Ei tuu tapahtumaan. MeeGo+Symbian -strategia on täysin toimiva QT:n kanssa.
Teknisesti kyllä. En ole itse koodannut QT:ta, mutta olen mielenkiinnosta plärännyt dokumentaatiota ja koodiesimerkkejä. QT on hyvä. Useimmissa asioissa melkein yhtä hyvä kuin Applen Cocoa, joissain selkeästi parempikin.
Ongelma vain on se, että nyt ei olla missään ohjelmointitekniikan seminaarissa, jossa kiireettömästi ja veronmaksajien rahoilla jahkataan mikä ratkaisu on teknisesti hieno. Nyt ollaan markkinataloudessa. Älypuhelinmarkkinat räjähtävät käsiin tänä ja ensi vuonna, rahaa liikkuu, kuukausi on jo aika pitkä aika ja vuosi melkein ikuisuus. Nokia saa
ehkä vuonna 2011 markkinoille jotain, joka olisi ollut kova juttu 2007. Nokian tulevaisuuspuheet pitävät rivien välissä sen oletuksen, että kilpailijat eivät tee mitään sillä aikaa kun Nokia yrittää laittaa oman pesänsä kuntoon.
Hardware-nörtit jaksavat joskus vieläkin hehkuttaa Nokian hienoutta, mutta näin ohjelmistokehittäjän näkökulmasta Nokia on useita vuosia jäljessä kilpailijoitaan. Ja pahinta on se, että etumatka ei suinkaan kuroudu umpeen vaan päinvastoin kasvaa, koska Nokialla ei ole järkevää ohjelmistostrategiaa. Nokia herää toistuvasti kuset housussa, ihmettelee mitä taas tapahtui ja yrittää sitten kopioida. Apple ja Google osaavat softan ja ovat suunnitelleet oman käyttöjärjestelmästrategiansa vuosia eteenpäin. Nokia taas on perinteinen 90-luvun elektroniikkatalo, joka on tottunut ajattelemaan että softa on yhtä kuin firmware + jotain nopeasti kyhättyä paskaa siinä päällä.
Hyvä esimerkki vaikka iPhone 4:n tuplasti suurempi näyttöresoluutio. Olen melko varma, että Nokialla on tasan tänä kesänä tajuttu, kuinka tärkeätä on käyttöjärjestelmätason resoluutioriippumattomuus. Apple rakensi sen pitkänäköisesti OS X:n ekaan versioon vuonna 2001. Ja taas kerran Nokia jää yhden kierroksen jälkeen.
Oma veikkaukseni: seuraavan kolmen vuoden aikana Nokia joutuu nöyrtymään ja ryhtyy valmistamaan Nokia-merkkisten vehkeiden ohella alihankintana muiden laitteita, vähän kuin joku Asus. Valmistuskoneisto on se, joka Nokialla on edelleen terävässä kunnossa. Softasta ne eivät selvästikään ymmärrä yhtään mitään.