Mä en suoraan sanottuna ihan sisäistä noita Japin linkityksiä tai muutenkaan joidenkin omenamiesten valikoivia poimintoja netistä jotka suosivat kritiikittömästi tiettyjä tahoja. Onko tässä taustalla että Japi w/ friends jotenkin haluaa suosia Applea jostain mystisestä syystä vai mikä voi olla motiivi, mikä on se juttu joka tässä on palkintona? Mitä hyötyä tuo se että pönkittää asioita jotka ovat olleet tiedossa kaikilla asiaa seuranneilla viimeiset 5 vuotta? Onko se kiva että omistaa luurin jonka merkillä menee kivasti? Kuka tahansa meistä sen luurin voi ostaa, ei kukaan niin köyhä ole ettäkö se pitäisi olla jokin meriitti. Kaikki osaa käyttää jopa sitä luuria paremmin kuin Japi, onhan se ollut omistuksissa useimmilla "muroilla" jo ensiesittelystä lähtien vajaat 4v sitten ja sen toiminnot ovat tulleet tutuiksi kaikille, taustalla ei ole mystiikkaa. Jotenkin käsittämätöntä että voi todella olla noin mukana jutuissa perehtymättä itse teknologiaan, siihen mikä piilee taustalla tai olla edes tuntematta itse markkinoita saati sitten tuotteen historiaa. Kerro nyt edes että olet ostanut Applen osakkeita, se selittäisi juttuja edes jonkin verran. Jos motiivit on jotkut muut, niin kerro toki nekin. Muuten tässä ei ole mitään järkeä. Lähes kaikki muut järkevät yrittävät ymmärtää skeneä kokonaisuudessaan. Jotkut näköjään ovat kuitenkin kuin sokeita potkupalloseuran jäseniä, huutelevat katsomosta kaikille vaikka eivät tiedä edes jotain paitsiosääntöä. Se on häpeällistä, mikään potkupallotiimi tuskin edes haluaisi kannattajakseen sellaista ääliötä joka ei tunne edes perusasioita itse lajista.
Pakko ihmetellä samaa. Toisaalta mikäli tällaiset ihmiset omistavat Omenaa, tulee itselle mieleen lähinnä ihmisten TJ-groupin osakkeiden jonottaminen vuosituhannen vaihteessa; paitsi että kritiikkiä on ehkä vieläkin vähemmän kuin heillä. Harmi vaan, että itse en jonottanut Applea samoihin aikoihin. Ehkäpä Applen hallituksessa ja johtoryhmässä on kaikki samanlaisia fanipojuja, eikä kritiikkiä omille tuotteille löydy etsimälläkään.
Välillä tosin ihmetyttää aikuisten miesten fanitus jostakin brändistä. Vaikka ei se mitään, on Applella hyvät tuotteet, kaunis design ja loistava käytettävyys. Ja jos fanitusta mietitään, niin kyllä mä Harley Davidsoninkin fanituksenkin ymmärrän. Tosin tuntuu että monet näistä uusista Apple-fanipojista muistuttavat enemmän viisikymppistä harrikan ostajaa, jolla ei ole ennen elämässään ollut moottoripyörää, ei sitä osaa ajaa eikä huoltaa, mutta silti on kovasti haukkumassa Suzukia ja Yamahaa. Tämä ei tosin tästä tyypistä tee yhtään sen coolimpaa, sillä asiasta tajuattomuuden haistaa kilometrien päähän.
Mietin muutenkin, että taidan itsekin fanittaa enemmän coca-colaa kuin Pepsiä. Loppujen lopuksi Pepsi on huonomman makuista ja coca-colan musta väri on se oikea; Pepsi vaan tekee sen jotenkin väärin. Lisäksi (
http://www.wolframalpha.com/input/?i=pepsi+co+coca-cola) coca-colan markkina-arvo on suurempi, josta saan suurta tyydytystä ostaa cokispullo aina kaupasta. Myöskään en kehtaisi käyttää Yahoota, vaan onneksi olen sen verran cool, että käytän Googlea, sillä sen brändi, käytettävyys ja palvelut ovat ylivoimaisia.
Suomalaisena en kyllä ymmärrä yhtään vahingoniloa Noksun puolesta. Loppujen lopuksi Nokia on kuitenkin ollut aivan älytön menestystarina, joka on nostanut paitsi taloudellista hyvinvointia koko kansalle, myös monien suomalaisten itsetuntoa. Ehkäpä kansa kuitenkin saa kaltaisensa johtajan ja Japin takia varmaankin meillä on Tarja.