Mies BodyPump-tunnille

Bodypump jumittaa kyllä paikat aina, olit sitten satunnainen kävijä tai useasti viikossa. terveisin todella pahasti jumittava bodypump-ohjaaja. "vajaat" liikeradat ja megamäärät toistoja -siinä kaikki mitä tarvitaan.
Mutta on se vaan niin pirun hauskaa, varsinkin kun oikeat biisit kohdalle sattuu. Kertakaikkiaan vaihtelua salitreeniin, ja niin, kun lihashuolto on kunnossa, ei siitä ainakaan haittaa ole kehitykselle salillakaan.

Eikö noilla tunneilla sitten venytellä lopuksi? Itse en ole koskaan noilla virallisilla bodypump tunneilla käynyt, vaan vastaavilla joihin ohjaaja on tehnyt ohjelmat itse. Niillä on kyllä aina venytelty lopuksi. Pari kertaa viikossa ei ainakaan minulla aiheuttanut muutosta notkeudessa suuntaan tai toiseen.
Voimaa noilla tunneilla tuli keskivartaloon ihan hyvin. Vyön on saanut jättää kyykyssä ja maastavedossa kokonaan pois, vaikka maksimit ovat kasvaneet. Johtuu todennäköisesti siitä, että noilla tunneilla keskityttiin vatsalihasten osalta syvien vatsalihasten vahvistamiseen. Kaikenkaikkiaan tykkäsin kovasti käydä noilla tunneilla. Muita miehiä noilla tunneilla ei joka kerta ollut. En kuitenkaan koe asiaa ongelmaksi. Ei minua haittaa vaikka treenatessa ympärillä on naisia hikisten miesten sijaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kerran käynyt, kun kaveri hävisin vedon ja minun kuulemma oli määrä lähteä mukaan. Veto oli tyyliin, että pumppi ajaa saman asian kuin salireeni ja sillä saa lihaksia kasvatettua samallalailla ja vastauksena oli meiltä, että "ämmientouhua"... Kävimme kaverin kanssa periaatteen vuoksi, että ompahan sitten kokeiltu ja pumpin jälkeen mentiin treenaamaan selkä salin puolelle, kun ei tehnyt pumppi ihmeitä...syke kyllä nousi ja hapotti niin maan pirusti, mutta ei ikinä voi korvata salireeniä....:) senhän kyllä tiesi kokeilemattakin, mutta tulipahan testattua ja todennettua oma väite todeksi tai jotain...;)

Eikö noilla tunneilla sitten venytellä lopuksi? Itse en ole koskaan noilla virallisilla bodypump tunneilla käynyt, vaan vastaavilla joihin ohjaaja on tehnyt ohjelmat itse. Niillä on kyllä aina venytelty lopuksi. Pari kertaa viikossa ei ainakaan minulla aiheuttanut muutosta notkeudessa suuntaan tai toiseen.
Voimaa noilla tunneilla tuli keskivartaloon ihan hyvin. Vyön on saanut jättää kyykyssä ja maastavedossa kokonaan pois, vaikka maksimit ovat kasvaneet. Johtuu todennäköisesti siitä, että noilla tunneilla keskityttiin vatsalihasten osalta syvien vatsalihasten vahvistamiseen. Kaikenkaikkiaan tykkäsin kovasti käydä noilla tunneilla. Muita miehiä noilla tunneilla ei joka kerta ollut. En kuitenkaan koe asiaa ongelmaksi. Ei minua haittaa vaikka treenatessa ympärillä on naisia hikisten miesten sijaan.

Joo, venytellään palauttavasti, eli 3-5 min loppuun. Ei siis mitenkään liikkuvuutta lisäävästi tms.

Edit: vielä kiinnostaisi liikkeet jotka SUORAAN, siis ilman venyttelyä tms. huoltotoimenpiteitä lisäävät liikkuvuutta kuntosalilla? Ja siis nimenomaan kuntosalilla painojen kanssa tehtynä. Yhä väitän, että sellaisia ei varsinaisesti ole.

Oliskos periaatteessa melkein mikä tahansa lihaskuntoliike, kunhan se tehdään riittävän isolla liikeradalla...? Tietty liike pitää tehdä tietyllä laadulla jotta hermosto ei "pistä vastaan" vaan antaa myöden. Myös turvallisuuteen kannattaa kiinnittää huomiota (erit. nivelet ja painot suhteessa liikerataan ja nopeuteen). Ei balettitanssijoiden korkeat jalannostot pelkästään (staattisesta) venyttelystä tule - kyllä siellä on tuhansia ja taas tuhansia jalannostoja takana, jalan omalla painolla tai vähän lisättynä (=lihaskuntoharjoittelua). Ja jos nyt
vähän tutumpaa haluaa, niin (hitaat) käsien levitykset sivuille penkillä selinmakuulla käsipainot käsissä käyvät aika hyvästä tissilihasten venyttelystä.

Oliskos periaatteessa melkein mikä tahansa lihaskuntoliike, kunhan se tehdään riittävän isolla liikeradalla...? Tietty liike pitää tehdä tietyllä laadulla jotta hermosto ei "pistä vastaan" vaan antaa myöden. Myös turvallisuuteen kannattaa kiinnittää huomiota (erit. nivelet ja painot suhteessa liikerataan ja nopeuteen). Ei balettitanssijoiden korkeat jalannostot pelkästään (staattisesta) venyttelystä tule - kyllä siellä on tuhansia ja taas tuhansia jalannostoja takana, jalan omalla painolla tai vähän lisättynä (=lihaskuntoharjoittelua). Ja jos nyt
vähän tutumpaa haluaa, niin (hitaat) käsien levitykset sivuille penkillä selinmakuulla käsipainot käsissä käyvät aika hyvästä tissilihasten venyttelystä.

tarkoitinkin nimenomaan, että kyllä se itse treeni heikentää liikkuvuutta, mutta kun siihen otetaan se venyttely mukaan, niin liikkuvuus paranee. Baletti on kuulunut munkin oheisharjoitteluun aikanaan, ja voin kertoa, että aivan hemmetin jumissa olin noiden tuntien jälkeen, jos venyttelyt unohtui. Liikkuvuus toki parani siinä sivussa.

Pointti: Mikään liike ei suoraan lisää liikkuvuutta, jos ei muista venytellä treenin jälkeen.

tarkoitinkin nimenomaan, että kyllä se itse treeni heikentää liikkuvuutta, mutta kun siihen otetaan se venyttely mukaan, niin liikkuvuus paranee.

Pointti: Mikään liike ei suoraan lisää liikkuvuutta, jos ei muista venytellä treenin jälkeen.

Okei, mun pointti oli, että tarkkaan valituilla liikkeillä ja liikelaadulla voi liikkuvuutta parantaa. Parhaimmillaan jopa paremmin kuin (staattisella) venyttelyllä (treenin jälkeen). En sano, että tämä olisi helppoa jos on tottunut "tavalliseen treeniin", mutta ainakin itse olen käytännössä lopettanut treenien jälkeisen venyttelyn kun olen valinnut treeniliikkeisiin venyttäviä liikkeitä (ks. aiempi viesti). Tulokset huomattavasti paremmat. En ole ainoa.

Okei, mun pointti oli, että tarkkaan valituilla liikkeillä ja liikelaadulla voi liikkuvuutta parantaa. Parhaimmillaan jopa paremmin kuin (staattisella) venyttelyllä (treenin jälkeen). En sano, että tämä olisi helppoa jos on tottunut "tavalliseen treeniin", mutta ainakin itse olen käytännössä lopettanut treenien jälkeisen venyttelyn kun olen valinnut treeniliikkeisiin venyttäviä liikkeitä (ks. aiempi viesti). Tulokset huomattavasti paremmat. En ole ainoa.

Ja vielä lisätäkseni tarkoitin siis pitkäkestoisia, treenistä erillään tehtäviä venytyksiä, en niitä pikaisia treenin heti perään tehtäviä. Niistä mitään hyötyä oo kellekään ;)

Ja vielä lisätäkseni tarkoitin siis pitkäkestoisia, treenistä erillään tehtäviä venytyksiä, en niitä pikaisia treenin heti perään tehtäviä. Niistä mitään hyötyä oo kellekään ;)

Tää kuulostaa jankkaukselta, mutta ei asia mielestäni ole ihan noin yksioikoinen. Pitäisi ekaksi määritellä mm. mitä on "hyöty". Yksi yleisimmistä urbaanilegendoista mitä saleilla ja muissa treeniympyröissä näkee ja kuulee jopa jotenkin kokeneiden ohjaajien/PT:n/valmentajien suusta on että "ei venyttelyä treenin jälkeen". Kyllähän tämä tietyissä olosuhteissa ja jossain mielessä pitää paikkansa, mutta varsinainen liikuntalääketieteellinen "todiste" koskee ammattiurheilijoita tai siihen verrattavaa ryhmää, kovaa ja lihaksia repivää treeniä ja heti perään toteutettavaa todella intensiivistä syvävenyttelyä (varsinaista venyttelymetodia en tiedä). Vertailukohtana on ollut venyttely erikseen.
Kun sitten valitettavasti käytännössä vaihtoehdot on usein, että venyttely heti treenin jälkeen tai ei venyttelyä ollenkaan, niin ei tartte kauan miettiä kumpi on parempi. Useinkäytetty perustelu mahdollisesta lihasrevähdyksestä kyllä useimmiten antaa kuulua itsestään etukäteen kun yhtään järkevästi venyttelee.

Ja vaikka olisikin mahdollista hoitaa venyttely erikseen, niin en siltikään allekirjoittaisi noin yksioikoisesti venyttelykieltoa treenin jälkeen. Venyttelymenetelmiä on monenlaisia, treeniä on monenlaista ja venyttelyllä haetaan eri asioita.

ps. sitten kun joku esim. kevyen juoksulenkin jälkeen kertoo, ettei voi venytellä rintalihaksia kun ne voi revähtää treenin jälkeen, niin mulla revähtää suoni päästä!

Viimeksi muokattu:
Tää kuulostaa jankkaukselta, mutta ei asia mielestäni ole ihan noin yksioikoinen. Pitäisi ekaksi määritellä mm. mitä on "hyöty". Yksi yleisimmistä urbaanilegendoista mitä saleilla ja muissa treeniympyröissä näkee ja kuulee jopa jotenkin kokeneiden ohjaajien/PT:n/valmentajien suusta on että "ei venyttelyä treenin jälkeen". Kyllähän tämä tietyissä olosuhteissa ja jossain mielessä pitää paikkansa, mutta varsinainen liikuntalääketieteellinen "todiste" koskee ammattiurheilijoita tai siihen verrattavaa ryhmää, kovaa ja lihaksia repivää treeniä ja heti perään toteutettavaa todella intensiivistä syvävenyttelyä (varsinaista venyttelymetodia en tiedä). Vertailukohtana on ollut venyttely erikseen.
Kun sitten valitettavasti käytännössä vaihtoehdot on usein, että venyttely heti treenin jälkeen tai ei venyttelyä ollenkaan, niin ei tartte kauan miettiä kumpi on parempi. Useinkäytetty perustelu mahdollisesta lihasrevähdyksestä kyllä useimmiten antaa kuulua itsestään etukäteen kun yhtään järkevästi venyttelee.

Ja vaikka olisikin mahdollista hoitaa venyttely erikseen, niin en siltikään allekirjoittaisi noin yksioikoisesti venyttelykieltoa treenin jälkeen. Venyttelymenetelmiä on monenlaisia, treeniä on monenlaista ja venyttelyllä haetaan eri asioita.

ps. sitten kun joku esim. kevyen juoksulenkin jälkeen kertoo, ettei voi venytellä rintalihaksia kun ne voi revähtää treenin jälkeen, niin mulla revähtää suoni päästä!

Niin, mä itse opastan asiakkaitani niin, että jos haluaa "notkistua" tulee venytellä vielä pidemmän aikaa treenin jälkeen. Taidanpa vielä käyttää sanaa "myöhemmin", koska oletuksena on, että ihmiset lähtevät jumppasalista pois, kun toinen tunti alkaa, ja menevät kotiin -> venyttelevät myöhemmin.

Itse venyttelen yleensä myöhemmin ihan siistä syystä, että ei sovi aikatauluun jäädä notkumaan tunniksi salille treenin päälle. Tuosta olen kyllä samaa mieltä, että revähdys antaa kyllä useimmiten kuulua itsestään, eli vaikka venyttelee heti treenin päälle, niin ei haittaa. Itelläkin tulee venyttelytunti vedettyä heti liikkuvan tunnin perään, eikä vielä oo mitään haittaa ollut vaikka vuoden päivät on näin menty.

Lähinnä tarkoitin, että itse en venyttele lyhyitä venytyksiä ennen/jälkeen treenin, koska en koe niistä olevan itselleni merkittävää hyötyä. Töissä ollessani (vetäessäni) olen pakotettu tekemään näin, koska tunnin sisältöön kuuluu "palauttava venyttely". En ole kuitenkaan sitä mieltä, etteikö heti treenin jälkeen voisi venytellä (siis syvävenyttelyä).

Edit: käytin tuossa edellisessä postauksessani sanaa "erikseen tehtäviä". Tarkoitin sillä sitä, että yleensä ihmiset eivät jää salille notkumaan tuntia vielä venytelläkseen -> venyttelevät kotona telkkua katsoessaan.

Aliarvostettu laji miestenkin keskuudessa.... Liikkeet kun tekee puhtaasti ja sopivilla painoilla niin on "naisellinen" touhu kaukana. Ehkä miehet kammoksuu sitä että ykkösellä ei ole mitään väliä kun mennään pumppiin. Painoja joutuu laittamaan "shokeeraavan" vähän. Body touhujen ohessa lähes paras aerobinen ja liskestävyyttä nostava liikuntamuoto.

Meikä tykkää. Loistavaa vaihtelua salille ja parhaimmassa tapauksessa parantaa joidenkin liikkeiden tekniikkaa ja ai pelottaa mennä naisten sekaan??? Siis siellä on niin trimmattuja ja kuumia yksilöitä että mitä pelottavaa siinä voi olla ? Päin vastoin saa omaan treeniin lisää tehoa.

ps. Näköjään hyvin nostin pari vuotta vanhan keskustelun :P Mitä muuten luin alkupuolen kuvauksesta niin on pumppikin tainut kehittyä hieman eteenpäin liikuntamuotona.

Bodypumhan ei tee oikein muuta, kuin kiinteytä, eli mielummin itse ainakin kasvatan lihaksia ja saan hieman massaa, kuin olen joku luuranko? Eli eiköhän tämä pumppaaminen sovi naisille enemmänkin.. -Yli 5 kertaa bodypumpissa käynyt.

Tuo oli oikeasti yksi paskimmista kommenteista mitä olen ikinä lukenut tältä forumilta.

Ei mitään perusteluja sille miksi iso äijä ei saisa käydä nostamassa aerobista kuntoaan ja lihaskestävyytään bodypumpissa... ? Kyllä pump nimenomaan on myös karskin body-äijän touhuihin todella hyvä liikuntamuoto. Luuletko että sinusta tulee luuranko jos käyt 1-2x viikossa pumpissa ?
Body-touhuihin tuollakin on pikemminkin tehostava vaikutus. Hapenottokyky paranee, tukilihasten kunto paranee, liikkeiden tekniikka paranee, keho saa monipuolista rasitusta, ei kerry turhaa fläsää ja sarjakestävyys nousee raskailla painoilla itse salin puolella. Olen myös huomannut että liikuntamuoto palauttaa paikkoja niistä treeneistä joissa käytetään todella raskaita painoja.

Kyllähän se niin on, että BodyPump on aikamoinen itsetunnon romahduttaja bodareille ja varmaan yleisin syy bodareiden itsemurhiin. On se aikamoista ottaa kymmenprosenttia sarjapanoista ja lyyhistyä sinne lattialle, halveksuvien katseiden päästämättä poloista hetkeksikään rauhaan. Sitten suihkun kautta kotiin häntä koipien välissä, päättäen että tähän loppu tämän jätkän punttiharrastus. Ei siinä auta tieto, että hapotus kasvaa lihasten koon neljänteen potenssiin. Omakohtaista kokemusta ei tosin ole (eikä tule), mutta näinhän se menee.

Vertauskuvana käytin tätä ns. "luurankoa" =D Olenko sanonut että mies ei sellaista SAISI tehdä? Aerobista ym. liikuntaa pystyy tehdä muutenkin, kuin vain bodypumpin avulla. Ja oma mielipiteeni bodypumpista on se, että muijien hommaa.

taisi se aerosempaa olla kun salilaitteilla nitkuttelu, vaan empä mä niitä teekään. kuviot on helpompia omaksua kuin jossain muussa ryhmätunnilla. tiedänköhän itsekään mistä puhun...

Kyllähän se niin on, että BodyPump on aikamoinen itsetunnon romahduttaja bodareille ja varmaan yleisin syy bodareiden itsemurhiin. On se aikamoista ottaa kymmenprosenttia sarjapanoista ja lyyhistyä sinne lattialle, halveksuvien katseiden päästämättä poloista hetkeksikään rauhaan. Sitten suihkun kautta kotiin häntä koipien välissä, päättäen että tähän loppu tämän jätkän punttiharrastus. Ei siinä auta tieto, että hapotus kasvaa lihasten koon neljänteen potenssiin. Omakohtaista kokemusta ei tosin ole (eikä tule), mutta näinhän se menee.

:hyper:

Itellä on tuo salilla käynti näin vanhemmiten aikalailla vaihtunut pumppiin ja muuhun aerobiseen. Kai se pohjimmiltaan kyse on siitä, mitä varten siellä treeneissä loppupeleissä käy. Jos kaikin puolin hyvä kunto on ykkönen, ja ulkonäölliset seikat toissijaisia, on pumppi loistava lisä harjoitteluun. Jos taas intohimo on kehonmuokkaus, eli ulkonäkö, ei siellä pumpista varmaankaan ole mitään isompaa hyötyä saatavissa.

BP

Itse olen käynyt bodypumpissa nyt joku 5kuukautta ja olen huomannut selvää kehitystä koko ajan. Aluksi vedin rintaa jollain 10-15 kilolla ja nyt laitan rintapinoksi 25-27 kiloa.
Ja tulen laittamaan varmasti parin kuukauden päästä sen 30 kiloa jo.
Eli miten joku voi silloin väittää ettei pumpista olisi mitään hyötyä eikä se toisi lisää voimaa ja lihaksia?

Eli kurtistuu vaan koko ajan ja painot nousee?

Kävisin mielelläni jos auttaisi lihastenkasvatuksessa pitkässä juoksussa mutta eipä auta. Salilla sitten pitkää sarjaa, esim sadan toiston raivoprässit, 10x10 leuat tms. Dieetillä loppuvaiheessa sitten 15 min intervalleja 2h afterburnin takia. Aikaa kun ei liikaa ole.

tänään olin toista kertaa spinningissä johon oli yhdistetty bodypump (ekaa kertaa) puol tuntii molempii, aivan mahtava meininki, rasva palaa!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom