Mun mielestä tuo uusi järjestelmä on surkea. Parempi kuin nykyinen, ehkä, ehkä ei. Ihan sama, koska koko maksu on muutenkin jokaisessa muodossaan absurdi.
1. Ei ole TV:tä, maksa silti? Tiedän kyllä... tuota on monessa muussakin asiassa, eli näitä "miksi minä maksan kun en käytä", mutta TV ei nykyään ole millään mittapuulla tarpeellin. Kaiken informaation ja jopa liikkuvan kuvankin saa muualta. Itse tunnen nyt jopa muutaman henkilön jolla ei oikeasti ole sitä TV:tä ollenkaan.
2. Tulon mukaan maksu, tuohan on jo lähemmäs laitonta ainakin kun puhutaan jostain pakollisesta maksusta joka liittyy ei välttämättömään palveluun. Kaikki opiskelija-alennukset ym. on kauppiaan valintoja, eri asia, ja siinä edistetään taloutta samalla auttamalla opiskelijoita.
3.
Tässä Aamulehden tekstissä yksi kohta särähtää pahasti korvaan, "
Jos perheessä on kaksi kokopäivätyössä käyvää aikuista, Yle-maksu on 280 euroa. Vuoden 2013 alussa talouskohtainen tv-lupa olisi todennäköisesti noussut lähelle 280 euroa eli sikäli maksu kahden työssäkäyvän aikuisen taloudessa säilyy ennallaan."
Siis anteeksi mitä? Vuonna 2001 tv-maksu oli n.150€, ja nyt se on kohta n.250€. Eli vajaa 10€/vuosi lisää. Tuossa nyt sitten puhutaan että 2012-2013 se nousisi vuodessa lähemmäs 30€? Selvä?
4. Suurin vitun fail tässä hommassa, miksi helvetissä YLE ylipäätään tarvitsee tuota rahaa noin paljon, ja mihin vittuun se menee? Sivustonsa mukaan kuluttavat melkein 12% tuosta budjetistaan Draaman tekemiseen. Selvä, aika vitun kallista draamaa vuositasolla sanon minä.
Talouselämä kirjotti erittäin hyvin siitä miksi esim. budjettiin YLEä ei lykätä, ja syy on se että silloin YLEen kohdistuisi samat leikkaukset (tosin tässä tilanteessa varmaan NORMAALIA vastaavaan liiketoimintaan mentäisi) kuin muihin valtion firmoihin. YLE on tän veron ansiosta ainoa valtion firma joka pystyy pitää budjettinsa ennalla.
Ihan oikeasti, jos nyt pitää säästää ja leikata niin voisiko YLEstä vaikka aloittaa? Ton kohta lähemmäs kolmesataa euroa kun saisi sysättyä muuhun kuulutukseen niin olisi varmaan hieman fiksumpaa kuin maksaa jostain Kotikadusta kymmeniä miljoonia.
Viimeisenä, "no katsotko yleisurheilun mm-kisoja" ei ole millään tavalla järkevä perustelu puolesta. Tuota diiliä jos tarjotaan MTV3/Nelonen -akselille, niin olisivat varmaan intoa täynnä ja maksaisivat viulut lähetysoikeuksista onnesta laulaen.
En vain näe mitää saatanan syytä maksaa tuosta koko lafkasta, mutta jos sinne pieni määrä rahaa jätetään vaikka kahdelle kanavalle (normi + ruotsi) tv- sekä radiopuolella että täytetään joku lakipykälä niin olkoon. Nyt sitä vain valuu johkin aivan muualle.