Mihin aikaan päivästä mitäkin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tinna
  • Aloitettu Aloitettu
En ole erityisesti mikään urheilija (harrastan Savatea pari kertaa viikossa ja epäsäännöllisesti kaikkea muuta), vaan lähinnä haluan vitamiinien jne. imeytyvän mahdollisimman hyvin fyysisten kremppojen takia (lähinnä suolistovaivat).

Paula Heinonen suosittelee kirjassaan "Vihdoinkin hyvä olo" mm. vahvaa monivitamiinia, kalaöljyä sekä kuitulisää. Mahdollisesti myös ekstra-b-vitamiinia.

Minulla on nyt seuraavat tuotteet:
1. Twinlab Daily One-monivitsku (2 kpl päivässä)
2. Berocca (1 kpl päivässä, en tiedä onko tämä tarpeellinen)
3. Elinvoima-kuitulisä (2 ruokalusikallista päivässä)
4. E-epa kalaöljykapselit (2 kpl päivässä)

Nyt olen oikeastaan ottanut lähes kaikki aamuisin aamupalan yhteydessä, paitsi kuitulisän toisen ruokalusikallisen iltaisin. Olisiko parempia ohjeita? Käsittääkseni vitamiineissa voi olla ihan tärkeääkin, milloin ne ottaa.

Olen siis 171cm pitkä nainen, painan 70kiloa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Just luin yhen jutun missä sanottiin että ei vitamiineja aamupuuron kanssa.. no eniwei, itte syön pitkin päivää mun vitskut+kalaöljyt. Yleensä joka aterialla 5kpl kalaöljyä ja sit 2-4 multivitaa jossain vaihees vaan. Yleensä yötä vasten 2kpl multivita.

Kaikki piristävät vitamiinit on suositeltavaa ottaa aamulla eli B- ja C-vitamiinit aamulla, tai jos käytät monivitamiinivalmistella niin aamulla. Kalkkivalmisteet + D myös aamulla. (Berocat on ihan turhia...) Päivällä voi kans nappailla C:tä välillä jos tuntuu että väsyttää. Iltaan kannattaa ajoittaa magnesium, sinkki, seleeni ja kalaöljy sekä A- ja E-vitamiinit. Magnesium siksi illalla että rentouttaa lihaksia ja unikin tulee paremmin. :)

Just luin yhen jutun missä sanottiin että ei vitamiineja aamupuuron kanssa.. no eniwei, itte syön pitkin päivää mun vitskut+kalaöljyt. Yleensä joka aterialla 5kpl kalaöljyä ja sit 2-4 multivitaa jossain vaihees vaan. Yleensä yötä vasten 2kpl multivita.

Ihme jutut sulla. 5kpl kalaöljykapseleita joka aterialla tekee ainakin mulla 30kpl päivässä. Kannattaisikohan ottaa rasvaa muista hyvistä lähteistä? Tuntuu hullulta tuhlata viikossa useempi kybä kalaöljyihin. No, tuleepahan EPA ja DHA kiintiö varmasti täyteen.
Itsellä uusina öljylöinä/rasvoina testissä soijalesitiini rakeet ja pellavansiemenöljy:thumbs:.

Mitään multivitoja ei ehkä kannattaisi ottaa enempää kun se yksi. C-vitamiinia, joka on siis vesiliukoinen, voi syödä melkein huoletta (joku raja tietty tässäkin).
Itse syön 1 kpl multitabsia aamulla, ja jos on useemmat treenit päivässä, otan c-poreen sitten iltapäivästä vielä. Arkisin siis lähes joka päivä, mutta nyt lomalla piisaa tuo monivitamiinikin pelkästään.
Kalaa tulee syötyä monta kertaa viikossa, joten kalaöljyyn en rahojani erikseen laita.

Mitään multivitoja ei ehkä kannattaisi ottaa enempää kun se yksi. C-vitamiinia, joka on siis vesiliukoinen, voi syödä melkein huoletta (joku raja tietty tässäkin).
Itse syön 1 kpl multitabsia aamulla, ja jos on useemmat treenit päivässä, otan c-poreen sitten iltapäivästä vielä. Arkisin siis lähes joka päivä, mutta nyt lomalla piisaa tuo monivitamiinikin pelkästään.
Kalaa tulee syötyä monta kertaa viikossa, joten kalaöljyyn en rahojani erikseen laita.

Ei ehkä kannata? No painosta riippuen, mutta itse vetelin lähemmäs kymmenkuntakin päivässä pitemmän aikaa, tosin huomaamatta eroa normaaliin, eli kahteen kolmeen, joten syön 2-3 :)

No eipä niistä mitään hyötyäkään yliannostuksina ole. Miksi ei riitä? Oletko huomannut jotain käytännön eroja silloin kun otit vain yhden, tai silloin kun otit kolme?

Itseasiassa en. Parempi liikaa, kuin liian vähän ja en usko että 2-3 on liikaa :) Eipä nuo maksa edes rahaa, joten miksikäs ei.

Edit- juu juu...

Unohtakaa noi multivitat ja ottakaa joku kunnon vitamiinivalmiste missä on kunnon pitoisuudet. Multivitassa on niiiin pienet pitoisuudet joten ihan sama ottaako sitten mitään. Ja lisäksi suurin osa niistä vitamiineista on synteettisiä.... Verratkaapa johonkin Daily One tai Mivitotal (paras). On ehkä HIEMAN paremmat pitoisuudet. ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom