Mihin opiskelemaan?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gotto
  • Aloitettu Aloitettu
Aika on tullut alkaa miettimään itselle sopivaa opiskelupaikkaa.
Mielessä on pyörinyt lähinnä kauppakorkea ja teknillinen tuotantotalouden osalta. Mutta kumpi valita?
Löytyykö pakkikselta näiden opintosuuntien edustajia, ja mitä sanottavaa on omasta koulusta?
Hyvää, huonoa, hyvin huonoa?
Kaikki menee, neuvoja/vinkkejä kaipaillaan.

Laittakaa myös muut omia opiskelukokemuksianne, ties vaikka tässä innostuukin jostain ihan muusta. :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse opiskelen tuotantotaloutta Otaniemessä, ja pientä yritystä on päästä nyt sisään kauppakorkeaan lukemaan kaksoistutkinto.

Tutalla meikäläisellä on vasta 1 kokonainen vuosi alla joten en kovin syvällä kokemuksen rintaäänellä osaa osastoa arvostella. Lisäksi koulujen välillä on eroja vaikka kyseessä olisikin sama opintolinja.

Kokonaisuudessaan olen ihan tyytyväinen tutalla yleiseen käytännössä lähes täysin kaupalliseen ja nimellisen tekniseen koulutussysteemiin. Jos myöhemmin innostun jostain teknisestä tehdäkseni siitä sivuaineen olen ehdottomasti oikeassa koulussa.

Jos vertailua lähtee tekemään tuta-DI on huomattavasti harvinaisempi titteli kuin KTM joten siinä piilee mahdollisesti pieni työmarkkinaetu.

TKK:lla opiskelu on huomattavasti ikävämpää (työläämpää) kuin kauppakorkeassa (näin olen siis kuullut molemmissa paikoissa opiskelleilta, lisäksi kauppakorkeassa opiskelevien kavereideni ja omien opiskelukokemusteni vertailu tukee tätä). Tästä on tietysti sitä enemmän hyötyä mitä tärkeämpää osaaminen ja tietotaito alalla on, vastaavasti jos opiskelulta haetaan vain tutkintopaperia ja työssä selviää hyvin lähinnä pelisilmällä on opiskelun työläys iso miinus.

Tuta on siinä mielessä epäkiitollinen opiskelupaikka, että pääsykokeet ovat matematiikkaa ja fysiikkaa kuten kaikilla teknisillä aloilla mutta kun osastolle on päässyt sisään useimmilta (esimerkiksi minulta) katoaa täysin motivaatio matematiikan ja fysiikan lukemiseen sillä on mahdollista valmistua hyvinkin minimaalisella tekniikan opiskelulla. Tässä mielessä kauppakorkea on parempi paikka, sillä siellä opiskellaan alusta alkaen kauppatieteitä eikä pyöritetä 2-3 vuotta insinööritieteitä ennen kuin päästään täyspäiväisesti itse asiaan. Toisaalta jos omaa myös kiinnostusta tekniikkaa kohtaan tuta on mainio paikka yhdistää tekninen ja kaupallinen koulutus.

Kaikille DI-opiskelijoille pakolliset kurssit, joista ei todennäköisesti ole mitään hyötyä tuta-DI:lle työelämässä, vituttavat kohtuullisen paljon. Näitä nimittäin löytyy MONEN ovarin edestä ja suuri osa on vieläpä melko pirullisia suorittaa.

Kauppakorkean pääsykokeet ovat melko pitkälle ulkoalukua ja asiaa ei ole yleensä käsitelty kovinkaan syvällisesti aiemmin koulussa. Tämä suosii tyyppiä, jolla ei välttämättä ole kuuden ällän riviä YO-todistuksessa mutta joka kykenee tiukan paikan tullen pänttäämään päähänsä paljon tietoa.

Tutalle taas on normaalit teknillisten alojen pääsykokeet - matematiikka ja fysiikka. Tämä suosii tietysti tyyppiä, jolla on vankka pohja kyseisissä aineissa.

Noin sosiaalisesti analysoiden tutalaiset ovat ainakin Otaniemessä omien kokemusteni mukaan varsin fiksuja, meneviä ihmisiä jotka hakevat koulutuksestaan sekä kaupallista että teknistä osaamista (itse olen tosin epäsosiaalinen, kauheaa hormoonibodausta harrastava tuleva kirvessarjamurhaaja joka ei ole edes fiksu mutta on sattunut pääsemään osastolle sisään).

Teekkariyhteisössä tutalaisilla on kyllä hieman kyseenalainen (ja varmasti jossain määrin myös ansaittu) maine; tutalaisen stereotyyppi on käsittääkseni nokka pystyssä kulkeva materialistijuppi, joka rakastaa vain rahaa. Tämä on tosin melko pitkälle huumoria eikä kukaan ota sitä kovin vakavasti.

Tuotantotalouden vuosikurssin koko on käsittääkseni melkein jokaisessa teknillisessä yliopistossa melko pieni (meillä noin 50 opiskelijaa) jolloin porukkaa on juuri sopivasti että kaikki vähintäänkin tuntevat toisensa ja fuksivuosi takaa tiiviin ryhmähengen opiskeluajaksi.

Vähän riippuu, mitä haluut. Tutasta saat paremmat ja laajemmat matemaattiset pohjat. TKK:n hyvä puoli on paremmat sivuaineet. Varsinkin matikka ja tietotekniikka.

Originally posted by Hulkki

Tuotantotalouden vuosikurssin koko on käsittääkseni melkein jokaisessa teknillisessä yliopistossa melko pieni (meillä noin 50 opiskelijaa)

Näinhän sitä sanotaan, väittävätpä jopa että tutalla on paras opiskelija-aines,
mutta jos proteiini-hormooni-bodaritkin sinne pääsevät, niin sehän ei voi pitää paikkaansa. :D

Mulla on kyllä itellä kans kävässy mielessä tuo tuplatutkinto, jotenkin tuntuu että
varsinkin se ktm-tutkinto on aika heppoinen loppupeleissä.
Lähinnä vaan mietin sitä, kumpaan nyt hakisi ensin ikään kuin "pääopiskelupaikkana".

No, saas nähä. Pistin kuitenkin varmuuden vuoksi kauppiksen pääsykoekirjat varaukseen. :D

Tutaa Onaniemessä maistaneena täytyy vain todeta, että mikäli et ole masokisti, mene Kauppakorkeaan. Mene suoraan Kauppakorkeaan kulkematta TKK:n pääsykokeiden kautta.

Ei sillä että Kauppakorkean opetus nyt olisi sen parempaa. Eiköhän siellä tule massaluennot ja itseopiskelu vastaan ihan niin kuin TKK:lla. Jengi kuitenkin sanoo että opiskelu on helpompaa siellä. Pakko uskoa, kun teksti tulee tyypeiltä jotka ovat opiskelleet molemmissa paikoissa. Liksassa se ei kuitenkaan näy, joten hirveän vaikea on nähdä mitään etua TKK:n haistapaska-kurssien läpikäynnistä.

Yleispätevä totuus kuitenkin on, että Suomessa korkeakouluopiskelu on kirjekurssimaista itseopiskelua joka koostuu lähinnä kirjojen pänttäämisestä / laskemisesta himassa ja parhaassa tapauksessa ryhmätyöskentelystä, jossa yritetään porukalla paikata henkilökohtaisen opetuksen puutetta. Kokemukseni pohjautuvat kahteen "maailman 500 parhaan yliopiston" joukkoon kuuluvasta yliopistosta/korkeakoulusta.

Originally posted by gotto
kumpaan nyt hakisi ensin ikään kuin "pääopiskelupaikkana".
En itse tiedä yhtäkään tutalaista joka olisi ensin ollut kauppakorkeassa (vaikka näitäkin varmasti on), sen sijaan tutalla opintonsa aloittaneita ja myöhemmin kauppakorkeaan laajentaneita tunnen enemmän kuin sormilla pystyn laskemaan.

Tiedä sitten mitä tuo kertoo, itse vain veikkaisin että teknillisten yliopistojen pääsykokeissa on huomattavasti helpompi pärjätä kun lukiomatikka ja -fysiikka on vielä tuoreessa muistissa. Kauppakorkean pääsykoekirjat voi lukea ulkoa myöhemminkin.

Edit: broidi valmistui TTKK:lta tuta-DI:ksi ja pääsi maisterivalinnalla sisään HKKK:lle. Ei aikonut aluksi valmistua sieltä koskaan vaan lähinnä opetella jotain uutta kunnes huomasi kuinka paljon helpommalla niitä opintoviikkoja kauppakorkeassa sai kuin teekkarihelvetissä. Nyt on täyspäiväisen duunin ohella omien sanojensa mukaan melkeinpä lasketellut parissa vuodessa suurimman osan KTM-tutkinnon kursseista läpi, ei vain ole tehnyt lopputyötä.

Originally posted by Hulkki

TKK:lla opiskelu on huomattavasti ikävämpää (työläämpää) kuin kauppakorkeassa (näin olen siis kuullut molemmissa paikoissa opiskelleilta, lisäksi kauppakorkeassa opiskelevien kavereideni ja omien opiskelukokemusteni vertailu tukee tätä).

Kaikille DI-opiskelijoille pakolliset kurssit, joista ei todennäköisesti ole mitään hyötyä tuta-DI:lle työelämässä, vituttavat kohtuullisen paljon. Näitä nimittäin löytyy MONEN ovarin edestä ja suuri osa on vieläpä melko pirullisia suorittaa.

Kauppakorkean pääsykokeet ovat melko pitkälle ulkoalukua ja asiaa ei ole yleensä käsitelty kovinkaan syvällisesti aiemmin koulussa.

Tohon opiskeluun pätee saman tapaiset periaatteet kuin treenaamiseenkin. "No pain, no gain". Jos sattuisin olemaan innostunut taloudesta, valitsisin kyllä tutan. Jälkeenpäin voi sanoa, että juuri ne kaikkein työläimmät kurssit ovat olleet niitä hyödyllisimpiä. Loppupeleissä voi kysyä, mitä muuta talouden tutkiminen on kuin malleja. Malleja ei voi esittää tieteellisessä mielessä kuin matematiikan kielellä ja tähän tkk:n vaatimustaso istuu paremmin.

Ulkoaopiskelu pääsykokeet eivät ole kenties kaikkein optimaalisimmat. Ehkä sillä saa revittyä sisään jengiä, jolla on tahtoa, mutta näkisin tähdellisempänä kyvyn soveltaa tietoa tärkeämpänä.

Pelkistetysti karrikoiden HKKK sopii kenties enemmän sellaiselle jengille, jota kiinnostaa se tutkintotodistus ja sen mukanaan tuomat mahdollisuudet urakehityksessä ja edelleen elintason noste enemmän kuin tieto ja ymmärrys.
Tai oikeastaan kaikkein puritaanisimmille tiedon rakastajille voisi suositella yliopiston kansantaloutta pääaineena.

Kauppiksessa pääsee puolet helpommalla ja tutkinto suunnilleen yhtä arvostettu kuin DI, ainakin kauppiksen rahoituspuoli on ihan kova sana.

Jos haet tutalle ja olet vieläpä sen verran älykäs/tarmokas että sinulla riittää rahkeet sinne pääsyyn, älä kuitenkaan laita toiseksi vaihtoehdoksi sitä toiseksi vaikeinta linjaa eli teknillistä fysiikkaa, ellet ole todella kiinnostunut laajasta fysiikasta ja matematiikasta (en nyt puhu siitä että lukiossa noita lukiessasi ja niissä hyvin pärjätessäsi ajattelit että nämähän ovat kivoja aineita).

Opiskelupaikkana KKK on viihtyisämpi kuin TKK jo sukupuolijakauman takia. Tämä vaikuttaa yleisen ilmapiirin lisäksi esim siihen että TKK:lla et löydä itseäsi niin helposti mistään porukasta jossa tehdään esimerkiksi yhdessä kotitehtäviä.

Itsellä tipahti TKK-motivaatio hieman jo ensimmäisenä päivänä kun kysyin isohenkilöltä koska opettelemme käyttämään UNIX-käyttöjärjestelmää ja yksi fuksiryhmän ärsyttävistä räkä-äänisisistä kynäniskanörteistä sanoi: "HÖHÖHÖ, silloin kun synnytään! HÖHÖ".
Johon olisi tietenkin pitänyt vastata: "Ahaa, siis silloin kun sinä viimeksi näit pimpsan."

Jos itse saisin valita uudestaan, menisin lääkikseen. :)

Itse haen kevään yhteishaussa AMK:hon opiskelemaan tuotantotaloutta. Toivottavasti paikka aukeaa.. :zzzz:

Tuo koulutuslinja tuntuu minulle juuri siltä oikealta. Talous kiinnostaa ja matemaattiset aineet luistaa OK.

Kauppakorkea olisi kuitenkin se unelma, mutta..
Sinne ne ainakaan tänä keväänä vielä hae.

Originally posted by Phat

Jos itse saisin valita uudestaan, menisin lääkikseen. :)

Älä sano, se se vasta paha paikka onkin. Isä on lääkäri, eikä se duunikaan oo ihan niitä lepposimpia.

Vaa'assa painaa myös se, että en TODELLAKAAN pidä teekkareiden tavoista. Vappunakin tekisi mieli tappaa kaikki. :D
No, ehkäpä asia setviytyy, ei tässä hätiä.

Originally posted by gotto

Vaa'assa painaa myös se, että en TODELLAKAAN pidä teekkareiden tavoista. Vappunakin tekisi mieli tappaa kaikki.

Onneksi Onaniemessä opiskelee yli 10 000 opiskelijaa joten sieltä löytyy erilaisia tyyppejä. Noi haalarit päällä oksentavat muodostovat melko pienen mutta näkyvän osan teekkareista.

Itse viimeistelen TKK:n konetekniikan opintoja, tutalta tuli helppo sivuaine (teollisuustalous). Tutalla on TKK:n ylivoimaisesti helpoimmat kurssit (omat ja tuttujen kokemukset).

Originally posted by XairaX
...sellaiselle joka haaveilee opettajan ammatista?

Opettajana missä?
Jos ajattelet peruskoulun opettajaa, niin pidä se haaveena tulevaisuudessakin. Se ei ole ihmisen työtä nyky säädöksillä ja "budjeteilla" kiitos opetusviraston.

Lukio ja siitä ylöspäin onkin sitten jo parempi vaihtoehto.

Originally posted by Away
Itse haen kevään yhteishaussa AMK:hon opiskelemaan tuotantotaloutta. Toivottavasti paikka aukeaa.. :zzzz:

Tuo koulutuslinja tuntuu minulle juuri siltä oikealta. Talous kiinnostaa ja matemaattiset aineet luistaa OK.

Kauppakorkea olisi kuitenkin se unelma, mutta..
Sinne ne ainakaan tänä keväänä vielä hae.

Mihin AMK:hon ajattelit hakea opiskelemaan?
Mie opiskelen toista vuotta Evtekissä Tutaa.

Originally posted by taisto

Tutalla on TKK:n ylivoimaisesti helpoimmat kurssit (omat ja tuttujen kokemukset).

Tuo "helppous" on yleisesti ottaen vaikea määriteltävä käsite tässä yhteydessä. Tyypillisesti tekniikan opiskelijoiden keskuudessa kurssia pidetään helppona, jos siinä on vähän matemaattista esitystä. Itse määrittelen kurssin haasteelliseksi, jos siinä tulee uusia käsitteitä, joita on tarvittaessa osattava soveltaa käytännössä. Esimerkiksi mikään integraalikaavojen pyörittäminen ei ole varsinaisesti matemaattiselta substanssiltaan mitään vaikeaa - se on vaan korkeintaan työlästä.

TKK:lla työläimmät koulutushaarat ovat eräässä mielessä teknillisessä fysiikassa, matikassa ja tikissä. Jälkimmäisimmästä työlään tekee lähinnä ne kurssit, joissa pitää oikeasti implementoida ja soveltaa teoriaa käytäntöön.

Originally posted by Levetsu
Mihin AMK:hon ajattelit hakea opiskelemaan?
Mie opiskelen toista vuotta Evtekissä Tutaa.
Valkeakoskelle, ja ehkä myös Raumalle. Toisaalta haluaisin ehdottomasti isoon kaupunkiin, mutta paperit kun lukiosta ei tule olemaan huippuluokkaa, niin on etsittävä useita vaihtoehtoja. Joka tapauksessa ko. koulutuslinja kiinnostaan hyvin paljon, joten ei sillä sinänsä niin kauheasti ole väliä, vaikka jossain Raumallakin neljä vuotta viettäisi. Pääkaupunkiseudulle hakukin on vielä mahdollinen. Noh, tässä on hyvää aikaa vielä miettiä päätöstä.

Kerropas minkälaiset numerot/arvosanat sulla oli, kun pääsit evtek:iin? Ainakin tänä vuonna vaikuttaa: matikka, fysiikka, englanti, äidinkieli ja todistuksen keskiarvo. Paljon sait pääsykokeesta, noin suurin piirtein max. pistemäärästä? Ja monesko olit valituissa?

Originally posted by Away
Valkeakoskelle, ja ehkä myös Raumalle. Toisaalta haluaisin ehdottomasti isoon kaupunkiin, mutta paperit kun lukiosta ei tule olemaan huippuluokkaa, niin on etsittävä useita vaihtoehtoja. Joka tapauksessa ko. koulutuslinja kiinnostaan hyvin paljon, joten ei sillä sinänsä niin kauheasti ole väliä, vaikka jossain Raumallakin neljä vuotta viettäisi. Pääkaupunkiseudulle hakukin on vielä mahdollinen. Noh, tässä on hyvää aikaa vielä miettiä päätöstä.

Kerropas minkälaiset numerot/arvosanat sulla oli, kun pääsit evtek:iin? Ainakin tänä vuonna vaikuttaa: matikka, fysiikka, englanti, äidinkieli ja todistuksen keskiarvo. Paljon sait pääsykokeesta, noin suurin piirtein max. pistemäärästä? Ja monesko olit valituissa?

No ensinnäkin minä en ole käynyt lukiota, vaan ammattikoulun.
Ja mulla oli aika huono keskiarvo. mut matikat ja fyssat sai amiksessa helposti hyvät numerot(Fyssa 4 Matikka 4 siis 1-5 asteikolla)

Mutta sain työkokemuksesta täydet pisteet(Armeijasta saa
työkokemuspisteitä), eikä se pääsykoe mikään vaikeekaan ollut.

Pääsin ensimmäiseltä peruutuspaikalta sisään:thumbs:
Mulle jäi semmonen kuva, että aika moni pääsee peruutuspaikalta, koska moni pitää AMK:ta backuppina jos ei vaikka pääse yliopistoon. Mutta saattaa vaihdella vuosittain se, kuinka vaikee päästä sisään.

Oon ollu ihan tyytyväinen kouluuni, pätevät opettajat ja uudet tilat.

Pre-IB oppilas itse tällä hetkellä, IB aineet pitäis valita nyt keväällä, joten aika ikävää jos ei tietäisi mihin menisi opiskelemaan. Ja kun en tiedä :D . Noh ottaa vähän mistä sattuu tykkäämään ja soveltaa sitten.

Muita IB opiskelijoita/valmistuneita?

Mihin opiskelemaan?

Vastaus:
10 vuoden päästä valmistumisesta vain 20% ihmisistä on allalla johon valmistuivat.

Suomen koulujärjestelmä on niin vanhanaikainen, että siellä oppii liian vähän arvokasta tietoa. Hanki mieluummin työkokemusta, käy maksullisia kursseja alalta, joka kiinnostaa ja osta tuoreimmat kirjat ja lehdet.
Kahdessa vuodessa opit paljon enemmän kuin 5 vuotta yliopistossa antaa parhaimmillaan + saat työkokemusta ja pääset etenemään uralla.

Yleensä ihmiset opiskelevat, koska haluavat rahaa. Raha tulee työpaikan avulla. Mutta kannattaa muistaa, että rahaa saa paljon järkevämmilläkin keinoilla, kuin perinteinen ansiotyö.

Ts. jos haluat turvallisen työpaikan käy joku koulu joka ei tunnu tuskalliselta.
Jos haluat vain elättää itsesi ja perheesi, opettele keinot joilla raha työskentelee sinulle, niin että sinun ei tarvitse työskennellä rahan hankkimiseksi. -> loppupeleissä huomattavasti parempi.

Opiskelu -> Perinteinen ansiotyö :1:
Rahantekotaitojen opettelu -> Raha tekee töitä sinulle :5:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom