Miekkailun oheistreeni

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Käyn kerran viikossa miekkailemassa, aloitin joitakin viikkoja sitten alkeiskurssin. Tarkoitus olisi jatkossa osallistua 1-3 kertaa viikossa ohjattuihin otteluharjoituksiin. Olen aktiivisesti treenannut 4-5 vuotta kahvakuulilla, toisinaan hinkannut kehonpainotreeniä kuten leukoja ja pistoolikyykkyä.

Miekkailu vaatii liikkuvuuden lisäksi nopeutta, rytmitajua ja kykyä muuttaa liikkeen suuntaa. Vinkkejä kaipaan oheisharjoitteluun. Kuntosalilla mulla ei ole mahdollista käydä säännöllisesti, kotoa löytyy kahvakuulat 2x16kg ja 1x24kg.

Voimatreeniä jos ajattelee, niin jalat ja keskivartalo pitää olla kunnossa. Selkä voi kipeytyä melko helposti, jos ei pysy mukana nopeissa suunnanvaihdoissa.
Mitään erikoista ei tarvitse tehdä. Erilaisia kyykkyjä yms. Kyllä noilla kuulillakin saa kyykättyä.
Lajitreenit sitten jalostaa sen voiman (toivottavasti)

On kyllä sen verran spesifit liikeet, tekniikat ja taktiikat ko. lajissa, että uskoisin että kahvakuula- ja kehonpainojumpalla pidät lihaksiston siinä kunnossa, että treeneissä pärjäät. Siihen tietty lisäksi jonkinlainen peruskunto. Näkisin miekkailun kehittyvän miekkailemalla ja siihen ei sen koommin penkkipunnerrus kuminauhoilla tai ilman auta. Totta kai lihaskunto ja kestävyys antaa pohjan lajille kuin lajille, mutta niiden ollessa kunnossa on keskityttävä lajireeneihin.

Tämä siltä pohjalta, että miekkailusta en mitään tiedä, mutta väittäisin, ettei tiedä täällä kukaan muukaan.

No, ihan arvausta vain muutaman kerran miekkailua nähneenä perinteisistä kuntosaliharjoitteista lajia tukevia voisivat olla esim. askelkyykyn eri variaatiot, pohjenousut, vipunostot käsipainoilla sivulta/edestä ja tietenkin keskikroppa. Eikö se iskun/hyökkäyksen nopeus ja teho lähden juuri jaloista ja kyky pitää oikeaa asentoa pidempään perustuu keskivartalon/hartiaseudun voimaan?

Ei periaatteessa ole mitään lajivoimaa, voimaa joko on tai ei ole, sen irtiotto tapahtuu sitten lajin omaisesti, eli unohtakaa paskalla tekniikalle tehdyt rivet ,tempasut ym kahvakuulan huljuttelut. Suihkumiekkailussa on tärkeää että katsoo vastustajaa silmiin kokoajan...

No sen mitä olen lukenut niin rinnallevetoa, työntöä, kyykkyä yms teetetään olympiamiekkailijoilla, tai siis "sähköhippa-urheijoilla", (historiallinen miekkailu tosin ei eroa kamalasti sekään, kun et täsmentänyt). Kahvakuulahommat on aika ympäripyöreää sinällään, mutta esim rinnallevetoa ja työntöä kahdella kuulalla voisi tehdä JOS on tuttu liike, ongelmana vaan on se että aika pian tulee painot vastaan ja aletaan menemään yli 10 toiston harjoittamisen puolelle, etenkin rinnalle vedossa etenkin jos salilla ei ole kuin 32kiloiset kuulat maksimissaan ja kaveri painaa enemmän kuin 60 kiloa. Sitten pitää vaihtaa levytankoon jos haluaa voimaa saada, ja, no, voidaan sanoa että olisi kannattanut aloittaa heti levytangosta. Itse olen siis kahvakuulaurheiljija (joka on siis pääosin kestävyyslaji, jonka mestaruussarjassa alkaa sitten räjähtävyys tulla mukaan), mutta en kehtaa kenellekkään valehdella että sillä kehittyy voimatasot kovinkaan monipuolisesti, toisin kuin levytangolla. Esim työntö on kyllä tosi hyvä liike alkuun mutta kuulat loppuu kesken kun hommassa edistyy ja levytanko työntö on aivan toisenlainen liike, Yleensä saleilla on vain ne 32 kiloiset, aika harvoin taitaa löytyä raskaampia.

Ehkä suosittelen levytankoa kuitenkin ja ennemmin maastavetoa ja kyykkyä. Levytangolla rive vaatii sen verran enemmän treeniä etten tiedä kannattaako uhrata aikaa,

Itse olen sitä mieltä että voimaharjoittelusta hienostelut pois, perusliikkeitä joilla tulee voimaa ja sitten lajinomaista liiketaitoa ja nopeutta sitten lajitreeneistä. Joku askelkyykky+takakyykky kombo olisi varmaan aika hyvä

Viimeksi muokattu:
Koko kropan voimaliikkeitä vaan, kyykyt, rinnalleveto, erinlaiset punnerrukset yms. Alkuun varsinkin kannattaa treenit pitää riittävän kevyenä ettei häiritse miekkailun opettelua, mutta kuitenkin jonkinlainen kevyt progressio treeneissä on suotavaa olla. Kaikki "no tämä liike etäisesti muistuttaa miekkailua" liikkeet kannattaa unohtaa. "Miekkailuvoima" tehdään miekkailemalla ja pohja sille voimalle rakennetaan siellä salilla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom