mikä on smith

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
kun puhutaan Smith-sitä Smith-tätä niin mikä on smith. TYperä kysymys

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Meidän salilla ei ole smithiä, mutta eikö se ole tollanen?

Counter_Balanced_Smith_Machine.jpg

abine sanoi:
Joo eli liikkeet tehään "kiskoissa" jokka pitää liikeradan oikeana
Siis smith ei todellakaan pidä liikerataa oikeana, vaan useimmissa liikkeissä täysin pystysuora tangon kulkurata (minkä smith saa aikaan) on melko luonnoton ja jopa vaarallinenkin.

Tämän vuoksi smith soveltuu parhaiten liikkeisiin joissa liikerata on luonnostaankin pystysuora. Smithiin soveltuvatkin hyvin esimerkiksi pohjenosto seisten, olankohautus, vinopenkkipunnerrus, niskantakaapunnerrus ja etukyykky.

Hulkki sanoi:
Siis smith ei todellakaan pidä liikerataa oikeana, vaan useimmissa liikkeissä täysin pystysuora tangon kulkurata (minkä smith saa aikaan) on melko luonnoton ja jopa vaarallinenkin.

Tämän vuoksi smith soveltuu parhaiten liikkeisiin joissa liikerata on luonnostaankin pystysuora. Smithiin soveltuvatkin hyvin esimerkiksi pohjenosto seisten, olankohautus, vinopenkkipunnerrus, niskantakaapunnerrus ja etukyykky.

Joo, mulle ainakin takakyykky smithissä aiheuttaa ikäviä kipuja polvissa, kun taas vapaalla tangolla ei ongelmia esiinny...

Mä en saa oikein mitään tuntumaan luonnolliselta smithissä. Ehkä justiinsa jotkut pohjenostot ja nuo olankohautukset onnistuisivat, mutta kyykky tuntuu ihan paskalle, samoin kaikki punnerrukset.

Kyykky ei mullakaan oikein onnistu smithissä, punnerrukset taas onnistuu erittäin hyvin. Saan paremman tuntuman rintalihaksiin kun teen smithissä, mutta huonopuoli on se että tukevat lihasryhmät jäävät vähemmälle rasitukselle. Joten itse ainakin käytän smithiä vain joskus ja pyrin tällähetkellä tekemään raskaat punnerrukset vapailla painoilla. Mutta jokainen tavallaan.

No entäs ku tekee esim. normaalii penkkii smithissä ni onks vaik 50 kg smithissä ihan sama ku 50 kg vapaassa penkissä? Vai onks se smithissä helpompaa?

Hulkki sanoi:
Tjaa, ite en oo koskaa smithissä mitää tehny, mutta eikö se pidä liikeradan "hallittuna" ja auttaa kohdistamaan liikkeen tiettyihin lihaksiin, esim. kyykky vapaallapainoilla vaatii vatsaa, selkää ja muita paljon enemmän kuin smithissää.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hulkki sanoi:

Vinopenkkipunnerruksesta en ole aivan samaa mieltä. Itselläni jostain syystä alkaa sattumaan olkapäihin smithissä tehdessä, vaikka penkin säätäisi kuinka matalalle. Vasta jossain tasapenkkikohdalla ei tunnu olkapäissä.

Yksilöllistä luultavasti. Silti kaikki nuo muut liikkeet menee smithissä ilman kipuja.

abine sanoi:
Tjaa, ite en oo koskaa smithissä mitää tehny, mutta eikö se pidä liikeradan "hallittuna" ja auttaa kohdistamaan liikkeen tiettyihin lihaksiin, esim. kyykky vapaallapainoilla vaatii vatsaa, selkää ja muita paljon enemmän kuin smithissää.
Tämä on totta; niissä liikkeissä joita smithissä voi tehdä ei tarvita yhtä paljon työtä tukilihaksilta koska liikerata on tuettu.

Pointti on tässä ollut se, että läheskään kaikkia liikkeitä ei voi kovin hyvin (tai turvallisesti) tehdä smithissä. Esimerkiksi normaali takakyykky on smithissä melkoinen mahdottomuus, koska vapaassa kyykyssä liikerata on pikemminkin vino ja hiukan kaarevakin kuin täysin pystysuora. Siksi smithissä tehtävän takakyykyn tulisi muistuttaa enemmänkin hack-kyykkyä (jalat selvästi edessä ja selkä täysin pystysuorana koko liikkeen ajan).

Olen tahkonnut takakyykkyä aika paljon smithissä, ja sen on aika nopeasti oppinut tekemään niin, ettei mihinkään tule outoja kipuja. Lähinnä tuossa nyt on hyvänä puolena se, että liike on helppo kohdistaa juuri etureisille. Tykkään tehdä jalat melko kapealla, ja se tuntuu ulkoreisissä aika mukavasti. Niinkuin Hulkkikin sanoi, niin kyykky kannattaa tehdä jalat melko edessä. Näin liikkeestä tulee jonkin verran luonnollisempi. Ihan mukava laite tuo kuitenkin on. Siinä ei haittaa vaikka tulisi tehtyä joku pieni häröily ja varmistajia ei ole paikalla. En tiedä miksi näin pääsi kerran käymään, mutta tanko jumitti ylös noustessa kiskoihin ja koko teline alkoi nousta irti maasta toisesta reunasta (ei, eihän sitä tietenkään ole lattiaan pultattu :curs: ). Tuli kiire lukita tanko paikkaansa ja katsoa, etten kaada koko höskää. Se olisi kyllä jo aika saavutus.

hekottaja sanoi:
TYperä kysymys
:offtopic: Ei ole olemassa typeriä kysymyksiä. Typerää on olla kysymättä.
-Viidakon sananlasku

Zone-sarja -42%
Hulkin kanssa samoilla linjoilla. Suosin ainakin itse vapaita painoja. Koordinaatiokyky paranee ja saa jotenkin paremmin tuntuman lihakseen.

Angel of Death sanoi:
No entäs ku tekee esim. normaalii penkkii smithissä ni onks vaik 50 kg smithissä ihan sama ku 50 kg vapaassa penkissä? Vai onks se smithissä helpompaa?
Painavampaa yleensä, koska tankohan painaa yleisesti ottaen 20kg, johon lisätään se tsydeemi jolla sen saa pysymään kiinni pystytangoissa. Riippuu ihan valmistajasta paljonko teitin smithi painaa, meillä toinen on 30kg ja toinen 40kg. Plus ne treenipainot. Ja kuulalaakerit lisää aina pikkasen vastusta ja liikeratakin on erilainen, joten... ei voi verrata keskenään mun mielestä.

maxmussel sanoi:
Painavampaa yleensä, koska tankohan painaa yleisesti ottaen 20kg, johon lisätään se tsydeemi jolla sen saa pysymään kiinni pystytangoissa. Riippuu ihan valmistajasta paljonko teitin smithi painaa, meillä toinen on 30kg ja toinen 40kg. Plus ne treenipainot. Ja kuulalaakerit lisää aina pikkasen vastusta ja liikeratakin on erilainen, joten... ei voi verrata keskenään mun mielestä.

Ei ei mut mä meinaan sitä et ku esim. meiän salil ton smithin tanko painaa 30 kg mut jos siihen pistää kaks 10 kg:n levyä ja normaaliin penkkiin 2 15 kg:n levyä ni sillonhan molemmis on 50 kg? Mut onks tos smithis sit raskaampaa nostaa tota samaa kilomäärää? Ite puhuit ainaki et noi laakerit lisäis vastusta?

Back
Ylös Bottom