Pelko ja ylpeys estää monien kivojen juttujen tapahtumisen..
Pelon ymmärrän, mutta ylpeys ? En ymmärrä. Ajattelisin enemmänkin, että ylpeys ajaa eteenpäin. Siinä mielessä siis, että ylpeys ei anna antaa periksi ja pakottaa jahtaamaan unelmia.
raha tai pikemminkin sen puute.
BULLSHIT.
Oon nyt lukios viimestä vuotta ja kovasti miettimässä mitä pitäis lukion jälkeen tehä. Syksyn kirjotusten perusteella pitäs tulla M:n paperit. Nyt sitten mietin että mitä näillä oikeestaan ees tekee. Ei mitään.
Jotta pääsis unelma-ammattiin, joka itellä olis jokin kaupallinen ala, mielellään korkeampi kuin kaupan kassa. Mutta mihin näillä papereilla pääsee? EI MIHINKÄÄN, se on totuus.
...
Ja sille joka ehdottaa välivuoden pitämistä: Millä helvetillä se vuosi pitäis elää? Töitä pelkällä YO-todistuksella tässä työllisyystilanteessa, kerroppa mistä?
Lukiosta saa revittyä ne paljon himoitut L:n paperit, mikäli on yhtään motivaatiota/kiinnostusta/älyä. Jos sun mielestä M:n paperit ovat paskat, niin mikset tee asian eteen jotain? Ei vaadi kovin paljoa opiskelua nostaa M -> E/L.
Lisäksi Suomessa pääsee pääsykokeillä melkein mihin tahansa opinahjoon, joten yo-kirjoitukset eivät merkkaa mitään, mikäli on valmis panostamaan pääsykokeisiin.
Mitä välivuoteen tulee, niin töitä saa aina, mikäli on hyvä persoona ja ok CV. Mä pidin välivuoden ja sain silloisen työpaikkani muistaakseni hiukan ennen lukuloman alkua (yli 9kk saikun jälkeen). Se oli myös ensimmäinen ja ainoa paikka mihin hain. Rahaa tuli sen verran, että pystyin mm. ostamaan auton, muuttamaan isompaan kämppään, elämään mukavasti ja lopulta muuttamaan ulkomaille parin viikon varoitusajalla (missä olin ilman palkkaa 2kk).
Duuni oli tarjoilua, eli paskaduunia monen mielestä, mutta ne tunnit + satunnaiset baarikeikat jne. riittivät paremmin kuin tarpeeksi elättämään mut välivuoden yli. Plus että tykkäsin siitä työstä
Oma pää sen kaiken estää, se että joku ei saavuta tai edes yritä saavuttaa omia unelmiaan on itestään kiinni vaikka sitä aina yrittää syyttää esim. rahan puutetta. piste.
NIMENOMAAN.
Mulle on pienestä asti taottu päähän, että jos oikeasti haluan jotain ja teen töitä sen eteen, saan sen. Tähän mennessä se on toiminut ja olen saanut lähestulkoon kaiken mitä olen ikinä halunnut, mikäli olen vain halunnut sitä tarpeeksi.
Mulla ei ole tippaakaan sääliä niille ihmisille, jotka valittelevat tilannettaan, keksivät tekosyitä ja rypevät itsesäälissä, koska oman kokemukseni mukaan se on kaikki vain omasta halusta kiinni. Rahaa saa AINA jostain, elämäntilanteen saa muutettua haluamaansa suuntaan, unelmat ovat saavutettavissa.
Suurin osa ihmisistä ei vaan oikeasti halua poiketa siitä tutusta ja turvallisesta, vaikka unelmoisi ties mistä.