Miksi ei lihas kasva?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lsi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

lsi

Mpi.

Eli niinkuin aihe kysyy niin mikähän mahtaa olla kun varsinkin rintalihaksien kasvu on pysähtynyt täysin? Muut paikat turpoaa kyllä ja kasvaa pikkuhiljaa.. Olen nyt treenannut kovaa reilu vuosi. Olin 185cm ja n70kg ja nykyään paino pyörii siinä 79-83kg. ( onko noinkin laaja kg heitto normaalia? ) Rasvat n. 11%

Käytän 3jakoista ohjelmaa ja käyn n3-5 krt viikossa treenamassa omasta mielestä ainakin suhteellisen kovaa. Oon jokaisessa lihasryhmässä saanut kunnon pumpin aikaiseksi, mutta rinta ei vaan kasva.. Satanen ei mene penkissä vieläkään rikki ( vaikkakin ovat vaan numeroita heh ) joten oon nyt siirtynyt käsipainoihin ja teen n 3x10 37,5-40kg käsipainoilla ja vinopenkki menee myös käsipainoilla ja sitten vaihtelevasti muita rintaliikkeitä.

Treenit teen yleensä aamuisin ennen kuin menen töihin, vaikuttaako tämä asiaan? Esim liian vähän lepoa? Entäs ravinto puoli? Omasta mielestä syön hyvin ja monipuolisesti, tyttöystäväkin kiroaa kun konkurssi iskee kun on aina syömässä.. Aamulla mysliä, treenin jälkeen protskut ( Skip Top Fuel ) ja sitten töissä ekalla kahvitauolla pari ruisleipää ja rahka. Ruokatauolla tietty sitten lämmin ruoka ja toisella kahvitauolla menee pari ruisleipää lisää ja tonnikala. Kotona sitten taas lämmin ruoka ja iltapalana rahkaa ja ruisleipää.

Oiskohan mitään vinkkejä millä noi rintalihakset sais kasvamaan reippaammin? Tuntuu että kaikki olisi kohdallaan mutta jotain teen ilmeisesti kuitenkin väärin.. Painokaan ei ole tuosta enempää enään noussut vaikka kuinka yrittäisi, tavoitteena olisi joku 90-95kg..

Kiitos neuvoista etukäteen !

Aika vähän on lopulta paino noussu jos vuoden oot vetäny massaohjelmalla (oma kokemus arskan kultanen kuusikko 2kk 183/72->79kg). Miten useesti vaihdat treeniohjelmaa ja teetkö penkkiä leveällä vai kapealla otteella. Tyylikin vaikuttaa paljon miten hyvi siihe lihakseen saa rasitusta eli onko selkä sateenkaarena vai sotilastyyliin?

Itselläni ainakin rinta kasvaa kun olen tehnnyt ihan vain kerran viikkoon + ojentajatreeni.

1. viikko normi pena (itsellä 5x5) + käsipaino penkki 3x8-12
2. viikko normi pena + vinopenkki kp
3. viikko normi pena + vinopenkki tanko.

Ja sit taas alusta. Jos mahdollista olisi, tekisin viellä ehkä peck-deckiä pari sarjaa.
Itse ainakin saan hitonmoisen poltteen rintaan käsipainoilla penkkiä tehdessä, alhaalla kunnon venytys.

Sit ojentaja päivänä dipissä ja kapeassa penkissä tulee itsellä välillistä osumaa rintaan myös. Tietysti voit tehdä dipit rinnalle, etukenoon kun tekee.

Siinä jotain ideoita ;)

Aika vähän on lopulta paino noussu jos vuoden oot vetäny massaohjelmalla (oma kokemus arskan kultanen kuusikko 2kk 183/72->79kg). Miten useesti vaihdat treeniohjelmaa ja teetkö penkkiä leveällä vai kapealla otteella. Tyylikin vaikuttaa paljon miten hyvi siihe lihakseen saa rasitusta eli onko selkä sateenkaarena vai sotilastyyliin?

En oo koko vuotta tuolla tavalla vetänyt, nyt viimeiset 3kk ottanut vähän reippaammin ja vaaka on näyttänyt nyt pidempään 80kg paremmalla puolella.. Tämä on toinen treeniohjelma ja tuntuu huomattavasti tehokkaammalta kuin edellinen ja penkkiä teen käsipainoilla eli tuleeko siihen sitten leveä ote? Selkä on enemmänkin satenkaarena, en oo sotilastyyliin tehnyt kertaakaan. Saan sen kyllä jokaisen treenin jälkeen tuntumaan erittäin hyvin rinnassa, mutta tuntuu että se paikka kehittyy vähiten..

Mpi.

Eli niinkuin aihe kysyy niin mikähän mahtaa olla kun varsinkin rintalihaksien kasvu on pysähtynyt täysin? Muut paikat turpoaa kyllä ja kasvaa pikkuhiljaa.. Olen nyt treenannut kovaa reilu vuosi. Olin 185cm ja n70kg ja nykyään paino pyörii siinä 79-83kg. ( onko noinkin laaja kg heitto normaalia? ) Rasvat n. 11%

Käytän 3jakoista ohjelmaa ja käyn n3-5 krt viikossa treenamassa omasta mielestä ainakin suhteellisen kovaa. Oon jokaisessa lihasryhmässä saanut kunnon pumpin aikaiseksi, mutta rinta ei vaan kasva.. Satanen ei mene penkissä vieläkään rikki ( vaikkakin ovat vaan numeroita heh ) joten oon nyt siirtynyt käsipainoihin ja teen n 3x10 37,5-40kg käsipainoilla ja vinopenkki menee myös käsipainoilla ja sitten vaihtelevasti muita rintaliikkeitä.

Treenit teen yleensä aamuisin ennen kuin menen töihin, vaikuttaako tämä asiaan? Esim liian vähän lepoa? Entäs ravinto puoli? Omasta mielestä syön hyvin ja monipuolisesti, tyttöystäväkin kiroaa kun konkurssi iskee kun on aina syömässä.. Aamulla mysliä, treenin jälkeen protskut ( Skip Top Fuel ) ja sitten töissä ekalla kahvitauolla pari ruisleipää ja rahka. Ruokatauolla tietty sitten lämmin ruoka ja toisella kahvitauolla menee pari ruisleipää lisää ja tonnikala. Kotona sitten taas lämmin ruoka ja iltapalana rahkaa ja ruisleipää.

Oiskohan mitään vinkkejä millä noi rintalihakset sais kasvamaan reippaammin? Tuntuu että kaikki olisi kohdallaan mutta jotain teen ilmeisesti kuitenkin väärin.. Painokaan ei ole tuosta enempää enään noussut vaikka kuinka yrittäisi, tavoitteena olisi joku 90-95kg..

Kiitos neuvoista etukäteen !

Kannattaa varmaan katella ravintopuolta vielä, ainakin tarkastella jonku ammattimiehen kanssa tms. Aina voi parantaa :)

Syö enemmän. Ei ole muita vaihtoehtoja jos haluat kasvaa. :puntti:

edit. Käsipaino penkki normaaliin tangolla tehtävään jos paikat kestää ja tekniikka on hallussa.

Mielestäni ~10kg vuodessa on täysin varteenotettavaa kasvua. Kuka vaan voi kohottaa painoa 20-30 kiloakin vuodessa, mutta rasvaa se pääsääntöisesti silloin olisi. Rasvaprosentista päätellen olet myös varsin tiukassa kunnossa.

Pari asiaa joihin voisit kiinnittää huomiota:
-viikossa tulisi tehdä ainakin 9-12 sarjaa per lihasryhmä
-jos haluat kasvattaa tiettyä lihasryhmää, työllistä silloin enemmän kyseistä lihasryhmää! muista tällöin laskea kuitenkin volyymia muille lihasryhmille
-jos olet tehnyt 3x10 jo vuoden, siirry 10x3 tai johonkin täysin erilaiseen
-saatko ainakin 2x painokiloa kohden proteiinia
-nukutko ainakin 8h yössä

Tää uni on ainakin itellä niin päin persettä kun olla ja voi.

Alkaa vasta väsyttämään jossain klo 01:00 jälkeen yöllä, ja sitten kun pääsee unenpäästä kiinni on jo aika nousta opiskelemaan. Kyl tää syö miestä niin henkisesti kun fyysisestikin :(

En tiiä mil tota alkaa korjaa, jos sitä unta ei sais millää vaikka yrittäis unirytmii aikastaa.

Pitäiskö mun uuvuttaa itteni päiväs ihan loppuun? vai mitäs :S

En tiiä mil tota alkaa korjaa, jos sitä unta ei sais millää vaikka yrittäis unirytmii aikastaa.

Pitäiskö mun uuvuttaa itteni päiväs ihan loppuun? vai mitäs :S

Unirytmi on pitkälle tottumiskysymys ja totuttelemalla se on opeteltava uusiksikin, tuollaiset uuvuttamiset ja muut vastaavat temput eivät ainakaan ole pitkän päälle hyvästä. Eli jos nukkumaanmenoaika on nyt joskus yhden jälkeen, niin ei muuta kuin punkkaan säännöllisesti klo 23, nukutti tai ei. Jollei tunnu nukuttavan niin älä yritäkään nukahtaa väkisin vaan lue vaikka jotakin. Jonkinlaista lepoa sekin on ja unikin tulee kyllä jossain välissä. Ajan myötä uni alkaa sitten tulemaan nopeammin kun tottuu siihen että nukkumaan mennään tiettyyn aikaan ja sillä hyvä. Jos unirytmi on nyt pahasti metsässä, niin voi ottaa viikkojakin että sen saa jollain lailla normalisoitua. Kun alkuun pääsee, niin nukkumaanmenoaikaa voi sitten vähitellen siirtää aikaisemmaksi, kunnes päästään siihen 7-8 tuntiin tai mikä tavoitteena onkaan.

Syö enemmän. Ei ole muita vaihtoehtoja jos haluat kasvaa. :puntti:

edit. Käsipaino penkki normaaliin tangolla tehtävään jos paikat kestää ja tekniikka on hallussa.

Nyt tämä meni hiukan ohi, tarkoitatko nyt että käsipainoista pitäisi siirtyä tankoon vai toisin päin? Tangolla tuntuu, että tekniikka on hiukan hakusessa, 100kg ei tosiaan nouse vieläkään ja muutenkin tuntuu enemmän olkapäissä kuin rinnassa. Käsipainoilla sitten taas niin saan sen tuntumaan erittäin hyvin rinnassa, sama vinopenkki kp.

Rintaa tulee tehtyä 9-12 sarjaa viikossa, yleensä samalla treenikerralla. Mites tuo 10x3 systeemi, pitäiskö silloin lyödä sitten enemmän rautaa kun niin vähän toistoja vai pysyä samoilla painoilla?
Yöunet ovat noin 5-7h, taitaa olla liian vähän ja proteiinia en taida välttämättä ihan 2g/kg saada, vaikuttaa kuitenkin siltä ettei tuu syötyä protskua tarpeeks ja levättyä?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ensimmäiseks pisti tuo nukkuminen silmään, vähintään 8h unta.
Vaihtele treeniohjelmaa, esim 3-jakoisesta 2-jakoiseen.
Syö enemmän, ainakin tuo aamupala pistään omaan silmään, syötkö muuta kuin mysliä aamulla?.

Sitten vielä yksi konsti, itellä on ainakin toiminut, mutta meitähän on montaa sorttia.
Elikkä pidät taukoa niistä rintatreeneistä. Normaalisti treenaat, mutta jätät ne rintalihakset rauhaan viikoksi, sitten vaan tangolla ja leveää otetta.

En tiedä auttaako nämä nyt niin hirveästi, mutta sitä ei voi tietää ennenkuin kokeilee ja kokeilemalla ei menetä mitään.

Ensimmäiseks pisti tuo nukkuminen silmään, vähintään 8h unta.
Vaihtele treeniohjelmaa, esim 3-jakoisesta 2-jakoiseen.
Syö enemmän, ainakin tuo aamupala pistään omaan silmään, syötkö muuta kuin mysliä aamulla?.

Sitten vielä yksi konsti, itellä on ainakin toiminut, mutta meitähän on montaa sorttia.
Elikkä pidät taukoa niistä rintatreeneistä. Normaalisti treenaat, mutta jätät ne rintalihakset rauhaan viikoksi, sitten vaan tangolla ja leveää otetta.

En tiedä auttaako nämä nyt niin hirveästi, mutta sitä ei voi tietää ennenkuin kokeilee ja kokeilemalla ei menetä mitään.

Aamulla syön ensin sen myslin, sitten treenin jälkeen varsinainen "aamupala" töissä.. No täytyy koittaa ja katsoa miten käy, mulla kun tuo aineenvaihdunta on muutenkin niin ärsyttävän nopea niin eipä tarvitse niitä tuloksiakaan ihan heti odottaa heh.. Ja lepoa pitäis varmaan tosiaan lisätä, huomaa kyllä hyvin että n klo 21 viimeistään alkaa jo väsyttämään aika reippaasti mutta pakko vaan olla vielä hereillä.. Kiitos hyvistä neuvoista!

Mielestäni ~10kg vuodessa on täysin varteenotettavaa kasvua. Kuka vaan voi kohottaa painoa 20-30 kiloakin vuodessa, mutta rasvaa se pääsääntöisesti silloin olisi.
:offtopic: Suurimmalla osalla (allekirjoittanut mukaanlukien) tuo 10kg:kin on pelkkää märkää unta, vaikka siihen ottaisikin pienet rasvat ja nesteet mukaan! ;) [/OFFTOPIC]

Ilmoittikos OP missään ikäänsä? Ihan mielenkiinnosta, ainahan se on osaltaan vaikuttava tekijä!

Ja annetaan vaan sille heikolle lihasryhmälle sitä ylimääräistä huomiota, niinkuin monet ovat jo tässä minua aikaisemmin todenneet!

:offtopic: Suurimmalla osalla (allekirjoittanut mukaanlukien) tuo 10kg:kin on pelkkää märkää unta, vaikka siihen ottaisikin pienet rasvat ja nesteet mukaan! ;) [/OFFTOPIC]

Ilmoittikos OP missään ikäänsä? Ihan mielenkiinnosta, ainahan se on osaltaan vaikuttava tekijä!

Ja annetaan vaan sille heikolle lihasryhmälle sitä ylimääräistä huomiota, niinkuin monet ovat jo tässä minua aikaisemmin todenneet!

Ikää en muistanut laittaa eli olen 24v. Pitää yrittää vaihtaa ohjelmaa hiukan ja levätä enemmän/protskua enemmän naamaan niin saa nähdä miten käy.

Nykyinen treeniohjelma on tosiaan 3jakoinen

1pv : rinta, olkapäät ja hauikset
2pv : jalat
3pv : selkä ja ojentajat ja vatsaa jokaisen treenin yhteydessä.

Mielestäni ~10kg vuodessa on täysin varteenotettavaa kasvua. Kuka vaan voi kohottaa painoa 20-30 kiloakin vuodessa, mutta rasvaa se pääsääntöisesti silloin olisi.

Kyllä se ei kaikilla vaan mene niin. Ite painanu salilla yli kaheksan vuotta ja painoa on tullut keskimäärin pari kiloa vuodessa jos sitäkään, tosin rasvaa ei ole kovin paljon kertynyt vaan suurimmaksi osaksi lihasta, ja joihinkin se lihaskin vain tarttuu helpommin.

Ja miksiköhän ei voi saada massaa kolmijakoisella? Sitä ei vaan voi tuosta vaan sanoa netin välityksellä mikä toimii kenelläkin.

sitä minäkin mietin.. kun ohjelma tehtiin niin kysyttiin tavotteista ja tultiin siihen tulokseen että juuri tuo kolmijakoinen ohjelma olis mulle oikea.. en tiedä sitten..

Vanha ketju.
Mutta hyvä pieraista sekaan vähän "uutta tuulta" :) Ainahan meitä "aloittelijoita" eksyy saman kysymyksen pariin etenkin nuorempien saralta. Joten...

Ei täällä kukaan 70 vuotias sentään ole, joten iällä ei ole mitään merkitystä?
Lihas kasvaa, kun syö yli kulutuksen ja saattaa lihaksen kunnollisella ärsykkeellä kataboliseen tilaan, jonka jälkeen se saatetaan anaboliseen tilaan.
Olitpa 18 tahi 45 niin aivan sama asia pätee, kun tekee kaiken oikein. On monia 18 vuotiaita, jotka kehittyvät huonommin mitä 40 vuotiaat, koska eivät osaa treenata oikein.
Miehellä oikeanlainen salitreeni kasvattaa lihaksia aivan normaalisti, jos testosteronin tuotanto on normaali ja sehän on sitä hyvin monella jopa 50-60 vuotiaaksi asti. Jos sen kanssa tulisi ongelmia, auttaa lääkäri aina asiaan ja sen jälkeen ikääntyvien ongelma on pelkästään enää muu terveys esim. kestääkö paikat jne.
Asenne siis ratkaisee.

Olen itse vasta 33 vuotias mies ja mielestäni tämä harrastus on oikeastaan perseestä :) Oma mielipide vain. Olen sen huomannut kaikkien näiden treenivuosien aikana, eli se että sinä tavoittelet jotain mitä et koskaan saa ja aina petyt vuosi vuodelta samaan paskaan, niin se ei ole hauskaa. OLen huomannut itsestäni sen, etten kykene yhtä hyvään mihin toiset. En ehkä jaksa treenata yhtä inspiroituneesti mitä muut motivoituneemmin yrittävät jaksaa.
Tämä on hyvin monella ongelmana, uskoisin niin. Jos ei jaksa intensiivisesti koko ajan syödä monipuolisella ruokavaliolla 6 x ateriat päivässä tiettyjä ruokia ja jättää taas homman päälaelleen unohtaen oikeat treenitekniikat keskittyen pelkkään riuhtomiseen, niin kehitystä ei tapahdu :)
Joudun monesti toteamaan näin douppaajanakin, että kuinka vaikea ja vittumainen harrastus tämä on :) Silti olen aina jatkanut.

Sinulle neuvoksi aloittaja:
- Ei auta muu kun ottaa käyttöönsä oikea ruokavalio, joita on saatavilla kyllä, mutta vaikeampaa on niiden noudattaminen. Kokeilepa noudattaa sitä linjaa jatkossakin sitten, syödä yli kulutuksen ja samalla treenata kovalla ärsykkeellä KAIKKI lihaksesi. Helppo ajatella toteuttavansa, mutta onhan muutakin elämässä.... se muu voi viedä voiton ja saattaa kehosi kataboliseen tilaan, kun sen pitäisi olla anabolisessa enemmän. Työ, menot, yöunet... kaikenlainen häiritsee.
Vaikka roinaisit, eli vaikka keholla olisi hyvät kriteerit kasvuun, niin edelleenkään se ei sitä tee, jos ei toteuta kovaa syömistä. Oikealla ruokavaliolla ei läskiä tule, mutta lihasta pitäisi tulla optimaalisesti.

Huomasinpa itsekin, että miten paljon inspiraatio vaikuttaa kehittymiseen. Olin pettynyt hauisteni paksuuteen kun mittailin niitä jännitysasennossa peilin edessä saaden aina tuloksena oikeaan 47cm. Tiesin, että vika oli ravinnossani ja olin oikeassa. Rupesin bulkkaamaan, mikä ei ole kaikille helppoa. Pitää merkata kalorit ja syötävät joka päivä ylös ( koneelle ) josta tiedät mitä olet suuhusi pistänyt. Söin kaloreita joitakin viikkoja n. 5000 ja proteiinit oli n. 300g. Samalla tein ihan uuden suunnitelman treeniin. Treenasin lähes koko ajan nuo viikot pelkkiä käsiä! En tehnyt muuta.
Tein jokaisen sarjan aivan loppuun asti. Moni unohtaa tämän kun väsyy tiettyyn ohjelmaan, niin pian sitä tajuaa taas pelleilevänsä mitättömällä treenillä josta ei ole mitään hyötyä, söit sitten prodea tai podea tai nappeja.
Ja ne habat oli tulessa joka treenin jälkeen. Treenasin ne heti uudestaan kun tiesin niiden palautuneen. Joko se oli ojentajalihas tai hauis, mutta käden mitta parani noiden viikkojen jälkeen sentin lisää. Oliko neste tai rasvaa, who cares a fuckin shit? Joka tapauksessa paksuutta halusin ja sitä tuli. Ja on se vieläkin 48cm, vaikka kyllästyin bulkkaamiseen ja "pelleilen" jälleen tekemällä jotain hyödytöntä. En laske enää kaloreita, en proteiineja, mutta treenaan.
Eikä tulosta ole enempää tullutkaan. Vatsa on kasvanut, muut paikat ei, vaikka peili kertoo muuta. Liekö käden muoto/paksuus muuttunut sitten levossa mutta ei jännityksessä? jaa-a.. kiva jos sitten niin.

Huomasin että kun kasvu jäkittää, niin on keskityttävä toden teolla edes jotenkin johonkin lihasryhmään, niin sen on pakko kasvaa. Se olikin ihan erilaista treeniä... tein dippiä, tein scottia taljassa jne. aina loppuun asti ja aina lisää painoa.. siis ihan kunnolla ja helvetisti safkaa.
Ja nyt on se oikea hauberi sen 48cm. Pitäisiköhän ottaa taas niskanahasta kiinni ja tehdä sama uudelleen ja ottaa tavoitteeksi 48,5cm! Ja mittaushan tehdään silloin kun käsi on levännyt kunnolla ja tänään se oli, joten tulos on oikea.
Vittuako tätä kukaan tekisi, jos ei halua jonnekin jotain kasvua saada aikaan? Vai mitä se "kehonrakennus" sitten muka tarkoittaa? Sitäkin!

Nyt kuitenkin vituttaa taas se kun ei muualle ole tullut mitään muutosta :) Käsien mitat olleet jo pitkään tuossa.. ja taas kaipaisi lisää ennenkuin ne mitat kohta palautuu ennalleen sinne mistä niitä alettiin kasvattamaan.

Paska homma, sanoi pettynyt roinaaja ja totesi perään, että ei auta vaikka kelaisi aikaa 15 vuotta taaksepäin aloittaen kaiken alusta, sillä pitäisi saada paremmat geenit ja paremmat aivot :)

Noh, elämä on pitkä, joten aina ehtii, mutta ongelmana onkin, että huvittaako enää?

Sun on tehtävä kaikki OIKEIN, ei ole oikoteitä, tai jos on, niin voit mennä harhaan. Moni menee harhaan tässä ja se on merkki siitä, ettei pysty sellaiseen, mitä ei yksinkertaisesti vain jaksa. On kivaa ajatella että " hei jos mä väännän tällä hauista ja huomenna tolla penkkiä, niin kuuden vuoden päästä musta tulee yhtä iso ku toi Mike ".
Kului 6 vuotta ja toiset 3 perään, mutta ei se haba ollut vieläkään tarpeeksi iso ja taas se mittanauha näytti vähemmän, vaikka viime vuonna noi reidet oli 75cm. Miksi ne nyt onkin 73cm!!!? Ai niin... otinkohan mä väärästä kohdasta? Eikun mä kiristin liikaa nauhaa? Eipäs... peilikuvahan on vakuuttanut mut kaikki viime viikot, että mä oon selvästi pullistunut.

Harhaan meni :(

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom