kolumni 06.08.2010
Yllä on otsikko, jota Nokiassa on vuosia odotettu.
Ne ressut ovat siellä pulassa älypuhelimiensa ja toimintalogiikkansa kanssa ja ovat vain odottaneet, että joku mistään mitään ymmärtämätön kolumnisti vaivautuisi kertomaan, missä ne ovat tehneet virheitä, minkä jälkeen ne eivät enää tekisi virheitä.
Ei tarvitse odottaa enää. Nyt revitte vain tämän kolumnin irti ja pidätte sen perusteella kriisikokouksen. Kohdat on numeroitu, jotta ette menisi sekaisin siitä, missä yksi virhe loppuu ja toinen alkaa.
1. Katsokaa nyt niitä. E71. 6710. 5220. Katsokaa ihan kunnolla. N85. E63. N900. Miksi te teette niin ruman näköisiä puhelimia?
2. Aina kun te esittelette uusia puhelinmalleja, mielen valtaa pelko, että apua, Mikko Kivinen ja Jope Ruonansuu ovat perustaneet duon, jossa ne esiintyvät rumina puhelimina.
3. Ei kannata olla ylimielinen, jos tekee epäonnistuneita puhelimia. Koko teidän yrityskulttuurinne idea yritysjohdosta Nokia-myymälöihin on se, että täällä varjellaan jotain erityisen suurta salaisuutta, ja sitten se salaisuus on, ettei teillä ole oikein mitään kaupattavaa niille, jotka haluaisivat ostaa, mikä on merkittävämpi kohderyhmä kuin ne, jotka joutuvat ostamaan.
4. Te tuotte jatkuvasti markkinoille uusia älypuhelinmalleja, joita teidän markkinointiosasto kutsuu kekseliäästi ”lippulaivoiksi”, ja sitten kun se laiva parin minuutin jälkeen vajoaa veden alle, te hylkäätte sen ja kerrotte, että hei, meidän seuraava pettymys vasta lippulaiva onkin, oikeasti, on, on.
5. Epäonnistuneet kokeilut voi myös hylätä sen sijaan, että kutsuu niitä ”lippulaivoiksi”.
6. Tässä on teidän innovaationne taso: Te halusitte uuden globaalin portaalin, kun kavereillakin oli. Suomessa oli sellainen surkea lehti kuin Ovi. Te ajattelitte, että oiiiii, onpa kivat kolme kirjainta, ostetaan ne. Ja sitten te ostitte ne, ja nyt teillä on Ovi. Se on palvelu, joka on siitä merkittävä, että kun siitä oltiin kiinnostuneita, se ei toiminut, ja kun se alkoi toimia, kukaan ei ollut siitä kiinnostunut, koska se ei tarjonnut mitään kiinnostavaa.
7. Ihan totta. Miten yritys voi markkinoida itseään innovatiivisena, jos se ei itse keksi edes kolmea kirjainta, vaan päätyy ostamaan ne, eivätkä ne ole millään kielellä edes toimivat kolme kirjainta.
8. Hei siellä Nokiassa. Teidän pitäisi oikeasti kuunnella enemmän minua.
9. Te lanseeraatte keskosia, olivat ne sitten puhelimia, N-Cage -pelejä tai Comes With Music -palveluja. Teidän uusi peruslupaus voisi olla ”Nokia – comes with nothing” tai ”Nokia – connecting boring people”.
10. Apple tekee yhtä älypuhelinta, josta se tuo markkinoille uusia versioita. Te teette kymmeniä eri älypuhelimia, jotka riitelevät keskenään, toisten älypuhelimien, käyttäjien ja koko maailman kanssa.
11. Se mies, joka juuri ruuhkabussissa huusi itselleen, löi omia kasvojaan ja pomppi puhelimensa päällä. Näittekö te sen? Ei ollut sekakäyttäjä, vaan Nokia N900:n omistaja.