Miksi dieetti jurraa paikallaan?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jokker
  • Aloitettu Aloitettu
Eli aloitetaan pohjatiedoilla. Olen 21v mies jolla pituutta 174cm ja painoa 89kg. Rasvaprosentti on mitattu halpislaitteella 16.5% ja todellista treeniä proteiinipitoisella ruokavaliolla on alla yli 2 vuotta, että on lihastakin pikkuisen. Laihduttaminen on tuttua hommaa kun on joskus tullut laihduteltua isompia ja pienempiä määriä mutta nytten on tosi outo tilanne päällä.

Olen treenannut tämän dieetin aikana 5-jakoisella ohjelmalla yksi lihasryhmä päivässä eli 5 kertaa viikossa salilla ja käynyt tekemässä 30-40min kestävän rasvanpoltto treenin aamulla kun herään 4-5 kertaa viikossa. Oon tottunu tekemään kovalla tahdilla treeniä joten en usko, että ylikunto on päällä, koska mitään merkkejä siitä ei ole havaittavissa. Kaloreita olen kokeillut erillaisia määriä tässä parin kuukauden aikana. Laskureiden mukaan peruskulutus pitäisi olla mulla jossain 3000-3200 kalorin välillä ja on tuntunut kohtalaisen järkevältä määrältä.

Nytten jostain syystä on tapahtunut tälläistä, että vaikka syön päivässä 2500 kaloria ja teen tuota määrää treeniä niin joka päivä aamupainoon on tullu 100-200g lisää.
on tullut kokeiltua myös vähentää kaloreita ja nostaa kalorimäärää mutta paino nousee vaan ja suoraan sanottua ei ymmärrä yhtään miksi. Syön puhtaita ruokia ei mitään makeaa eikä rasvaista. Päivässä tulee syötyä keskimäärin prot./hiilari/rasva grammoina 220/240/60.

Osaakohan kukaan arvuutella mikä voisi olla ongelmana tähän outoon painon nousemiseen?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
arvaan, että kulutat liian vähän;) Syö vähemmän, syö vähemmän hiilareita ja lisää hyvän rasvan osuutta.

Kuinka pitkältä aikaväliltä tuo painonnousu on mitattu? 1-2 kahden viikon tarkastelujaksolla painon pitäisi olla keskiarvona laskusuunnassa. Ainakin itselläni paino tuntuu aina nousevan ennen uutta pudotusta, ja kun katsoo painopäivyriä jälkeenpäin, keskiarvo on laskenut tasaisesti vaikka yksittäiset päivät saattavat jopa näyttää plussaa.

Kokeile nostaa rasvan määrää ja laske hiilareita. On hyvin mahdollista että rasvanaineenvaihdunta tuppaa olemaan vähän jäässä jos oot pitkään vedellyt noin pienillä rasvoilla ja silti 5 kertaa viikossa salia.

Dieetti alko jo pari kuukautta sitten kun paino oli 91.5kg. Siitä sitten lähti 3-4 viikon aikana 87.5kg ja nytten on jurrattu 87.5-89 välissä muutaman viikon. Outoo oli kun oli mättöpäivä yhtenä kertana ja mätin reilusti yli 3000 kaloria niin paino laski seuraavan parin päivän aikana mutta sitten taas ollaan oltu paikallaan ja menty tasasesti ylöspäin vaan. Ja on kokeiltu semmosta että vedettiin viikon ajan kaloreita semmosta 2300 luokkaa ja kuitenkin paino vaan nousi.

Oon just viime aikoina lukenu tosta, että rasvan määrää kannattais nostaa ja hiilareita lisätä niin onko käypä taktiikka, että vetelis kylmäpuristettuu rypsäriä raakana ja ottais sillä niitä rasvakaloreita?

Millä laskurilla sait peruskulutukseksi noin paljon?? Olen ite saman ikänen ja hippusen isompi ja mulla anto 2400 kaloria peruskulutukseks... Kumpi on käyttänyt huonoa laskuria? :)

Itekki veikkaan että peruskulutus ei ole noin paljoa, kuin mitä avauspostissa arvelet. Eli ehkäpä syöt vain yksinkertaisesti liikaa.

Ite vieroksun kyllä jotain 5-jakoista ohjelmaa dieetillä ja muutenkin, harvajakoisempi kuluttaisi todennäköisesti enemmän ja pitäisi aineenvaihdunnan korkeammalla...

Lisäksi tuota makrojakaumaa kyllä muuttaisin siten että hiilarit huomattavasti vähemmälle ja rasvaa lisää.

Joo sori tuli sanottua vähän väärin. Ei ollut peruskulutus vaan siinä oli mukana aerobinen ja salitreeni. No taidan kokeilla vähintään muutaman päivän muutaman päivän semmosta, että otan hiilareita reilusti vähemmälle ja korvaan rasvalla ja kokeilen pitää kalorit vaikka 2300-2500cal niin kyllä tolla määrällä luulis, että huomais alkaako se yhtään pudota. Ennen dieettiä on tullu tehtyä aika paljon treeniä 3-jakosella ohjelmalla jossa käydään lihasryhmät 2 kertaa viikossa läpi paitsi jalat vaan kerran. Oliskohan se parempi + aerobista siihen päälle?

Joo sori tuli sanottua vähän väärin. Ei ollut peruskulutus vaan siinä oli mukana aerobinen ja salitreeni. No taidan kokeilla vähintään muutaman päivän muutaman päivän semmosta, että otan hiilareita reilusti vähemmälle ja korvaan rasvalla ja kokeilen pitää kalorit vaikka 2300-2500cal niin kyllä tolla määrällä luulis, että huomais alkaako se yhtään pudota. Ennen dieettiä on tullu tehtyä aika paljon treeniä 3-jakosella ohjelmalla jossa käydään lihasryhmät 2 kertaa viikossa läpi paitsi jalat vaan kerran. Oliskohan se parempi + aerobista siihen päälle?

Pakko kommentoida, koska olen aika tasan saman kokoinen (175/88). En tee dieetilläkään erikseen aerobista ja väännän 1-jakoisella ohjelmalla 3 kertaa viikossa. Kun vielä laskin kaloreita, niin 2300/lepopäivä ja 2700/treenipäivä tiputti painoa keskimäärin sen 100g päivässä, joten tuskimpa sinä ainakaan liikaa syöt. Itsellä ainakin VHH-meininki tuntuisi laskevan painoa tehokkaammin. Fiilis on hyvä ja ruoansulatus toimii paremmin.

...Ennen dieettiä on tullu tehtyä aika paljon treeniä 3-jakosella ohjelmalla jossa käydään lihasryhmät 2 kertaa viikossa läpi paitsi jalat vaan kerran. Oliskohan se parempi + aerobista siihen päälle?

Minä tykkään ihan 1-2 jakoisista dieetillä. Kolme kertaa viikossa kyykkääminen pitää kropan kovilla kierroksilla ja kaloreita palaa.:)

Kyllä sä voit 3-jakoisellakin tehdä jalat kaksi kertaa viikossa. Treenaat 2on-1off. Esim. ma: rinta/selkä, ti: kädet/hartiat, ke: lepo, to: jalat, pe: rinta/selkä, la: lepo, su: kädet/hartiat, ma: jalat, ti: lepo, ke: rinta/selkä jne...

Pakko kommentoida, koska olen aika tasan saman kokoinen (175/88). En tee dieetilläkään erikseen aerobista ja väännän 1-jakoisella ohjelmalla 3 kertaa viikossa. Kun vielä laskin kaloreita, niin 2300/lepopäivä ja 2700/treenipäivä tiputti painoa keskimäärin sen 100g päivässä, joten tuskimpa sinä ainakaan liikaa syöt. Itsellä ainakin VHH-meininki tuntuisi laskevan painoa tehokkaammin. Fiilis on hyvä ja ruoansulatus toimii paremmin.

Melko sissi jos sait painon ilman airobista vähenemään, sillä itellä on nyt ~25min lenkkejä joko aamulla ennen aamiaista/illalla 3-4krt viikossa+punttia 4krt ja siltikin tekee tuon painon pudotuksen kanssa tiukkaa.. Ruoka ohjelman lainasin tästä..

Nyt testi mielessä olen pitänyt tämän päivän sykemittaria ja katon paljonko se näyttää kulutukseksi päivää kohti. Onko muuten parempaa tapaa mitata oma kalorinkulutus kuin sykemittari?

Nyt testi mielessä olen pitänyt tämän päivän sykemittaria ja katon paljonko se näyttää kulutukseksi päivää kohti. Onko muuten parempaa tapaa mitata oma kalorinkulutus kuin sykemittari?
Kerropa sitten mitä näytti niin arvuutellan voiko olla sinnepäinkään. Itse suhtaudun noihin sykemittareiden kalorinäyttöihin erittäin erittäin skeptisesti. Riippuu niin paljon siitä millainen oma kunto mahtaa olla. Sykemittari ei yksinkertaisesti voi olla kovin tarkka, jos se arvioi kalorinkulutusta sydämen sykkeen mukaan. Kovakuntoisella kaverilla on samassa treenissä paljon pienempi syke kuin huonokuntoisella ja sykemittari samoilla asetuksilla näyttää silloin tietysti kovakuntoiselle pienempää kulutusta. Sama koskee ihan leposykettä.

E: Toisaalta taas jos molemmat vetää maksimisykkeellä, niin kovakuntoinen pystyy tekemään paljon tehokkaammin ja kuluttaa enemmän.

Melko sissi jos sait painon ilman airobista vähenemään, sillä itellä on nyt ~25min lenkkejä joko aamulla ennen aamiaista/illalla 3-4krt viikossa+punttia 4krt ja siltikin tekee tuon painon pudotuksen kanssa tiukkaa..

No joo, onhan mulla tietty noita koiria, joiden kanssa tulee 1-2h päivässä käveltyä. Se nyt tosin on semmoista lyhtypylväältä seuraavalle tepastelua ja kuseskelua.

Kerropa sitten mitä näytti niin arvuutellan voiko olla sinnepäinkään

Noniin, mittaus kesti 15h30min ja menetin kaloreita 2700kcal. Päivään kuului 8h töitä(kevyttä/keskiraskasta..syke70-100), normi kotihommia+leffa(syke 70-100 paikkeilla),juoksulenkki(syke 135-150/380kcal/30min) ja loppuillasta tuli luettua vielä kirjaa tunteroinen kun halusin mitata paljon "levossa" kuluu kaloreita(jollain ihmeellä sain menemään 120kcal :wtf: ).. Kai sitä jonkin verran kuluttaa nukkueassakin ja siihenhän voi lisätä 8h kalorinkulutuksen mitä menettää yöllä :)

Pituutta painoa tällä hetkellä 177/aamulla:86,1/illalla ~87,5.. Nyt on puotettu tuosta ruokaohjelmasta 50g aamusta ja illasta kinkkua.. Kahtotaampa mihin suuntaa sitä nyt mennää..

Noniin, mittaus kesti 15h30min ja menetin kaloreita 2700kcal. Päivään kuului 8h töitä(kevyttä/keskiraskasta..syke70-100), normi kotihommia+leffa(syke 70-100 paikkeilla),juoksulenkki(syke 135-150/380kcal/30min) ja loppuillasta tuli luettua vielä kirjaa tunteroinen kun halusin mitata paljon "levossa" kuluu kaloreita(jollain ihmeellä sain menemään 120kcal :wtf: ).. Kai sitä jonkin verran kuluttaa nukkueassakin ja siihenhän voi lisätä 8h kalorinkulutuksen mitä menettää yöllä :)

Pituutta painoa tällä hetkellä 177/aamulla:86,1/illalla ~87,5.. Nyt on puotettu tuosta ruokaohjelmasta 50g aamusta ja illasta kinkkua.. Kahtotaampa mihin suuntaa sitä nyt mennää..
Eli sulla tulee vuorokaudessa sitten mittarin mukaan varmaan noin 3500 Kcal kulutus. Ja toi näytti olevan aika rento päivä, kun ei ollut muuta liikuntaa kuin 30 min lenkki. Jos kalorivaje on toista tuhatta kaloria ja sanoit, että painon pudotuksen kanssa tekee tiukkaa, niin ton mittarin on pakko näyttää pahasti yläkanttiin, kuten tossa ounastelinkin. Ne ei ole kovin tarkkoja laskemaan kaloreita ne mittarit.

Veikkaan että kulutus on lähempänä tuota 2600-2800kcal/pv.. Jostain kun keksisi oivan ja halvan tavan mittailla :D Ja veikkaan että tuossa ruokapuolella kalorit on lähempänä 2500kcal/pv kun tuo lounas/päivällinen vaihtelee aika hyvin, mutta kuitenkin lihapitosta evästä on..

Ennen painon vähentämisen alkua rasvaprosentti 19,1 jollain halppis omron/vastaava mittarilla.. Nyt ku pääsis mittaileen vastaavanlaisella ja sitten elokuun puolessa välissä niin tietäs edes hieman suuntaa mihin on menty..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom