Mikä on kun läski ei pala?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NatalieG
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt olis hyvät neuvot tarpeen. Olen lukenut pakkista jo useamman vuoden ja huomannut, että täällä on porukalla paljon tietämystä ja näkemystä ravintoasioissa ja hyviä neuvoja olen jo saanutkin muiden ketjujen kautta. Tämä on ensimmäinen kerta kun itse rohkaistun kirjoittamaan kun nyt tuntuu että olen aivan umpikujassa...

Olen reilu kolmikymppinen nainen, aina ollut liikunnallinen mutta suurimman osan elämääni syönyt niin väärin kun vain mahdollista ja raskauden myötä aikoinaan paino nousi jo lähelle 100 kg. Aloittaessani tätä nyt toivottomalta tuntuvaa keho kuntoon -projektiani noin vuosi sitten mittani olivat 173cm ja 97kg. Päätin laittaa elämäntavat lopullisesti kuntoon ja tavoitella terveyttä, hyvää oloa ja timmiä kroppaa. Kisalavoille en tähyile. Palkkasin avukseni pt:n jolla on vankka kokemus fitness-urheilijoiden valmentamisesta mutta myös meitä tavisasiakkaita.

Alku vedettiin aika tiukalla dieetillä, kalorit siinä 1200-1500 tietämissä ja salitreenejä 4x vko, lisäksi rauhallista aerobista. Paino laski kiltisti 1kg viikossa tahdilla ja 17 kiloa kevennyttäni sovittiin valmentajan kanssa että pidetään puolisen vuotta taukoa dieetissä ja treenaillaan vaan. Kalorilaskuria käytin koko ajan ja pyrin +/- kaloreihin. Paino nousi muutaman kilon mutta toisaalta salitreeneissä huomasin ihan valtavan harppauksen eteenpäin ja voimatasot nousivat ihan silmissä.

Taloudellisista syistä joudin sitten ikävä kyllä pt:stä luopumaan ja sain ohjeet seuraavaan dieettiin mitä olen nyt vuoden alusta yrittänyt omin voimin käynnistää. Vuoden alussa tilanne oli joulumättöjen jälkeen se, että paino oli taas karannut 87 kg:aan. Salitreenejä 4-5 x viikossa ja lisäksi HIIT-tyyppisiä lyhytkestoisia mutta raskaita treenejä sekä funktionaalista treeniä viikottain. Yhden lepopäivän yritän malttaa viikossa pitää. Aloitin pt:n laatimalla dieetillä jossa kaloreita noin 1200 ja rasvaa äärimmäisen vähän. Huomasin kuitenkin pian, että en yksinkertaisesti jaksa noin vähällä energialla, vaikka aiemmin siis samankaltaisella dieetillä sain hyvin painon putoamaan :( Lisäsin jo tammikuulla kaloreita ja olen ollut siitä asti 500-1000 kcal miinuksilla, yhtenä päivänä viikossa puhtaasti toteutettu kevyehkö tankkaus. Olen seurannut kulutusta ja syömisiäni mahdollisimman tarkasti Kalorilaskurista koko ajan. Kalorit pyörii liikunnan mukaan siinä 1800 tietämissä, proteiinia noin 1,5-2 g/painokilo, makrot suunnilleen prot 40% hh 30% rasvat 30%. Hiilareita pitkin päivää, ei tosin enää iltapalalla. Lisäravinteita en juuri käytä, joskus kovemman salitreenin jälkeen heraa jos en pääse pian syömään. Vettä juon todennäköisesti liian vähän (ehkä litran päivässä) mutta vaikea uskoa että sekään laihtumista voi estää...

Ja mikä on tulos: -2kg reilussa kahdessa kuukaudessa! Nyt viimeisen viikon aikana paino jopa nousi kilon. En ymmärrä! Läskiä on edelleen niin vaa'an kuin peilinkin mukaan todella reilusti, laboratoriokeissa olen käyny ihan vasta eli kilpirauhasarvot ja kaikki muukin on ok, liikuntaa on siis reilusti mutta mielestäni lepoakin tulee riittävästi. Tuntuu että kroppa on tyytyväinen tähän tilanteeseen, ei ole nälkä ja olo on energinen ja hyvä, mutta mitään ei tapahdu. Lihasmassan kasvu ei käsittääkseni voi naisihmisellä tätä selittää ja tosiaan peilistä näkyy muutakin kuin lihaksia. Ilmeisesti kaloreita pitäisi vaan vähentää eli kulutukseni lienee pienempi kuin mitä Kalorilaskuri antaa? Vai jatkanko vaan näin ja odotan ihmettä. Tavoitteenani olisi saada paino tuonne 73-74 kg tuntumaan eikä toisaalta kiirettä ole.

Kiitos kaikille jotka jaksoivat lukea tänne asti ja vielä isompi kiitos jos joku jaksaa kommentoida :) Harkinnassa on toki Fitfarmit sun muut apukeinot heti kun talous antaa myöten, mutta kokeilen nyt ensin Pakkislaisten tietämystä...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ootko koittanut muunlaisia dieettejä? Mulle esimerkiksi ei sovi ollenkaan matalarasvaiset dieetit, itse sain parhaan tuloksen yhdistämällä Intermittent Fastingia ja VHH:ta.
Molemmista löytyy ravinto-osiolta ketju. Voin vaikka laittaa tähän esimerkiksi eilisen ruokavalioni, joka on ulkomuistista heitettynä 140-150g protskua, 15g hiilaria ja 120g rasvaa. N. 1700 kcal

Ateria 1
-Puolikas purkillinen Rainbowin Chilitonnikalaa (n.90g)
-40-50g jäävuorisalaattia
-50g kurkkua

Ateria 2
-4 munan munakas
-Loput 95g chilitonnikalaa päälle, ja 5 oltermannisiivua

Ateria 3
-Naudan jauhelihaa 350g & 1 kokonainen sipuli sekaan

Ateriat nautin Intermittent Fasting-tyyliin n. Klo 15, 18 ja 21. Loppu 18h vuorokaudesta paastoillaan nollakaloreilla. Tämän lisäksi juon 5-7 litraa vettä päivässä. Mättöpäivän pidän kerran kuukaudessa.

Oisko kuitenki niin et syöt liian vähän?
Ilman muuta noilla määrillä alkuun paino putoaa, mut jossain kohtaa tulee se seinä vastaan..

Quxx, toi tuntuu jotenki käsittämättömän omituiselta tavalta. Harrastatko jotain liikuntaa, ja minkä kokoinen?

Mielestäsi lepoa tulee ihan riittävästi, kun yrität malttaa pitää yhden lepopäivän? Kuulostaa ristiriitaiselta.

Hyvä että nostit kaloreita, tuollainen 1200-1500 kcal näännytysdieetti ei pitkäaikaisena varmasti tee hyvää. Ja rasvojen riittävästä saannista olisi tärkeää pitää huolta.

2 kg kahdessa kuukaudessa. Entä sitten? Painohan on kuitenkin mennyt oikeaan suuntaan. Pienemmällä kalorivajeella laihtuminen on luonnollisesti hitaampaa, mutta varmasti parempi vaihtoehto jatkoa ajatellen. Pysyvästä elämänmuutoksesta kuitenkin kyse, ja jossa vielä ilmeisesti opettelemista, josko kun välissä syöminen taas riistäytyi hallinnasta. Superdieetit ovat väliaikaisia ratkaisuja yleensä.

Tosiaan vähintään sen yhden lepopäivän pidän viikossa ihan tarkoituksella ja koen että palautumisen kanssa ei ole ollut ongelmaa joten ainakin itsestä tuntuu että lepoa on tarpeeksi... Ja täsmennyksenä vielä tuohon painonlaskuun eli aluksi niillä minikaloreilla lähti se 3kg ja nyt viimeiseen 6 viikkoon saldo on +1kg eli se hieman turhauttaa. Mutta tosiaan opettelemista vielä tässä on kun paino näin jojoilee, siinä olet Penelope aivan oikeassa :)

Oisko kuitenki niin et syöt liian vähän?
Ilman muuta noilla määrillä alkuun paino putoaa, mut jossain kohtaa tulee se seinä vastaan..

Quxx, toi tuntuu jotenki käsittämättömän omituiselta tavalta. Harrastatko jotain liikuntaa, ja minkä kokoinen?

3x viikossa lukkopaini, 3x viikossa bjj, 182/77

Tosiaan vähintään sen yhden lepopäivän pidän viikossa ihan tarkoituksella ja koen että palautumisen kanssa ei ole ollut ongelmaa joten ainakin itsestä tuntuu että lepoa on tarpeeksi... Ja täsmennyksenä vielä tuohon painonlaskuun eli aluksi niillä minikaloreilla lähti se 3kg ja nyt viimeiseen 6 viikkoon saldo on +1kg eli se hieman turhauttaa. Mutta tosiaan opettelemista vielä tässä on kun paino näin jojoilee, siinä olet Penelope aivan oikeassa :)

Näissäkin hommissa pitää paikkansa vanha totuus:"hullu paljon töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä". Kyllä itsekin aikanaan palauduin oikein mallikkaasti dieetillä 4xsali + 6xlenkki/viikko setistä, mutta tehot kärsii aivan käsittämättömän paljon. Lähtisin ihan rohkeasti tekemään jollain 3-4treenillä viikkoon, iskemällä kalorit muutaman satasen pakkaselle ja viikoittain seuraamaan painoa. Lepäät vaan kunnolla ja teet vaikka lihashuoltoa välipäivinä. Lopetat stressaamisen ja juot sen 2-3litraa vettä päivälle. En pysty tässä kaivamaan todistetta veden juonnin tärkeydelle, mutta erästä tunnettua vaikuttajaa vapaasti lainaten:"veden juomattomuus vessäkäyntien tihentymisen vuoksi on silkkaa tyhmyyttä". Ei se 2-3litraa ole oikeasti paha rasti, jos olet hereillä kuitenkin sen 14-16tuntia päivässä.

Kiitos vastauksista, mielenkiintoisia ajatuksia! Ei mulle ole tullut mieleenkään että söisin liian VÄHÄN kun mielestäni syön tällä hetkellä ihan järkyttävän paljon :D Ja tuosta levosta; olin ajatellut että lihas kasvaa levossa mutta koska tällä hetkellä haluan vaan saada nämä fläsät pois (toki lihaksia säästellen) niin mahdollisimman aktiivinen elämä ja runsas kulutus ois hyväksi..?

Hiilareiden vähentämistä olen harkinnut kuten Quxx ehdottikin, itsekin koen että mulle sopii paremmin runsaampi rasvan syönti ja olenkin lisännyt ruokavaliooni nyt mm. pähkinöitä ja avokadoa mitkä eivät aiemmin olleet sallittujen listalla. Olen myös kokeillut 5:2 dieettiä ilman varsinaisia tuloksia mutta tuosta IF:sta olen vain lukenut.

...Aloittaessani tätä nyt toivottomalta tuntuvaa keho kuntoon -projektiani noin vuosi sitten mittani olivat 173cm ja 97kg...

...Palkkasin avukseni pt:n jolla on vankka kokemus fitness-urheilijoiden valmentamisesta mutta myös meitä tavisasiakkaita...

...Aloitin pt:n laatimalla dieetillä jossa kaloreita noin 1200 ja rasvaa äärimmäisen vähän...

Lähemmäs 100kg naikkonen lyöty kylmiltään 1200kcal dieetille "ammattilaisen" toimesta ja sitten ihmetellään vähän ajan päästä mikä on kun läski ei pala? Miksi välillä tuntuu, että pelkästään pakkotoistoa aktiivisesti seuraamalla saa paremman ammattitaidon kuin 90% näistä personal trainereista?

NatalieG, varsinkin silloin, kun miinustelee pienillä miinuksilla, kannattaa huomioida, että tankkauspäivä voi nollata aikaansaatua kalorivajetta tehokkaastikin. Ja se on muutenkin ihan turha, ja imo käsittämätön konsepti mielestäni perusharrastajalla. Mikä tankkaus ja mihin ja miksi? Melko eri hommeli, kun pitkällä kisadieetillä pitää saada aineenvaihduntaa buustattua. Eikä silloinkaan kai tankkauksia kerran viikossa ole. Enkä ole edes ihan varma, auttaako sellaiset normalisoimaan asennetta ruokaan. Siinäkin homma vielä kesken, jos kun kymmenen kiloa tullut takaisin lyhyessä ajassa.

1800 on sun liikuntamäärillä kyllä kovin vähän kuuloinen edes dieettikaloreiksi. Vaikea tosin näihin mitään totuuksia näin netissä antaa, mutta itse koklaisin nyt niin, että ne tankkauspäivät pois, lisää vettä, ja yksi lepopäivä lisää, vähintään. Koska tuokin että 'tuntuu siltä, että palautuu ihan hyvin' on aika suhteellista. Palautuu hyvin, verrattuna mihin? Onko vertailukohtaa edes, muuhun kuin niihin alle koomakulutusmiinusteluihin? Entäs, jos painon jumittaminen johtuukin juuri siitä, kun ei palaudu? Senkin itsearviointi on vähän vaikeaa, ihminen kun tottuu kaikenlaiseen.

Lisäksi olisi hyvä huomioida, että kova kuntosalitreeni yhdistettynä tiukkaan aerobiseen ovat vähän toisensa kumoavia. Lihas kun sitten taas tosiaan kasvaa myös levossa, ja vaikka sulla liikunnallinen tausta onkin, niin joskus liika on vaan liikaa. Kuten Hermanni9 kommentoi, niin salitreenit siihen 3-4 vko.

Aktiivinen elämä toki aina hyvästä ja paras, ja sillä saa sitä kalorivajetta aikaiseksi. Mutta ilman että maalailen piruja seinälle, entäs jos tuleekin viikko tai pari, kun kipeänä tai ei muuten ehdi/pääse urheilemaan? Kalorivajeen ja -tasapainon ylläpitäminen onkin heti paljon vaikeampaa, kun aiemmin perustanut sen liikunnalla tehtyyn vajeeseen versus fiksut valinnat keittiössä.

Hyvällä mallilla kuitenkin jo olet, ja olen varma että onnistut. Nyt vaan malttia ja kohtuutta kaikilta osin lisää :)

edit: Ruokavalio kannattanee koostaa niin, että proteiinia se 1,5 - 2 g/ painokilo, rasvaa hyviä rasvoja painottaen 1 g per painokilo tai tavoitepaino, eli sulla 73 g. Loput hiilareista. Ja kun jo nykyisellään lasket makrot (ja oletan, että safka menee myös vaa'an kautta ja jos ei, niin suosittelen ainakin alkuun, että opit arvioimaan annoskoot silmämääräisesti ja ei tule piilokaloreita) niin tuolla yhdistelmällä opit kyllä pidemmän päälle myös versioimaan, ja huomaat, että namiakin ruokavalioon mahtuu kohtuudella.

Tuhannet kiitokset Penelope, arvasin että täällä on fiksua ja asiantuntevaa porukkaa :) Itse olen yrittänyt lueskella lehtiä ja kirjoja aiheesta mutta väillä menee ihan sekaisin kun informaatiota on niin paljon ja osin ristiriitaistakin... Ja tosiaan oma kokemus puuttuu eli koen edelleen olevani aivan aloittelija näissä kuvioissa.

Vaa'an kautta menee tosiaan ruuat ja hyvin pitkälti omia eväitä kuljetan töissä ja reissuissakin mahdollisuuksien mukaan, toki ymmärrän että pitemmän päälle on pakko oppia syömään muutenkin. Kiire ei ole tämän projektin kanssa mutta nyt en ole ollut varma että menenkö yhtään oikeaan suuntaan. Taidanpa tosiaan kokeilla lisätä lepoa ja kaloreita, katsotaan mitä tapahtuu. Ja kävin juuri tekemässä jääkaappiin kannullisen kurkku-sitruuna-vettä, jospa se maistus normikraanaversiota paremmin :D

Niin joo ja se tankkauspäivä. Se on perua niiltä ajoilta kun söin sen 1200 kcal ja hiilarit oli minimissä, valmentaja silloin ohjeisti tankkaamaan. Nykyään olen tehnyt sen niin että syön vähän isompia ruoka-annoksia ja ehkä muutaman hedelmän extraa, herkut olen jättänyt toistaiseksi kokonaan pois. Kaloreita tulee ehkä noin 3000. Mutta toki tuon voi jättää poiskin, tuskin on nyt niin merkitystä kun en koe muutenkaan nälkää näkeväni ;)

[brosience] Jos syö sen verran kuin kuluttaa tai enemmän, paino ei putoa...[/broscience] [oikea empiiriseen aineistoon perustuva tutkimus] jos laihduttaa liian isoilla miinuksilla keho säätää aineenvaihduntaa siten, että energiaa tulee tyhjästä solujen käyttöön, näin ollen edes miinuskalorit eivät enää laihduta [/oikea empiiriseen aineistoon perustuva tutkimus] t: pakkis...

Joo-o pistää taas noi pt tyypit ihmetyttämään. Mistä nuo saavat sen ns ammattitaitonsa? Siis 1200 kalorin dieetti tuollaisella liikuntamäärällä? Ja kuitenkin melkein 100kg ihmiselle?

Tuhannet kiitokset Penelope, arvasin että täällä on fiksua ja asiantuntevaa porukkaa :)

Käsitteitä fiksuus ja asiantuntemus toki ei kannata sisällyttää samaan lauseeseen minusta puhuttaessa. ;)

Kunhan nyt koitan jeesailla pohjautuen omaan kokemukseen ja käytännön järkeen. Joskus olisi kyllä kiva kuulla ihan niiden 'valmentajienkin' perusteluja, miksi järjestään peruslaihduttajia laitetaan jollekin kisadieetin loppuvaiheelta kuulostavalle hässäkälle. Mitään kunhan on kunnossa huhtikuussa lavalla -ratkaisuahan ei haeta, vaan muutosta, joka kantaa ihan siinä arjessa mukana, ja kaikki vuodet.

Omasta mielestänikin nuo fitfarm -superdieetit on hyvin fitnessdieettien tapaisia ja mitä tapahtukaan yleensä seuraavina päivinä kisojen jälkeen? Kerran luin yhden body Fitness -kilpailijan blogia ja järkytyin kun kertoi, että seuraavan parin päivän aikaa painoa oli tullut +8kg, onko tuo aivan normaalia? Kyseessä oli nainen. Itse järkytyin noista pt:n ohjeista, kun lähettiin heti alkuunsa 1200kcal dieetille tuosta lähtöpainosta, aika hullua? Itselläni kalorit pyörii siinä 1800 pintaan ja painokin siinä vajaa 60 ja muutama kilo ois vielä jäljellä ja varmaan ready ollaan ennen kun täältä pohjosesta lumet sulaa =)

[brosience] Jos syö sen verran kuin kuluttaa tai enemmän, paino ei putoa...[/broscience] [oikea empiiriseen aineistoon perustuva tutkimus] jos laihduttaa liian isoilla miinuksilla keho säätää aineenvaihduntaa siten, että energiaa tulee tyhjästä solujen käyttöön, näin ollen edes miinuskalorit eivät enää laihduta [/oikea empiiriseen aineistoon perustuva tutkimus] t: pakkis...

Mites se menikään? :D tykkään erityisesti tuosta boldatusta...

Mites se menikään? :D tykkään erityisesti tuosta boldatusta...
Aivan :D nii joo kyl olis esim kätevää ku nyt tarvii syyä se 3-4k päivittäi et ees pysyy paino ku siirtyisin kuuluisal säästöliekil ni saisin kaiken massan pidettyy jollai hikisel 1200kcal ja clean massan hankinnal siirryttäis jo 1500 kaloril, kyl sii sukkapossun ruokabudjetti kiittäs, ja helpottais muutenki ku ei tarviis mättää koko aikaa.
Ps. Nii ja sellane autoki ois kiva ku tankin ollessa tarpeeksi tyhjä ni rupeiski yhtäkkii kuluttaa vaa vaik 2l/100km tai ku tekee juoksulenkin ni ei meniskää enää jotai 70-80kcal/km vaa säästöliekil ni pääsis kilsan jollai 20 kaloril :D ja jos lepokulutus on jotai 60-80 ni seki tippuis johki 30 kalorii tunnis koska säästöliekki.. :D mut tää oli siis tosiaa mun hourust brosciencee vaa, tottakai keho osaa tyylii puolittaa energian kulutuksen.. edit. Noni kertokaa mul mitä mun pitää tehä et saan ton säästöliekin niinku päälle? :O Tarkallee siis. Oonki jo nii täynnä noit kaurahiutaleita ja rypsärin tunkemist joka välii jne.

Tuhannet kiitokset Penelope, arvasin että täällä on fiksua ja asiantuntevaa porukkaa :) Itse olen yrittänyt lueskella lehtiä ja kirjoja aiheesta mutta väillä menee ihan sekaisin kun informaatiota on niin paljon ja osin ristiriitaistakin... Ja tosiaan oma kokemus puuttuu eli koen edelleen olevani aivan aloittelija näissä kuvioissa.

Vaa'an kautta menee tosiaan ruuat ja hyvin pitkälti omia eväitä kuljetan töissä ja reissuissakin mahdollisuuksien mukaan, toki ymmärrän että pitemmän päälle on pakko oppia syömään muutenkin. Kiire ei ole tämän projektin kanssa mutta nyt en ole ollut varma että menenkö yhtään oikeaan suuntaan. Taidanpa tosiaan kokeilla lisätä lepoa ja kaloreita, katsotaan mitä tapahtuu. Ja kävin juuri tekemässä jääkaappiin kannullisen kurkku-sitruuna-vettä, jospa se maistus normikraanaversiota paremmin :D

Niin joo ja se tankkauspäivä. Se on perua niiltä ajoilta kun söin sen 1200 kcal ja hiilarit oli minimissä, valmentaja silloin ohjeisti tankkaamaan. Nykyään olen tehnyt sen niin että syön vähän isompia ruoka-annoksia ja ehkä muutaman hedelmän extraa, herkut olen jättänyt toistaiseksi kokonaan pois. Kaloreita tulee ehkä noin 3000. Mutta toki tuon voi jättää poiskin, tuskin on nyt niin merkitystä kun en koe muutenkaan nälkää näkeväni ;)

Lähtisin sun sijassa tarkentamaan kalorinlaskentaa ja kulutusarvioita. 1800 kaloria kuulostaa sopivalta dieettikalorimäärältä.

-"Ehkä noin" 3000 kalorin tankkauspäivä voi nollata monen päivän miinukset. Unohda tankkauspäivä noin tiuhasti toteutettuna
-Millaista salitreeniä teet? Yliarvioitko salitreenin kulutuksen? Priorisoi salitreenissä kalorinkulutus eli tee pienijakoisella ohjelmalla (max. 2-jakonen) ja pienillä palautuksilla. Jalkoja voi treenata vaikka joka kerta pienemmillä vastuksilla, kun et vedä jalkoja "loppuun". Jalkaliikkeet kuten hypyt ja erilaiset kyykyt polttaa kaloreita tehokkaasti. Laihduttajalla pitää tulla tulla salilla hiki ja hengästys! Neljä tällaista salitreeniä per viikko riittää. Lisäksi voit tehdä jotain palauttavaa tai matalatehoista lisäksi.

Aivan :D nii joo kyl olis esim kätevää ku nyt tarvii syyä se 3-4k päivittäi et ees pysyy paino ku siirtyisin kuuluisal säästöliekil ni saisin kaiken massan pidettyy jollai hikisel 1200kcal ja clean massan hankinnal siirryttäis jo 1500 kaloril, kyl sii sukkapossun ruokabudjetti kiittäs, ja helpottais muutenki ku ei tarviis mättää koko aikaa.
Ps. Nii ja sellane autoki ois kiva ku tankin ollessa tarpeeksi tyhjä ni rupeiski yhtäkkii kuluttaa vaa vaik 2l/100km tai ku tekee juoksulenkin ni ei meniskää enää jotai 70-80kcal/km vaa säästöliekil ni pääsis kilsan jollai 20 kaloril :D ja jos lepokulutus on jotai 60-80 ni seki tippuis johki 30 kalorii tunnis koska säästöliekki.. :D mut tää oli siis tosiaa mun hourust brosciencee vaa, tottakai keho osaa tyylii puolittaa energian kulutuksen.. edit. Noni kertokaa mul mitä mun pitää tehä et saan ton säästöliekin niinku päälle? :O Tarkallee siis. Oonki jo nii täynnä noit kaurahiutaleita ja rypsärin tunkemist joka välii jne.

46969619.jpg

No ole 83 kilone reilu parikymppine mies, vietä peruspäiväsi juoksemal ikiliikkuja taaperon peräs, käy salil nostelee 5-6 krt viikos ja vähä kävelylenkkei pääl, lupaan et vähä löysempänäki päivän saat hyväl omatunnol syyä luokkaa 3500kcal pelkästään säilyttääkseen painon... :p

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom