää tai tökkii sormien kans ni tuntuu :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom