Olen ihmetellyt samaa, enkä pelkästään nettikirjoittajista vaan esim. Kauppalehti nykyään "uutisoi" Nokiasta ihan mitä tahansa, kunhan se on negatiivista. Lähteeksi KL:lle riittää jossain blogissa oleva feikkivideokin nykyään. Olen itse ollut Nokialla on and off duunissa ja jo korkeakouluaikaan monille Nokia oli silloin se vihoviimeinen firma työpaikkana.
Nokian osuus firmojen yhteisöveroista Suomessa on ollut parhaimpina aikoina toistakymmentä prosenttia ja nyt kun budjettia rahoitetaan lainarahalla (eli jokainen suomalainen ottaa lisää velkaa joka kuukausi) ja samalla Nokiankin markkinan kilpailutilanne on radikaalisti muuttunut, niin jossain muussa maassa löytyisi jatkuvan mollaamisen sijasta aitoa halua osallistua "talkoisiin", eli käyttää firman tuotteita ja yrittää yhdessä kehittää niitä antamalla niistä palautetta. Silloinkin kun en ole firmalla ollut duunissa ja olen omalla rahalla ostanut puhelinta, niin en ole edes harkinnut rahojen käyttämistä jonkun muun merkin ostamiseen. Samalla lailla kannatan Suomea kun maan lätkäjoukkue pelaa.
Nokia on kuitenkin pärjännyt Googlea / Applea ja kiinalaista halpis-engine-ekosysteemiä vastaan huomattavasti paremmin kuin perinteiset kilpailijansa (Samsung, LG, Moto, SE): Nokia on edelleen sekä kaikkien puhelinten että älyluurien markkinajohtaja ja tekee yhä voitollista tulosta. Josta maksaa veroja. Suomeen.