miksi ei hiilareita dietillä???

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ZeiZei
  • Aloitettu Aloitettu
Taidan olla aika hidas, mutta en ole vielä sisäistänyt, miksi dietillä pitää saada mahdollisimman vähän hiilareita. Oon taas noit threadeja lukenut, mut en oo löytäny vastausta tähän. luultavasti siksi, että kaikki muut sen jo tietää:) Eli kertokaa syy!!

Originally posted by ZeiZei
Taidan olla aika hidas, mutta en ole vielä sisäistänyt, miksi dietillä pitää saada mahdollisimman vähän hiilareita. Oon taas noit threadeja lukenut, mut en oo löytäny vastausta tähän. luultavasti siksi, että kaikki muut sen jo tietää:) Eli kertokaa syy!!

Yksinkertaisesti siksi että jos kiristellessä syöt protskua 300g/päivä ja rasvoja kohtalaisesti niin ei siitä paljon jää hiilareita mätettäväksi.

Rasvat pitävät verensokerin tasaisena pitkän aikaa. Hiilareiden kanssa juttu on riskaabelimpi, pitäisi saada oikeastaan pelkkää superhidasta hiilaria että päästäisiin samaan.

Ja eikös ole ravintotieteellinen fakta, että elämäntoimintojen ylläpitämiseksi on pakko nauttia rasvaa ja valkuaisia, mutta ei hiilareita? Hiilarit ovat vain kätevä energian lähde, energian, jota on dieetillä tarkoituskin saada vähemmän kuin kuluttaa.

Nykyihmisen suhde noihin makroravinteisiin on kyllä maanviljelyksen myötä (eli viimesen suunnilleen 6000-7000 vuoden aikana) muuttunut rajusti. Moni syö suunnilleen 80-90% hiilareita, ja aivan liian vähän valkuaista ja huonolaatuisia rasvoja ja jotkut niitäkin liian vähän.

Originally posted by Iivili
Ja eikös ole ravintotieteellinen fakta, että elämäntoimintojen ylläpitämiseksi on pakko nauttia rasvaa ja valkuaisia, mutta ei hiilareita?

Mutta jos nauttii rasvaa ja valkuasia & niukasti hiilareista niin voiko silti "vaipua" ketoosiin?

Valistakaa viisaammat minua kun minulla on sellainen käsitys, että aivot tarvitsevat hiilareita. Pitääkö ruokavaliossa olla kuitenkin vähän hiilareita vai voiko keho "valmistaa" muista aineista hiilareita.

Mullakin on sellainen käsitys että ainakin aivot tarvitsee tietyn määrän hiilareita toimiakseen. Ja eiköhän ne muutenkin ole välttämättömiä ja tärkein energianlähde. Ja kuidutkin täytyy jostain saada, yleensähän niitä on hiilihydraattipitoisissa ruoka-aineissa.

ketoosissa pystyy ihan hyvin köllöttelemään, ilman hiilareita ei periaatteessa kuitenkaan täysin olla, vaan maksa? sisäelimet valmistaa näistä saatavilla olevista aineista, rasvasta ja protesta, hiilareita aivoijen käyttöön, pidemmällä aikavälillä aivotkin sopeutuu ketoosiin täysin

Aivot käyttänevät ensisijaisena energian lähteenä glukoosia (=hiilareita), mutta jos niitä ei ole saatavilla, niin ketoneja. Muistaakseni kroppa (eli maksa?) valmistaa ketoneja rasvasta, tähän perustunee ketogeenisen dieetin teho, kropan läskejä muuttuu ketoneiksi. Jos valkuaista saa dieetillä liikaa, niin siitäkin kroppa kai pystyy valmistamaan aivoille polttoainetta, eli glukoosia jollain lailla. Edelleen, elintoimintojen ylläpitämiseksi mun tietääkseni hiilarit eivät todellakaan ole välttämättömiä, vain rasva ja valkuainen.

Ketoosiekspertit oikokoon em. juttuja ja muutkin kokeneemmat kurkot, jos ihan hulluja höpötän ;) Ei jaksa ny työajalla lähtee hakemaan lähdeviitteitä, niin ulkomuistista noita vetelin. Minua kyllä kiinnostaa ketodieetti, koska saisi vetää rajusti lihaa, kalaa, juustoa, eli pirusti vaan rasvaa ja valkuaista. Saisi syödä kumminkin määrällisesti kunnolla, kunhan ei hiilareita. Käytännössähän se vaatisi aika lailla vaivannäköä, mutta onnistunee. Eikös palstalla oo ollut ketoruokavaliosta ennenkin juttua, paljonkin?

Ripe, muistaakseni jonkun näkönen nyrkkisääntö ketoosia varten oli, että maksimissaan 100g/vrk saisi hiilareita syödä. Eli reenipäivänä vain pal.juomassa saisi hiilareita olla, muuten ei ollenkaan.

Hiilaritonta kuitua (tai ainakin melkein) saa salaatista, kurkusta ja tomaatista.

Ripe, muistaakseni jonkun näkönen nyrkkisääntö ketoosia varten oli, että maksimissaan 100g/vrk saisi hiilareita syödä. Eli reenipäivänä vain pal.juomassa saisi hiilareita olla, muuten ei ollenkaan.

Hiilaritonta kuitua (tai ainakin melkein) saa salaatista, kurkusta ja tomaatista.

Alku meni niin kuin minäkin sen olen ymmärtänyt, mutta yleisesti ottaen ketodieetillä voi syödä maksimissaan 30g hiilaria (joillakin 40g). Tätä suuremmilla hiilarimäärillä ei pääse kovin helpolla ketoosiin. Ja palautusjuomaan ei kannata keto-dieetillä lisätä hiilaria yhtään, koska keton ajatus on se, että tyhjennetään kehon glykogeenivarastot, kun taas hiilarin tarkoitus palautusjuomassa on täyttää ne varastot mahdollisimman pian uudelleen. Teet siis vain hallaa keto-dieetille juomalla hiilaripitoisen palautusjuoman.

Ja hyvää vähähiilarista kasvista on parsakaali ja pakastepavut.

Ja itse muuten ihmettelen, että miten pystyin pari vuotta sitten viemään läpi neljän kuukauden keto-dieetin. Jälkeen päin ajatellen oli kyllä melko vastenmielinen ruokavalio. :rolleyes:

Originally posted by Dangerous_Dave
Alku meni niin kuin minäkin sen olen ymmärtänyt, mutta yleisesti ottaen ketodieetillä voi syödä maksimissaan 30g hiilaria (joillakin 40g). Tätä suuremmilla hiilarimäärillä ei pääse kovin helpolla ketoosiin. Ja palautusjuomaan ei kannata keto-dieetillä lisätä hiilaria yhtään, koska keton ajatus on se, että tyhjennetään kehon glykogeenivarastot, kun taas hiilarin tarkoitus palautusjuomassa on täyttää ne varastot mahdollisimman pian uudelleen. Teet siis vain hallaa keto-dieetille juomalla hiilaripitoisen palautusjuoman.

Ja hyvää vähähiilarista kasvista on parsakaali ja pakastepavut.

Ja itse muuten ihmettelen, että miten pystyin pari vuotta sitten viemään läpi neljän kuukauden keto-dieetin. Jälkeen päin ajatellen oli kyllä melko vastenmielinen ruokavalio. :rolleyes:

söin keto dieetillä 50g hiilaria päivässä ,jotka sain 30g kaurahiutale puurosta aamulla aerobisen jälkeen sekä illalla treenin jälkeen ,ketoosiin pääsin 1-2 vrk:ssa hiilari tankkauspäivän jälkeen. Palautus juoma ehdottomasti ilman hiilareita. Itse käytin proteiini valmistetta jossa hiilari osuus vain 0,6% ja muuten kaikki päivän proteiinit lihavalmisteista ja kananmunista.

Originally posted by colemanni
ketoosiin pääsin 1-2 vrk:ssa hiilari tankkauspäivän jälkeen

Kauans tuossa alussa kesti se vaihe jossa aivot ei oikein toimi vielä täysillä? Monilta olen kuullut että ketodieetin alussa menee jokin aika totutteluun ja se voi olla aika epämiellyttävän oloista kun aivot käy puolikierroksilla?

edit: Iivili, mua kiinnostaisi lyhyenä kuurina kanssa tuollainen lo-carb -juttu. Saisi syödä just niitä ruokia mitä on vältellyt eli juustoa, pekonia, pähkinöitä...voi kyllä olla että pidemmän päälle alkaisi tökkimään pahasti.

Miten ketodieetin syöpöttelypäivät, tarvitaanko niitä? Ja jatketaanko silloin samalla linjalla (suuremmat annokset) vai pistetäänkö kroppa solmulle hiilihydraateilla ?

Originally posted by hevospaa
Miten ketodieetin syöpöttelypäivät, tarvitaanko niitä? Ja jatketaanko silloin samalla linjalla (suuremmat annokset) vai pistetäänkö kroppa solmulle hiilihydraateilla ?

Minun mielestäni ne on tärkeitä, jos ei muuten niin mielen takia. Ainakaan minä en pystyisi syömään tauotta kovin pitkään samanlaista hiilaritonta ruokaa. Yleensä syöpöttelypäivän keto-dieetillä pitäisi vastata normaalia massakauden päivän ruokavaliota, eli hiilareita siinä 50-70% ruokavaliosta. Jotkut voi myös syödä ns. roskaruokaa syöpöyttelypäivänä dieetin kärsimättä, mutta minulle se taisi olla huono valinta.

Vielä lisää juttua ketogeenisestä syönnistä:
http://wwnet.fi/users/llcoolj/fketo.htm

Tässä taas oli ketoosia kuvattu sairautena (myrkytystilana?):
http://www6.tyks.fi/fi/1450/1447

Miksi? Mitä eroa on ketoosilla sairautena (esim. lapsella) ja sitten kehonrakentajan dieettinä? Onko tuo sairautena jotenkin alisyömistä, nälkiintymistä? :confused: Voisiko joku asiantunteva selostaa, Anssi, Opiskelija?

Ja englanniksi:
http://www.neurosurgery.org/health/patient/detail.asp?DisorderID=26 (tuossa mainitaan ketogeeninen dieetti yhtenä epilepsian hoitomuodoista, miksi?)
http://www.testosterone.net/html/52right.html (suositellaan Lyle McDonaldin kirjaa ketogeenisestä ruokavaliosta, kellä on se? onko hyvä?)

Noi löyty nopeesti Googlella, hakusanoina ketogeeninen, ketoosi ja lontooksi ketogenic diet.

Olisi tod. kiva lukea lisää Colemannin ja muiden kokemuksista ketoosista ja ketogeenisestä ruokavaliosta. Mitä söitte? Minkä verran? Lisäravinteet? Mieliala? Hyvät ja huonot puolet? Kuinka kauan olitte ketoruokavaliolla? Virheet, vältettävät asiat? Miten saitte tarpeeksi kuitua (koska kuten Jortsu sanoi, kuidut = hiilareita, joissa on kuitua, jota ruoansulatusentsyymit eivät hajoita, luulisi olevan vaikea saada tarpeeksi kuitua?)? Miten reenit sujuivat? Entä muun elämän (opiskelut, työ, seksi) sujuminen? Miten palasitte "normaaliin" tuokavalioon ja mitä siinä on otettava huomioon?

Onhan tuossa pitkä litania kysymyksiä ja itelläni on jonkun näköinen harmaa aavistus noista asioista, mutta olisi kiva tietää lisää ja kuulla käytännön kokemuksia teiltä kokeneemmilta kurkoilta.

nyt lähti

Iivili ja muut, nyt sunnuntaina lähti tuollainen low-carb -kokeilu. Melko pitkästi T-magissa äsken ilmestyneen T-dawg 2.0 -dieetin mukainen.

Täyteen ketoosiin en edes pyri kun en ole vakuuttunut että sen saavuttaminen olisi ihan pakollista rasvanpolton kannalta. Myös sen takia että pystyn iltaisin syömään suunnilleen samaa ruokaa kuin muutkin jos jätän perunat tai riisin pois ja korvaan ne vegeillä tai salaatilla.

Eli päivässä hiilarit luokkaa ~50-60 grammaa, palautusjuomasta treenipäivinä sellainen 35 grammaa lisää (aika vähän, mutta en viitsi koko hiilarikiintiötä käyttää vain shakeen, vaan syön vähän hiilareita myös seuraavassa ateriassa). Proteiinia karkeasti joku 2 grammaa kilolle tai vähän yli, loput rasvasta mikä on ruoassa ja lisäksi joko oliiviöljyä tai pellavansiemenöljyä (pahaa se muuten on, vaikka ostin koko ajan kylmässä pidetyn putelin jossa oli päiväystä melkein vuosi).

Ruokina menee pekonia, juustoa, kananmunia, jauhelihaa, kanaa, tonnikalaa majoneesilla, maapähkinöitä, rahkaa, salaattia reippaalla öljykastikkeella ja vihanneksia ruoan kanssa tms. Aamulla pikkuisen leipää, kuitenkin tuon hiilarikiintiön piirissä. Päivässä kaloreita joku <2000 eli vajetta n. 500 kcal, enemmän treenipäivinä.

Hiilarit tulevat sieltä täältä pähkinöistä, rehuista ja pienestä määrästä maitotuotteita kuten kahvimaidosta ja silloin tällöin rahkasta. Palautusjuoman jaan kahtia, puolet treenin aikana ja toinen puoli jälkeen, tuntuu antavan vähän lisäenergiaa treeniin.

Kerran viikossa vapaampi päivä jolloin jostain iltapäivästä alkaen syödään yksi vapaa ateria, mahdollisuuksien mukaan siinä painotus hiilareihin päin mutta en aio ressata liikaa, pizzakin käy. Plus jälkeen päin illan mittaan jotain hiilaripitoista kuten karamellia ym. mielitekoja, niin saadaan tankattuakin ja pidettyä pää ehjänä.

Jos olisi terveystietoinen niin keskittäisi rasvoja vielä enemmän kasvirasvoihin.

Tähänastisia loistohetkiä:
- "mäkö voin vetää kananmunaa, pekonia ja majoneesia aamupalalla?"
- "heitä ne riisit helvettiin, mä otan pelkästään sitä homejuustolla kyllästettyä kanakastiketta"
- "lisää salaatinkastiketta, tää ei riitä"
- "tulipa desistä kermaa aika vitusti kermavaahtoa"

edit: ai niin, lisäravinteena menee kreaa (yritys pitää voimatasot edes ennallaan ja nestettä lihaksissa), extra B-vitamiinia (T-mag suositteli foolihapon lisäystä ettei iso proteiininsaanti tee temppuja), kuituvalmistetta (koska...tiättä te) ja sitten perinteiset möllerit ja multitabsit + C-vitamiinit.

edit2: kokeneemmat, saa kommentoida...

Mitä söitte? Minkä verran? Lisäravinteet? Mieliala? Hyvät ja huonot puolet? Kuinka kauan olitte ketoruokavaliolla? Virheet, vältettävät asiat?

Taannoin tuli vedettyä 6 viikkoa 6+1 ketodieettiä, mielenkiintoinen kokemus kaikkiaan. Ruokavalio yhden päivän osalta saattoi olla esim. tällainen:

8.00
250g Maitorahkaa
200g Raejuustoa
25g Kalaöljyä

11.00
50g Protskudrinkki
25g Rypsiöljyä

13.00
280g Kanaa
25g Rypsiöljyä
Rehuja

16.00
50g Protskudrinkki

18.00
200g Suloista kalkkunaa
Rehuja

20.00
200g Raejuustoa
25g Kalaöljyä

22.00
50g Protskudrinkki

Yhteensä: 2700kcal/Prot. 311/Hh. 30/Ras. 144

Hiilaritankkauspäivinä tuli kaloreita jonnekkin 4-5000kcal paikkeille joista hiilareita karkeasti 50%, kuitenkin koitin pitää hiilarilähteetkin kohtalaisen puhtaina ettei aivan mäkkilinjalle revetty.

Aamuaerobista 3-4krt viikossa ja punttitreeniä kolmesti viikossa kolmeen jaetulla ohjelmalla. Punttitreenistä katosi puhti mutta aerobinen sujui vanhaan malliin, painon pudotessa aerobinen kunto jopa parani. Heikkoon oloon ja ajatuksen kangerteluun auttoi glutamiini. Vitamiinit olivat myös mukana.

Mieliala oli koko ajan ihan hyvä vaikka aina hiilaripäivän jälkeen olikin hillitön himo syödä kaikki mikä liikkui. Seksi ja muut askareet kulkivat aivan entiseen malliin. Ei ketodieetistä muuta negatiivista sanottavaa ole kuin se hillitön mättöhalu joka iskee kun alkaa taas ottamaan hiilareita koneeseen, muuta en pystynyt ajattelemaan kuin syömistä ja kotipizzan perhepizza parin oluen kanssa ei tuntunut missään.

Kiristyminen oli kyllä huomattavaa, 6 viikossa lähti 6kg ja jotain lihaksiakin oli vielä jäljellä. Viikko ketodieetin loppumisesta, voimatasot olivat entisellään ja elämä hymyili entistä leveämmin.

Keväämmällä suunnitelmissa ottaa ketodieetillä viimeiset rasvat äijästä pois, natikkana edelleen.

mä joskus olin tällä "anabolic dietillä" eli 5 keto päivää 2:n päivän latauksella.

tulokset melko huonoja, meni toi lataus aina ihan mielettömäksi.

vedin vaihtelevaa safkaa, kerran kokonaisen paahtopaistin. sitten yritin leipoa proteiinijauho/rasva -pikkuleipiä naposteluksi, mutta ne ei pysynyt kasassa.

päälimmäiseksi jäi mieleen ihan armoton hiilareiden kaipuu ja valveunet (siis mä näin asioita jotka ei ollut totta..) . faija sittemmin sairastu sokeritautiin, jolloin mä jätin kaikki ihmeelliset kokeilut.

Originally posted by reiz
Mieliala oli koko ajan ihan hyvä vaikka aina hiilaripäivän jälkeen olikin hillitön himo syödä kaikki mikä liikkui

Tuohon kai ECA sopisi kuin nyrkki silmään käytettäväksi siihen asti kun saa ketoosin taas päälle ja sokerinhimo laskee?

Back
Ylös Bottom