Mikä tämä ojentajaliike on?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TJJ
  • Aloitettu Aloitettu

TJJ

#lihavaolo
AMMATTILAINEN
Joulun alla tuli hiippailtua Rovaniemellä ja JiiPeellä. Herra itse oli treenailemassa ojentajiaan ja bongasin sieltä ainakin itselle aivan oudon ojentajaliikkeen.

Homma kulkee kutakuinkin näin (sen verran kun tässä voi selittää): Seisot. Otat selkäsi taakse tangon, siten että kämmenet "aukeavat" taaksepäin. Tanko siis roikkuu käsissäsi öbaut perseesi kohdalla. Siitä asennosta nosta tankoa ainoaan suuntaan mihin voit, eli taakse, kädet suorana, lyhyt pito "ylhäällä" ja alas. TAnko siis irtoaa perseestäsi/selästäsi x senttiä kaarevalla liikeradalla. Liike ei ole pitkä, mutta itse kokeillessani 20kg tangolla meinas itku tulla, hirveä supistus ihan ojentajan yläosiin.

Onko kukaan nähnyt/kuullut/tehnyt vastaavaa, kokemuksia?
Olenko vain :david: kun en aiemmin ole kyseistä liikettä nähnyt/kuullut/kokeillut?
Vai olenko :david: koska kyseistä liikettä olen kokeillut?

Mä en tajua miten tuolla liikkeellä ojentajia tehtäisiin? Vaikuttaa muutenkin vähän oudolta viritykseltä, en siis keksi yhtään mitään järkevää käyttötarkoitusta kyseiselle liikkeelle.

En minäkään, siksi kyselenkin. Mutta kokeileppa huviksesi..

Sen verran isot ojentaja JP:llä kumminkin on, että pakko oli kokeilla itsekkin

Kyllähän tuon varmaan jonkin verran saa ojentajiin tuntumaan. Vaikea sanoa kuinka hyvin kun ei ole tässä mitään keppiä/tankoa lähettyvillä.

TJJ sanoi:
En minäkään, siksi kyselenkin. Mutta kokeileppa huviksesi..
Kuulostaisi kuvauksen perusteella erikoisliikkeeltä ojentajan pitkälle päälle.

tricepbig.jpg

JohnnyB sanoi:
Kuulostaisi kuvauksen perusteella erikoisliikkeeltä ojentajan pitkälle päälle.

Sellaista itsekkin mietin, että pakko olla joku pienen pieni erikoisliike.

Itkupumppia ei sinänsä yksin tuosta, mutta itkusupistus ja ojentajatreenin lopuksi yleisen itkun.

Pakko tuo on testata ihan painojen kanssa. Ei tosta oikein muutan mitään tolkkua ota. Onhan noita omituisia liikkeitä ennenkin vastaan tullut, mutta kokeilemalla tullut heti järkeä hommaan enemmän.

Eikös sillä JP:llä ollut ojentaja ihan paskana? Leikattiin tai ainakin piti leikata tai jotain. Tuohan voi olla joku kuntoutus- tms. liike.

Mitä jos se liike ei mennytkään noin, vaan niin, että aloitusasennossa olkavarret ovat takana, mutta kyynärvarret suoraan alaspäin, ja tästä suoristetaan sitten kädet. Toisaalta kokeilin tossa äsken kuivaharjoitteluna tota kädet suorana versiotakin, ja sekin ottaa kyllä ojentajiin.

Powerhousu sanoi:
Mitä jos se liike ei mennytkään noin, vaan niin, että aloitusasennossa olkavarret ovat takana, mutta kyynärvarret suoraan alaspäin, ja tästä suoristetaan sitten kädet. Toisaalta kokeilin tossa äsken kuivaharjoitteluna tota kädet suorana versiotakin, ja sekin ottaa kyllä ojentajiin.

Kyllä se noin meni, sen verran tarkkaan tiirasin ja sivukorvalla myös kuuntelin, kun se selitti miten sitä tehdään. (olenko kyylääjä?) Siksihän mulla niin ihmetyttääki, kun kyynärnivel ei liiku. Mutta kuten edellisen sivun kuvasta näemme, yksi ojentajan pää menee olkanivelen "ohi" joten ei tarvikkaan liikkua.

Jallis: Mahdollista, mutta aika tömäkkä liike on, jos ajattelee mitä "kuntoutusliikkeellä" tulee ekana mieleen. En ole ihan varma, kuulinko, että JP olis löytänyt liikkeen jostain wanhasta kirjasta. Siis oikeasti wanhasta, juurikin sen vuoksi, kun ojentajia ei pysty treenaamaan kovin hyvin. Ongelmaa oli vissiin kyynärpäidenkin kanssa.

Jallis sanoi:
Eikös sillä JP:llä ollut ojentaja ihan paskana? Leikattiin tai ainakin piti leikata tai jotain. Tuohan voi olla joku kuntoutus- tms. liike.
on mennyt ojentaja poikki joskus, ranskalaisessa punnerruksessa.

Kyllähän tuossa liikkeessä ojentajat supistuvat koska ojentajalihaksen pitkäpää kulkee olkanivelen yli, jolloin lihas mahdollistaa olkanivelen liikettä juurikin kyseiseen liikesuuntaan (luonnollisesti ks. lihassyyt).

Ojentajan pääasiallinen tarkoitus siis on ilman muuta kyynärnivelen ojennus, mutta olkanivelenkin liikkeisiin se osallistuu.

Edit:

JohnnyB:n linkittämästä kuvasta tämä näkyy selvästi juurikin tuosta oikealta puolelta missä on kuvattu pitkäpää lihaksesta ("long head").

Liitteet

• tricepbig.webp
    tricepbig.webp
    33,4 KB · Katsottu: 1 407
Gdane sanoi:
JohnnyB:n linkittämästä kuvasta tämä näkyy selvästi juurikin tuosta oikealta puolelta missä on kuvattu pitkäpää lihaksesta ("long head").
Mun piti tossa edellisessä postissani verrata tota suorinjaloin maastavetoon, mutta unohdin. Siinäkin takareisi saa kyytiä, vaikka polvi ei taivu. Ei siis mitenkään ihmeellistä, että ojentajaa voi noinkin treenata.

Powerhousu sanoi:
Mun piti tossa edellisessä postissani verrata tota suorinjaloin maastavetoon, mutta unohdin. Siinäkin takareisi saa kyytiä, vaikka polvi ei taivu. Ei siis mitenkään ihmeellistä, että ojentajaa voi noinkin treenata.

Tosi hyvä vertaus. Tietysti se täytyy erottaa, että SJMV saa aikaan tehokkaan supistuksen koko takareiskoissa (+muut avustavat lihakset) kun taas tämä kyseinen liike saa aikaan liikettä vain ojentajalihaksen pitkässä päässä ja sielläkin supistus on aika olematonta kun lihas ei missään vaiheessa mene venytyksieen vaan käsi on suorana kokoajan (lihas on osin supistuneena jo liikkeen alkuvaiheessa). Tokihan tossa pikkuisen selän lihakset + hartialihaksen takaosa osallistuu mutta liike ja painot ovat näille lihaksille kyllä aika onnettimat...

Mutta sitä en epäile että jos nimenomaan pitkää päätä ojentajasta haluaa reenata (ja jos on jotakin vammoja) niin varmasti tästäkin liikkeestä puolensa löytyy.. Tilannekohtaista. Tavanliikkujalle ja sunnuntaipotarille varmasti aika yhdentekevä hilavitkutus. :D

Kyllä mä mieluummin teen ranskalaista, se on paras liike ojentajille ja sitten lopuks taljassa eri otteilla, en ole ikinä tollasta nähny enkä aio kokeillakkaan.

Bodaaja sanoi:
Kyllä mä mieluummin teen ranskalaista, se on paras liike ojentajille ja sitten lopuks taljassa eri otteilla, en ole ikinä tollasta nähny enkä aio kokeillakkaan.
Niin, mitä sitä turhaan kokeilemaan. Vie vaan turhaan kaksi minuuttia muutenkin lyhyestä elämästä. Eikä mitään uutta muutenkaan kannata kokeilla, on sitä vanhoilla ...kele tähänkin asti pärjätty. :jahas:

Eli itse ainakin kokeilen, vaikken sitä alkaisikaan tekemään. Ei siinä mitään häviä.

Back
Ylös Bottom