Miehelle ravintoapua

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja fii
  • Aloitettu Aloitettu

fii

Mieheni kyllästyi sitten katsomaan kasvavaa mahaansa ja pyysi minua kehittelemään jonkunlaisen ruokasuunnitelman itselleen. Noh, mullahan ei sitten ole lainkaan mitään hajua siitä, miten miehen pitäis päivittäin syödä saadakseen rasvaa pois, kalorimääristä ei mitään tietoa. Lihastakin olisi siihen tilalle sitten tarkoitus salilta hakea...tavoitteena olisi, jos 3 kertaa/vk saisin miehen salille ja aerobisena saa sitten poleskella duuniin pyörällä.

Tarkoituksena olisi nyt käyttää hyvin hyödyksi se, että mieheni on kokki. Tarjolla on duunissa siis mitä vaan, kuinka paljon vaan ja laadukasta ruokaa. Mies on n.170cm, painoa 74 kg.

Olisiko jollakin antaa hyviä vinkkejä? Etenkin näissä lämpimissä ruuissa ja niiden määrissä...ja mikä olisi sitä parasta lihaa syötäväksi? mikä kala olisi hyvä? Olis kiva kehitellä paljon erilaisia variaatioita ruuista ja protskulähteitä eri lihoista, kun saatavilla on kaikkea. Entä aamupala? Mies vetää aamuisin yleensä vaan leipää ja keitettyä munaa.

Lyhyesti: Mitä söisit ja miten, jos tarjolla olisi mitä vain? Tietenkin terveellisyys huomioon ottaen. :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No lihaksen hankintaan ja rasvan tiputukseen on monia esimerkkejä täältä, mutta mutta... www.kalorilaskuri.fi auttaa kaloreiden laskemisessa.

syömisenä kannattaa aloittaa ajattelu siitä, että suosii vaaleaa lihaa (kana, kalkkuna) ja tummaa leipää/riisiä. Vähemmän kerralla, mutta useammin. Riittävästi proteiinia jos/kun salillakäyminen tulee kuvioihin.

Ja juomaksi runsaasti vettä! :)

Ruokamääriä siis voi laskea tuolta kalorilaskurista, näkee samalla paljonko on peruskulutus ja liikunta päälle. Jokainen meistä osaa kyllä syödä fiksusti kun vaan ottaa järjen käteen ... ja näin kesällä on hyvä tehdä edullisia fetasalaatteja ;)

Tässä näin tämmöinen todella suppoea ja suuntaa-antava apu alkuun.

Ensimmäinen ja ratkaiseva askel tässä projektissa on se, että miehesi itse rupeaa tätä projektia hoitamaan.. Eli esimerkiksi kirjautuu tänne ja rupeaa ottamaan asioista selvää ja sisäistää itse nämä asiat.. Varsinkin jos itselläsikin on niukasti tietoa näistä asioista, niin olet turha välikäsi tiedonvälityksessä, joka korkeintaan sekoittaa asioita... Fyysisen kunnon kehitys lähtee kuitenkin oman pään sisältä ja kukaan ei voi neuvoa ketään onnistuneesti, jos vastapuoli ei ole täysillä messissä.. Eli miehellesi nyt asenne kuntoon ja sikspäkki näkyviin...:rock:

Jep on hienoa et miehes on jo pikkusen terävöitynyt, mutta kyllä se idea tähän "projektiin" lähtee mieheltä itseltään ja siitä, että alkaa ottaa asioista itse selvää -> pistää ne käytäntöön.

Kirjautuu, tai vaan alkaa lukemaan pakkista, koska tietoa kyllä löytyy yli äyräiden. Vielä kun sais oman isän samanlaiseen projektiin mukaan :rolleyes: Ehkä vielä jonakin päivänä..

:thumbs: pirusti!

Nyrkkisääntönä lisää proteiinia ja rasvaa korvaamaan hiilareita. Nopeat sokerit pois muusta ruokavaliosta, ainoastaan harjoituksen jälkeisessä palautusjuomassa on hyvä olla nopeasti imeytyvää hiilaria. Ruisleipä on jees, samoin tumma pasta riisi jne. Syytä kuitenkin muistaa että niitäkin kohtuullisesti. Kasvikset täyttävät mukavasti vatsaa, proteiini ja rasva pitävät niinikään nälän poissa. Tuo www.kalorilaskuri.fi on varsin hyvä apukeino energiamäärän seuraamiseen :)
Dieetillä hyvä vaje energiansaannissa on noin 300-500kcal vuorokaudessa, josta seuraa tasainen pudotus :)

Tsemii ukolle:thumbs:

kalorimääristä ei mitään tietoa. ...tavoitteena olisi, jos 3 kertaa/vk saisin miehen salille ja aerobisena saa sitten poleskella duuniin pyörällä.

Näin ohjeistaisin, jos haluaa päästä ensin läskeistä eroon. (Katso "lopuksi".)

LIIKUNNASTA

Liikunta polttaa kaloreita ja vie pois jääkaapin vierestä. On tärkeä pitää keho ja mieli työssä, jos haluaa pysytellä erossa napostelusta.

Ehdotan 4 salikertaa viikossa. Noin 1h kerrallaan.
Pyörällä töihin (20-30min yhteensä päivässä?).
2 juoksulenkkiä viikossa. Jos ei ole tuttua, aloittaa sillä vauhdilla kuin jaksaa. Pyrkii esim. kahteen maltilliseen 30-40min lenkkiin.
Lisäksi esim. illalla jääkaapin vierestä pitäisi poissa 1h kävelylenkki. Eli joka päivä n. joko sali tai lenkki + kävely.

KALORIT

Aloita 1800-1900kcal / päivä. Katso miten se sopii. Älä tee arviota ensimmäisen viikon perusteella vaan esim. viikkojen 2 ja 3 tulosten perusteella.

LOPUKSI

Tällä palstalla saa helposti vinkin, jonka mukaan pitää ensin hankkiutua 150kg hankkien lihasta maksimaalisella vauhdilla ja vasta sitten saa hilailla läskiä pois. Jokainen valitkoon itse. Monille innostus urheiluun ja terveempään ruokavalioon lähtee ehkä helpommin siten, että ensin pääasiassa laihdutellaan läskit pois ja havaitaan, että sitä näyttääkin ihan terveen solakalta. Sitten voisi keskittyä enemmän siihen lihaspuoleen.

KALORIT

Aloita 1800-1900kcal / päivä. Katso miten se sopii. Älä tee arviota ensimmäisen viikon perusteella vaan esim. viikkojen 2 ja 3 tulosten perusteella.

Parempi olisi laskea hieman tarkemmin ja ehkä miettiä makrojakaumaa treenipäivinä. Jos treenipäivänä 8h töissä, polkupyörällä liikkeellä ja treenataankin vielä.
Siinä on vissinä kalorit -1000kcal, joka ei ole kovin hyvä lähtokohta jaksamisen kannalta. Ei kai me nyt olla miehestä tekemässä maratoonaria;).

Kävin nyt ostamassa ukolle maitorahkaa pinokaupalla ja mehukeittoa, että siitä lähtee aamu sitten käyntiin. Kalorilaskurin mukaan kalorit ois treenittömänä päivänä siellä 1800 paikkeilla. Ja sinne sitten laskeskelin semmosta oletettua päivää aamupalana maitorahkaa ja leipää, lounaana kanaa tai kalaa, välipalana joku protskupirtelö, päivällisenä taas kanaa tai kalaa (tulee varmasti olemaan joskus jotain muutaki lihaa) sit yks isompi salaattisatsi ja iltapala jäi vielä vähän auki...leipää se mies nii mielellään vetäis.

Juoksemaan ei tuota miestä saa kirveelläkään, siitä olen varma, mutta päivittäin kävelee mun ja koiran kanssa jonkunlaisia lenkkejä. Töihin pyörällä tulee ees taas yli 22 km, joten ei oo ihan joka päivän juttu sekään. Pitäs vaan jotenki mies motivoida tähän liikkumiseen nyt sisälle, ku sillä helposti unohtuu parin päivän jälkeen koko homma. Jotain tosi kivaa pitäs siis keksiä salitreenin lisäks.

Miksei miehesi itse laske kaloreita? Jos hän vielä on kokki niin varmman ruoka-ainetuntemus helpottaa projektia huomattavasti.. Tosiaan ei kannata toisen puolesta koittaa väksin tehdä näitä asioita, sillä tuloksena jää ainoastaan luu käteen ja aika,raha ja vaiva menee hukkaan... Vai onkohan tässä sittenkin kyseessä tapaus, että sinä olet se joka on kyllästynyt katsomaan miehesi kasvavaa mahaa? Tilanteesta riippumatta nyt motivoit miehesi asenteen kuntoon..
Ja ei toi 22km kahessa osassa pyörällä loppupeleissä ole kauhean rasittavaa/raskasta, eli ei tarvitse pelätä sen sotkevan treeniä tms..

Mies todellakin on kokki ja juurikin siitä syystä, että saa tehdä käsillään...ei siis todellakaan ole sitä tyyppiä, että alkaisi foorumeilta kyselemään kuinka edetä ja opiskelemaan liikoja lukemalla. Kalorit katsottiin yhdessä, mies kun ei ole kalorilaskuria koskaan käyttänyt...mutta enhän minä sitä tietenkään voi miehen puolesta käyttää ja täyttää.

Mies on itse vollottanut kasvavaa mahaansa kauhuissaan ja sanonut, ettei kehtaa peiliin enää katsoa alasti ollessaan. Olen vaan neuvonut reippaasti kuntoilemaan, niin kyllä se masu katoaa. Mielestäni mies on edelleen hyvännäköinen, vaikkakaan ei niin timmi. Mutta se motivointi. Argh, vaikka ei nyt jaksaisikaan niin niitä kaloreita pilkulleen laskea, niin jospa edes siihen liikkumiseen saisi motivoitua. Minkähänlaista olisi melonta harrastuksena??

Siinäpä on hyvä syy molemmilla lyödä lenkkarit jalkaan ja lähteä lenkille. Tärkeintä on sopiva n. 30-45min kesto ja se että jalat tekevät jotain hölkkää muistuttavaa, vauhtia ja hikoilua ei kannata tavoitella vaan mahdollisimman rentoa menoa. Kävelläkin saa välillä jos ei ole tottunut lenkkeilemään.

Tärkeintä liikunnassa on että sitä tekee siksi että se on mukavaa. Väkisin ei kannata alkaa runttaamaan mitään, motivaatio loppuu jossain vaiheessa kuitenkin ja touhu jää kokonaan. Pariskuntanakin voisi lähteä kokeilemaan uusia juttuja yhdessä, esim. tenniksestä alkaen.

Mies todellakin on kokki ja juurikin siitä syystä, että saa tehdä käsillään...ei siis todellakaan ole sitä tyyppiä, että alkaisi foorumeilta kyselemään kuinka edetä ja opiskelemaan liikoja lukemalla. Kalorit katsottiin yhdessä, mies kun ei ole kalorilaskuria koskaan käyttänyt...mutta enhän minä sitä tietenkään voi miehen puolesta käyttää ja täyttää.

Mies on itse vollottanut kasvavaa mahaansa kauhuissaan ja sanonut, ettei kehtaa peiliin enää katsoa alasti ollessaan. Olen vaan neuvonut reippaasti kuntoilemaan, niin kyllä se masu katoaa. Mielestäni mies on edelleen hyvännäköinen, vaikkakaan ei niin timmi. Mutta se motivointi. Argh, vaikka ei nyt jaksaisikaan niin niitä kaloreita pilkulleen laskea, niin jospa edes siihen liikkumiseen saisi motivoitua. Minkähänlaista olisi melonta harrastuksena??

EN halua loukata enkä arvostella, mutta aika toivottamalta näyttää jos ei miehesi aivan itse todella tajua ja sisäistä sitä, että elämäntapojen PYSYVÄ muutos olisi edessä, ei se auta, että nainen vieressä koettaa paapoa parempaan päin, jos ei se lähde itsestä niin innostus ei kovin kauaa kestä.

Ehkä olisi hyvä lähteä liikkeelle niistä asioista, jotka mieheltäsi jo luonnistuvat, jos se on salilla käynti, niin aloittaa sillä, eikä nyt koetakaan siihen alkuun änkeä mitään lenkkejä tai asettaa tavoitteeksi suuria aerobisia saavutuksia, koska vähitellen tapahtuva muutos luultavasti johtaa pysyvimpiin tuloksiin. Ateriarytmi on varmasti miehesi kohdalla se suurin asia, joka painoon lopulta liikunnan lisäksi vaikuttaa. Ehkä olisi syytä asettaa jonkinlaisia välitavoitteita, esim. kuukauden/kahden/kolmen jälkeen mittailla paino ja ympärysmitat ja vertailla sitten tähän lähtökohtaan nähden.

Kuulostaa vähän samalta, kun monet naisetkin aina voivottelevat lisääntyviä läskejään, mutta kuinka moni sille tosiasiassa mitään tekee, onkin sitten eri asia. Aika pitkälle olet jo mennyt miehesi puolesta minun mielestäni, hienoa että jaksat kannustaa, mutta näyttää siltä, että treenaat kohta miehesi puolestakin, jos vaikka sillä se kasvava vatsa häviäisi :). Hieno tietenkin, että jaksat kannustaa, toivottavasti miehesi tosissaan ottaa onkeensa, eikä jää vain voivottelun asteelle.

Töihin pyörällä tulee ees taas yli 22 km, joten ei oo ihan joka päivän juttu sekään.

Toihan on ihanne pyörämatka! 11 km suunta? Itselläni on just toi työmatka ja musta se on täydellistä! Melkein sais olla enemmänkin... Sitäpaitsi mun yksi työkaveri (nainen), jolla on tosiaankin ylipainoa ja ikääkin päälle 50 pyöräilee lähes päivittäin 19 km /suunta.

En edes tiedä miksi jaksan tähän asiaan enää edes puuttua:zzzz: mutta... Sanon nyt vielä kerran ennenkuin rupean todelliselta idiootilta kuulostamaan...

Mies todellakin on kokki ja juurikin siitä syystä, että saa tehdä käsillään...ei siis todellakaan ole sitä tyyppiä, että alkaisi foorumeilta kyselemään kuinka edetä ja opiskelemaan liikoja lukemalla.

Ihmisen joka haluaa oppia liikkumaan ja kohottamaan kuntoaan, on jostain se kuitenkin opiskeltava, riippumatta ihmistyypistä... Jos kuitenkin tehdään oletus, että olisi henkilö, joka ei ihmistyyppinsä vuoksi halua sitä tehdä niin hän on loppuelämäkseen tuomittu olemaan ylipainoinen ja huonokuntoinen (länsimaissa)... Näin ollen voimme uskoa, että miehesi saattaa sittenkin kuulua siihen kastiin joka pystyy vaikuttamaan kehonsa kuntoon.. Ja niin kauan kuin hän ei ole valmis ottamaan asioista selvää, myös sinun panostuksesi menee täysin hukaan.. Eli pointtina on se, että koetat saada miehesi nyt jostain omaksumaan liikunnan saloja.. Tämä paikka ei siis tosiaankaan ole mikään olennainen lähde, vaan aloitatte jostain opuksesta tai kysytte kaverilta tms. ja kunnon kasvaessa esiin tuleviin kysymyksiin voi sitten täältä hakea apua.. Aamen.

Mies todellakin on kokki ja juurikin siitä syystä, että saa tehdä käsillään...ei siis todellakaan ole sitä tyyppiä, että alkaisi foorumeilta kyselemään kuinka edetä ja opiskelemaan liikoja lukemalla.

Tilanne on sitten harvinaisen yksinkertainen: jos päätä alkaa särkemään uusien asioiden opettelu, niin painonpudotus on luultavasti mahdoton tehtävä. Käytännössä kaikki onnistuneesti ja pysyvästi painoa pudottaneet opiskelevat perusasiat mm. kaloreista, makroravinteista ja aineenvaihdunnasta, jotta pystyvät muokkaamaan elämäntapojaan tarvittavaan suuntaan. Nämä asiat oppii kyllä vähän yksinkertaisempikin sälli, kyse on vain viitseliäisyydestä. Jos ei nappaa, niin ehkä kymmenen rasvakilon päästä kiinnostaa enemmän.

Toinen vaihtoehto on sitten hankkia rahalla joku pätevä ihminen tekemään päätökset miehen puolesta.

Hmm, eli ehkä siis parempi kuluttaa energia vain omaan treenaamiseen kuin yrittää väkisin tsempata toista. Salillekin miehellä oli aikoinaan iso kynnys tulla, kun itse olin treenannut niin kauan salilla...ja juoksemaan on varmaan ihan sama juttu, kun itselläni se on viikottaista.

Eilen tsemppasin taas sen verran, että ajoin miehen kanssa puolet sen työmatkasta. Ehkä pitää huomenna herätä aamulla ajamaan taas, siinähän tulee mullekin hyvät aerobiset :) Mies on aktiivisesti harrastanut myös kiipeilyä, mutta sekin on johonkin vaan jäänyt...vaikka seinäki olis parin kilsan pääsä. Pitää varmaan itse alkaa sitäkin harjottelemaan, niin ehkä se sitten siitä...tai sitten ei. Eipä mulla tässä parempaakaan tekemistä päivien kuluksi oo, ku toista yrittää tsempata...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom