Merkkaatko liikkeiden sarjat ja painot ylös?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Itse treenaisin n 30% alle oman kapasitetin jos en merkkais ylös.Mun aivot yrittää aina sanoa että eihän toi onnistu mutta kun siinä paperissa lukee että kyllä vaan on mennyt niin siitä sitten jatketaan ylöspäin.En usko tähän "kuuntele omaa kroppaa" fiilikseen.Se vaan huijaa.:D

Merkkaan toistot ja painot pääliikkeissä ja seuraan niissä ennalta määriteltyä progressiota. Apuliikeet merkkailen hieman vapaammin.

Merkkaan joka liikkeen ensimmäisen sarjan painon ylös. Seuraavat sarjat on kuitenkin joko samalla tai 2.5-5kg pienemmällä niin turha merkata. Näin säästää vaivaa ja vihkotilaakin kun samalle sivulle mahtuu about 10 treenikierron painot.
Esim. Kyykky 3x6-8 100kg, 102.5kg, 105kg...

Yritän illalla muistaa mitä aamulla on tullut jumpattua, ja täytän pakkiksen vipreenipäivyriin.

NYT on alettava harkitseen Vippiä, siellä lienee kunnon päivyri vai?? En oo tähän asti harkinnut, kun ajattelin ettei sinne tällaiset puoli vuotta treenanneet kehtaa mennä tosibodareiden joukkoon :nolo: .

Useamman vuoden merkkasin kaikki työsarjat, nykyään en enää edes laske sarjoja salilla. Sarjojen toistomäärät päätän etukäteen ja seuraavan treenin painoille päätän 5-10 kilon haarukan josta valitaan sopiva paino treenipäivänä kunnon mukaan. Pääliikkeissä sarjojen määrä määräytyy joko ajan tai toistojen hidastumisen perusteella.

Välillä kun pääsee tekemään pitkän ajanjakson tietyn ohjelman mukaisesti, on ollut tapana kirjata sarjojen toistomäärät ja painot ylös. Näin kehitystä on hyvä seurata ja suunnitella keveitä viikkoja ynnä muuta. Kirjaan myös ylös joitakin pääpointteja tietyssä liikkeessä; esimerkiksi taukojen pituudet. Merkkaan myös jos tekniikka on pettänyt esimerkiksi viimeisissä toistoissa, jolloin seuraavalla kerralla keskityn korjaamaan tilanteen.

Minun mielestäni se vihon kirjoittelu siellä salilla on vähän hölmön näköistä puuhaa, itse kirjoittelen vasta kotona. Tulee sen verta suunniteltua treenejä ja pohdittua niitä sen jälkeen (varsinkin jos yksin kävelee pois salilta), sekä treeni on aika simppeliä, että saatan kirjoittaa useamman päivän treenit ylös kerralla jos en ole muistanut. Silti ikinä tämän kolmen vuoden ajanjakson aikana ei ole unohtunut mitä olisi tehnyt. Poikkeuksena jotkut loppupumppailut joiden toistomääriä ei edes tiedä kun ei ole laskenut, tulee merkattua yleisesti esim. "vatsoja". Muutenkin aika optimoitua tuo kirjoitus kun koko vuoden treenit mahtuvat kahdelle A4:selle, ja treenejä tulee se n. 200 vuodessa :) Tulee kyllä lyhenneltyäkin, eli 4*10-4*60-90kg = 1*10*60+1*8*70+1*6*80+1*4*90. Perus insinööri :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Minun mielestäni se vihon kirjoittelu siellä salilla on vähän hölmön näköistä puuhaa, itse kirjoittelen vasta kotona.

Niin kenen mielestä ja mitä sitten? :face: Itse merkkaan valmiiksi vihkoon liikkeet kotona ja salilla sarjan jälkeen toistot sekä käytetyt painot kunkin liikkeen kohdalla ja eipä ole kukaan koskaan katsonut oudosti tai huomauttanut että dude onpas toi tyhmää touhua. Treenin jälkeen jos alkaisi muistelemaan niin siitä tulisi vittuakaan, ainakaan itellä.

Merkkaan kaiken.

Korjaan itseäni nyt selvennykseksi sen verran, että en siis mitään käyriä piirtele vaan kirjoitan liikkeet, toistot, sarjat ja painot sekä erikoistekniikat ja aamupainon. Joskus tulee jotain sanallista kommenttiakin kuten "paskatreeni" laitettua :D

Merkkaan työsarjat post-it lapulle ja ennen seuraavaa treeniä tarkistan mitä edellisellä kerralla meni ja heitän sen jälkeen lapun roskikseen jne jne... Ennen käytin vihkoa, johon kirjoitin myös kommentteja treenistä, mutta se meni liian stressaavaks.

Useampi vuosi on mennyt merkkaamatta. Aloin pitää 3kk sitten treenipäiväkirjaa painoista, sarjoista ja toistoista ja koen, että on helpompi treenata nousujohteisesti, kun kuljen salilla nörttinä vihko mukana.

Merkkaan liikkeet, sarjat, toistot ja painot. Kirjottelen myös tuntumia ja treeniin vaikuttavia juttuja ylös (sali, dietti...). Enkä muuten ole koskaan tullu miettineeks miltä näytän merkkaillessani kaken ylös, enkä itseasiassa välitäkkään pätkän vertaa. Mie en muistas merkkaamatta seuraavan kerran yhtään millä painoilla viimeks tein.

Kaikki ylös, tallella jo vuodesta 1988 alkaen - jälkeenpäin kiva selata kuinka on ollut nuori ja vahva - enää vain nuori :)

3 viikon välein ynnäilee jo valmiiksi seuraavien viikkojen työsarjat. Vaikka tuntuis väsyneeltä nii vihkosta voi tarkistaa mitä piti tehdä. Keho valehtelee :)

PRkele, kun tätä ketjua lukee niin sitä alkoi taas vakavasti harkitsemaan treenivihkon hankkimista. Saiskohan sitä itsestään uutta puhtia irti jos alkais taas merkkaan painot ja sarjat muistiin muutaman vuoden tauon jälkeen...

Äääh, vitut, sit sitä pitäis varmaan tehdä/hankkia joku ohjelmakin...

^ ja sit ku on ohjelma, niin sit pitäis muistaa käydä salillaki... :d

Ite merkkailen orjallisesti aina kaikki vihkoon. Treenaan kahdella hieman erilaisella viikon kierrolla, niin sais olla aika hyvä muisti, että ne kaikki toistot ja kuormat löytyisi takaraivosta. Tavoitteena tietenkin tehdä jotain aina paremmin, kuin aikaisemmin; lyhyemmät tauot, enemmän toistoja, enemmän rautaa tms

Suositut

Back
Ylös Bottom