Metallica - Death Magnetic

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pro-Pain
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Kaikki levyt nykyään kompressoidaan niin lyttyyn että mun korva huomaa sen ihan heti. Häiritsee ihan vitusti kun korva löytää sen aina. Ei Metallican uuden kompuroinnissa ole siis mitään ihmeellistä, ihan normi miksaus+masterointi.

Ei tuo nyt ihan "normia" enää ole. Kyllähän toki tuo suuntaus on tätä päivää, mutta nyt on vedetty kyllä aika överiksi jo tasot. Toisaalta hyvä, että se tehtiin näin suositun bändin kohdalla ja asiasta on herännyt aika paljon keskustelua asiaa vastaan. Onneksi kaikkia levyjä ei vielä kompressoida yhtä pilalle. Mutta taitaa olla katoavaa nykyisellä suuntauksella. Siinä vaiheessa kun levymyynti on marginaalista ja lataus suosituin musiikin ostomuoto, tuo on valitettavasti tätä päivää varmana jokaisella biisillä.

Katoin muuten tänään Some kind of monsterin. On kyllä hyvä ja mielenkiintoinen dokkari. Olen joskus kerran aikaisemmin katsonut sen, mutta silti oli katsottava kokemus. Hieman erilainen dokkari verrattuna muihin bändidokkareihin.

e: Muutenkin näin saikulla, on ollut hyvää aikaa kuunnella musiikkia (ja tässä tapauksessa Metallicaa) hieman tarkemmin ja enempi analysoimalla. Tulin vihdoin siihen tulokseen, että Justice on itselle kovempi levy kuin Master of puppets. Vaikkakin Puppetsin kaksi ekaa raitaa on hiuksen hienosti parempia kuin Justicen vastaavat. Justicen kovuus lienee syynä myös siihen, miksi Death Magnetic potkii IMO niin kovaa. Huonosta masteroinnista huolimatta. Selkeää sukulaisuutta näillä levyillä, vaikka eroavat monessakin suhteessa. Tälle levylle kun olisi saatu sen Black albumin loppuun asti tuunattu soundi. Vaikka kevyttä kompurointia siinäkin on.

Miksi kukaan raiskattuja levyjä haluu ostaa?

Itse mietin tämän kohdalla pitkään, kun jo etukäteen tiesi millaista kompressoitua mössöä levy tulee olemaan. Mutta ostin lopulta kuitenkin, koska biisimateriaalihan levyllä on loistavaa.

Eikä tuosta GH-versiosta ollut silloin vielä tietoa. Minkähänlainen päätöksentekoketju tuossa on ollut taustalla...? "Okei, tehtiin helvetin hyvä levy. No ei sitten muuta kun masteroidaan virallisesta julkaisusta paskaa. Juu ja niin, tehdään sen pelin soundtrackiin sitten se parempi versio."

Yksi jännä ero ultrakompressoidun ja dynaamisen musiikin välillä on muuten se, että jälkimmäinen kuulostaa hyvältä myös hiljaa kuunneltuna. Ja edellinen vieläkin latteammalta kuin kovaa kuunneltuna.

Ehkä tästä jotakin hyvää kuitenkin seuraa, kun levyjen kompressointi on nyt Death Magneticin myötä noussut kunnolla pintaan ja julkisuuteen... Kompressointihan on trendinä ollut jo pitkään, mutta harva on varmaan ymmärtänyt mistä levyjen paska soundi johtuu. Ehkä nyt musiikkiteollisuudessakin aletaan tajuta että on menty liian pitkälle, ja tästä tulee käännekohta... Toivottavasti.

Kaikki levyt nykyään kompressoidaan niin lyttyyn että mun korva huomaa sen ihan heti. Häiritsee ihan vitusti kun korva löytää sen aina. Ei Metallican uuden kompuroinnissa ole siis mitään ihmeellistä, ihan normi miksaus+masterointi.
määrittele kaikki. alunperin oli muotoa "kaikki pop ja mainstream - levyt kompressoidaan.."

kai tämäkin on jonkinlainen merkki.

ja tuossa ei todellakaan ole kyse mistään hifistelystä vaan siitä että noin kompressoidut biisit vois jakaa 64kbit/s mp3:na muistitikulla. jos tehdään cd niin pitäis saada rahoille vastinetta.

ehkä just siks suurin osa levyhankinnoista itellä on enemmän hippisuuntaan (jazz klassinen jne)

e: tässä listaa levyistä joita ei ole kompuroitu pilalle:
http://www.cutestudio.net/data/products/audio/CD clipping/fame/index.php

ja tässä pilatut:
http://www.cutestudio.net/data/products/audio/CD clipping/shame/index.php

Vittu mitä nilitystä. Ei näköjään porukalle kelpaa mikään. Ei sitä pakko oo kuunnella.
Tuota samaa kompressointi-valitusta on imperiumin messulaudalla varmaan kymmenen sivun verran.

Mulle riittää, että bändi on tehnyt aivan saatanan kovan levyn ja oikeastaan taas innolla voi odottaa seuraavaa stadion-keikkaa, ku näitä uusia biisejä on settilistaan tullu aikas monta.

Enhän mä edes tiedä, mitä toi kompressointi on, mut mitä noita listoja kattelin, niin eipä mun levyhyllystä löydykään yhtään kompressoitua levyä (paitti tää DM).

Vittu mitä nilitystä. Ei näköjään porukalle kelpaa mikään. Ei sitä pakko oo kuunnella.
Tuota samaa kompressointi-valitusta on imperiumin messulaudalla varmaan kymmenen sivun verran.

Mulle riittää, että bändi on tehnyt aivan saatanan kovan levyn ja oikeastaan taas innolla voi odottaa seuraavaa stadion-keikkaa, ku näitä uusia biisejä on settilistaan tullu aikas monta.

Enhän mä edes tiedä, mitä toi kompressointi on, mut mitä noita listoja kattelin, niin eipä mun levyhyllystä löydykään yhtään kompressoitua levyä (paitti tää DM).

Tässä on nyt huomioitava se, ettei kritiikki ole bändiä tai sen musiikkia kohtaan, vaan nykyään valitettavan yleistä trendiä vastaan. Hyvä masterointi ja miksaus ei ole keneltäkään pois, mutta paska valitettavasti on. Kyllähän levyn ostaja toivoo saavansa ok laatuista tavaraa kun levyn kaupasta hakee. Metallican kohdalla tästä asiasta tekee mielenkiintoisen se, että nuo GH raidat mp3:na kuulostaa huomattavasti paremmilta kuin CD. Hieman "kusetettu" maku tosiaan jää suuhun. Itsekkin kun olen kovasti piratismia vastaan, ja kaikki levyt mitä omistan, ovat ostettuja. Ja näin sitten palkitaan ne musiikin ostajat.

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Joo siis tosiaan, en tässä kritisoi varsinaisesti metallicaa, vaan miksausta. Joskin tuo nupit kaakkoon miksauskäytäntö on lähtöisin muusikoista ja tuottajista itsestään eikä miksaajista.

Miksi tällä on väliä? Dynaamisesti hyvälaatuista levyä on mukava kuunnella kovalla eikä korvat rasitu niin nopeasti. Dynaamisesti hyvälaatuisisesa levyssä eri soittimet erottuvat paremmin ja esim. rumpujen äänet tulevat paljon voimakkaammin ja muhkeammin esille, kuin tasapaksuisessa mössöstä. Muun muassa Bille Jean biisissä kuuluu selkeasti, kun jacko napsuttelee sormiaan välillä, näin pienet ja hennot äänet eivät kuulu jos kaikki äänet soitetaan täysillä. Ja tosiaan kuten joku tuolla aiemmin mainitsi, niin pienemmilläkin voimakkuuksilla toimii :)

98% prosenttia täällä levyä kritisoivista eivät ole koko levyä edes kuunnelleet tai omivat muiden mielipiteet jostain helvetin äänenlaadusta. Pää pois perseestä lapset ja volat kaakkoon. Toimii. Tää on jumalauta rocken rollia eikä minkään helvetin hintin sormien napsuttelua.

98% prosenttia täällä levyä kritisoivista eivät ole koko levyä edes kuunnelleet tai omivat muiden mielipiteet jostain helvetin äänenlaadusta. Pää pois perseestä lapset ja volat kaakkoon. Toimii. Tää on jumalauta rocken rollia eikä minkään helvetin hintin sormien napsuttelua.

Ja itse väitän, että äänenlaadusta piittaamattomat eivät ole kuulleet noita GH:n versioita. En pidä itseäni hifistinä tai kultakorvana, mutta silti tuon eron huomaa välittömästi. Kyllähän tuo ottaa päähän, että ostettu levy kuulostaa selvästi huonommalta, kuin samoihin aikoihin julkaistu peli. Ei nuo soundit sinäällään tee levystä yhtään paskempaa, mutta kyllä aika kusetettu maku jäi. Levy itsessään on huippukamaa, siitä ei nyt ole kysymys.

Löyty toiselta foorumilta. Aikas osuva :)

MASTERED BY MUPPETS

End of session day, Rubin works away:
I'm your source of song-destruction
Tunes that hurt you ear, poor sound engineer
Leaving spikes on my instruction
Trust me you will see
Volumes all you need
Dedicated to
How I'll limit you

Compressing faster
Limit your Master
Your albums sell faster
With a loud Master
Master

Mastered by muppets, brickwalling your dreams
Clipping, distorting and smashing extremes
Ruined by me, you can't hear a thing
Just spiking snares, and auto-tuned screams
Mastered
Mastered
Rubins my name, and I'll hear you scream
Bastard
Bastard

Need to mix this way, never you dismay
Loud makes death magnetic clearer
Gain monopoly, ritual Waves L3
Squash your tracks til its severe
Gate and you will see
More and more dB
Dedicated to
How Im killing you

Compressing faster
Limit your Master
Your albums sell faster
With a loud Master
Master

Mastered by muppets, brickwalling your dreams
Clipping, distorting and smashing extremes
Ruined by me, you can't hear a thing
Just spiking snares, and auto-tuned screams
Mastered
Mastered
Rubins my name, and I'll hear you scream
Bastard
Bastard

Master, Master, where's the version I've been after?
Bearded, Bastard, you promised only lies
Blaster, Blaster, recorded on a ghetto blaster?
Laughter, laughter, laughing at those highs
Spike to me!

Lars aint worth all that natural kick and hats
Kirk adds wah without a reason
Never ending phrase, Jaymz goes on for days
Rob, your shirt is out of season
Ill record til 5 (then)
I will help you buy
Sandals that suit you
Now you look cool too

Latest posts

Suositut