Mikä mua vaivaa?!?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja capello
  • Aloitettu Aloitettu
Tarvitsisin teidän mielipiteitä ja neuvoja nyt aika kipeästi. Olen 21-vuotias nainen ja tarkoitukseni on alentaa rasvaprosenttia nyt kevään aikana (n.3-4kg). Liikuntapuoli on hallinnassa ja ruoka-asiatkin sujuvat muuten, mutta ongelmani ovat VIIKONLOPUT (herkkupäivät)!

Arkiviikot menee syömisten kanssa tosi hyvin... syöminen sujuu rutiininomaisesti enkä kärsi hiilarihimoista tai "pohjattomasta vatsasta". Mutta auta armias kun se viikonloppu ja kauan odotettu herkkupäivä tulee. Himot alkaa kasvaa jo herkkupäivää edeltävänä päivänä ja mietin jo valmiiksi, mitä hyvää sitä vois tulevana "mässypäivänä" syödä. Herkkupäivänä kaikki menee yleensä (ainakin alussa) hyvin; syön maltillisesti sen tietyn herkun (esim. jäätelö-annoksen) ja olen tyytyväinen. MUTTA jostain syystä mulla jää tämä "herkuttelu-tila" päälle. En ikäänkuin osaa katkaista virtanappia sen yhden herkkuannoksen jälkeen (tän takia en voi ostaa vaikka litran jäätelöpakkausta, koska jäljelle jäänyt jäätelö kiusaisi mua koko ajan). Sama ilta saattaa mennä hyvin (hillitsen itseni), mutta seuraavana päivänä on jo vaikea olla paikallaan jos ei saa jotain nannaa. Eikä sen hyvän tarvii olla edes sokeripitoista, kuhan siinä on hiilareita (esim. pähkinät/maapähkinävoi/leipä/puuro). Yritän pitää itseni erossa ahmimisesta, mutta sen sijaan saatan napsia jotain hiilaripitoista päivän mittaan ja se kerryttää kaloreita --> ei edistä kiinteytymistä yhtään!

Aika kauan olen syönyt 30/40/30 ravintoainejakaumalla ja nyt oon kokeillut noin viikon ajan vähäisempiä hiilareita (n.20-30%), koska ystäväni sanoi minulle, että hiilareita vähentämällä voisin päästä niiden himosta. Perjantaina (herkkupäivänä) tein poikkeuksen ja söin jäätelöä, jossa oli sokeria ja sen lisäksi pari ruisleipää ja TSADAAAM --> herkuttelunappi jäi taas pohjaan. Lauantaina nälkä ei tuntunut talttuvan millään yhdestä ateriasta. Söin esim. lounaaksi pinaattikeittoa, raejuustoa ja yhden ruokalusikallisen maapähkinävoita, mutta aterian jälkeen himo oli edelleen päällä --> lusikoin sitten maapähkinävoita suoraan purkista vielä muutaman lusikallisen. Seuraavalla aterialla söin munakasta ja kasviksia, mutta himo ei ollut vieläkään kadonnut --> söin vielä ruisleipää ja otin lisää munakasta ja maapähkinävoita. Koko loppupäivän mieleni teki kaikkea hyvää ja taistelin kauppaan lähtemisen ja kotiinjäämisen välillä. Tällä kertaa pysyin onneksi vahvana. Se ei ole yhtä helppoa silloin, jos kotona on jotain hyvää kaapissa.

Tuntuu, että aina kun syön jotain sokeripitoista, niin saan siitä sellaisen huumaavan mielentilan ja seuraavana päivänä on PAKKO saada taas annos sitä. Jos sitä ei saa, on vaikea keskittyä mihinkään ja hermot kiristyy. Outoa näissä himoissa on se, että annan niille periksi vain viikonloppuisin... Vaikka mun tekis arkena mieli jotain hyvää, niin en syö sitä, koska tiedän että viikonloppuna on kyllä herkkupäivä ("voi kun se tulis jo"). Arkena on myös niin paljon kaikenlaista ohjelmaa, ettei mielessäni ole juuri tilaa himoille.

Tämä huolestuttaa minua ja tuntuu todella ikävältä, kun en hallitse omia mielitekojani. Olen miettinyt, onko vika vain ja ainoastaan omassa päässäni (ts. psyykkistä) VAI voiko tähän olla myös jokin biologinen selitys? (esim. sokeririippuvuus). Jos jälkimmäinen vaihtoehto on mahdollinen, niin kuinka sen kanssa tulis elää? Jätänkö sokerin ja nopeat hiilihydraatit KOKONAAN pois ruokalistaltani, myös herkkupäiviltä? Olis myös kiva kuulla, jos joku muu on kamppaillut vastaavien ongelmien kanssa. Oon aika yksin asian kanssa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
no en nyt mitään kovin lääketieteellistä selitystä tuohon lähtisi hakemaan, vaan ihan on nyt omasta tahdonvoimasta kiinni jääkö tuo "herkuttelunappula" pohjaan vai ei. et vaan yksinkertaisesti syö niin paljoa niitä herkkuja xiittipäivinä ni hyvää tulee :D

Elätkö viikolla liian tiukilla kalorimäärillä? Eikös laihduttaessa se terveellinen kalorivaje ole 500kcal/vrk, eli puolen kilon viikkovauhti.

Entä jos siirtäisit mässyn syönnin viikonloppuisin iltaan, jolloin ei menisi koko päivä pullaa mussuttaessa? Tai sitten viikonloppuisin "palkitsisit" ittesi vaikka lenkin jälkeen herkulla ja jos tekee mieli lisää herkkuja --> uusi lenkki ennen kuin saa syödä lisää, koska mikään ei lisää mielitekoa enemmän kuin ehdottomat kiellot...

Mulle ainakin tulee tuommoisia syömishimoja just jos on ollu pitkään liian alhaisilla kaloreilla..yritätkö siis pudottaa painoa liian nopeasti?

itsekuristahan se on vaan kiinni.. itse joskus laihdutin yht. 40kiloa..
ja kyseisenä aikana minullakin oli herkuttelu päivä kerran viikos millon vedin karkkia naamatauluun niin et oksennus meinas lentää eikä siitä mitään sen pahempaa seurannut yleensä.. :D

Vedät tod. näkösesti liian alhasilla kaloreilla niin sillon tulee helposti semmonen hallitsematon syöpöttelykohtaus. Mä joskus hallitsin tätä änkemällä vatsan niin täyteen vihanneksia ettei pystyny enää syömään :D.

Paisuttelet asiaa IMO. Se on ongelma, jos siitä tekee ongelman. Kannattaa kokeilla kokonaan karkista ja muista herkuista luopumista, hetken kun elät näin, niin ei edes tee miele makeaa. Kyllä tämäkin asia on korvien välissä, eikä mikään lääketieteellinen asia. Ja kuten joku mainitsikin, niin kannattaa zekata, ettet elä liian matalilla kaloreilla, joka taas johtaa näihin hillitsemättömiin mässyihin.

Kannattaa myös kiinnittää huomiota aterioiden koostumukseen, eli joka aterialla pitäisi saada hiilihydraatteja, proteiinia ja rasvaa. Kun ateriat ovat tasapainoisia, himoja ei synny niin helposti. Esimerkiksi pinaattikeitto + raejuusto + rkl maapähkinävoita on aika heppoinen kunnon ateriaksi, joten ei ihme, että herkut ei lähde mielestä.

Mä itse tiputtanut viimeisen kahden vuoden aikana 30kiloa, hissukseen on menty. Välillä on saattanut mennä esim kuukaus sillai et joka päivä on mätetty suklaata ja muuta, mut aina palattu takas sit ku on tuntunu siltä. Älä vedä liian tiukaks vaan salli itsellesi yksi kunnon mättöpäivä viikossa jos tuntuu et on pakko saada sitä herkkua ja vedä sit ihan tunteella, äläkä kärsi siitä huonoa omaatuntoa.
Mulla on kans joka lauantai herkkupäivä. Viikolla tiukkaa linjaa ja sit lauantai iltaisin syön karkkia ja joskus jopa päivällä niitä herkkuaj joita ei viikolla saa. painonpudotukseen tuo kerta viikkoon ei vaikuta.
Treenaan yleensä sit herkkupäivän aamuna ihanan pitkän, korkeasykkeisen treenin ja sit seuraavana aamuna sama homma.
Jos kaiken itseltään kieltää niin aivan taatusti sitä tekee VIELÄKIN enemmän mieli. Jossain vaiheessa vedin myös totaalikiellon itselleni, pari kuukautta meni ilman karkkia, mut sit ku ratkesin kerran niin se oli siinä. Eli kohtuudella kaikkea. Tsemppiä :D

Ja nälkäisenä ei kannata mennä kauppaan.

Ketoosidieetillä tekee varmaan vähemmän mieli herkkuja.
edit. Olisi kannattanut lukea alotusviesti kunnolla. :wall:

Paisuttelet asiaa IMO. Se on ongelma, jos siitä tekee ongelman. Kannattaa kokeilla kokonaan karkista ja muista herkuista luopumista, hetken kun elät näin, niin ei edes tee miele makeaa. Kyllä tämäkin asia on korvien välissä, eikä mikään lääketieteellinen asia. Ja kuten joku mainitsikin, niin kannattaa zekata, ettet elä liian matalilla kaloreilla, joka taas johtaa näihin hillitsemättömiin mässyihin.

Täyttä asiaa joka sana. :worship:

Kyllä sitä kaikkea paskaa tunkee naamaansa, jos niin tykkää. Sitä en edelleenkään tajua mikä idea on, jos ihmiset ostelee kaupasta kaikenlaista karkkia sun muuta, mutta "eivät aio syödä sitä". Muutenkin koko helvetin mässypäivä on aivan turha. :)
Tai varmaan ihan paikallaan jollain hulluilla vajeilla kuten >500kcal.

Joskus kuitenkin jostain luin, että lepopäivänä (laiskojen mässyp.) vedettäisiin hiilareita paljontankaten glykogeeni(?)varastoja. Tsp., kertokaa onko tuossakaan mitään ideaa, jos on niin mitä. En muista ketä noin joskus haastattelussa kertoi, mut kiinnostaisi toki kun mistään mitään en tiedä.

Ite olin tossa vuoden karkkilakossa eikä alun jälkeen ees theny mieli karkkia, lopetin sitten lakon ja oli heti paljon vaikeampaa kun osti sen ensimmäisen karkkipussin.

Ideana oli se että jos pitää olla lakossa niin silloin on ongelma :D

Mutta kaikista paras on säännöllinen ruokailu terveellisellä ruualla, niin ei tee mieli turhia herkkuja

BTW kannattaa lukea tuolta tuo Nutrix.pdf
http://olli.posti.googlepages.com/nutrix

Makeanhimo on usein puhtaasti korvien välissä eikä tilannetta helpota yhtään, että pidät säännöllisiä mässypäiviä. Jos kuitenkin haluat säilyttää säännölliset mässypäivät etkä halua muuttaa ravintoainejakaumia niin suosittelisin, että testaat kromin lisäämistä ruokavalioon. Se auttaa verensokerin säätelyssä ja voi helpottaa hillitsemään verensokerin heittelyä. Apteekista ainakin löytyy, ja varmaan myös luontaistuotekaupoista. Itellä ainakin toiminut hyvin diettien yhteydessä, mutta kromin hyödytkin ovat varmaan aika yksilöllisiä. Ei tule myöskään hirveän kalliiksi kokeilla toimiiko itelle, ja potentiaalisesti tosi helppo tapa päästä eroon vaivasta.

Vanha nainen täältä taas kokemuksen syvää rintaääntä kajauttelee;) Jos mässypäivät moinen ongelma, niin ne täytyy jättää kokonaan pois ja lisätä kaloreita vähän joka päivälle, eihän tommosesta jojotuksesta ja tuskasta mitään tule. Kohta ne mässypäivät vaan venyy mässyviikoiksi ja on entistä pahempi olla:(. Itseasiassa alotuspostaus kuulosti orastavalta BEDiltä.. Elin samassa jamassa alle parikymppisenä ja lopulta paino nousi/laski jopa kahtakymmentä kiloa suhteellisen lyhyissä jaksoissa. Lisää terveellistä ruokaa päivittäin ja jätä herkut kauppaan!:whip:

Makeanhimo on usein puhtaasti korvien välissä eikä tilannetta helpota yhtään, että pidät säännöllisiä mässypäiviä. Jos kuitenkin haluat säilyttää säännölliset mässypäivät etkä halua muuttaa ravintoainejakaumia niin suosittelisin, että testaat kromin lisäämistä ruokavalioon. Se auttaa verensokerin säätelyssä ja voi helpottaa hillitsemään verensokerin heittelyä. Apteekista ainakin löytyy, ja varmaan myös luontaistuotekaupoista. Itellä ainakin toiminut hyvin diettien yhteydessä, mutta kromin hyödytkin ovat varmaan aika yksilöllisiä. Ei tule myöskään hirveän kalliiksi kokeilla toimiiko itelle, ja potentiaalisesti tosi helppo tapa päästä eroon vaivasta.
Komppaan. Auttaa paljon.

Kaloreita tulee viikolla n. 1500 per päivä (-500kcal kulutukseen nähden). Eikö se ole ihan ok?

Siima3 sanoi:

kaunotar sanoi:
Jos kaiken itseltään kieltää niin aivan taatusti sitä tekee VIELÄKIN enemmän mieli. Jossain vaiheessa vedin myös totaalikiellon itselleni, pari kuukautta meni ilman karkkia, mut sit ku ratkesin kerran niin se oli siinä. Eli kohtuudella kaikkea. Tsemppiä :D

Tossa oli kaksi aivan erilaista mielipidettä/neuvoa... itse oon miettinyt juuri sitä, kannattaisko herkut (sokeri) jättää kokonaan pois ja tehdä yhtenä päivänä viikossa vaik parempaa ruokaa tai jotain kevyttä herkkua --> sokerin/hiilarin himot katoaa ajan kanssa? VAI johtaisko se aina lopulta kauheeseen mättöön jossain vaiheessa, niinkuin kaunotar kertoi. Kokeilemallahan se selviää... luulen kyllä että mulla vois toimia se, et jätän sokerin kokonaan pois. Jos tiiän että saan sitä yhtenä päivänä viikossa niin kaikki päivät pyörii vaan sen yhen päivän ympärillä ja sen päivän koittaessa tuun ihan sekopäiseksi.

Viiwi sanoi:
Kannattaa myös kiinnittää huomiota aterioiden koostumukseen, eli joka aterialla pitäisi saada hiilihydraatteja, proteiinia ja rasvaa. Kun ateriat ovat tasapainoisia, himoja ei synny niin helposti. Esimerkiksi pinaattikeitto + raejuusto + rkl maapähkinävoita on aika heppoinen kunnon ateriaksi, joten ei ihme, että herkut ei lähde mielestä.

Tääkin kiinnostaa ja on jäänyt vielä vähän epäselväksi itselleni... jotkut sanoo, että vähähiilihydraattisella ruokavaliolla niitä hiilareita ei edes tee mieli. Mulla hiilarit tulee aamuisin kaurapuurosta ja muilla aterioilla kasviksista ja hedelmistä.

Kutteri sanoi:

Pitääkin ottaa toi kromi käyttöön, jos siitä ois apua. Pidän kuitenkin kokeilemisen arvoisena myös sitä, että jätän sen sokerin pois joksikin aikaa ja katson miltä se tuntuu. Kiitos vastauksista kaikille :)

Minkälaista toi sun arkisyöminen on? Itse harrastelen kokkaamista suurella rakkaudella, ja olen kyllä huomannut että mitä paremman makuista ruokaa tekee, sen vähemmän tulee haaveiltua herkkupäivistä. Tämä ei tarkoita sitä, että pitäisi älyttömästi käyttää rahaa, vaikka toisaalta jos niitä "herkkuja" jää sitten pois niin sen rahan voi käyttää hyvään arkiruokaan. Jos näistä laskee kalorit ja muun haluamansa niin ei ole vaikeaa.

Itselleni ei kyllä tuo matalahiilarinen sovi, mutta jos haluat siitä pitää kiinni niin en ala sen kummemmin omia syömisiäni analysoimaan.

Minulla on ollut sama ongelma aina. Noin kuukausi sitten aloin syömään oikeasti kunnolla ja säännöllisesti, paljon proteiinia ja hyviä hiilihydraatteja ja kohtuudella rasvaa. En ole kieltänyt itseltäni herkkuja ollenkaan, saa syödä vaikka joka päivä jos haluaa.

Mässykohtaukset ovat kadonneet. Pystyn hyvin pitämään kaapissa vaikka jäätelöä ja syömään sitä vähän kerrallaan. Itse asiassa olen syönyt koko tämän kuukauden samaa keksipakettia, jossa taitaa olla vielä pari jäljellä. :D Ai niin, paino on pudonnut viisi kiloa.

Tossa oli kaksi aivan erilaista mielipidettä/neuvoa... itse oon miettinyt juuri sitä, kannattaisko herkut (sokeri) jättää kokonaan pois ja tehdä yhtenä päivänä viikossa vaik parempaa ruokaa tai jotain kevyttä herkkua --> sokerin/hiilarin himot katoaa ajan kanssa? VAI johtaisko se aina lopulta kauheeseen mättöön jossain vaiheessa, niinkuin kaunotar kertoi. Kokeilemallahan se selviää... luulen kyllä että mulla vois toimia se, et jätän sokerin kokonaan pois. Jos tiiän että saan sitä yhtenä päivänä viikossa niin kaikki päivät pyörii vaan sen yhen päivän ympärillä ja sen päivän koittaessa tuun ihan sekopäiseksi.
Itse olen syönnyt jos jonkinlaista herkkua koko ikäni. Viime kesäkuussa päätin, että nyt loppui. Ei ollut mikään ongelma lopettaa, piti vain päättää, että tämä ei ole mun juttu ja mä pystyn parempaan. Nyt oltu ilman mitään karkkia/suklaata/pullaa yms. 8 kuukautta ja ei edes tee miele karkkia, ei sillä että kokisin jonkin yökötyksen, vaan ei vain tee mieli, enkä näe syytä syödä sitä. Ja olen 100% varma, etten ole ensimmäinen, joka kokee näin. Tää asia vaan pitää tehdä yksinkertaiseksi.
Kannattaa ainakin kokeilla olla ilman herkkuja ja luultavasti, jos sen pari päivää ilman pärjäät, niin sen jälkeen helppoa kuin jäiden polttelu.

Make your choice.

E:
Jos kaiken itseltään kieltää niin aivan taatusti sitä tekee VIELÄKIN enemmän mieli.
Mun korvaan tää on vain sellainen veruke, ''jumala on luonnut mut tälläiseksi ja mä en voi vaikuttaa mihinkään''. Sä itse kontrolloit itseäsi ja teet omat valintas imo. :david:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom