Meditaatio

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Orava
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by JJokke
Onko kukaan kokeillut meditoida kannabiksen tai jonkun muun päihteen vaikutuksen alaisena?(kännissä ei ainakaan varmaan onnistu?:))

Kyllä usein näkee syvässä humalatilassa olevia meditoijia. He eivät tarvitse edes mitään rauhallista ympäristöä, vaan ihan esim. meluinen yökerho käy paikaksi näille korkeamman tason saavuttaneille meditoijille, vai pitäisikö heitä jo kutsua guruiksi ?

Ja kovassa meditaatio tilassa nämä henkilöt puskevat suustaan jotain outoa mönjää... jotkut kovat gurut kutsuvat sitä transsi vaahdoksi...

Originally posted by P.R.I.E.S.T
Ja kovassa meditaatio tilassa nämä henkilöt puskevat suustaan jotain outoa mönjää... jotkut kovat gurut kutsuvat sitä transsi vaahdoksi...

:D Juu.

Kysyin vaan, kun muistelin, että jossain uskonnossa(hindulaisuus?) on tapana polttaa kannabista meditaation yhteydessä. Parantaako sitten keskittymistä tai jotain.. Että jos jollain ois kokemusta tai tietoa asiasta niin kiinnostaisi vaan tietää.

Originally posted by JJokke

Kysyin vaan, kun muistelin, että jossain uskonnossa(hindulaisuus?) on tapana polttaa kannabista meditaation yhteydessä. Parantaako sitten keskittymistä tai jotain.. Että jos jollain ois kokemusta tai tietoa asiasta niin kiinnostaisi vaan tietää.

Intiassa uskonnolliset muodot ovat niin moninaiset, että varmasti sieltä löytyy lahkoja, jotka pössyttelevät rituaaleissaan. Joogaperinteessä nautintoaineita on yleensä pidetty keskittymistä häiritsevänä, eikä toisinpäin.

Tällä sivulla on mielestäni aika tyypillisiä neuvoja:

http://www.sivananda.org/teachings/philosophy/threegunas.html

pumpataans kuollutta eloon.
Pikku hiljaa ollaan ihan tieteenkin kannalta ruvettu meditointia tarkastelemaan. Ihme ettei ole suurempaa suosiota viellä täällä saavuttanut.
Itse nyt pari viikkoa tullut harrastettua. Ja pakko sanoa että välillä tuntuu vaikealta ajatusten tarkkailu.
Ja siinä kirja mitä tulee tällä hetkellä lueskeltua. http://www.basambooks.com/kirja.php?detail_id=208
Suositellaan.
http://areena.yle.fi/video/1600048

Itse olen myös aloittanut meditaation viime vuoden lopussa. Lähinnä hengitykseen keskittyen ja siten yrittäen tyhjentää mieltä. Vaikeaa on mutta joskus aina 20min setin jälkeen on todella levollinen ja tyyni olo. Vaikea selittää. Nykymaailmassa pitäisi meditoida enemmän juuri johtuen koko ajan kiihtyvästä vauhdista.

Oon kokeillut, mut en oikein päässyt kunnolla jyvälle. Voi tietty johtua siitä, et tuppasin nukahtamaan kesken kaiken. :rolleyes:

Joogaa harrastin aikaisemmin aktiivisesti, ja siitä sain paljon enemmän irti. Se rauhoitti ja tyhjensi mielen aika tehokkaasti. Nykyään saan välillä saman mielentilan juostessa. Välillä sitä menee niin syvälle siihen juoksurytmiin ja musiikkiin, et kroppaa kulkee vähän niin kuin itsestään, ja ajatukset on jossain ihan muualla. Joskus uppoudun haaveilemaan, joskus en vaan ajattele yhtään mitään. :)

Meditaatio on vaan hieno sana syventymiselle.

Mike Mahler on vakaasti sitä mieltä että stressitasoja saa hoidettua meditaatiolla, mutta tuskinpa se mitään taikaa on: Jos istut paikoillas, hengität (keskityt hengitykseen) ja rauhoitut, mietit rauhallisia asioita, ja teet tätä päivittäin vaikka 30minsaa, on aivan takuuvarma että stressitasot laskee. Joku irvileuka vois sanoa että "eikö ole sama ottaa 20minsan power-nap?" No on, mutta ite ainakin tykkään ennen nukkumaanmenoa istua patteria vasten kynttilänvalossa ja koittaa tyhjentää ajukoppaa ajatuksista (eli keskittyä hengitykseen, eli meditoida).

Meditaatio ei ole oikeastaan kummempaa "in a nutshell" kuin keskittymistä hengitykseen. En kai sanonu sitä jo?

Älyttömän hyvä ohje minkä sain nepalilaiselta kaverilta tähän hommaan on että kuvittele joka sisäänvedolla että ilma menee napaan, sormiin ja varpaisiin, ja sitten joka uloshengityksellä se ilma menee otsaan, silmien väliin. En tiedä mikä taika tässä on, mutta itelle tämä visualisaatio avas tota hommaa ihan hulluna, ja kykenee keskittymään pitkäksikin aikaa pelkästään visualisoimaan hengitystä. Tästä on youtubessa aika hyvä video, mutta en nyt mökkylällä jaksa alkaa surffaan.

Meditaatio FTW!

Meditaatio ei ole oikeastaan kummempaa "in a nutshell" kuin keskittymistä hengitykseen. En kai sanonu sitä jo? ...

Onhan niitä paljon muitakin meditointimuotoja kuin hengitykseen keskittyminen.

Ite teen vähän tuota samanlaista yksinkertaista meditaatiota kuin ChildInTime esitti. Pelkkään hengitykseen keskittyminen ja sen ajatteleminen sekä kaiken muun päästä blokkaaminen on kyllä yllättävän haastavaa. Koko ajan meinaa lähteä ajatus harhaileen.

Hyvin itselläni toimii myös se, että lähden päälaesta alaspäin rentouttamaan jokaista lihasta yksitellen.

Muita keinoja on esimerkiksi miettiä siinä ympärillä olevia pintoja, minkä tuntoisia ne ovat, minkä värisiä yms.

Konstit on monet sano mummo..

Yksi hyvä keino on yksinkertaisesti olla tarttumatta ajatuksiin. Ajatukset tulee, anna niiden tulla ja mennä menojaan, mutta älä käsittele niitä mitenkään..

Loppujen lopuksi niitä alkaa tulla todella harvoin jos ollenkaan ja olet meditaatiossa.

Tietysti kokoajan hengitetään nokan kautta!

Yksi hyvä keino on yksinkertaisesti olla tarttumatta ajatuksiin. Ajatukset tulee, anna niiden tulla ja mennä menojaan, mutta älä käsittele niitä mitenkään..

Loppujen lopuksi niitä alkaa tulla todella harvoin jos ollenkaan ja olet meditaatiossa.

Tietysti kokoajan hengitetään nokan kautta!

Näin mäkin oon tehnyt. Tää on paras keino mun mielestä. Ei yritä taistella niitä ajatuksia vastaan, mutta ei myöskään lähde niiden ajatusten mukaan. Tavallaan katselee niitä ajatuksiaan kauempaa tarttumatta niihin. Mä latasin koneelle neuro programmerin joskus. Siinä oli ihania meditaatio-ohjelmia. Erityisen paljon tykkäsin deep meditation- ohjelmasta, jossa kuulokkeilla kuunnellaan ukkosen jyrinää ja sadetta ja halutessaan voi samalla asettaa myös sellaset toiminnon, että se ohjelma rentouttaa aivoja myös aivoaaltoja stimuloimalla.

Täältä http://www.transparentcorp.com/products/np/ voi ladata sen neuro programmerin. Sitä sai muistaakseni 15 päivää kokeilla ilmasiks.

Vuosikausia kaikkia meditaatio-ohjelmia ja musiikkeja läpi kahlanneena haluan kehua tota Brain Sync-sarjaa jossa myös hyödynnetään noita aivoaaltoja, mutta jotka ovat myös lukijan äänen suhteen (Kelly Howell) aivan loistavia, samoin "viesti" on mun mielestä uskottava ja toimiva. Sarjan paras osa on nimeltään The Secret Universal Mind Meditation ja se löytyy torrenttina erikseenkin. Mp3sina noi on siinä 80 Mt / kpl ja laajin Brain Sync-paketti mitä torrenttina löytyy on 1.7 Gt.

Disclaimer: hyi hyi piratismi, mutta tässä tapauksessa sharing is caring :)

Erityisen paljon tykkäsin deep meditation- ohjelmasta, jossa kuulokkeilla kuunnellaan ukkosen jyrinää ja sadetta ja halutessaan voi samalla asettaa myös sellaset toiminnon, että se ohjelma rentouttaa aivoja myös aivoaaltoja stimuloimalla.

Vuosikausia kaikkia meditaatio-ohjelmia ja musiikkeja läpi kahlanneena haluan kehua tota Brain Sync-sarjaa jossa myös hyödynnetään noita aivoaaltoja

128768688176790721.jpg

Meditaatioon sinänsä en ole kovin paljoa perehtynyt vaikka kiinnostusta onkin. Mutta tuollaiset aivoaalto-stimuloinnit saavat bullshit-mittarini värähtämään.

Saa osoittaa ennakkoluuloni vääräksi, kiitos :)

Juu no siis en mäkään keskity siihen tekeekö se mun aivoaalloille mitään, mutta kiistämätöntä on se, että a) aivosähkökäyrässä havaitaan tiettyjä taajuuksia erityisesti nukkuessa, luodessa, transsissa jne jne ja b) noita samoja taajuuksia voidaan siniaaltoina tuottaa äänenä. Eri asia sitten tuleeko siitä pienintäkään muutosta aivosähkökäyrään. Kuitenkin siis toi Brain Sync-sarja on aalloilla tahi ilman (osa pätkistä on ilman) parasta mihin olen "genressä" törmännyt ja ne matalat taajuudetkaan eivät ainakaan häiritse vaan tuovat ihan mukavan fiiliksen.

Vuosikausia kaikkia meditaatio-ohjelmia ja musiikkeja läpi kahlanneena haluan kehua tota Brain Sync-sarjaa jossa myös hyödynnetään noita aivoaaltoja, mutta jotka ovat myös lukijan äänen suhteen (Kelly Howell) aivan loistavia, samoin "viesti" on mun mielestä uskottava ja toimiva. Sarjan paras osa on nimeltään The Secret Universal Mind Meditation ja se löytyy torrenttina erikseenkin. Mp3sina noi on siinä 80 Mt / kpl ja laajin Brain Sync-paketti mitä torrenttina löytyy on 1.7 Gt.

Disclaimer: hyi hyi piratismi, mutta tässä tapauksessa sharing is caring :)

Nuo oli alkuun aivan mahtavia mutta sitten kun sen sisällön osaa vaikka väärinpäin ulkoa niin ne ei enää toimi.Mulle tuo meditointi touhu aiheutti jonkinlaisen epämiellyttävän derealisaation.

Ahh, mikä voisi ollakaan mukavampaa kuin derealisaatio (tohtori.fi sanastosta: epätodelliseksi muuttaminen tai muuttuminen, tunne että ympäristö on muuttunut epätodelliseksi). Mä en kyllä koe yhtään epämiellyttäväksi mitään irtautumisen tunnetta tai muuta vastaavaa. Noh, eipä mulle oo satunnainen kannabiksen käyttökään koskaan aiheuttanut muuta kuin positiivisia tuntemuksia (no okei ehkä sydämentykytyksiä joskus alkuun 10+ vuotta sitten). Ei mulle olis ongelma astua vaikka jostain ovesta ikuiseen uneen tai kuvitelmaan, päin vastoin.

Ahh, mikä voisi ollakaan mukavampaa kuin derealisaatio (tohtori.fi sanastosta: epätodelliseksi muuttaminen tai muuttuminen, tunne että ympäristö on muuttunut epätodelliseksi). Mä en kyllä koe yhtään epämiellyttäväksi mitään irtautumisen tunnetta tai muuta vastaavaa. Noh, eipä mulle oo satunnainen kannabiksen käyttökään koskaan aiheuttanut muuta kuin positiivisia tuntemuksia (no okei ehkä sydämentykytyksiä joskus alkuun 10+ vuotta sitten). Ei mulle olis ongelma astua vaikka jostain ovesta ikuiseen uneen tai kuvitelmaan, päin vastoin.

Tällä ei ole mitään tekemistä meditaation kanssa.

Meditaatioon sinänsä en ole kovin paljoa perehtynyt vaikka kiinnostusta onkin. Mutta tuollaiset aivoaalto-stimuloinnit saavat bullshit-mittarini värähtämään

Aivothan värähtelee jatkuvasti tietyillä taajuuksilla, nukkuessa matalammilla kuin hereillä ollessa jne... Tämähän on jo vuosikymmeniä tiedetty ilmiö, kuten myös se että aivoaallot pystytään hidastamaan tai nopeuttamaan tietylle taajuudelle kuuntelemalla rentoutuneessa tilassa tietyllä frekvenssillä kuuluvia "pulsseja". Sama onnistuu myös visuaalisesti, eli välkkyviä valoja käyttämällä. Tuolla aiemmin linkitetyllä transparentcorpin sivulla on "research" osiossa isot kasat tutkimuksia aiheesta, googlettamalla "brainwave entrainment" löytyy kanssa. Jos haluaa kokeilla itse toimiiko, kannattaa vaikka ladata ton Neuro-programmerin ilmaisversio, siitä voi sitten kuunnella vaikka (mielellään stereokuulokkeet päässä) jonkun theta-session (sama taajuus millä aivot ovat REM-unessa) rentoutuneena vaikka sängyllä maaten.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom