mikä vikana

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
kiertäjäkalvonivelet (tai mitkä ne nyt on...solisluiden päissä...tai jossain) ovat vaarassa käsipainoilla junnatessa.

Hitto, mä kun olen tehnyt nimenomaan vinopenaa käsipainoilla kun olin siinä uskossa että ranteiden vapaampi liikerata helpottaa olkapäitä verrattuna tankoon. Vähän tuo kiertäjäkalvosin nimittäin suuttui äskettäin kun laskin smithissä tankoa liian ylös.

Onko tämä nyt pers.kohtainen juttu, vai ihan totta että käsipainot tekevät hallaa? Toki tajuan että silloin menee paikat nakspoks jos paino lähtee kääntymään taaksepäin, mutta olen suosiolla lopettanut sarjat ennenkuin kontrolli on loppunut. Ja tehnyt muuten taiteen sääntöjen mukaan eli pitänyt kyynärpäät lähellä kylkiä ja laskenut painot aika alas rinnalle.

käsipainotreeni ei vaikuta kiertäjäkalvoisimeen mitenkään eri tavalla kuin tankotreeni. ranteiden asennolla ei myöskään ole kyseisin pikkulihaksiin vaikutusta, sillä ne eivät ole kiinni ranteessa, vaan pääosin (3/4) olkapään takaosassa.

tapa, mikä rikkoo kiertäjäkalvosimen, on mm. se, että liikkeen lopussa hartiat nousevat ylös, eikä takahartiat pysy penkissä. rasitus siirtyy rintalihaksilta ja hartioilta muualle...ei hyvä.

jos haluaa mm. käsipainopenkissä vaikutuksen enemmän rintaan, tulisi kyynärpäiden matkustella kyljistä ulospäin. pitämällä yläselän jämäkkänä ja takahartiat penkissä sekä yläasennossa puristamalla olkavarsia keskelle, homma toimii erinomaisesti. painot eivät missään vaiheessa ole juurikaan keskemmällä kuin hartiat. yritä ikäänkuin saada hauiksen yläosat mahdollisimman tiukasti kiinni rintalihasten ulko-osiin. kädet ovat jo hieman ennen yläasentoa suorina. tää ei ole hifistelyä, vaan toimii varsinkin bodaajille, joilla on sitten oma hommansa vielä ojentajien kanssa.

Ahaa... Just nyt teen enemmän voimatyyppistä treeniä, joten olen kyynärpäät pitänyt aika nipussa ja tehnyt liikettä muutenkin siten että olkapäiden kierto pysyy vähäisenä. Vedän yleensä lapaluita vähän yhteen, ja siinä tulee hoideltua se ettei hartiat nouse liikaa penkistä, mutta en siihen kyllä ole erikseen keskittynyt. Hyvä tietää.

Tuota ranteiden asentoa meinasin siinä mielessä, että kun ranne kääntyy niin kääntäähän se mukanaan kyynär- ja olkapäätäkin. Käsipainolla saa hallittua paremmin eksternaalirotaation määrää kun vähän kääntää peukkuja naamaa kohti ala-asennossa.. Voi kyllä olla että tarpeeksi alas rinnalle lasketulla tangolla olkapäät ei tosiaan joudu yhtään kovemmalle kuin käsipainoillakaan.

Meneekö liike muuten rintojen osalta haaskiolle jos pitääkin painoista niin että peukut osoittavat kohti korvia? Taitaa painottua ojentajille liikaa?

Originally posted by Danger
Tätä en kyllä allekirjoita.. eli kyllä penkki tai vinopenkki käsipainoilla tehtynä on loukkaantimisriskin kannalta pahempi, koska kontrollin pitäminen on vaikeampaa, painojen rinnalle saaminen on vaikeampaa.. jne. Ongelma on lähinnä se, että harvalla salilla on tarpeeksi isoja käsipainoja joilla kunnon punnerruksia voi tehdä ja siksi joutuu pumppaamaan hieman pienemmillä painoilla pidempiä sarjoja.

Itselläni homma ainakin toimii, mutta se voi johtua pelkästään pelosta. Tangolla tehtäessä tulee sillon tällön kokeiltua ykköstä, mutta käsipainoilla ei tulisi mieleenkään tätä tehdä. Ehkä se johtuu myös siitä että se on erittäin vaikeaa ainakin yksin (tietty eihän kukaan ykköstä yksin koeta tangollakaan), mutta samalla ajatus myös pelottaa. Mieti tilannetta jossa teet penkkiä suurilla käsipainoilla ja viimeinen jää alas. Painot on pakko joko tiputtaa (vääntää kättä/rannetta, osuu olkapäähän, kylkeen ym) tai sitte huudella joku nostamaan ne pois. Tilanne on ainakin minusta selvällä maalaisjärjellä ajateltuna riskialttiimpi kuin tagolla tehtynä. Näinollen ainakin minä teen käsipainoilla toistoja noin 30% pienemmillä painoilla verrattuna tankoon. Mutta jos oikein ideaalista tilannetta haetaan niin parasta olisi tehdä molemmilla tyyleillä ja muutenkin mahdollisimman monipuolisesti! Totta on myös että useilla saleilla käsipaino-arsenaali on sen verran pieni ettei isoilla painoilla edes pääse tekemään, joten vaara on pienempi.

Ihminen on siitä mielenkiintoinen eliö että useimmiten pää varoittaa etukäteen jos on tekemässä jotain missä riskianalyysi on jäänyt tekemättä. Ongelma on siinä että oppii tulkitsemaan nämä varoitukset oikein ja jättää homman siihen.

nii joku kysy treenijaosta...
kesällä kävin kolmesti viikossa, 1. päivä rinta, ojentajat, 2. päivä hauis, selkä, 3. päivä jalat, hartiat. välillä tuli käytyä myös neljästi samalla jaolla.
nykyään oon sit käyny 5 kertaa viikossa, 1.päivä rinta, 2. päivä yläselkä, 3. päivä ojentajat/hauis, 4. päivä hartiat, alaselkä ja 5. päivä jalat.
mua pelottaa että tulee aika paljo kommenttia siitä että käyn liian monesti viikossa jne. mutta mulle sopii tosi hyvin toi viiden päivän jako ku ei oo niin pitkiä treenejä, saa keskittyä täysillä yhteen lihasryhmään ja ehtii palautua kunnolla.
penkkiä teen tietty rintapäivänä ja ojentajapäivänä kapeeta penkkiä ja sit joskus muullonkin tulee tehtyä vähäsen.
no eiköhän se kehitys siitä taas ala. tänään kaveri nosti just pitkästä aikaa uuden ennätyksen: huikeat 80 kiloa!!! vitsi tympäsee ku se pääsi eelle...

Originally posted by andor
nii joku kysy treenijaosta...
kesällä kävin kolmesti viikossa, 1. päivä rinta, ojentajat, 2. päivä hauis, selkä, 3. päivä jalat, hartiat. välillä tuli käytyä myös neljästi samalla jaolla.
nykyään oon sit käyny 5 kertaa viikossa, 1.päivä rinta, 2. päivä yläselkä, 3. päivä ojentajat/hauis, 4. päivä hartiat, alaselkä ja 5. päivä jalat.
mua pelottaa että tulee aika paljo kommenttia siitä että käyn liian monesti viikossa jne. mutta mulle sopii tosi hyvin toi viiden päivän jako ku ei oo niin pitkiä treenejä, saa keskittyä täysillä yhteen lihasryhmään ja ehtii palautua kunnolla.
penkkiä teen tietty rintapäivänä ja ojentajapäivänä kapeeta penkkiä ja sit joskus muullonkin tulee tehtyä vähäsen.
no eiköhän se kehitys siitä taas ala. tänään kaveri nosti just pitkästä aikaa uuden ennätyksen: huikeat 80 kiloa!!! vitsi tympäsee ku se pääsi eelle...

No aikas monta kertaa käyt salilla viikossa.Vaihtele niitä liikkeitä ja tee eri pitusia sarjoja, ja syö!

Originally posted by andor

Ja jos hartiat treeni tarkoittaa olkapäätreeniä, jossa on kovia punnerrusliikkeitä olkäpäille, niin ei ole ihme jos penkki jumii. Äläkä tee sitä penkkiä muulloin kuin rintapäivänä, muista myös kevyemmät viikot. Siirrä olkapää treeni rinnan tai ojentajien kanssa samaan treeniin. Eli kovia ylävartalon punnerruksia korkeintaan kahdesti viikossa.

Ongelma on lähinnä se, että harvalla salilla on tarpeeksi isoja käsipainoja joilla kunnon punnerruksia voi tehdä ja siksi joutuu pumppaamaan hieman pienemmillä painoilla pidempiä sarjoja.

Mitkä ovat btw isoimmat käsipainot. Ainakin parilla salilla on ollut 70 kg kapulat.

Käsipainot ja vinopenkki

Vastaillaanpa nyt omien kokemusten pohjalta.

Itselläni jäi penkki aikoinaan jauhamaan paikoilleen ja olkapäät tahtoivat kipeentyä pitkiksikin ajoiksi. Kipu oli aina pahimmillaan heti suoran penkin jälkeen..jätin siis suoran penkin pois kokonaan ja siirryin tekemään vain vinopenkkiä tangolla (joskus tangossa oli myös painojakin..):D

Aika äkkiä huomasin, että tulokset vinopenkissä parani kerta toisensa jälkeen ja noin 2kk päästä olin mennyt vinopenkissä aikaisempien suoran penkin sarjapainojen ohi.. Päätin kokeeksi ruveta tekemään suoraa penkkiä käsipainoilla ja taas huomasin painojen vinopenkissä lisääntyvän.
Viime aikoina olen tehnyt seuraavaasti, vinopenkki tangolla, vinopenkki käsipainoilla ja suora penkki käsipainoilla.

"Isot" pojat salilla tyrmäsivät tietysti tylysti rintaohjelmani, mutta on niillä nyt pikkuhiljaa alkanut käsitykset muuttua, kun huomaavat, että teen suuremmilla käsipainoilla puhtaampia toistoja kuin he itse vaikka koon puolesta saisin kuulemma käydä ennemmin satujumpassa kuin punttiksella..:p

Jälkikäteen harmittaa kun en tätä keksinyt silloin 4 vuotta sitten kun salitouhut aloitin. Aina vaan piti seurata mitä nämä "isot" äijät touhusivat. Nyt olen huomannut, että hehän tekevät kuukaudesta toiseen aina vain samoilla painoilla ja samoja liikkeitä..

Itselläni tämä on ainakin toiminut, mutta "tehtaan" takuuta en kuitenkaan uskalla luvata:kippis1:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mikäs tää kiintee penkki on? Ei kai niitä nestemäisinäkään ole? Ei mut oikeesti...

Ongelma on lähinnä se, että harvalla salilla on tarpeeksi isoja käsipainoja joilla kunnon punnerruksia voi tehdä ja siksi joutuu pumppaamaan hieman pienemmillä painoilla pidempiä sarjoja.

"Pienimmät suurimmat" painot, mitä olen ikinä käymilläni saleilla nähnyt on ollu 50kg ja silti tästä ongelmasta valitetaan täällä kerran jos toisenkin...ehkä mä oon vaan niin perkeleen pieni, kun 50kg painot riittää vipunostoihin..:(

Niinpä

Pienimmät suurimmat painot, mihin olen törmännyt ja joiden kanssa joudun ainakin toistaiseksi elämään, ovat 36 kiloiset. Pitää vaan soveltaa, ei sitä kummosia tarvii kun on tanko ja parisataa kiloa rautaa.

JSmith: Jos haluaa käsipainopunnerruksen ottavan enemmän rintaan, eikä ojentajiin, kannattaa punnertaa painot alhaalta hieman ulospäin kaaressa. pidä kyynärvarsi hieman ulospäin kallistuneena melkein ylös asti ja sitten puristat ne habat rintalihaksiin. kannattaa myös viedä kyynärpäitä ulospäin enemmän kuin pitää ne kyljissä. tämä siis ns. rintapunnerruksessa.

ojentajille homma menee, jos kyynärvarsi kallistuu sisäänpäin. peukalolla sinänsä ei ole niinkään vaikutusta, mutta saattaa se ranteen asento auttaa kontrolloimaan nostoa, totta näin.

Re: Käsipainot ja vinopenkki

Originally posted by Mauri
Itselläni jäi penkki aikoinaan jauhamaan paikoilleen ja olkapäät tahtoivat kipeentyä pitkiksikin ajoiksi. Kipu oli aina pahimmillaan heti suoran penkin jälkeen..jätin siis suoran penkin pois kokonaan ja siirryin tekemään vain vinopenkkiä tangolla
Mulla on aikalailla sama homma, että olkapäät ei tykkää yhtään tuosta penkistä. Viimeksi penkkasin kovia rautoja joskus maalis-huhtikuussa. Alaslasku menee aluksi hyvin mutta vähän ennen rintaa alkaa tuntua pahalta ja sitte olkapäät muljahtaa jotenki ja nostoki sattuu jonku verran. Pittääpä koittaa ensviikolla tuota vinopenkkiä.

Back
Ylös Bottom