Meditaatio

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Orava
  • Aloitettu Aloitettu
Tällä ei ole mitään tekemistä meditaation kanssa.

Tarkoitatko, että meditaatio on vain hiljaa paikallaan istumista/makaamista? Mulle se on tuon lisäksi asioiden kokemista ja ajatusten luomista, poistamista tai muokkaamista. Kokemisella tarkoitan esimerkiksi sitä, että kokee selkeästi olevansa henkiolento, siis enemmän kuin paikallaan istuva ruumis. Tuossa henkiolento-mielessä on myös vahva ajattomuuden ja pysyvyyden kokemus (pitkään harrastaneena koen, että se minkä käsitän omana henkenä/sieluna/whatever ei ole koskaan muuttunut eikä koskaan muutu) Mulle on myös tosi tärkeää saada luotua uskoa sen tyyppisiin asioihin, kuin että jokin negatiivinen asia ei enää haittaa minua tai että voin saada aikaan jonkin ihan fyysisen asian, jonka haluaisin tapahtuvan.

Itselleni ei ole mitään väliä onko kaikki tuo vain kuvitelmaa ja ns. aikaansaadut asiat (vaikka sitten rakkauden löytäminen tms) yhteensattumia, kun meditaatiossa vietetty aika on mulle joka tapauksessa parasta mahdollista aikaa. Missään muussa hetkessä, paikassa tai ajassa ei mulla ole yhtä levollinen ja hyvä olo. Eikä tämä tarkoita sitä, että mulla olisi rauhaton tai kärsivä olo muutoin, ei sinne päinkään, mutta meditaatiokokemukset ovat vain yksinkertaisesti "niin ihquja".

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tarkoitatko, että meditaatio on vain hiljaa paikallaan istumista/makaamista? Mulle se on tuon lisäksi asioiden kokemista ja ajatusten luomista, poistamista tai muokkaamista. Kokemisella tarkoitan esimerkiksi sitä, että kokee selkeästi olevansa henkiolento, siis enemmän kuin paikallaan istuva ruumis. Tuossa henkiolento-mielessä on myös vahva ajattomuuden ja pysyvyyden kokemus (pitkään harrastaneena koen, että se minkä käsitän omana henkenä/sieluna/whatever ei ole koskaan muuttunut eikä koskaan muutu) Mulle on myös tosi tärkeää saada luotua uskoa sen tyyppisiin asioihin, kuin että jokin negatiivinen asia ei enää haittaa minua tai että voin saada aikaan jonkin ihan fyysisen asian, jonka haluaisin tapahtuvan.

Itselleni ei ole mitään väliä onko kaikki tuo vain kuvitelmaa ja ns. aikaansaadut asiat (vaikka sitten rakkauden löytäminen tms) yhteensattumia, kun meditaatiossa vietetty aika on mulle joka tapauksessa parasta mahdollista aikaa. Missään muussa hetkessä, paikassa tai ajassa ei mulla ole yhtä levollinen ja hyvä olo. Eikä tämä tarkoita sitä, että mulla olisi rauhaton tai kärsivä olo muutoin, ei sinne päinkään, mutta meditaatiokokemukset ovat vain yksinkertaisesti "niin ihquja".

Tässä viestissä oli jo enemmän tolkkua. Aiemman viestin perusteella olit sekoittanut asiat tehokkaasti.

Juu no siis en mäkään keskity siihen tekeekö se mun aivoaalloille mitään, mutta kiistämätöntä on se, että a) aivosähkökäyrässä havaitaan tiettyjä taajuuksia erityisesti nukkuessa, luodessa, transsissa jne jne ja b) noita samoja taajuuksia voidaan siniaaltoina tuottaa äänenä.

Totta.

Aivothan värähtelee jatkuvasti tietyillä taajuuksilla, nukkuessa matalammilla kuin hereillä ollessa jne... Tämähän on jo vuosikymmeniä tiedetty ilmiö, kuten myös se että aivoaallot pystytään hidastamaan tai nopeuttamaan tietylle taajuudelle kuuntelemalla rentoutuneessa tilassa tietyllä frekvenssillä kuuluvia "pulsseja". Sama onnistuu myös visuaalisesti, eli välkkyviä valoja käyttämällä.

Myöskin totta.

MUTTA

Mikä on tuon käytännön merkitys? On siis havaittu, että esim. tuijottamalla välkkyvää valoa ("photic driving") tai kuuntelemalla tietyntaajuista ääntä, aivojen sähköinen toiminta voi hetkellisesti mukautua siihen. Tämä on juurikin tuo brainwave entrainment-ilmiö. Siitä ei kuitenkaan ole havaittu olevan mitään käytännön merkitystä aivojen toiminnan kannalta - se kun on paljon muutakin kuin sähköisten pulssien hetkellistä vaihtelua. Ellei siis lasketa jotain epilepsiakohtauksen laukeamista.

Ja tästä sitten alkaakin The Bullshit-osuus. Jos katsotaan tuon firman sivuilta benefits-osiota, nähdään että väitteet menevät taas ihan överiksi. On aivotoiminnan paranemista, addiktioista eroon pääsemistä, kivun lievitystä, luovan ajattelun boostamista jne. Tällaisille ei löydy mitään tukea.

Joku voi tietysti tuosta hyötyä. Miksi? Koska placebo. Keskittyminen tiettyyn ääneen ja sen avulla meditointi voi varmasti rauhoittaa ja auttaa keskittymään. Vaikutus on samaa luokkaa kuin Power Balance-rannekkeella.

Tuolla aiemmin linkitetyllä transparentcorpin sivulla on "research" osiossa isot kasat tutkimuksia aiheesta, googlettamalla "brainwave entrainment" löytyy kanssa.

Ei nuo kovin isoilta kasoilta näyttänyt :) Eikä varsinkaan noista käytännön kliinisistä hyödyistä ole mitään. Erityisen mielenkiintoista analyysiä löytyy neurologi Steven Novellalta:

Brainwave Entrainment and Marketing Pseudoscience
Brainwave Entrainment – A Response from Transparent Corp.

Dr Novella on myös New England Skeptical Societyn perustaja. Jos pitäisin idoleita, hän olisi yksi suurimmista :D

Jos haluaa kokeilla itse toimiiko, kannattaa vaikka ladata ton Neuro-programmerin ilmaisversio, siitä voi sitten kuunnella vaikka (mielellään stereokuulokkeet päässä) jonkun theta-session (sama taajuus millä aivot ovat REM-unessa) rentoutuneena vaikka sängyllä maaten.

Juu ei meditoinnissa sinänsä mitään vikaa ole. Minua vain nyppii nuo överit väitteet aivoaaltojen stimulointien hyödyistä (miksei mainita haitoista mitään? Voishan sitä ajatella niinkin etteivät aivot tykkää ku niiden aaltoja mennään sörkkimään). Saman vaikutuksen voi todennäköisesti saada myös ihan ilmaiseksi keskittymällä hengitykseen ja rentoutumalla :) Jos haluaa niin ottaa siihen kaveriksi vielä valaiden laulua, meren kohinaa tai metsän ääniä taustalle.

Kuten ChildInTime hienosti lausui: "Meditaatio on vaan hieno sana syventymiselle."

Juu ei meditoinnissa sinänsä mitään vikaa ole. Minua vain nyppii nuo överit väitteet aivoaaltojen stimulointien hyödyistä (miksei mainita haitoista mitään? Voishan sitä ajatella niinkin etteivät aivot tykkää ku niiden aaltoja mennään sörkkimään). Saman vaikutuksen voi todennäköisesti saada myös ihan ilmaiseksi keskittymällä hengitykseen ja rentoutumalla :)

Kuten ChildInTime hienosti lausui: "Meditaatio on vaan hieno sana syventymiselle."

Juuri näin, nyt ollaan meditoinnin ytimessä. Ei mitään valoja, ääniä tai muita aistiärsykkeitä. Hiljaisuus ja omat ajatukset.

Eikö hiljaisuudessa "trippi" jää astetta laimeammaksi? Tai tietoisuus/tarkkaavaisuus helpommin harhaudu käytännön ajatteluun? Voi tietty olla tottumiskysymyskin, mutta mun mielestä jo pelkkä sellasen musiikin kuuleminen mitä on tottunut meditaatiossa kuuntelemaan, laukaisee heti kropan/aivojen kemiassa joitain muutoksia ihan vaikka vain kesken kiireisen työpäivän kuultuna.

Ei meditaatio ole trippailua. Ajatukset saa tulla ja mennä mutta niihin ei pidä takertua. Jotenkin sä oletat että meditaatio terminä tarkoittaa jotain huumeetonta trippiä mitä se ei ole.

Kyllähän se VOI ja saa olla mitä vain toisaalta. Tarkennetaan kuitenkin sen verran, että onhan meditaatiossa useimmiten pohjalla syvempiä pyrkimyksiä kuin hetken vihanneksena oleminen. Pyrkimys syvempään ymmärrykseen asioiden ja maailman luonteesta, jota sitten voi tavoitella tolla hiljaisuudella. Itse saatan harjoittaa kahden tyyppisiä "sessioita", saatan tuossa hiljaisuudessa keskittyä olemaan mahdollisimman passiivisena tarkkailijana ja yrittää ymmärtää todeksi sitä, että jopa tunteet ja ajatukset ovat lähtöisin lähempää fyysistä todellisuutta kuin mikä tuo tarkkailija, pysyvä olento on. Toisaalta saatan ajatella aktiivisesti, toivoa, uskoa ja ymmärtää tulevaksi jotain ihan käytännön asiaa (jos ajatellaan että maailmassa KAIKKI on ajatuslähtöistä) ja silloin osa tuota sessiota on myös käytännön vaihtoehtojen ajatuspohjainen pohtiminen.

Olisiko teillä heittää jotain hyviä netissä olevia meditaatiomusiikkeja? Kestoltaan vaihtelevasti jotain 15-30min pätkiä.

Itse olen aina youtubesta valkannut jonkun ja kattonut, että kesto on about 20min ja pistänyt tietokoneesta soimaan ja sen jälkeen meditoinut.

Jotain tosi tsilliä, rauhoittavaa musaa meinaan!

Jos ihan pelkästä musiikista puhutaan niin Merlin's Magic - Heart Of Reiki on mun mielestä ihan parhaasta päästä: http://www.youtube.com/watch?v=FWvS9llbSJ0

Tossa siis 10 min pätkä, koko setti on 62 min. Mulla se on mp3sena, varmaan Kazaa-ajoilta vuosien takaa. Torrenttina löytyy EHKÄ jos on seedaajia. Myös toi aiemmin "mainostamani" Brain Sync-setti sisältää paljon pelkän musiikin pätkiä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom