Iltalehti.fi:
"Helsingin käräjäoikeus käsittelee parhaillaan Pasilan poliisiputkassa tapahtunutta poikkeuksellista pahoinpitelyä.
Syytettynä on 55-vuotias vartija-vahtimestari, joka iski putkaan tuotua miestä nyrkillä päähän toisen vartijan pitäessä uhria kiinni putkan betonilattialla.
Koko tapahtumasarja on tallentunut Pasilan poliisivankilan valvontakameroille. Niistä paljastuu myös, miten poliisit osallistuivat miehen käsittelyyn.
Kuljettaja potki ja löi
Tapahtumat saivat alkunsa reilu vuosi sitten, kun Hietalahdenrantaa ajanut satamavalvoja osui autollaan helsinkiläiseen keittiömestari Rasoul Pourakiin, 46. Suuttunut kuljettaja pysäytti autonsa ja kävi käsiksi Pourakiin potkaisemalla ja kaatamalla hänet maahan.
Satamavalvoja asettui keskellä katua selällään makaavan Pourakin päälle ja löi häntä leukaan. Paikalle hälytetyt poliisit ehtivät nähdä, kuinka kuljettaja vielä oli Pourakin kimpussa.
Kuljettajan mukaan Pourak oli potkaissut hänen autoaan. Pourak puolestaan kertoi kaatuneensa väistäessään kohti ajavaa autoa. Siinä yhteydessä hänen jalkansa oli osunut auton kylkeen.
Poliisit ryhtyivät selvittämään tilannetta. Pourakin käskettiin mennä poliisiautoon odottamaan sillä aikaa kun poliisit puhuttivat satamavalvojan ja kuvasivat tämän sormen, jota Pourak oli purrut kahakan aikana.
Putkareissun syytä ei kerrottu
Kun tilanne oli selvitetty, poliisit päästivät kuljettajan jatkamaan matkaansa. He ilmoittivat Pourakille, että tämä vietäisiin Pasilan poliisiputkaan.
Miestä ei missään vaiheessa pantu käsirautoihin. Pasilan poliisin kuvatallenteista näkyy, että Pourak kävelee rauhallisesti poliisien saattamana putkan vastaanottoon ja istahtaa penkille.
Pourak yrittää kysyä poliisilta, miksi hänet on tuotu putkaan ja mistä häntä epäillään. Hän haluaisi esitellä poliiseille kipeän jalkansa, mutta nämä haluavat ottaa hänestä kasvokuvan.
- En halunnut mihinkään kuvaan ennen kuin minulle kerrottaisiin, miksi minut oli tuotu putkaan.
Kaksi iskua nyrkillä
Kuvanauhoilta paljastuu, miten paikalle tulleet kolme vartija-vahtimestaria käyvät Pourakin kimppuun ja repivät hänen päätään ylös poliisin ollessa kameran kanssa kontallaan Pourakin edessä.
Kun kuvaaminen ei onnistu, vartijat lähtevät raahaamaan Pourakia poliisitalon kellariin.
Naisvartija avaa portin, miesvartijat pakottavat Pourakin polvilleen alkaen repiä irti tämän vyötä ja solmiota.
- En saanut itse irrottaa niitä. He kaatoivat minut lattialle.
Pourak yrittää päästä vartijoiden alta. Toinen pitää Pourakista kiinni, kun toinen lyö häntä kahdesti nyrkillä. Ainakin toinen iskuista osuu Pourakia päähän.
Nyrkillä lyönyt vartija pyytää naiskollegaansa tuomaan yläkerrasta pampun asiakkaan rauhoittamiseksi.
Kuristi kurkusta ja repi solmiota
- Jossain vaiheessa toinen vartijoista oli polvillaan rintani päällä. Hän kuristi minua kurkusta ja repi solmiota irti. Se kiristyi kuin hirttosilmukka.
Lopulta Pourakin rimpuilu vaimenee. Mies jää makaamaan liikkumattomana verilammikon levitessä hänen kasvojensa viereen betonilattialle.
Vartijat poistuvat sellistä.
Kuvanauha paljastaa, että pamppua hakemaan mennyt naisvartija palaakin muutaman minuutin kuluttua selliin mies- ja naispoliisin kanssa. Pian sellissä on kaksi poliisia ja kolme vartijaa. Puolitajuttomaan Pourakiin käydään nyt käsiksi joukolla.
Valvontakameran tallentamat tapahtumat ovat yhtä myllerrystä, jossa alimmaisena on loukkaantunut Pourak.
- En tiedä, mitä he minulle tekivät. Olin välillä tajuttomana. Olen nähnyt tapahtumat vain kuvanauhalta jälkeenpäin.
Ambulanssi vei sairaalaan
Pahoin loukkaantunut Pourak pääsee ryömimään sellin nurkkaan. Hän käpertyy sikiöasentoon ja oksentaa verta. Poliisit ja vartijat jättävät nyt Pourakin rauhaan. He kiistelevät siitä, pitäisikö paikalle hälyttää ambulanssi.
Lopulta ambulanssi tilataan. Ensihoitajat katsovat, että Pourak on vietävä välittömästi sairaalaan.
Miestä lähdetään kuljettamaan Mariaan ambulanssilla poliisien saattamana. Hänellä on ruhjeita eri puolilla kehoa, vasen silmäkulma auki ja silmäpohjassa kallonmurtuma. "
E: Videokin on Iltalehden netti.tv:ssä nähtävillä. Paha paha.