Mikä mua vaivaa?!?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja capello
  • Aloitettu Aloitettu
Minusta on helpompaa syödä "herkkuja" tasaisesti pikkuisen, siis vaikka lähes joka päivä, kuin odottaa lauantaita ja ahmia itsensä pinkeäksi.

Kiloklubi.fi antaa onnistuneesta päivästä tällaisen palautteen:

Energiapitoisten herkkujen, naposteltavien ja juomien määrä tämän päivän ruokavaliossasi on kohtuullinen.

Ruokavaliossasi on alle 5 dl korkeaenergisiä juomia ja alle 100 g energiapitoisia herkkuja, kuten makeisia, leivonnaisia ja sipsejä. Lisäksi ruokavaliosi kokonaisenergiamäärästä alle 10% tulee herkuista.

Osaat käyttää sopivasti energiapitoisia herkkuja. Jatka samaan tapaan!

Tämän noudattaminen on onnistunut minulla yli 95 %:sesti.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En oikein tiedä kuinka auttavia ovat nämä "se on nupista kiinni" lauselmat. Tietysti se on. Omassa parisuhteessa on läsnä molemmat osapuolet. Itse en omista minkäänlaista sokerihammasta. En syö karkkia, suklaata, jäätelöä koskaan. Ei edes tee mieli. Normaali ruoka kyllä maistuu. Tyttöystäväni taas on ihan toinen juttu. Hänkin treenaa aktiivisesti ja on tosi tarkka mitä syö viikolla. Viikonloppu kun tulee niin on pakko saada karkkia. Aivan pakko. Lähtee vaikka keskellä lauantai iltaa ostamaan sitä jostain 24h kiskasta. Aivan uskomatonta kun läheltä katsoo. Noh, tyttöni on kuitenkin niin hyvässä kunnossa että en valita, mutta tiedän että tähän on ihan turha antaa ohjeita että "älä vaan syö". Ei välttämättä kaikilla onnistu, sori.

Ite oon dietillä tällä hetkellä ja ravintoarvot ruokavaliossa on ihan kohdallaan mut vanhana mässääjänä kyllä niitä himoja tulee. Yleensä niistä pääsee eroon vetäsemällä ihan vaikka jonku hedelmän tai ruisleivän naamariin. Oma pahin tapa on sipsit mutta niistä oon päässy eroon ihan vaan sillä etten oo niitä syöny :D (vitun ruudinkeksijä). Hetken ku pystyy ittensä malttamaan ni se helpottuu päivä päivältä.

Elätkö viikolla liian tiukilla kalorimäärillä? Eikös laihduttaessa se terveellinen kalorivaje ole 500kcal/vrk, eli puolen kilon viikkovauhti.

Entä jos siirtäisit mässyn syönnin viikonloppuisin iltaan, jolloin ei menisi koko päivä pullaa mussuttaessa? Tai sitten viikonloppuisin "palkitsisit" ittesi vaikka lenkin jälkeen herkulla ja jos tekee mieli lisää herkkuja --> uusi lenkki ennen kuin saa syödä lisää, koska mikään ei lisää mielitekoa enemmän kuin ehdottomat kiellot...

Tuota viimeistä neuvoa en ite ainakaan itte lähtis soveltamaan. Kuulostaa meinaan aika neuroottiselta ja sen perusteella mitä oon elämässäni esim. anorektikkoja ja bulimikkoja nähny ni tuo voi johtaa aika pahaan kierteeseen. "voi ei, mä söin nyt herkkuja ja nyt on pakko lähteä lenkille". Tietysti tuoki on sitte ihan korvien välissä että pystyykö sen pitämään hallinnassa mutta aika pelottavalta tuo nyt mun korvaan ainaki kuulostais. Mieluummin keskittyisin nimenomaan siihen että pyrkii vaan voittamaan sen herkkujen himon :)

Tai sitten viikonloppuisin "palkitsisit" ittesi vaikka lenkin jälkeen herkulla ja jos tekee mieli lisää herkkuja --> uusi lenkki ennen kuin saa syödä lisää, koska mikään ei lisää mielitekoa enemmän kuin ehdottomat kiellot...
imo ei ole oikein fiksua ruveta palkitsemaan itseään herkuilla. se helposti rupee lipsumaan ja kohta huomaa palkitsevansa itsensä herkuilla jokaisen pienen homman jälkeen.

Minusta tuntuu, että on viisainta lopettaa herkkujen syöminen kokonaan, jos ei pysty pitämään sitä järkevissä mitoissa. alussa se on varmasti tuskaa kun karkkia tekee niin prkleesti mieli, mutta muutaman viikon päästä huomaa, ettei sitä namia niin teekkään enää mieli. :)

Melkein hipaisee topiccia...

Eilen tuli ensimmäistä kertaa viikkoihin ostettua vähän sipsiä ja kääretorttua

Pari suupalaa tuli syötyä ja sit ei enää kiinnostanutkaan ne herkut :)

Rahka-ananasherkku ja pähkinät on nam. Ja porkkanat. Siis jos tulee hinku saada pikkunaposteltavaa.

Olen yrittänyt viime aikoina toteuttaa syömisissäni 90-10-sääntöä. Eli kun 90 prossaa syömisistä on kunnossa, 10 prossaa voi olla vähän sinne päin. Aikasemmin tyyliin kuulu lähinnä on-off-herkuttelu, eli joko kaikkee mahdollista niin paljon kuin mahdollista tai sitten ei mitään herkkuja.

10 % kaikesta on loppujen lopuks tosi vähän, eli kannattaa vaikka laskea, montako ateriaa syö viikossa, ja montako niistä saa näin ollen olla muuta kuin sitä optimaalista ravintoa. Itselle on hieman mysteeri myöskin se, miks herkutellessa loppujen lopuks PITÄIS vetää ihan överiks (cheattipäivät tmv.) - eikö ennemmin kannata opetella nautiskelemaan pienestä määrästä tavallisuudesta poikkeavaa ruokaa ja syödä arkenakin niin ettei tarvi pullankuvat silmissä näännyttää itteensä. Vaikka elimistö kaipais välillä vähän boostia, ei sitä kannata koko makuunin irttarilaareja siihen hätään tyhjentää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom