Mikä paras älypuhelin, joukkotappelu, kaikki kaikkia vastaan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ossipena
  • Aloitettu Aloitettu
iPhonea monesti kehutaan että pääsee napin painalluksella juttuihin kiinni, mutta vähän on erikoista että tosiaan joka ikinen juttu sen sitten vaatii. Joku kellonaika, kenttäpalkit ja akun varaus näkynee edelleen "striiminä" mutta ei paljon muuta. Vai mites näette positiivisena juttuna että ruudussa möllöttää ne jäykät ikonit samaan aikaan kun muissa luureissa on kaikki tieto ruudussa ihan vilkaisemalla?

Tuo mua alkoi omassa luurissa vituttamaan ja sen takia vaihdoin androidiin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tietenkin jos siihen ruutuun tarvitsee välttämättä viikonpäivän päivämäärän, takahikiän lämpötilan niin kyllä iPhoneen niitä ei ole laitettu näytölle.

Edelleen odottelen sitä widgettiä joka automaattisesti sijaintiin perustuen suoltaisi ruutuun kaupungilla kulkiessa hyviä diilejä/mainoksia ympäröivistä liikkeistä muutenkin kuin googlemapsin kautta. Tämä vaatisi tosin jonkun pohjan jonne liikkeet päivittäisivät juttujaan ts. jonkun vakiintuneen palveluntarjoajan (ts. googlen). Tämä olisi killerisovellus, koska se samalla lisäisi kilpailua ja alentaisi hintoja.

Widgetit itseasiassa muuttaisivat koko kännykän funktion jos niihin oikeasti saisi striimattua kaiken mahdollisen tiedon, sopivasti lokaatiotiedolla rajattuna ja aikaikkunassa suodatettuna olisi jo aika kaukana siitä missä nyt mennään.

Tietenkin jos siihen ruutuun tarvitsee välttämättä viikonpäivän päivämäärän, takahikiän lämpötilan niin kyllä iPhoneen niitä ei ole laitettu näytölle.

Itse ainakin haluan, että siihen saa näkyviin fb -päivitykset, sään päivämäärän jne. iPhonessa alkoi tosiaan kyllästyttämään se perus lukittu valikko, jota ei mitenkään voi muokata, joten lähti luuri vaihtoon

EDIT: Ja omasta mielestä laitteet pitää olla avoimia (iPhone-iTunes huoraaminen jne) ja niistä pitää pystyä tekemään omiin käyttötarkoituksiin & mieltymyksiin sopivan, sen takia ei todennäköisesti minulle enää tule iPhonea

Kallasvuon 1475 vallan päivää: Nokia -61%

Sen siitä saa kun suuryrityksen puikoissa pyörii kaikenmaailman jauhopuntit...

Sanoppa muuta. Kyllä siellä on paniikkinappulaa jo painettu. Harmi vaan, ettei ole kovin montaa jokeria pakassa ja
älypuhelinpuoltakin johtaa itse Musta Pekka.

Nokialla on seuraavaksi edessä valinta Androidin, Windows Mobilen ja täystuhon välillä. Maemonkaan, vai onko se MeeGo nykyisin, läpimurtoon on enää vaikea uskoa.

Nokialla on seuraavaksi edessä valinta Androidin, Windows Mobilen ja täystuhon välillä. Maemonkaan, vai onko se MeeGo nykyisin, läpimurtoon on enää vaikea uskoa.

Ei tuu tapahtumaan. MeeGo+Symbian -strategia on täysin toimiva QT:n kanssa.

Mun mielestä iPhonen, joka on muuten ihan jouheva ja mukava käyttää, yksi heikkoja kohtia on juurikin tuo applikaatiovalikko. Itse haluan, että yhdellä vilkaisulla näkee kalenterit, FB:n, ehkä sen hetkisen paikan ym. widgettejä.

Itse ainakin haluan, että siihen saa näkyviin fb -päivitykset, sään päivämäärän jne. iPhonessa alkoi tosiaan kyllästyttämään se perus lukittu valikko, jota ei mitenkään voi muokata, joten lähti luuri vaihtoon

EDIT: Ja omasta mielestä laitteet pitää olla avoimia (iPhone-iTunes huoraaminen jne) ja niistä pitää pystyä tekemään omiin käyttötarkoituksiin & mieltymyksiin sopivan, sen takia ei todennäköisesti minulle enää tule iPhonea

Kyllä noi fabo jutut tulee iPhoneenkin.. Päivämäärän muistaa ulkoa, ja jos se sää pitää tietää asteelleen niin voin tarkistaa sen kyllä muuten riittää mutu tuntuma et pistänkö shortsit vai verkkarit.. Mut jos ne on pakollisia niin ymmärrän kyllä ettei iPhone käy.

Kyllä noi fabo jutut tulee iPhoneenkin.. Päivämäärän muistaa ulkoa, ja jos se sää pitää tietää asteelleen niin voin tarkistaa sen kyllä muuten riittää mutu tuntuma et pistänkö shortsit vai verkkarit.. Mut jos ne on pakollisia niin ymmärrän kyllä ettei iPhone käy.

Itsellä ainakin näkyy kalenterissa tulevat tapahtumat&muistiinpanot, mitkä on itselle tärkeitä.

Ja aikuisena ihmisenä ymmärsit varmaan kuitenkin sen mun pointin keskittymättä liikaa noihin esimerkkeihin?

Ei tuu tapahtumaan. MeeGo+Symbian -strategia on täysin toimiva QT:n kanssa.

Teknisesti kyllä. En ole itse koodannut QT:ta, mutta olen mielenkiinnosta plärännyt dokumentaatiota ja koodiesimerkkejä. QT on hyvä. Useimmissa asioissa melkein yhtä hyvä kuin Applen Cocoa, joissain selkeästi parempikin.

Ongelma vain on se, että nyt ei olla missään ohjelmointitekniikan seminaarissa, jossa kiireettömästi ja veronmaksajien rahoilla jahkataan mikä ratkaisu on teknisesti hieno. Nyt ollaan markkinataloudessa. Älypuhelinmarkkinat räjähtävät käsiin tänä ja ensi vuonna, rahaa liikkuu, kuukausi on jo aika pitkä aika ja vuosi melkein ikuisuus. Nokia saa ehkä vuonna 2011 markkinoille jotain, joka olisi ollut kova juttu 2007. Nokian tulevaisuuspuheet pitävät rivien välissä sen oletuksen, että kilpailijat eivät tee mitään sillä aikaa kun Nokia yrittää laittaa oman pesänsä kuntoon.

Hardware-nörtit jaksavat joskus vieläkin hehkuttaa Nokian hienoutta, mutta näin ohjelmistokehittäjän näkökulmasta Nokia on useita vuosia jäljessä kilpailijoitaan. Ja pahinta on se, että etumatka ei suinkaan kuroudu umpeen vaan päinvastoin kasvaa, koska Nokialla ei ole järkevää ohjelmistostrategiaa. Nokia herää toistuvasti kuset housussa, ihmettelee mitä taas tapahtui ja yrittää sitten kopioida. Apple ja Google osaavat softan ja ovat suunnitelleet oman käyttöjärjestelmästrategiansa vuosia eteenpäin. Nokia taas on perinteinen 90-luvun elektroniikkatalo, joka on tottunut ajattelemaan että softa on yhtä kuin firmware + jotain nopeasti kyhättyä paskaa siinä päällä.

Hyvä esimerkki vaikka iPhone 4:n tuplasti suurempi näyttöresoluutio. Olen melko varma, että Nokialla on tasan tänä kesänä tajuttu, kuinka tärkeätä on käyttöjärjestelmätason resoluutioriippumattomuus. Apple rakensi sen pitkänäköisesti OS X:n ekaan versioon vuonna 2001. Ja taas kerran Nokia jää yhden kierroksen jälkeen.

Oma veikkaukseni: seuraavan kolmen vuoden aikana Nokia joutuu nöyrtymään ja ryhtyy valmistamaan Nokia-merkkisten vehkeiden ohella alihankintana muiden laitteita, vähän kuin joku Asus. Valmistuskoneisto on se, joka Nokialla on edelleen terävässä kunnossa. Softasta ne eivät selvästikään ymmärrä yhtään mitään.

Nokian tulevaisuuspuheet pitävät rivien välissä sen oletuksen, että kilpailijat eivät tee mitään sillä aikaa kun Nokia yrittää laittaa oman pesänsä kuntoon.
Pitänee paikkansa, siellä ne Applella veivaa jo iPhone vitosen uusia ominaisuuksia. Kun sitten Nokian käyttäjät hehkuttaa, miten Nokialla on samankokoinen näyttö kuin jeesusnelosessa, tulee femma, jossa rima ponkaisee taas ylös. Sit muut valmistajat kilpailee täydellistä toimivuutta vastaan "meillä onkin kaikki ominaisuudet mitä ikinä voit toivoa, mut ei kyllä taata, että teet niillä hevonvittua tai että ne edes toimis kunnolla tässä käyttiksessä, mut paras tää on silti kun on eniten ominaisuuksia!"

Hyvä esimerkki vaikka iPhone 4:n tuplasti suurempi näyttöresoluutio. Olen melko varma, että Nokialla on tasan tänä kesänä tajuttu, kuinka tärkeätä on käyttöjärjestelmätason resoluutioriippumattomuus. Apple rakensi sen pitkänäköisesti OS X:n ekaan versioon vuonna 2001. Ja taas kerran Nokia jää yhden kierroksen jälkeen.

MeeGo skaalautuu ihan nätisti resoluutiosta toiseen, QT-applikaatiotkin pienellä viilauksella. iOS toki skaalautuu eri resoluutioille kuten MeeGo, mutta applikaatiot on joka tapauksessa vaativat viilaamista, kuten iPadista nähdään.

Pitänee paikkansa, siellä ne Applella veivaa jo iPhone vitosen uusia ominaisuuksia. Kun sitten Nokian käyttäjät hehkuttaa, miten Nokialla on samankokoinen näyttö kuin jeesusnelosessa, tulee femma, jossa rima ponkaisee taas ylös. Sit muut valmistajat kilpailee täydellistä toimivuutta vastaan "meillä onkin kaikki ominaisuudet mitä ikinä voit toivoa, mut ei kyllä taata, että teet niillä hevonvittua tai että ne edes toimis kunnolla tässä käyttiksessä, mut paras tää on silti kun on eniten ominaisuuksia!"

Kyllähän ne Nokiallakin Symppari^4:sta kovaa kyytiä vääntävät.

Tässä näkyy iPhone-hiiren ja näppiksen kanssa. Ihme homma, kun pitää tollasta väkertää. Tekisivät nyt käyttiksen ekana kuosiin, ennen kuin tuollaista nörttipelleilysäätöä harrastavat. Vituttaa tollainen säätäminen, ei voi käsittää tuollaisia muroja.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Ja aikuisena ihmisenä ymmärsit varmaan kuitenkin sen mun pointin keskittymättä liikaa noihin esimerkkeihin?

No annatko sitten ihan realistisia esimerkkejä mitkä ovat niitä pakollisia juttuja jotka täytyy näkyä siinä ruudulla koko ajan, ymmärsin kyllä mitä hait että muokattavuutta on, mutta mitkä ne isot erot nyt saadaan tällä androidin käyttöjärjestelmällä aikaiseksi, kun voi muokata? Noi sää jutut ja päivämäärät on todella väsyneitä, jos joku on todella niin pihalla ettei ole perillä päivämäärästä näkemättä sitä 20 minuutin välein niin älypuhelinkaan ei ole välttämättä oikea ratkaisu? Minäkin käytän kalenteria aktiivisesti, mutta en silti halua että se jömöttää siinä päälimmäisenä koko ajan, kuulostaa enemmänkin siltä että tästä kalenteriominaisuudesta yritetään tehdä tärkeämpää kuin mitä se on kun se ei siinä iPhonen näytöllä valmiina ole.

Japi on tunnettu siitä, että kykenee suhtautumaan objektiivisesti iPhoneen.

Olen ennenkin sanonut että en ole merkkiuskollinen vaan käytän mieluiten sitä mikä tuntuu itselle parhaalta, kuten tuossa ylempänä nyt sanoin niin haluaisin konkreettisia esimerkkejä mikä widget on niin tärkeä että sen pitää siinä koko ajan näkyä, kuulua ja olla esillä, joka tekee androidista pakkohankinnan iPhonen edelle?

Kyllähän ne Nokiallakin Symppari^4:sta kovaa kyytiä vääntävät.

Tässä näkyy iPhone-hiiren ja näppiksen kanssa. Ihme homma, kun pitää tollasta väkertää. Tekisivät nyt käyttiksen ekana kuosiin, ennen kuin tuollaista nörttipelleilysäätöä harrastavat. Vituttaa tollainen säätäminen, ei voi käsittää tuollaisia muroja.

En kyllä näe tarvetta tuollekkaan laitteelle sen enempää kuin nokian fyysiselle näppikselle, mut onhan toi paljon kompaktimpi paketti kuin se erillinen näppis, tuossa on pieni palikka ja hiiri kun nokia tarjosi isoa lankkua hiiren kera, saattaa toki olla että tuokin palikka toimii nokian kanssa, en tiedä, turhakkeita silti.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
No annatko sitten ihan realistisia esimerkkejä mitkä ovat niitä pakollisia juttuja jotka täytyy näkyä siinä ruudulla koko ajan, ymmärsin kyllä mitä hait että muokattavuutta on, mutta mitkä ne isot erot nyt saadaan tällä androidin käyttöjärjestelmällä aikaiseksi, kun voi muokata? Noi sää jutut ja päivämäärät on todella väsyneitä, jos joku on todella niin pihalla ettei ole perillä päivämäärästä näkemättä sitä 20 minuutin välein niin älypuhelinkaan ei ole välttämättä oikea ratkaisu? Minäkin käytän kalenteria aktiivisesti, mutta en silti halua että se jömöttää siinä päälimmäisenä koko ajan, kuulostaa enemmänkin siltä että tästä kalenteriominaisuudesta yritetään tehdä tärkeämpää kuin mitä se on kun se ei siinä iPhonen näytöllä valmiina ole.

Mä koen ton kalenteri/tehtävälista ominaisuuden kyllä hyväks duunissa, samoiten sähköposti näkyy aina työpöydällä, ei tartte erikseen availla. Noksussa on se hyvä puoli et saa tehä valmiiks vapaasti muokaten erilaisia työpöytiä joita voi vaihtaa yhdellä pyyhkäsyllä näytön yli. Mulla ainaki löytyy duuniin ja vapaa ajalle omat työpöydät niin ei tartte katella niitä sähköposteja ja kalentereita siinä aina..

Edit. niin ja tosta Kallasvuosta tuli mieleen että yks syy miks se istuu vielä siellä paikallaan voi olla se että Nokian tän hetkinen tila ei johdu sen tekemistä virheistä vaan edellisen johdon joita OPK yrittää nyt korjailla. Eikös se ollu se edellinen toimari joka sano ettei kukaan tartte kosketusnäyttöö ja vähätteli sitä et iPhone on vaan yks luuri.. Mun mielestä tuolta on tulossa ihan hyviäkin juttuja kuten toi QT ja Meego. Noi saattaa nyt kuulostaa vaan nörttien puheilta ja aiheelta josta on helppo sanoo et "kuka vittu nyt välittää jostain koodareista ja niille tarkotetuista jutuista", mut veikkaan et muutkin tajuaa ehkä niiden ominaisuudet sit kun ruetaan näkee sovelluksia ja laitteita. Ennen kaikkee se et jos ne osottautuu hyviks, niin ohjelmien määrä tulee kasvamaan, jos se siis kiinnostaa kehittäjiä ja tarjoo niille mahdollisuuden tienata.

Pitänee paikkansa, siellä ne Applella veivaa jo iPhone vitosen uusia ominaisuuksia.

Joo, varmaan veivaat niitäkin. Eiköhän roadmapit ole vähintään 3-4 vuoden päähän aika selvät. Tosin ylläreitäkin tulee, kuten esim. iPhone itsessään, joka Jobsin mukaan syntyi iPadin kehittelyn sivutuotteena:

[video]http://video.allthingsd.com/video/d8-steve-jobs-on-the-iphone-origin/3BBFA695-DC39-4834-9E39-7097C9CE1243[/video]

Ei pointtina ollut se "tärkeä widget" mikä pitää saada näkyviin, vaan se, että erilaisia widgettejä on mahdollisuus siihen pistää käyttötarkoituksien mukaan. Pikavalinnat tärkeille henkilöille, fb-päivitykset, wifi on-off, bluetooth on-off, valokuvat etc. Kaiken tarvittavan saa näkymään suoraan avaamalla näppäinlukon, iPhonessa pitää avata jokainen asia tarkastelua varten erikseen. Ja iTunes huoraamisen lisäksi iPhonessa vitutti myös esimerkiksi se, että bluetoothilla ei pystynyt jakamaan tiedostoja. Haluan puhelimen, jota voin käyttää muiden laitteiden kanssa ilman ongelmia ja jossa valmistaja ei käske, mitä saan puhelimellani tehdä ja mitä en.

EDIT: Alppix tuossa sen sanoikin, paras ominaisuus androidissa vrt. esim iPhone, on juurikin se, että saa tehdä erilaisia työpöytiä, joita voi vaihtaa pyyhkäisyllä näytön yli.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom