Mihin kannattaisi mennä?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Status
Viestiketju on suljettu.

Lost Soul

Banned
Olen nyt treenannut kohta puolisen vuotta. Pääosin olen keskittynyt vain yleiskunnon parantamiseen, mutta olen ottanut myös mukaan sellaisia elementtejä, kuin nyrkkipunnerruksia, sekä iskujen ja potkujen harjoittelua, ja käyn 5-päivää viikossa salilla.

Noita itsepuolustuskursseja ei kumminkaan taida alkaa ennen ensi syksyä. Niihin kannattaa tietenkin hakea jo hyvissä ajoin. Kysyisin, että mikä laji kannattaisi valita, jos haluaisi nimen omaan sellaisen lajin, jossa voisi tehokkaasti puolustaa itseään? Oon tutkinu tietoa eri lajeista internetissä, ja jotenkin vaan tuntuis krav maga parhaalta, en tiedä:confused: Noi karate ja judot on ihan kyl ihan kivoi, mut ajattelin nimen omaan sellasta lajia, jossa varautuis myös "ei salimaisiin olosouhteisiin". Eli siihen, että päällekarkaajia on useita, ne on isompia, niillä on aseet, jne. Esim noissa Judokirjoissa ja muissa huvittaa suuresti, että vastustajat on useinmmiten toistensa kokosia, tai ainakaan kokoero ei ole tuntuva:jahas: Sama on karatessa, ja siellä ne tuntuu ainakin otteluissa tappelevan "epäkatumaisesti" eli just käyttäen joitain korkeita potkuja. Siis, ei saa käsittää väärin, haluun oppia potkujakin, koska niillä saa varmasti aika hyvin vietyä vastustajalta "jalat alta", mutta jossain 30-asteen pakkasessa tai räntäkelillä keskellä pimeää katua(ja mustaa "jäätä kaikkialla")ei oo kovin "kivaa" alkaa tehä mitään kun fu potkuja. Eli oon ajatellu hieman tota Krav Magaa, mutta haluaisin tähän sekä käytännön kokemuksia että mielipiteitä. Mitä lajeja itse harrastatte, ja mitä niistä on ollu hyötyä käytännön elämässä. Ja kuinka pitkään kestäis nyt semmoinen alkeiskurssi esim Krav Magasta tai Karatesta?

Originally posted by Lost Soul
Noita itsepuolustuskursseja ei kumminkaan taida alkaa ennen ensi syksyä. Niihin kannattaa tietenkin hakea jo hyvissä ajoin.

Ainakin Hesarin ilmotusten mukaan monet peruskurssit alko/alkaa nyt tammikuussa! Eli kipinkapin vaan ilmoittautumaan!:)

Hyviä lajeja esim: Krav Maga, Hokutoryu ju-jutsu/ tai joku muu ju-jutsu, kali/escrima. alkeiskurssit kestää noin 2-3 kk.

Liian myöhään

Ainakin Hesarin ilmotusten mukaan monet peruskurssit alko/alkaa nyt tammikuussa! Eli kipinkapin vaan ilmoittautumaan!

Joo kävin kattomassa nuo netistä kuukausia sitten. Paikkakunnalla jossa opiskelen ei ala sen enempää Karatea kuin Krav maga kurssejakaan kuin vasta ensi syksynä. Pääosin noi kurssit alkaa ensi syksynä, joten joudun tyytymään vain yhdelle sellaiselle pyrkimistä. Myös lähipaikkakunnilla on kurssit tältä puolen kevättä vähissä:(

Millä paikkakunnalla asut, ja miten vanha olet?

Itse menisin mieluummin esim. nyrkkeilyn, thai-nyrkkeilyn peruskurssille. Saisit vähän kuvaa siitä millaista on antaa ja etenkin saada osumia. Selvittäisit samalla onko sinulla edes tarpeeksi päätä kamppailulajien harrastamiseen/sparraamiseen/matsaamiseen. Ja opittuasi ensin lyömään ja/ potkimaan esim. krav magan peruskurssille on helpompi mennä ja oppiminen on nopeampaa kun on jo jonkinlaista lajitaustaa.

:thumbs:

Mielenkiintoinen kannanotto. Että onko "päätä"?

Onko se "kova" pää sitten jonkinlainen yleisvaatimus, että voi ylipäätänsä puolustaa itseään uskottavasti? Kyllä vielä vuosi sitten olin TOSI paska kunnossa, mutta ainakin siihen verrattuna on tapahtunut ihme! Eli peruskunto on viimeistään ensi syksyyn mennessä valmis kestämään alkeiskurssin. Siitä ei ole MITÄÄN epäilystä!

Mitä taas tuohon "päähän" tulee, niin en todellakaan tiedä, mitä tarkoitat? Kai se on hyvä, jos ei ole elämänsä aikana turhan paljon iskuja ottanut, koska aivosoluthan eivät kumminkaan uusiudu:( On vaikea arvioida kokemissani tappeluissa "pään" merkitystä, koska näin yleisesti ottaen yleiskuntoni oli surkea, eikä minulla ollut harmaintakaan aavistusta miten toimia:rolleyes:
Eli kun se yleisperiaate on sama kuin kännikaloilla baarissa ennen valomerkkiä(eli lyö nyt sitä sikaa että se tippuu!)niin eihän siinä paljoa saanut aikaan, varsinkin kun suurin osa vastaani saamista kavereista omasi jo jonkinmoisen kokemuksen tappeluista. Kyllä muistuu mieleen aika tarkkikselta, kun yritin panna kuriin minua varmaan puolta pienempää mustalaista, joka kyllä liikkui niin perkeleen nopeasti, ja kevyestippä miekkonen leipoi minulle verisen naaman, vaikka sitä kuinka yritin humauttaa:curs:

Siitä on nyt tainut kertyä jo kymmenisen vuotta, sillä olin tuolloin alle 12, ja nyt 21, pian 22. Mitoiltani olen 190/100, ja paikkakuntaa en nyt ala tässä kertoilemaan, eihän tämä nyt ole mikään treffipalsta:love: Pakko myöntää, että vähän on tullut noita iskuja päähän otettua. Viimeinen matsi mikä oli oli vanhan isävainaan kanssa, kun olin 17, ja hän yli 50, ja kyllä papparainen löi aika hyvin ihan noin 50:seksi. Itseasiassa ERITTÄIN vakuuttava suoritus, kun ottaa huomioon iän, ja sen, ettei äijä yleensä käy ulkona kuin lenkillä. No muorihan siinä sitten lopulta tuli väliin. Kyllähän siinä pää huojui, mutta edes jotenkuten pysyin pystyssä.

No joo, silloin oli kyllä aika paha rapakunto. Näin yleisesti ottaen mulla on sellanen kroppa, että olisi ollut hyvä, jos olisin aloittanut esim karaten joskus 6-v, niin olisin kyllä näyttänyt sillekin mannelle kuka käskee:itku: Nyt on valitettavasti jo kertynyt aika paljon tuota ikää, mutta kunnon kohennus on silti sujunut yli kaikkien odotusten. Kyllä muu kroppa varmasti kestää ainakin alkeiskurssin, mutta tuosta pään "kovuudesta" en kyllä mene sanomaan mitään, kun en siä mielellään mene jonnekin tiiliseinää vasten testaamaan:D Olisi kyllä jo aikakin ottaa matsi jotain vastaan(toki aidossa veljellisessä sparri hengessä)kun alkaa tuo punttien nussiminen ja vanhan, kuluneen nyrkkeilysäkin lääppinen jo hieman kyllästyttää. Mutta mielestäni saan olla ihan onnellinen, jos nyt ylipäätänsä pääsen millekkään alkeiskurssille. Tuo hyvin omalaatuinen neuvosi oli silti ihan tervetullut. Meinaatko, että siellä alkeikurssilla leivotaan oppilaiden naamavärkkiä, ja katsotaan, kuinka paljon ne kestävät? Todella tehokasta treenaamista:D

Omasta puolestani suositten nyrkkeilyä, potkunyrkkeilyä tai thainyrkkeilyä. Potkunyrkkeilyä olen harrastanut itse ja samalla treenasimme aika paljon myös thainyrkkeilyn juttuja, kuten kyynärpäälyönnit. Tekniikat ovat yksinkertaisia ja tehokkaita. Kunnon kontaktimatseihin pääsee jo heti alkeiskurssin jälkeen ja siinähän sitä sitten oppii vähitellen matsaamaan. Hieno tunne oli sen pelon voittaminen, kun ensi alkuun pelkäsi hieman sitä, että saa turpiinsa, eikä uskaltanut matsata ns. täysillä. Vähitellen se pelko sitten kaikkosi ja jos sai välillä turpiinsa niin sitten sai, ja eihän siinä mitään. Hyvää se välillä tekee ottaa vähän osumaa. Harrastus jäi, kun käsi meni poikki lumilautailussa ja tuli pitkä tauko treeneistä. Pitää kyllä lähteä uudestaan harrastamaan, niin hyvältä lajilta kickboxing tuntui.

Sä nyt vähän missasit mun pointin.. Ja sitä asuinpaikkakuntaas kysyin ihan siksi et olisi vähän tiennyt mitä siellä on mahdollista harrastaa.. :wall:

Ja sillä, että onko sulla tarpeeksi "päätä" tarkoitin sitä, että moni peruskurssilainen lopettaa kurssin samantien kun tulee eka tälli tai nenä alkaa vuotamaan..
Ja vielä, kamppailulajien harrastaminen vaatii enemmän "päätä" verrattuna vaikkapa joihinkin joukkuelajeihin. (joukkueurheilua mitenkään morkkaamatta..)

Ja esim. nyrkkeilyn harrastaminen toisi sulle lisää tervettä itseluottamusta, kuntoa ja mahdollisesti jopa taitoa. Jatko muihin lajeihin olisi helpompaa, kuten jo edellisessä viestissä mainitsin.

Minkään lajin peruskurssin käyminen ei tosin todennäköisesti auta sinua pärjäämään kadulla yhtään sen paremmin kuin aikaisemmin. Jotkut "yksin kolmea hyökkääjää vastaan pimeällä kujalla" -tekniikat tai "puukko pois päällekäyvältä nistiltä" tahtovat todellisuudessa olla kadulla hieman vaikeampia
toteuttaa kuin siellä dojolla - niin peruskurssilaiselle kuin kokeneemmallekin..

Ala rohkeasti vaan harrastamaan jotain lajia ja katso miten se sujuu. Ja ota pimeille kujille tarvittaessa sitten vaikka pari kaveria mukaan, niin ei tarvitse sitä itsepuolustusta niin paljon miettiä..

Ja vielä loppuun: Force kirjotti asiaa. :arvi:

No hyvä on! Se on Järvenpää, jos se nyt on niin iso asia, mutta olen käynyt jo läpi, mitä lajeja täällä voi harrastaa, ja sitäpaitsi vain opiskelen täällä. Oon harkinnu tota paikallisten kehäkarhujen ylläpitämää Krav Maga kurssia, mutta noi teiän puheet on saannu mut mietteliääks. Ensinnäkin, peruskurssihan nyt olisi tietenkin vain alku. Mutta mielestäni olisi todella hyödyllisempää käydä salillä mättämässä/tulla mätetyksi, kuin vain lääppiä puntteja ja halia nyrkkeilysäkkiä. Mutta onko toi Krav Magan peruskurssi sitten niin kova, ettei siellä meinais vasta-alkajat pärjätä? Vai miten on ton sun suosituksen kaa? Mä asun hieman pohjosempana, ja voin kysellä, pietäänkö siellä vaikka kesäsin joitain Thai boxingin peruskursseja, mutta vähän epäilen. Kyllä kaikki syksyn tällä puolella olevat kurssit on tainnu jo alkaa. Mutta piän korvani auki. Ja voinhan vaikka yrittää saada kotipaikkaunnallani hieman ohjausta. Jospa se siitä:rolleyes:

kehäkarhujen ylläpitämää Krav Maga kurssia, mutta noi teiän puheet on saannu mut mietteliääks. Ensinnäkin, peruskurssihan nyt olisi tietenkin vain alku. Mutta mielestäni olisi todella hyödyllisempää käydä salillä mättämässä/tulla mätetyksi, kuin vain lääppiä puntteja ja halia nyrkkeilysäkkiä. Mutta onko toi Krav Magan peruskurssi sitten niin kova, ettei siellä meinais vasta-alkajat pärjätä? Vai miten on ton sun suosituksen kaa? Mä asun hieman pohjosempana, ja voin kysellä, pietäänkö siellä vaikka kesäsin joitain Thai boxingin peruskursseja, mutta vähän epäilen. Kyllä kaikki syksyn tällä puolella olevat kurssit on tainnu jo alkaa. Mutta piän korvani auki. Ja voinhan vaikka yrittää saada kotipaikkaunnallani hieman ohjausta. Jospa se siitä:rolleyes:

Mene ihmeessä kehäkarhuihin jos Järvenpäässä asut, taitaa olla yksi suomen parhaista kamppailulajiseuroista. Löytyyhän sieltä muitakin lajeja kuin krav maga

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Pienikin parannus riittää!

Minkään lajin peruskurssin käyminen ei tosin todennäköisesti auta sinua pärjäämään kadulla yhtään sen paremmin kuin aikaisemmin. Jotkut "yksin kolmea hyökkääjää vastaan pimeällä kujalla" -tekniikat tai "puukko pois päällekäyvältä nistiltä" tahtovat todellisuudessa olla kadulla hieman vaikeampia

Kyllä kehtaan väittää, että olen pikkuisen eri mieltä kanssasi. Kyllä minulla nyt on kunto kohentunut tämän vuoden aikana todella paljon, ja vaikken varmasti vastaisi taidoiltani edes aloittelevaa karatekaa, niin mahdollisuuteni selvitä vastaavasta tilanteesta ovat parantuneet SELVÄSTI Kun ottaa huomioon kuinka myöhäisellä iällä olen treenaamisen aloittanut, riittää minulle aivan mainiosti kaikki se edistys, jonka vain kykenen saavuttamaan. Ajattelin ettei karkkien ja pizzan napostelulla ja tv-katselulla kyllästetty ruumiini kestäisi todella kunnon kohotusta, mutta se onnistui päinvastoin yli kaikkien odotusten:worship: Enhän minä ole tyhmä(enhän:rolleyes:?)!Ymmärrän kyllä, ettei minun iälläni enää saavuteta mitään mustan vyön super lahjakkuuksia. Riittää että taitoni paranevat. Ja puukko on sitten juuri niitä epävarmoja tilanteita varten, joissa ei laista välitetä tuon taivaallista, ja isketään ensiksi ja puhutaan vasta sitten. Toivon tietenkin, ettei minun oikeassa elämässä ikinä tarvitsisi lyödä tai puukottaa ketään, mutta tuntien 2000-luvun Suomen ja sekä oikeuslaitoksen että rikollisten häikäilemättömyyden, en aio laskea ainakaan hyvän tuurini varaan :down:

P.S:Oikeastaan pääsyy miksi haen kamppailulajeihin on, että tämä on ainoa urheilu, jota uskon voivani harrastaa mielekkäästi. Kyllä vielä joitakin kuukausia sitten nousi paini reilusti yli 110. Eihän minua kukaan noilla läskeillä huoli:eek: Pakkohan siinä oli jotain tehdä, mutta en usko, että olisin yksinkertaisesti voinut motivoitua laihduttamiseen. Olen yrittänyt dieettejä, ja ne ovat silkkaa kidutusta. Minä olen iso mies, minun täytyy syödä:kippis1: Ja ehkä olen jotenkin vaan mielessäni aina halunnut harrastaa kamppailulajeja, vaikka tyydyinkin tuolloin vain ihailemaan tv-sankarien mättöä. Kai koon ja ulkomuotoni takia minulle on aina vakuutettu, että väkivalta on paha asia. Mutta on siinä silti jotain huumaavaa. Taitaa olla se adrenaliiniannos, mene ja tiedä. Joka tapauksessa pitäisin tuollaista vaikka kick boxingin kaltaista kontaktilajia paljon mielekkäämpäänä, kuin testata, kuinka pitkään jaksan roikkua salilla:(

Hyvä, hyvä!

Kehäkarhujen salilla onkin mistä valita. Varmasti löydät sieltä jonkun sulle sopivan lajin.

Ei se Magan peruskurssi nyt varmaan niin kauhean kova ole, ettei sinne voisi mennä. Tarkotin lähinnä sitä, että jos käyt jollakin jo edellämainituista (nyrk. kb tahi mt) peruskurssilla opettelemassa alkeet niin saat nyt esim. siitä krav magasta paljon enemmän irti, ja paljon helpommin.

Siellä kun voi sitten keskittyä täysillä siihen lajiin ja sen tarjoamiin itsepuolustustekniikoihin kun lyöminen ja/tai potkiminen on jo auttavasti hanskassa. :)

Re: Re: Mihin kannattaisi mennä?

Originally posted by lappari
Ainakin Hesarin ilmotusten mukaan monet peruskurssit alko/alkaa nyt tammikuussa! Eli kipinkapin vaan ilmoittautumaan!:)

Samaa mieltä, ihme on jos ei Järvenpäästä löydy seuraa jolla olisi alkeiskurssi vuoden alussa, kun täällä päin tuntuu nimenomaan alkeisryhmien pyöritys alkavan melkein seurassa kuin seurassa aina kesän jälkeen ja vuoden alussa.

Telefooni käteen ja aktiivinen ote hommaan niin ehdit vielä kyytiin. Nettisivut eivät useinkaan ole kokemukseni mukaan kamppailuseuroilla aivan viimeisen päälle ajan tasalla.

Ja mitä tuohon päähän tulee niin minun mielestäni siellä treeneissä sen vasta saa, kun muistelen ensimmäisiä kosketuksiani nuorempana sparrin ihmeelliseen maailmaan niin kyllä siinä kaikki ensikertalaiset oli aika jännittyneitä ja ihmeissään pari ensimmäistä kertaa, jos neppari vähän alkoi punottaa.

Ei leikkiä silti kukaan kesken kurssin jättänyt ja varmasti sillä pehmeimmälläkin ukolla ryhti suoristui kummasti myös salin ulkopuolella, kun oli huomannut että ei siitä shokkiin sentään tarvitse mennä jos joku vähän tumpulla tökkää, vaan on parempi tökätä takaisin.

Peruskursseilla yleensä harjoitellaan ihan perus-perus-tavaraa ja hankitaan kuntoa lajin pitempää harrastusta varten, eli tuskin kannattaa ajatella onko fyysisesti riittävän hyvä aloittamaan mitään lajia.
Krav Magan siviiliversiosta en tiedä mutta tuntuisi että toi olisi hyvä laji aloittaa Järvenpään tarjontaa ajatellen (Mulla vain sotilasversiosta kokemusta ja se on varmaan paljon suoraviivaisempaa). Tekniikat ei rajoitu vain lyönteihin ja potkuihin vaan mukana on myös hallintaa ja lukkoja yms.(Suht käytännöllisiä itsepuolustusta ja Suomen lakia ajatellen). Krav Maga tuntui kyllä luottavan aika paljon voimaan/aggressioon mikä pitemmän päälle loppuu kesken jos tilanne jatkuu pitempään.
Mutta kannattaa lähteä siitä että alkeiskurssi näyttää mitä tuleman pitää/on tarjolla ja vasta myöhemmin opitaan sitä soveltavuutta ja rauhallisuutta mitä tekniikoiden toimivuus "live" tilanteissa vaatii.

Väkivalta ON paha asia (ei tosin ihan aina vältettävissä)...

Pelkkää mutua ja hyvää viskiä :rolleyes:

En jaksanu kattoo onko joku asiasta maininnu mut Järvenpääs on kans Hapkidoo, sinne pääset varmasti mukaan heti kun haluut. Tuossa muuten kans ainaki meillä on joka treenien lopussa multible grabbling harjotuksii eli noita 1vs4. Lajikuvausta http://www.tolkido.com kuten myös itse seuran sivuilla http://www.thejuha.net/hapkido.html

Toivottavasti tämä auttoi ees asiaa vähäsen, itse ainaki pidän hapkidosta kovastikkin, just passelii toimintaa. Taitaapi lajina olla myös noista "perinteisistä" lajeista lähimpänä vapaaottelua ottelumuotona.

Shodan,
Krav magan tekniikat eivät luota voimaan. Jumankauta sehän kehitettiin Israelin armeijan tarkoituksia varten ja siellä on alusta asti ollut naisia! :-)
Jos taas tarkoitat tuolla sitä, että lajissa ei korosteta hallintaotteita tai "vastustajan voiman käyttämistä häntä vastaan" (mitä se on?) niin siinä olet oikeassa.
Katsos kun nuo asiat ovat sellaisia, että ne hallintaotteet vasta sitä voimaa tarvitsevat ja tuo jälkimmäinen ei nyt vaan toimi.

Suosittelen kehäkarhujen salia. Magan lisäksi voit aloittaa vapaaottelun tai potkunyrkkeilyn jos kova kuntoreeni ja rankka kamppailu-urheilu alkaa kiinnostamaan.

Lähetin nyt sähköpostin tonne Hapkidolle. Katsotaan mitä sanovat, ehtiikö mukaan vai ei? Ois vaan pitäny heti pyrkiä jollekin alkeiskurssille, eikä yrittää treenata ite mitään, mutta kun ne yleensä alkaa Elo tai Syyskuussa, ja mulla isku just siinä vlissä vitunmoinen urheilumania:D No, katotaan miten tossa käy!

Ja tarkennukseksi:en asu Järvenpäässä, vaan vain opiskelen täällä, eli paikat on vielä aika vieraita. Missäpäin toi kehäkarhujen sali oikeen on? Ainakin nettisivujensa mukaan niillä on nyt kaikki lajit täynnä, ja se on helppo uskoo:D Mutta selittäiskö joku tätä kaikkea hieman tarkemmis, koska mä oon "vähän" out:rolleyes:

Niinku joku jo mainitsi niin hokutoryu ju-jutsu on hyvä itsepuolustukseen. Siinä ei harjotella mitään "voltteja" tai muuta vastaavaa, vaan aikas toimivia ja käytännöllisiä tekniikoita. Tosin krav maga on varmasti VIELÄ tehokkaampi itsepuolustukseen. Riippuu ihan siitä mitä haluaa :)

Lähetin nyt sähköpostin tonne Hapkidolle. Katsotaan mitä sanovat, ehtiikö mukaan vai ei? Ois vaan pitäny heti pyrkiä jollekin alkeiskurssille, eikä yrittää treenata ite mitään, mutta kun ne yleensä alkaa Elo tai Syyskuussa, ja mulla isku just siinä vlissä vitunmoinen urheilumania:D No, katotaan miten tossa käy!

Jos ei mitään löydy niin mene vaikka kuntonyrkkeilyyn, opitpahan ainakin lyömään oikein, siitä ei missään lajissa eikä itsepuolustuksessa ole haittaa.

Status
Viestiketju on suljettu.

Suositut

Back
Ylös Bottom