mikä vikana

kertokaapa gurut että mikä on vikana ku alotin keväällä noin 6 kuukautta sitten salilla käynnin ja sen jälkeen penkkitulos nousi ihan mukavasti jonnekki 70 kiloon (alussa meni ehkä 55). elokuun alussa meni 75 ja siinä on pysyny tähän asti ja seki tekee sika tiukkaa. en kyllä usko että ois ylikunto ja ohjelmia olen kokeillut erilaisia. en käytä mitään lisäravinteita. olen kyllä miettiny että joko ois aika käyttää ku vituttaa ku tulos ei parane... no jospa se siitä alkaa pian taas nousemaan.

Monta kertaa viikossa treenaat penkkiä? Entäs minkälainen jako sulla muuten on?

... Ja lukemaan vanhoja viestejä tältä palstalta. Kannattaa varsinkin lukea palautumisesta ja treeniohjelmista, sekä tietenkin ravinnosta. Mun mielestä samaa asiaa käsiteltiin jokin aika sitten, muistaako joku topicin??

Kysytään tässä sitten!
Ite en tykkää tehdä penkkipunnerrusta ollenkaan tai en ainakaan mielellään...Onko joku korvike tälle liikkeelle mikä ottais samanlailla ojentaja/rinta lihaksiin? Ajaako käsipainoilla tehty punnerrus saman asian? Tykkään meinaan käyttää käsipainoja!

Tangolla penkki ei muutenkaan oikein iske,koska mua ainakin pelottaa että jään tangon alle jos en jaksakkaan nostaa enään ylös! :( :( :(

Eikö sua pelota että käsipaino tippuu päähän?

Voit mainiosti tehdä käsipainoillakin. Mutta kai voit pyytää jonkun varmistamaan penkkisarjaa?

Originally posted by Jeme
Tangolla penkki ei muutenkaan oikein iske,koska mua ainakin pelottaa että jään tangon alle jos en jaksakkaan nostaa enään ylös! :( :( :(

A. Laita sen verta painoja että jaksat nostaa tai
B. Pyydä varmistajaa

mielellään...Onko joku korvike tälle liikkeelle mikä ottais samanlailla ojentaja/rinta lihaksiin? Ajaako käsipainoilla tehty punnerrus saman asian?

Ei kai ihan samalla lailla, mutta kyllä mun tietääkseni esim. käsipainoilla tehty pena (tai vinopena) ajaa saman asian. Lisukkeeksi esim. dippiä ja ehkä pystypunnerrusta jonnekkin väliin reeniohjelmaa, niin eiköhän siinä oo työntävää liiketta ilman peruspenaakin ihan tarpeeksi.

Jeme:
Jos sua ei kova penkkitulos kiinnosta, vaan pelkkä liha, niin mun mielestä voit aivan hyvin korvata penkin käsipainopenkillä. Tietenkin molempien käyttö esim. vuorotellen olisi myös hyvä vaihtoehto. Ja tee välillä vinopenkkiä kans!

Onko joku korvike tälle liikkeelle mikä ottais samanlailla ojentaja/rinta lihaksiin? Ajaako käsipainoilla tehty punnerrus saman asian? Tykkään meinaan käyttää käsipainoja!

Periaatteessa käsipainoilla tehty 'penkkipunnerrus' ajaa saman asian kuin normaalikin penkki ja jossain suhteessa se on parempikin. Käsipainoilla ei tule tehtyä liian suurilla painoilla eli loukkaantumisen riski vähenee. Ja kun tehdään käsipainoilla myös pienemmät lihakset (ns. tukilihakset) saavat parempaa harjoitusta, koska käsipainon pitäminen tasapainossa on työläämpää kuin tangon. (Itse teen usein varsinkin vinopenkin käsipainoilla.) Kuitenkin juuri tämän takia (liike rasittaa useampia lihaksia) ei se kohdistu yhtä suoranaisesti rintaan kuin tangolla tehty penkki.
Rintaa voit tehdä myös vipunostoilla maaten, pec-deckillä, pulloverilla.
Ojentajille hyviä liikkeitä on myös dippi, ranskalainen punnerrus (paras maaten tehtynä)sekä useita muita.
Muutamia liike-ohjeita http://www.kuntosali.com/treeniohjeita.htm#

Voinhan tietysti tehdä niin että vemputan kevyemmillä painoilla mutta on siitä hyötyä? Tai toinen vaihtoehto on että en sarjoja loppuun asti ja lopetan sitten ku rupeaa tuntuun että nyt hyytyy!

Tee vaikka 2 tai kolme kovaa sarjaa käsipainoilla ja sitten pari sarjaa siinä penkissä, mutta sen verran pienemmillä nää pari viimestä, ettet kuole vaikka jäisitkin alle... :D

...tarina menneeltä 80-luvulta: aikanaan kovan luokan voimanostaja Timo... oli muiden körmyjen kanssa salilla ja sitten joku puolialoittelija pyysi ähisten auttamaan penkissä, kun ei rauta noussutkaan... nooo... Timo siihen pyyntöön ystävällisesti vastasi näin sanoen:"JÄÄ ALLE, K**PÄ!"

lisää tarinaa: aikansa (80-luku sekin) suurin jääkaapi-pakastin -yhdistelmä Hanssi Fell sanoi, että jätti penkin tekemisen pois pariksi kuukaudeksi keskittyen pelkästään käsipainotouhuihin. tämän jälkeen penkki kulki taas komeesti ja parilla markallakin (mitähän lienee euroissa) meni sarjoja vaikka kuinka pitkään.

eli: kokeile ja ylläty. tossa vaiheessa treeniuraa kaikki on aika helppoa. tee muutoksia treeneihin, mutta pidä ne kuitenkin kovina. vaihtele esim. seuraavia:
- työsarjamäärät (joskus yksi kova, joskus 5 melko kovaa...)
- toistot (joskus pitkiä, joskus lyhyitä jne.)
- rautamäärä (intensiteetti)
- suhteellinen intensiteetti (sarjojen tuntumatiukkuus)
- palautusajat
- liikkeet/lihasryhmä
- treenifrekvenssi (treenit per vko)

kyllä se siitä taas lähtee...:)

Originally posted by jto
...tarina menneeltä 80-luvulta: aikanaan kovan luokan voimanostaja Timo... oli muiden körmyjen kanssa salilla ja sitten joku puolialoittelija pyysi ähisten auttamaan penkissä, kun ei rauta noussutkaan... nooo... Timo siihen pyyntöön ystävällisesti vastasi näin sanoen:"JÄÄ ALLE, K**PÄ!"

Riku Kiri legendan mukaan suhtautui yhtä innolla nuoriin harrastajiin. Joku kysyi ystävällisesti varmistamaan penkkisarjaa, mutta riku tokaisi ilmeisen ylpeänä: JÄÄ ALLE, PASKA!
Tais nousta Riku Kirillä sekä kuset, että paskat hattuun.

Kerran Töölögymillä en jaksanut nostaa viimeistä. Neljä jätkää seiso vieressä ja naureskeli, kun rullailin tankoa vatsan yli, mutta sisu ei antanut periksi, että olisin apua pyytänyt...(ja apuahan ei saa, jos ei pyydä)

Mulla oli sama homma joskus, että penkki jumitti paikalleen, mutta hiukan treeniohjelma muuttaen ja syömällä LISÄRAVINTEITA alusta alkaen, alko penkki jälleen nousemaan, nyt treenaan tosin vain käsipainoilla, taljassa ja joskus pakkoja smitissä.....katotaan nyt parin kuukauden päästä miten penkki jälleen toimii jos se 100kg tulis ylös.

Töölögym on muutenkin aika ahdistava paikka. Joiltain osin se näyttää tosi monipuoliselta, hienolta yms. mutta tietyissä paikoissa taas ihan surkea. Esim. ns. riuhtomislajien alusta on hirvittävässä kunnossa, vyöt paskoja ja tuommoista pientä sanomista...

Joo... kyllä puhdas käsipainotreeni tekee välillä ihmeitä penkkituloksille, mutta huomioikaa, että kiertäjäkalvonivelet (tai mitkä ne nyt on...solisluiden päissä...tai jossain) ovat vaarassa käsipainoilla junnatessa. Liikeratojen oltava kunnossa ja malttia rautamäärään. Parin kuukauden, tai pahemmassa tapauksessa lähes vuoden, treenitauko edessä napsahduksen jälkeen... jos operoimaan joudutaan (kokeiltu on!). Vamma parantunut oikeastaan vasta reilun vuoden kuluttua revähdyksestä.

Originally posted by Antijape
Käsipainoilla ei tule tehtyä liian suurilla painoilla eli loukkaantumisen riski vähenee.

Tätä en kyllä allekirjoita.. eli kyllä penkki tai vinopenkki käsipainoilla tehtynä on loukkaantimisriskin kannalta pahempi, koska kontrollin pitäminen on vaikeampaa, painojen rinnalle saaminen on vaikeampaa.. jne. Ongelma on lähinnä se, että harvalla salilla on tarpeeksi isoja käsipainoja joilla kunnon punnerruksia voi tehdä ja siksi joutuu pumppaamaan hieman pienemmillä painoilla pidempiä sarjoja.

Back
Ylös Bottom