Microsoft Surface tabletit

LOL, vertaatko laturia ja hiirtä? Ootko nyt tosissasi? Laturia käytetään kun akku loppuu, hiirtä kokoajan.

Mitä töihin tulee, niin väitän edelleen, että 3D mallintajia jos bongaat edes yhden kuukaudessa mistään julkisesta tilasta, joissa normaalisti jengi läppäreitä käyttää, niin käy jo aika vitun kova tuuri. Uskokaa nyt, hiiri on mennyttä aikaa läppärien normikäytössä. Siksi niihin on kehitetty kunnon trackpadit, tai siis Applella on kunnollinen, muilla taitaa olla vielä nännit. Nännin kanssa en ihmettele jos on ikävä hiirtä.

Ai läppäriä käytetään vain julkisissa tiloissa. Tiedätkö että maailman käytetyintä 3D mallinnus ohjelmistoa Solidworksia käytetään enemmän kannettavilla kuin pöytäkoneilla. Esim. meidän firmassa on käytetty ko ohjelmaa läppäreillä vuodesta 2007, joka vuosi olen ollut vuosiseminaareissa ja viime vuosina "viralliset" konesuositukset ovat olleet pelkästään läppäreitä...

e: väitän että niissä kahviloissa niitä duuneja nimenomaan ei tehdä vaan surffataan netissä ja joudaan kaffetta. Ne duunit läppärillä tehdään asiakkaiden meeting roomeissa :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Okei, sovitaan nyt sitten niin, että suurin osa käyttää hiirtä läppärin kanssa. Minä tosin en näe enää ikinä missään ketään hiiren kanssa. Ehkä pyörin väärissä mestoissa. Valmistajatkin ovat vain huvikseen laittaneet läppäreihin trackpadit kun nekin tietävät, että 3D mallintajathan eivät vittu mitään trackpadeja käytä. Lievää tilanhaaskausta, siihenkin olis saanut vaikka pienen hiirimaton. Ja kaikki maailman työpaikat ovat 3D mallinnusmestoja, joissa suosituksena läppäri ja hiiri kombo.

Mä uskon ihan oikeasti, että trackpadeille on ollut tilausta ja siksi ne on tehty juurikin korvaamaan se hiiri.

Joo, veikkaan että pyörit väärissä mestoissa. En oikeen usko että niitä töitä oikeasti hirveesti missään kahviloissa tehdään. Suurin osa läppärillä tehtävistä töistä tehdään yhteistyökumppanin kanssa jomman kumman duunipaikalla. Itse istun noin 4-6 viikkoa vuodesta yhteistyökumppanin tiloissa tekemässä duunia läppärillä. Ei siellä paljoa sivullisia pyöri, ja koskaan en ole tehnyt minuuttiakaan töitä jossain kahvilassa jos ei sitten sähköpostin lukemista/vastaamista työnteoksi lasketa... Enkä mä nyt väitä että kaikki tekee läppäreillä 3d mallinnusta mutta ihan yhtä mehtässä on sun väite että kukaan ei duunissa käytä hiirtä enää :)

ps. tässä kotona näpyttelen eikä ole edes toimivaa hiirtä mulla tässä taloudessa ;)

e: sen verran täytyy palata aiheeseen että tuskin kukaan kuvittelee tekevänsä 3d mallinnusta surface tabletilla jahka se tulee myyntiin että sen puoleen siinä ei kyllä hiirtä tarvi :D

En mä väittänyt, että hiirtä ei kukaan käytä, vaan ihmettelin vain miten kukaan enää helvetti hiirtä käyttää nykyään nimenomaan läppärin kanssa. No tulipahan selväksi, että ilman sitä ei joku pärjää. Mutta väitän silti kivenkovaa, että niissä on juuri markkinatutkimusten johdosta nykyään isot trackpadit, koska hiiri on mennyttä aikaa kannettavissa valtaosan kohdalla. Vähän sama kun mä nyt väittäisin samoin kuin sinä, että suurin osa graafisen alan työntekijöistä käyttää Wacomia ja siksi Wacomia käyttää lähes kaikki. Sitä käytetään kokonaisuudessa marginaalisena osana vain vaikka se onkin must graafisella alalla. Hiirikin on vain joissain jutuissa kannettavissa paikallaan, valtaosa vetelee ilman, koska hiiressä suurimmassa osassa tapauksista ei ole mitään järkeä. Kantaa nyt mukanaan jotain ylimääräistä möttiä kun valmistajat nimenomaan tekevät kaikkensa, että laite olisi semmoisenaan mahdollisimman käytettävä.

Toi hiiri asia voi riippua ihan siitä minkä tyylisten ihmisten kanssa vaeltaa ja mitä sillä koneella tekee.. Jossain käyttäjäryhmässä hiiri voi ollakkin suht vähän käytetty. Mä taas en tunne juuri ketään kuka ei käyttäs hiirtä applen tai pc läppärin kans työkäytössä tai kotona (paitsi sohvalla iltalehtee lukiessa).

Kävin tossa kattomassa yhtä demoa jossa esittäjällä oli tablet ja kyllä sekin siihen hiiren laitto kiinni, tosin sen takia ettei tarvinnu kantaa sitä tablettia kädessä esityksen aikana kädessä. Pienellä hiirellä saa kätevästi säädettyä esityksen edistymistä ja kädet pysy vapaana. Ja voihan hiiren voi korvata vaikka kosketusnäyttö puhelimellakin, mut periaatteessa sama homma.

Kyllä minäkin sen voin kertoa, että jos kahvilaan menen ja ylipäätään jostain syystä käytän läppäriä puhelimen sijasta niin en nosta siinä tilanteessa hiirtä esille. Kyllä siinä leppoisasti jotain uutissivustoja, facebookkia, tai vaikka pakkista selaillessa riittää mikä tahansa trackpad. Trackpad on silti omalla kohdalla vielä kiva lisä läppärissä, että hiirtä ei ole pakko kaivaa.

Sen sijaan jos vaikka jollekin näytän jotain mun läppärillä, niin mielummin sen teen hiirellä. Se on nopeampaa, ja ei ole se läppärin kulma rajoitettu koska pitää oman käden olla siinä trackpädillä. Toi on mun kohdalla erittäin yleistä, että siis esittelen jotain.

Sitten jos jotain koodia korjaan (ainoa mitä oikeita töitä teen läppärillä) kun en ole varsinaisella työkoneella, niin hajoaisin jos trackpadillä sitä tekisin. Sitten tästä päästään palavereihin tai muihin projekteihin missä olen poissa varsinaiselta koneelta, niin ei niitä kukaan jaksa trackpädillä.

Summa summarum, totta helvetissä letkeetä surffausta jopa minä teen ihan trackpädillä. Jos taas vaaditaan yhtään tehokkuutta niin se on pari sekuntia kun otat sen BT hiiren siitä laukusta johon se varmasti mahtuu, pistät virran päälle, ja homma toimii.

Tulee vaan sellainen fiilis että se olisi jotenkin miinus että läppäriin/tablettiin saa halutessaan kiinnitettyä laitteita.

Tuli vain keskustelusta mieleen, käpisteleekö Mike kaikki kuvansa trackpadilla nykyään?

Tuli vain keskustelusta mieleen, käpisteleekö Mike kaikki kuvansa trackpadilla nykyään?
Tältä pallolta ei semmoista läppäriä löydy, joka riittäisi mulle. Joten en, vaan Wacomilla ja isolla tehokkaalla koneella. Kyse oli kato läppäreistä ja hiirestä. Jos käsittelisin läppärillä tien päällä, niin sitten olis Wacomi siinäkin kiinni.

Kyllä minäkin sen voin kertoa, että jos kahvilaan menen ja ylipäätään jostain syystä käytän läppäriä puhelimen sijasta niin en nosta siinä tilanteessa hiirtä esille. Kyllä siinä leppoisasti jotain uutissivustoja, facebookkia, tai vaikka pakkista selaillessa riittää mikä tahansa trackpad. Trackpad on silti omalla kohdalla vielä kiva lisä läppärissä, että hiirtä ei ole pakko kaivaa.

Sen sijaan jos vaikka jollekin näytän jotain mun läppärillä, niin mielummin sen teen hiirellä. Se on nopeampaa, ja ei ole se läppärin kulma rajoitettu koska pitää oman käden olla siinä trackpädillä. Toi on mun kohdalla erittäin yleistä, että siis esittelen jotain.

Sitten jos jotain koodia korjaan (ainoa mitä oikeita töitä teen läppärillä) kun en ole varsinaisella työkoneella, niin hajoaisin jos trackpadillä sitä tekisin. Sitten tästä päästään palavereihin tai muihin projekteihin missä olen poissa varsinaiselta koneelta, niin ei niitä kukaan jaksa trackpädillä.
Itse koodaan työkseni ja asiakaskeikoilla tulee toisinaan väännettyä koodia, scriptejä, koulutusmateriaaleja, kaavioita jne. ja en ole varmaan 2000-luvulla kertaakaan käyttänyt hiirtä läppärissä muuhuun kuin FPS:ieen pelaamiseen pari kertaa. Tosin olen Unix-hörhö eli keyboard shortcutit tarttuu suht. helposti osaksi omaa työskentelyä. Mulla on muutama kaveri jotka pelaa FPS:iäkin varsin mallikkaasti trackpädillä; tottuneissä käsissä träckpäd:llä hoitaa kivuttomasti 98% hommista.

Tulee vaan sellainen fiilis että se olisi jotenkin miinus että läppäriin/tablettiin saa halutessaan kiinnitettyä laitteita.
Tää nyt on puhtaasti Macbook Air ihmisten shaissea. Työkäytössä läppärissä pitää minimissään olla Ethernet, pari USB:tä ja VGA/HDMI. Vastikään kävin lattareissa duunissa ja eipä olis hommista tullut mitään ilman Eetteriä tai vastaavasti omaa tukiasemaa, tosin oma tukiasema asiakasoperaattorin verkossa voi olla aika nounou...

Snadisti on-topiccin palatakseni en voi olla havaitsematta aikamoista identiteettikriisiä tällä Surfacella, se miettii onko se lintu vai kala, mutta päättää olla pingviini. 2 versiota, jotka ajaa eri softia (peelokäyttäjät ostaa sen perusmallin ja sit vittuuntuu kun Winskatabi ei aja winskasoftia) ja Pro mallin jotakuinkin about tärkein sales pitch on "sovellun työkäyttöön kun teet minusta lisävarusteilla Ultrabookin, joka oikeasti olen, mutta minut on stripattu wow-factorin aikaansaamiseksi". Lipstick on a pig... D

Eiköhän suurin syy tuohon hiiren "tarpeellisuuteen" ole omat tottumukset. Jos on parikymmentä vuotta hiirtä käyttänyt, niin kynnys korvata se on suuri. Varsinkin, jos uuden tavan opetteluun joutuu näkemään vähänkin vaivaa.

Hiiri on ihan must jos vähänkin joutuu oikeesti tuottamaan.

Ja olen kyllä kokeillut macin padeja ja en silti vaihtaisi hiirtä mihinkään. Tosin kotisohvalla surffaus yms menee hyvin padilla mutta ei muuten.

Niin ja työkoneena on läppäri tosin konttorilla sitten laitan sen telakkaan kiinni.

Tältä pallolta ei semmoista läppäriä löydy, joka riittäisi mulle. Joten en, vaan Wacomilla ja isolla tehokkaalla koneella. Kyse oli kato läppäreistä ja hiirestä. Jos käsittelisin läppärillä tien päällä, niin sitten olis Wacomi siinäkin kiinni.

No niin. Onko sitten suuri ihme jos joku haluaa käyttää hiirtä sellaisissa hommissa joihin se parhaiten sopii?

2 versiota, jotka ajaa eri softia (peelokäyttäjät ostaa sen perusmallin ja sit vittuuntuu kun Winskatabi ei aja winskasoftia) ja Pro mallin jotakuinkin about tärkein sales pitch on "sovellun työkäyttöön kun teet minusta lisävarusteilla Ultrabookin, joka oikeasti olen, mutta minut on stripattu wow-factorin aikaansaamiseksi". Lipstick on a pig... D
Yritän kuumeisesti miettiä kumpi noista on väliinputoajamalli. En osaa sanoa, ehkä molemmat. :D
Riippunee siitä miten tuo win-on-arm lähtee lentoon. Minkä takia se on RT ja toinen 8 pro?

Toi on TML ihan aikuisten oikeasti marginaaliryhmän kamaa, että hiirellä läppärin kanssa vetelisi. Jos meet aivan minne tahansa, jossa ihmisillä on läppäreitä, kuten nyt vaikka kahvilat, jne, niin jos bongaat yhdenkään hiiren kokonaisen päivän aikana, on sulla melkoinen tuuri. Hiiri häviää käytettävyydessä läppärin kanssa aivan helvetisti, onhan se erillinen laite. Tossa olet kyllä väärässä, vaikka sun kohdalla voiskin olla hiiri hyvä vaikka iPadin kanssa. Oikeassa elämässä juurikaan kukaan ei enää hiirtä kannettavien kanssa käytä. Eri asia on jos kannettava niitataan pysyvästi työpöydälle ja se on ikäänkuin desktop kone.

Kyllä itse yleensä raahaan läppärin mukana hiirtä ja niin näyttää tekevän suurin osa kolleegoista. Ehkä jossain kahviloissa homma on eri, kun vain vähän surffaillaan tms.

Tuo Mikkisoftan Surface vaikutti olevan ihan hieno vempele, tuskin tuo kovasti kuitenkaan myy. Eiköhän tuo ole vähän sellainen Googlen Nexus-tyylinen promokampe. Itse Windows 8 vaikuttaa kyllä hyvältä, toiminee hyvin monenlaisissa laitteissa.

Jotekin vähän laimeeta. Ei ole kuin yksi Apple, miksi Microsoft ei vai pysy nätisti insinöörilookissa ja koita selittää asioita nörttityyliin, on toiminut aikaisemminkin. 51 sec kohdalla peruswindowsia tarjolla.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mikkisoftalta tosin tuli tabletti jo vuosia ennen kuin ketään muu sellaisia edes ajatteli. Ei vaan silloin ottanut tuulta alleen, väärä aika jne.

Eivät osaa markkinoida, nyt yrittävät, mutta matkien toista valmistajaa, joka on tossa hommassa paras. Ja sitten kun imitoidaan, niin näyttää vähän halvalta. Mun arvaus on, että toi laite floppaa kuten Zune. Kuten Jobs sanoi aikanaan, Microsoftilla ei vai ole tyyliä ja se vaikuttaa kuitenkin loppupeleissä aika helvetisti kuten Apple on osoittanut.

Toi kalliimpi surface saattaa menestyä yritysmaailmassa, jos on yhtä hyvä kuin miltä vaikuttaa. Se kuitenkin mitä luultavimmin maksaa niin paljon, että ei mene yksityisille kaupaksi ja sitä halvempaa taas tuskin moni haluaa.
Todennäköisesti käy niin, että tuo avaa pelin windows8 tableteille ja jotkut muut valmistajat keräävät varsinaisen sadon. Se tuskin MS:ää isommin kuitenkaan haittaa, kun saavat softasta maksut kuitenkin.

Joo-o, ilmeisesti Pro -versio on jopa $900. Eihän tuo tietenkään noilla spekseillä (toi teho ym. noi pienessä masiinassa) ole paha hinta jos siihen sisältyy tuo parempi näppis.
"That's not to say that the Surface Pro doesn't face some problems, he says. Notable among them is that it may sell for between $900 and more than $1000, about 20 percent more expensive than the most expensive iPad with 64GB of storage and 4G."

Artikkeleissa spekuloitu että Microsoft ei voi myydä kauhean halvalla, koska närkästyisi muut valmistajat kenelle tuo Windows 8 on käytännössä tablettitarkoitukseen rakennettu.

Pitääpi miettiä, josko se olisi sitten Google Nexus 7 + jokin normaali Ultrabook. En tosin tiedä miten ikinä kuvittelin että tuo Pro noilla spekseillä halpa olisi. :)

Suositut

Back
Ylös Bottom