Mihin opiskelemaan?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gotto
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jopas täällä keskustelu on käynyt aktiiviseksi. Ilmeisesti nykypäivänä tutkinnon nimikkeellä ei kaikissa tapauksissa ole niin kauhean paljon vaikutusta työtä hakiessa. Siis haen tässä takaa vastausta seuraavaan kysymykseen: voiko rakennusinsinööri, joka on opiskellut pääaineena tuotantojohtamista, toimia mitä erilaisimmissa talouteen ja tuotantoon liittyvissä toimissa? Tarkoittaako tuo rakennustekniikan opiskelu (pääaine rakennustuotanto, paljon tutan aineita) heti sitä, että sä työskentelet jossain rakennustuotantoon liittyvissä hommissa, vai voitko työskennellä tuotantojohtajana/myyntipäällikkönä/ what ever jossain aivan toisella teknisen alan "sektorilla"?

Toki rajoitteita asettaa se, että on alempi korkeakoulututkinto, mutta ei sekoiteta sitä tähän, koska sitä ei kuitenkaan ed. mainittuihin ammatteihin vissiin vaadita, riippuu tietenkin tilanteesta.

Originally posted by Away
Jopas täällä keskustelu on käynyt aktiiviseksi. Ilmeisesti nykypäivänä tutkinnon nimikkeellä ei kaikissa tapauksissa ole niin kauhean paljon vaikutusta työtä hakiessa. Siis haen tässä takaa vastausta seuraavaan kysymykseen: voiko rakennusinsinööri, joka on opiskellut pääaineena tuotantojohtamista, toimia mitä erilaisimmissa talouteen ja tuotantoon liittyvissä toimissa? Tarkoittaako tuo rakennustekniikan opiskelu (pääaine rakennustuotanto, paljon tutan aineita) heti sitä, että sä työskentelet jossain rakennustuotantoon liittyvissä hommissa, vai voitko työskennellä tuotantojohtajana/myyntipäällikkönä/ what ever jossain aivan toisella teknisen alan "sektorilla"?

Yksinkertaisesti, kyllä.

Kun tutkinto on alla ja päästy uraputkeen, periaatteessa rajoitteina ovat vain oma innostus & halu oppia uutta. Tietenkään ei vastavalmistunut pääse mihinkään johtotason hommiin (ellei ole tosi hyviä suhteita), mutta ajan myötä.. Alussa täytyy ehkä tehdä niitä ei-niin-hohdokkaita hommia. Itsekin haeskelen nyt työpaikkaa varsinaisen opiskelualan ulkopuolta, kuitenkin alaan liittyen.

Yritin kaivella vähän gotton ajatuksia tämän kysymyksen tiimoilta:
"Aika on tullut alkaa miettimään itselle sopivaa opiskelupaikkaa.
Mielessä on pyörinyt lähinnä kauppakorkea ja teknillinen tuotantotalouden osalta. Mutta kumpi valita? "

Originally posted by indigof73

Ensiksikin, olettamuksesi siitä, että ihmiset yleensä opiskelisivat rahan vuoksi ei välttämättä pidä paikkaansa. Useat opiskelevat sen vuoksi, että pystyisivät tekemään sellaista työtä minkä he kokevat kiinnostavaksi ja mielekkääksi. Mielenkiintoisen alan löytäminen itselleen on ensiarvoisen tärkeää - lahjakkuus on noin 80-90% innostusta ja mielenkiintoa. Toki rahalla merkityksensä on, mutta sen nostaminen jalustalle opiskelumotivaation ainoaksi mittatikuksi kertoo todennäköisemmin enemmän sinun maailmankuvastasi kuin yleisestä mielipiteestä - ainakin toivon niin.

Toisekseen, en oikein saa selvää mihin seikkoihin viittaat moittiessasi Suomen koulutusjärjestelmää vanhanaikaiseksi. Joudun siis tekemään spekulatiivisia päätelmiä mietelmistäsi. Arvelen, että tämä kaipaamasi, suomalaisesta koulutusjärjestelmästä puuttuva, 'arvokas tieto' on joku tiivistetty pros & cons -tyylinen agenda. Tai vielä parempi, menestyjän kymmenen käskyä. Mitä sitä taustoja ja teorioita ymmärtämään, jos haluaa vain menestyä. Tuorein tieto on kuitenkin nimenomaan yliopistoilla, joiden opetus perustuu tutkimukseen, jota ne myös itse tekevät - ainakin, jos kyseessä on joku varteenotettava yliopisto.

Tämä menee jo :offtopic: mutta menkööt:

En ilmeisesti tuonut ajatuksia tunnetuksi kovinkaan tarkasti :)
Yritin siis sanoa, että kannattaa pohtia, mitä tekee seuraavat viisi vuotta, ennenkuin lähtee tekemään mitään. Nimittäin tekemällä aina samalla tavalla kuin ennenkin, saa samoja tuloksia kuin ennenkin. Tai tekemällä niinkuin muutkin, päätyy aina siihen, mihin muutkin.

Tarkennus jonku kommentiin, että raha olisi minun jumalani.
Näin ei asia ole, minun Jumalan, Herrani ja Vapahtajani on Jeesus Kristus. Hän on minun vanhurskauteni, viisauteni ja pyhyyteni. Kaikki mitä minulla on on tullut Häneltä.

Itse menin yliopistoon kasvamaan. En tiennyt mitä oikein halusin tehdä loppuelämäni, joten menin kikkailemaan. Nyt kikkailu on loppunut ja teen töitä, jotta saisin luotua muillekin työtä -> ja vielä itselleni tilin.
Kritisoin koulujärjestelmäämme, koska siellä oppii tutkimaan, mutta hyvin huonosti konkretisoimaan. (itse kärsin tästä, koska en ole tutkija tyyppi). Sen sijaan, että olisin oppinut koulussa oppimaan, opin inhoamaan oppimista. Nytkun olen itse joutunut kouluttamaan itseäni, olen oppinut nauttimaan oppimisesta.

Sillä me eletään aikakautta, jossa tieto on kaikista arvokkainta.
Joten itse ainakin haluan oppia oppimaan mahdollisimman nopeasti sellaisia asioita, joita tarvitsen työssäni ja vapaa-ajalla.
Näitä asioita opin hyvin marginaalisesti yliopistossa.
Ja sanompa vielä, että mielestäni yliposto on Nokian juoksupoika

Originally posted by saarnamies

Itse menin yliopistoon kasvamaan. En tiennyt mitä oikein halusin tehdä loppuelämäni, joten menin kikkailemaan. Nyt kikkailu on loppunut ja teen töitä, jotta saisin luotua muillekin työtä -> ja vielä itselleni tilin.
Kritisoin koulujärjestelmäämme, koska siellä oppii tutkimaan, mutta hyvin huonosti konkretisoimaan. (itse kärsin tästä, koska en ole tutkija tyyppi). Sen sijaan, että olisin oppinut koulussa oppimaan, opin inhoamaan oppimista. Nytkun olen itse joutunut kouluttamaan itseäni, olen oppinut nauttimaan oppimisesta.

Sillä me eletään aikakautta, jossa tieto on kaikista arvokkainta.
Joten itse ainakin haluan oppia oppimaan mahdollisimman nopeasti sellaisia asioita, joita tarvitsen työssäni ja vapaa-ajalla.
Näitä asioita opin hyvin marginaalisesti yliopistossa.
Ja sanompa vielä, että mielestäni yliposto on Nokian juoksupoika

Hieman ristiriitaista saarnaa pidät tällä kertaa yllä ;) Yhtäältä esität, että tavoitteesi on päästä tilanteeseen, jossa ei tarvitse tehdä töitä. Toisaalta esität, että lopetit opiskelun (a.k.a "kikkailun"), jotta voisit tehdä töitä ja luoda muille töitä. Kolmaalta julistat, että elämme aikakautta, jossa tieto on arvokkainta, mutta et kuitenkaan pidä korkeinta opetusta minään.

Minulle tulee sellainen vaikutelma, että sinun pitää nähdä hyöty heti ja nyt opiskeltavasta asiasta. Olet siis - kärjistäen - Nokian linjoilla, joka mielellään haluaisi, että tutkitaan asioita, joista tulee kohtuullisen nopeasti kassavirtaa eikä vasta - sanokaamme - 300 vuoden päästä. Yliopiston perustutkimushan on päinvastaisella linjalla (toisin kuin esitit).

Aika tarkkaan mitään 1900-luvun keskeisiä innovaatioita ei olisi olemassa, jos ei oltaisi tehty sitä ennen muutama sata vuotta (tai tuhat) tutkimusta, jossa merkityksellistä oli tieto sinänsä - ei se, voidaanko sitä soveltaa johonkin tai ylipäätään, onko sillä mitään konkretiaa olemassa.

Lähtöpalkatkin riipppuu paljon suhteista mitkä olet saanut luotua esim:kesätöistä ja työharjoittelusta.
Itse oon ollu onnellisessa asemassa, että olen aikoinaan ammattikoulun työharjoittelupaikasta saanut joka kesä töitä ja palkka ollu nousujohteinen.:thumbs:

Originally posted by msj81
Vastahan jossain lehdessä (joita tekniikan opikelijoille työntyy postiluukusta) kerrottiin oululaisesta teekkarista, jolla oli valmistuttuaan hyvät paperit ja työkokemusta, mutta joutui kyselemään DI-työpaikkaa muistaakseni lähes sadasta paikasta ennenkuin sai sellaisen. Palkkakin oli vaatimaton.
Hyvät paperit ja työkokemusta mutta ei sen vertaa ole työelämästä kertynyt suhteita että DI-paikka löytyisi? Ei hyvää päivää. Löysin kaksi DI-paikkaa, ilman suhteita, viime keväänä IT-alalta. Hieman myöhemmin sain kolme työtarjousta entisiltä työkavereilta.
Tottakai osaajille maksetaan, mutta esim. ohjelmointia tai tietotekniikkaa ei tänä päivänä kannata lähteä lukemaan ellei omaa helvetillisen hyviä taitoja jo valmiiksi. Tuon sain itse huomata kun meinasin lukea käytettävyyttä tai ohjelmistotuotantoa pääaineena. Kurssit oli täynnä toinen toistaankin näsäviisaampia nörttejä, joille koodinvääntö on ollut joka päiväistä viimeiset kymmenen vuotta. Itse koodasin eka kerran 20-vuotiaana, joten kun kymmenillä muilla on valmiiksi vuosien ohjelmointikokemus, ei ole mun ollut mitään järkeä ruveta ohjelmointia leipätyökseni harkitsemaan.

Paskat. Tuolla IT-maailmassa pyörii sellaisia viheltäjiä, jotka muka osaavat koodata, ettei tosikaan. Jyvät erottuvat kyllä akanoista kun töitä tehdään, eikä siinä aina se nörttikokemus ole joka jyllää. Toiset soveltuu hommaan, toiset ei. Asioita pitää toki opiskella, mutta sekään ei auta, jos ei sovellu.

taidan mennä poliisikouluun.
Siittä vaan, kannattaa tehdä sitä mikä kiinnostaa.

Noista palkoista muuten. Vielä IT-kuplan aikana teekkarit vetivät helposti bruttoa väliltä 2000-3000€ /kk riippuen vähän osaamisestaan. Nyt kun on tiukempaa, ovat esim. dippapalkat siinä 2000-2200€. Nokian pari DI:tä väitti kiven kovaan *tänään* että suoraan tulee TEK:n suositusliksa D-työntekijälle. Itsekään en paljon tuosta TEK:n suosituksesta myöskään jää, vaikken Nokialla olekaan. Ei sillä TEK:n suosituksella juhlita; se tarkoittaa käytännössä surkeaa vuokrayksiötä ja liian pitkää työmatkaa. Stadin hintataso, liikenne ja parkkipaikkojen puute on anuksesta.

Originally posted by gotto
Jorma Ollilalla on kolme korkeakoulututkintoa. Ei taida ktm-papereilla vielä pärjätä. :)
Katsos vaikka varatoimitusjohtajan (Ala-Pietilä) oppiarvoa...

Nyt tulee nostettua muumioitunut ketju, mutta enpä tuossa selailemalla muutakaan aiheeseen liittyvä löytänyt. Eli olen ajatellut hakea finanssi- ja talousasiantuntijan koulutusohjelmaan. Onko kellään kokemusta kyseisestä koulusta? Minkälaiset työllistymismahdollisuudet/jatko-opiskelu? Mitä tuo kirjoitelma pitää sisällään tuossa pääsykokeessa? Tällasia kysymyksiä heräs mihin olis kiva saada vastauksia.

Muotoilija (AMK)
Suuntautumisvaihtoehdot:
-Sisustusarkkitehtuuri ja kalustesuunnittelu
-Tuotemuotoilu

Onko kellään mitään kokemusta? Onko kuinka naisvoittoista?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom