Mihin kouluun kannattaa mennä?

Liittynyt
3.9.2003
Viestejä
678
Olen tuskaisesti koittanut pohtia mitkä ala olisi tulevaisuuden kannalta järkevä ratkaisu ja olen tullut tulokseen ettei tätä yksinään selvitä joten ajattelin kysyä täältä.Eli mikä jatkokoulutus olisi kaikista fiksuin vaihtoehto mikäli ajatellaan työllisyystilanteen ja palkan suuruuden kannalta?

Itse olen saanut käsityksen että työllisyystilanne on semmoinen että työtä saa ne jotka opiskelevat ammatin josta on hyötyä ja kaikenmaailman filologian ja humanistisen alan tyypit jää kortistoon...

Siis mielellään jokin tekniikan alalta muttei juurikaan väliä kunhan on mahdollisimman hyvä palkka ja työllisyystilanne :D

edit. joo eli olen käyny lukion ok papereilla
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos nyt päättäisin yläasteen, niin lähtisin hitsaamaan tai lvi:lle. Harkitsisin tuota jopa lukion jälkeenkin. ;)
 
Viikonlopun Iltalehdessä tai -sanomissa oli muuten aiheesta juttua.

Ja tuo lvi-ala kaipaa kai tekijöitä lähivuosina rutkasti lisää. Mahtaako sitten duunaritasolla olla kovinkaan mielekästä...
 
Älä ainakaan luota mol.fi:n ammattikuvauksien tietoihin. Sen sijaan selaamalla mol.fi:n ja Oikotien kaikki avoimet paikat saat jonkinlaisen käsityksen tarjonnasta. Tilanne tosin ehtii muuttua n:n opiskeluvuotesi aikana.

Kohtuullisen varmoina pitäisi silti seuraavia uravaihtoehtoja:

- Lääketiede
- Eläinlääketiede
- Hammaslääketiede
- Tekniken linja AMK:sta
- Peruskoulun tai lukion opettaja
- Proviisori

Kannattaa ajatella opiskelualaa siltä kannalta kuinka moni työskentelee ko. ammatissa tällä hetkellä. Jos luku on kovin pieni, riski on suurempi ja joudut muuttamaan kauemmaksi työn perässä.

Vältettäviä aloja ovat epämääräiset humanistiset linjat ja "tulevaisuuden" bio-tutkinnot.
 
Mitä nyt ite olen töissä keskustellut ihmisten kanssa niin ainakin pääkaupunkiseudulla on putkimiehille töitä. Duuni on paskasta mutta ei pitäisi olla töistä pulaa ja palkkauksenkin pitäisi olla kohdillaan. IT-alaa ei taas voi missään nimessä suositella.
 
Älä ainakaan luota mol.fi:n ammattikuvauksien tietoihin. Sen sijaan selaamalla mol.fi:n ja Oikotien kaikki avoimet paikat saat jonkinlaisen käsityksen tarjonnasta. Tilanne tosin ehtii muuttua n:n opiskeluvuotesi aikana.

Kohtuullisen varmoina pitäisi silti seuraavia uravaihtoehtoja:

- Lääketiede
- Eläinlääketiede
- Hammaslääketiede
- Tekniken linja AMK:sta
- Peruskoulun tai lukion opettaja
- Proviisori

Kannattaa ajatella opiskelualaa siltä kannalta kuinka moni työskentelee ko. ammatissa tällä hetkellä. Jos luku on kovin pieni, riski on suurempi ja joudut muuttamaan kauemmaksi työn perässä.

Vältettäviä aloja ovat epämääräiset humanistiset linjat ja "tulevaisuuden" bio-tutkinnot.

Enpä tiedä ovatko opettaja ja amk-inssi palkan suuruuden kannalta kovin voittajaratkaisuja. Eri ammattien palkkoja voi katsella myös esim. Akavan sivuilta.

Oma lista olisi
1) Lääkäri
2) DI
3) Ekonomi
4) Lakimies

Ekonomien keskipalkka taitaa tällä hetkellä olla hieman DI:tä kovempi, mutta tradenomien ylitarjonta verottaa hieman työpaikkojen tarjontaa. Lakimieheksi pitää jaksaa lukea "hauki on kala"-mentaliteetilla, di vaatii matikan osaamista, lääkäreillä pidempi koulutus ja työ voi ainakin julkisella puolella olla melko stressaavaa. Ekonomi-koulutus voisi ehkä olla noista helpoin keino hyvään palkkaan.
 
Tämä kyllä kiinnostaa kovasti muakin tällä hetkellä , ammatin vaihtoa mietin ja paljon on vaihtoehtoja mutta lähinnä tuo neljän vuoden istuminen koulussa mietityttää taloudellisesti.. Unelma-ammatti olis jonkinlainen pienen firman palvelukseen pääseminen .. remottihommaa , urakkatyötä ja ehkä mahdollisesti keikkahommaakin , jotain missä käsien likaaminen on toivottua ja palkka näyttää siltä että töitäkin on tehty.
Kadehtien saa nyt katella vierestä ku suht nuoria kavereita ( n.30v ) käy ruotsin puolella paiskimassa duunia ja sieltä löytyy uutta autoa alle helposti ja tuntuu sitä työtäkin löytyvän pienen rapakon takaa ammattimiehille.

Onkohan täällä joku vastaavissa hommissa ollut .. suuntaa antavaa ?
 
Olen 20 v.Korkeakoulututkintoa aattelin jos se vaan kannattaa.

Vielä siitä et miten ulkomailla työssäkäynti onnistuu? siis onko paljonkin byrokratiaa ja onko ulkomaalaisen vaikeempi saada työtä?
 
Jos nyt välttämättä haluaa päntätä niin lääkäri ja lakimies on noista ainoat oikeasti järkevät akateemiset koulutukset.

Insinöörialat ja kaupalliset hommat on koiran hommia, voihan niissä tosin rahaakin saada vaivoistaan, mutta kannattaako tuo kokonaisuutena loppupeleissä?

Amistaso on paras vaihtoehto, taisit turhaan käydä lukion. Asentajat, hitsarit ja muut oikeita töitä tekevät, kyllä noille tekijöille aina töitä löytyy.
 
Pelkän rahan perässä ei kannata juosta. Kannattaa myös miettiä työn mielekkyyttä.

Näinä irtisanomisten ja pätkätöiden aikoina suosittelen myös mahdollisimman monipuolista koulutusta, jolla voi tehdä useampaakin erilaista työtä. Tämä tietää kyllä jonkin verran ylimääräistä opiskelua.

Opettajan työ sopii ainoastaan niille, jotka sopii alalle ja löytyy motivaatiota. Yksikään lapsi tai nuori ei tarvitse opettajaa, joka on tullut alalle esimerkiksi pelkästään hyvien lomien takia.
 
Jos nyt välttämättä haluaa päntätä niin lääkäri ja lakimies on noista ainoat oikeasti järkevät akateemiset koulutukset.

Insinöörialat ja kaupalliset hommat on koiran hommia, voihan niissä tosin rahaakin saada vaivoistaan, mutta kannattaako tuo kokonaisuutena loppupeleissä?

Amistaso on paras vaihtoehto, taisit turhaan käydä lukion. Asentajat, hitsarit ja muut oikeita töitä tekevät, kyllä noille tekijöille aina töitä löytyy.

Onneksi olkoon. Olette juuri voittanut yleistämisen Euroopan mestaruuden.
 
Jos on kiinnostusta duunarin hommiin, niin LVI-alalta kaikuu työvoimapulan ääniä. Sähköpuolelta ei varmaa tietoa ole, oma veikkaus on että sielläkin hommia kyllä olisi. Luokkahitsareilla on kans kysyntää, varsinkin jos kiinnostaa paineastioissa könytä. Ei-duunarihommista veikkaisin samoja kuin muutkin; lakimies, ekonomi, lääkäri jne... Mut kannattaa miettiä mikä oikeasti kiinnostaa palkkauksen lisäks, ikävä on huomata koulutuksen ym. jälkeen ettei tää oo lainkaan mun juttu.
 
Itellä piakkoin yhteiskuntatieteellisen alan tutkinto plakkarissa.
Ihan kohtuulliset työnsaantimahdollisuudet, mutta ei kukaan hihasta revi hommiin. (Ite tosin olen jo duunissa, mutta jonkin aikaa sai hakea ennenkuin löytyi).

Jos nyt lähtisin kouluttautumaan, hakisin varmaan lukemaan yritysjuridiikkaa. Kiinnostavaa kamaa. Eli tuota opetaan yliopistojen taloustieteellisissä tiedekunnissa (onko niitä enää?) ja kauppakorkeakouluissa.

http://www.hse.fi/FI/subjects/s_0/buslaw/introduction/introduction.htm
 
Kun on käynyt lukion, ainoa järkevä vaihtoehto antamillasi ehdoilla on jokin yliopisto tai teknillinen yliopisto. Jos vain motivaatiota riittää, niin älä edes ajattele AMK:ta.

Nämä ainakin ovat hyviä vaihtoehtoja yliopistossa:
- Valtiotieteet
- Oikeustieteet
- Kauppatieteet

Jos matematiikka ja fysiikka luonnistuvat, kannattaa miettiä myös teknillisiä vaihtoehtoja. Itse opiskelen Tampereen teknillisessä yliopistossa, koulutusohjelmana tuotantotalous. Olen valintaani kyllä todella tyytyväinen. Tuta on todella monipuolinen, poikkitieteellinen ala, joka on yliopistovaihtoehdoista lähimpänä ehkä kauppatieteitä. Kauppatieteiden lisäksi mukaan tarttuu teknisen alan osaamista riippuen valitsemistasi sivuaineista, jotka voivat olla oikeastaan miltä tahansa koulussa opetettavalta tekniikan alalta. Miinuksena voisi mainita pakolliset matikan kurssit, jotka eivät allekirjoittaneelle oikein ole maistuneet, minkä joku on saattanut huomata "vituttaa niin ankarasti" -threadista :D

Nämä taas eivät kannata:
Yleensäkin kaikki hihhuli-humanisti-punavihreät opintosuunnat, kuten vaikka taidehistoria, egyptologia, naistutkimus, kirjallisuus ym. ym. Työllistyminen ei mitenkään varmaa, palkat pienet ja ainoat mahdollisuudet valmistumisen jälkeen ovat tutkimustyö tai opettaminen.

P.S. Jorma Ollila on tuotantotalouden DI ja valtiotieteiden maisteri... siitä vain seuraamaan jalanjälkiä :thumbs:
 
Liikunta-ala. Tulevaisuudessa on käyttöä osaaville ihmisille, kun "pullamössösukupolvi" haluaa alkaa pitämään viimeisitä keinoista kiinni jotta eivät kuole.

Siis suomeksi:

Liikunnan ammattitutkinto
Hieroja
Fysioterapeutti (kuulemma paska palkkaus, mutta eihän se ole tärkeää, jos viihtyy työssään).

Terv. Hullu humanisti, nyttemmin liikunta-alalla
 
Back
Ylös Bottom