McDonalds 'terveys ja mäkkäri käsikädessä'

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja miQ
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
hemmmo sanoi:
Tämä erityisesti pisti silmään: Ravintoarvot suhteellisen ok jakaumaltaan vs. Ravintojakauma noissa = Paskaa . Eikö tuo ole ristiriitaista?
Eikös ne ravintoarvot olleet jakaumaltaan ok vain hampurilaisessa? Ja vaikka sielläkin oli ok ravintoaine jakauma, ei se todista sitä että niissä oleva esim. rasva olisi hyvää rasvaa.
Ja mua edelleen kiiinostaa onko nuo rasvat todella paskaa? Jos rasvasta todella tulee myrkkyä kuumennettaessa, niin kyllä mun täytyy sanoa, että aika paskaa on myös esim lohi, joka paistetaan uunissa. tuohon en usko.
Rasva ei mene huonoksi uunissa paistellessa, tai keittäessä. Rasva taitaa mennä epäterveelliseksi vain paistamisessa. :)

hemmmo sanoi:
Tämä erityisesti pisti silmään: Ravintoarvot suhteellisen ok jakaumaltaan vs. Ravintojakauma noissa = Paskaa . Eikö tuo ole ristiriitaista?

Onhan se. Ajattelin lähinnä tossa sitä ateriaa.

hemmmo sanoi:
Ja mua edelleen kiiinostaa onko nuo rasvat todella paskaa? Jos rasvasta todella tulee myrkkyä kuumennettaessa, niin kyllä mun täytyy sanoa, että aika paskaa on myös esim lohi, joka paistetaan uunissa. tuohon en usko.

Kyllä ne todella on paskaa. Lohen rasva ei käsittääkseni hydrogenoidu. Voisi ne ranskalaisetkin paistaa pähkinäöljyssä, jolla on sama ominaisuus, mutta McDonald's ei niin tee, koska se on kallista ja maistuu epäilyttävästi paskalta. Toinen vaihtoehto olisi avokadoöljy, ei kuulosta herkulta...

hemmmo sanoi:
Ja toisaalta palautusjuoman hiilarit = paskaa :) jos puhutaan noin yksiselitteisesti.

No joo, mutta tilanteeseen nähden optimaalista. Se mäkkäriruoka ei ole oikein mihinkään tilanteeseen nähden optimia tai edes hyvää.

hemmmo sanoi:
Ja edelleenkään. En ole tuota miksikään terveysruuaksi mainunnut, vaan halunnut lähinnä perusteitä mikä siitä tekee niin epäterveellistä. Ja vähän kyseenalaistanut sitä että se olisi täyttä paskaa. Lähes joka viestissä olen kyllä maininnut ettei se mitään terveysruokaa ole, mutta ei ilmeisesti kohtuudella syötynä kuitenkaan mitään epäterveellistä ja kohtuudella tarkoitan että noiden osuus pidetään suhteellisen pienenä kokonaiskulutuksesta.

Paitsi tässä:

hemmmo sanoi:
en löydä oikein perusteita miksi ei mäkkisafkaa voisi syödä useinkin.

En enää oikein osaa sitä hirveen paljon paremmin perustella.

hemmmo sanoi:
Ja noista rasvoista. Hyvä että kaivoit faktaa niiden vaikutuksista, mutta ongelma on että et ole kaivanut faktaa missä suhteessa se rasva muuttu huonommiksi. Ei ole paljon väliä jos se muutama prosentti muuttuu huonoiksi. Mua itseä kiinnostaisi todella miten paljon ne muuttuvat. En nyt jaksa uskoa, että hyvästä rasvasta tulee täyttä paskaa niinkuin annoit ymmärtää, kun se kuumennetaan.

Friteeratessa ne muuttuu kokonaan, en oikein keksi, miksi niistä vain osa muuttuisi. Kyllä ne kaikki rasvasolut kuumenee samaan lämpöön ja paskoontuvat kaikki samalla tavalla.

rafael30 sanoi:
Friteeratessa ne muuttuu kokonaan, en oikein keksi, miksi niistä vain osa muuttuisi. Kyllä ne kaikki rasvasolut kuumenee samaan lämpöön ja paskoontuvat kaikki samalla tavalla.

Mä toivoin selkeitä faktoja. En ymmärrä ollenkaan miten rasvasolut liittyvät tähän. Itsekkin kyllä tässä arvailen mutta niin teet sinäkin. Lainaus osoitteesta http://www.yle.fi/ekoisti/ark98/17-04.htm osoitteesta:

"Vaikka rypsi- ja auringonkukkaöljyn huono kuumennuksen sieto ja sen aiheuttamat muutokset ovatkin tiedossa, eivät kaikki ole siitä huolestuneita. Marja Mutanen tutkii myös rasvoja Helsingin Yliopistossa.
- Katselen asiaa ravintoterapeutin näkökulmasta ja tosiasia on se, että ihmisellä on erittäin paljon hyviä puolustusmekanismeja vieraita ja haitallisia aineita vastaan. Haitallisiksi muuttuneet rasvahappoketjut tuhotaan ruuansulatuselimistössä heti alkuvaiheessa.

Marja Mutanen epäilee myös kemistien käyttämiä lämpötiloja ja sitä päästäänkö kotioloissa niihin lainkaan.
- Rypsiöljyn käyttöä on syytä suosia, sillä sen rasvahappokoostumus on juuri oikea. "

Lisäksi myös: http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/archive/index.php/t-15705.html
Ei nuo anna mitenkään sellaista kuvaa, että se täysin paskaksi muuttuisi. Heikkenee kyllä, mutta ei nyt täydeksi paskaksi muutu.

JWO sanoi:
Btw: Kävelkääpä muuten mäkin ohi ja kattokaa millasia paksukaisia siellä istuu...ei oo kukaan kyllä yleensä missään rantakunnossa :lol2:

Täynnä pissiksiä tuo yleensä ovat :rolleyes:

Tjaa, näemmä Mäkkärin ranskalaisten rasvakoostumus on seuraava:

Koko 114g (normaalit)
Transrasvoja 4g
Tyydyttyneitä 3g
Tyydyttymättömiä 4g

FDA suosittelee alle 2 grammaa / vrk. Ts. sinänsä hyvä rypsiöljy muuttuu vain puoliksi täydeksi paskaksi. Jee.

Luettavaa:
http://www.usda.gov/wps/portal/!ut/p/_s.7_0_A/7_0_1OB?contentidonly=true&contentid=2005/01/0013.xml

Mä en oikeesti enää jaksa. Pitäkää vitun terveelliset friteerauksenne jos niin tahdotte. Jos haluut niitä selkeitä faktoja, niin etsi googlella vaikka "trans fatty acids" +heating tms.

SANO NYT SUORAAN MITÄ HALUAT TIETÄÄ, ÄLÄKÄ KARKAA AIHEESTA!
Ei ne vitun mäkkisafkat muutu terveelliseksi vaikka joku Ekoistin läski toimittaja kuinka sanoo, että ei ne öljyt muutu ollenkaan transrasvoiksi kuumennettaessa ja ranskikset on voimamiehen ruokaa. Hyvin näyttää haitalliset rasvat tuhoutuvan ihmisen kropasta ihan tuosta vaan, kun katukuvaa kattoo.

rafael30 sanoi:
SANO NYT SUORAAN MITÄ HALUAT TIETÄÄ, ÄLÄKÄ KARKAA AIHEESTA!
Ei ne vitun mäkkisafkat muutu terveelliseksi vaikka joku Ekoistin läski toimittaja kuinka sanoo, että ei ne öljyt muutu ollenkaan transrasvoiksi kuumennettaessa ja ranskikset on voimamiehen ruokaa. Hyvin näyttää haitalliset rasvat tuhoutuvan ihmisen kropasta ihan tuosta vaan, kun katukuvaa kattoo.

Ok. mutta tiesitkö, että ne hyödylliset rasvat lihottaa saman verran kuin haitalliset. Vai näetkö ihmisten veren rasva-arvot vain päällepäin katsomalla? :)

Ja mitä edelliseen pastesin, niin kyseessä ei mielestäni ollut toimittaja: "Marja Mutanen tutkii myös rasvoja Helsingin Yliopistossa." Siis kyllä tuo oli ihan tutkijan kommentti. Mutta ehkä sinä osaat googlettaa niin hyvin, että tiedät paremmin.

hemmmo sanoi:
Ok. mutta tiesitkö, että ne hyödylliset rasvat lihottaa saman verran kuin haitalliset. Vai näetkö ihmisten veren rasva-arvot vain päällepäin katsomalla? :)

Mutta sydän- ja verisuonitaudeissa huonot rasvat taas ryhdistäytyvät oikein kunnolla ja se taas näkyy tilastoissa.

hemmmo sanoi:

Ja mitä edelliseen pastesin, niin kyseessä ei mielestäni ollut toimittaja: "Marja Mutanen tutkii myös rasvoja Helsingin Yliopistossa." Siis kyllä tuo oli ihan tutkijan kommentti. Mutta ehkä sinä osaat googlettaa niin hyvin, että tiedät paremmin.

Jätät samasta tekstipätkästä pois toisen tutkijan mielipiteen, joka on eriävä tuosta pasteamastasi pätkästä. Lähdetietoja olisi muutenkin mukava tutkia, kun itse haluat niin tarkkaa faktatietoa.

rafael30 sanoi:

Koko 114g (normaalit)
Transrasvoja 4g
Tyydyttyneitä 3g
Tyydyttymättömiä 4g

No elikkä vielä tällänen, tuossa siis tyydyttyneitä ja transrasvoja on yhteensä 7 g ja tyydyttymättömiä 4 g. Itse olen käsittänyt, että kun tyydyttymättömiä on ~ samanverran kuin tyydyttyneitä ja transrasvoja yhteensä, niin ollaan jo suht turvallisissa rajoissa. Ja kun mennään siihen että tyydyttymättömiä on 2x enemmän, niin aletaan olla jo ihan terveellisella puolella. Eli yksinään nuo ransut on suht epäterveellisiä. Mutta olenkin tässä kysynyt perusteita miksi niitä ei voisi sisällyttää muuten terveelliseen bodyruokavalioon? Ei tuohon tarvi kuin 10g rypsäriä päälle, niin aletaan olemaan rasvahapposuhteiden osalta ihan terveellisissä rajoissa. Ja hampurilaisissa ei ilmeisesti rasvahappokoostumus ole edes noin huono. Itse kun bulkkailen niin tulee rypsäriä juotua suht paljonkin. Kun heittää oikean kaariryypyn, niin saa hyvinkin jo ison mäkkiaterian huonon rasvasuhteen korjattua. En edelleenkään näe miten tuo ruoka olisi myrkkyä ja täyttä paskaa. Yksistään tuollaisella kyllä saa terveyden huonoon kuntoon, mutta haluaisin nähdä sellaisen ihmisen, joka elää vuoden esim pelkillä palautusjuomilla. Voisi olla aika heikossa hapessa sellaisenkin jälkeen. Eikä johdu siitä että palautusjuomat olisivat paskaa, vaan siitä ettei ne sovellu pelkäksi ravinnoksi, samoin kuin ei sovi mäkkiruokakaan.

rafael30 sanoi:

Koko 114g (normaalit)
Transrasvoja 4g
Tyydyttyneitä 3g
Tyydyttymättömiä 4g

Siis onko tuossa nyt varmasti niin että transrasvojen LISÄKSI ranskalaisissa on tuo 4g tyydyttymättömiä rasvoja? Eikä niin että tuosta 4g:sta tyydyttymättömiä rasvoja transrasvoja olisi 4g, tarkoittaen että tyydyttymättömät olisi kokonaan transrasvoista??

E: Taisi tulla muuten aika sekavasti...

hemmmo sanoi:
Pitkä tarina.

No jos nyt olet sitä sisällyttämässä bodyruokavalioon, niin voidaan alkaa vääntämään yhtä hyvin noista hiilareiden laaduista ja siitä, miten ne vaikuttavat erilaisiin hormonaalisiin toimintoihin.

Transsurasvoja suositellaan saatavaksi max. 2 grammaa / päivä, muutenkin nyt noiden huonojen rasvahappojen vaikutusta ihmiskehoon tossa oon aikaisemminkin perustellut mielestäni varsin riittävästi.

Sä tuossa kysyit vähän aikaa sitten, miksi mäkkisafkaa ei passaisi treenaajan syödä useamminkin, ja sitä olen yrittänyt tuoda esille. Siinä nyt ei vain ole kertakaikkiaan mitään hyvää verrattuna kelpo bodysafkaan.

Keila, kaivan sen taulukon esiin huomenna, kokonaisrasvamäärä on 11g.

Sen sijään kun ollaan sekakäyttäjiä ja otetaan rasvaa ja hiilaria sekaisin, niin GI:n perusteella ei voidakkaan sanoa enää oikein mitään miten safka imeytyy. Muuta kuin, että rasvahiilari-kombo imeytyy paljon hitaampaa kuin pelkkä hiilari. Ja välttämättä mitään nopeaa insuliinipiikkiä vereen ei edes tule.

Ei ymmärrä. IMO nopeat hiilarit imeytyvät nopeasti, ja kun elimistö on saanut riittävästi hiilaria, se alkaa varastoimaan sitä rasvaksi. Tämän päälle tulee sitten se ranskisten rasva. Ja iso insuliini"piikki".

Kaloreita tästä kyllä saa, mutta ei kroppa niin viisas ole että se osaisi laskelmoida, että säästelläänpäs nyt noita sokereita, kun tuota rasvaakin on tuossa kyljessä.

Muutenhan kunnon Mäkkärimäsäytys menisi palautusjuomasta :rock:

Mäkkärin ruoka on muutenkin nuivaa ja kuivaa
(Hesellä on paljon paremmat :jahas: )

Toisaalta, eniten mä käyn hakemassa ählämiltä kebapin riisillä.
Eikä tartte kertoo, millasista aineista ne tekee ne; mä en haluu tietää.

Stailivirhe sanoi:
Minkä takia mäkissä ei ole mitään ruishampurilaista valikoimassa? Jossain vaiheessa taisi olla... Siitä majoneesit pois ja jos viitsii ihan kuivaa tavaraa syödä niin juustot kanssa niin ei oo niin epäterveellistä.
Voi jeesus mitä juttuja...kokemuksen syvällä rintaäänellä voin todeta että se on kaikkea MUUTA kuin terveellistä... :hyper:

Madiggen sanoi:
Voi jeesus mitä juttuja...kokemuksen syvällä rintaäänellä voin todeta että se on kaikkea MUUTA kuin terveellistä... :hyper:
No kai se nyt silti on parempi vaihtoehto kuin QP ja ne kaikki muut vehnäsämpylähampurilaiset? :confused:

Madiggen sanoi:

Minkälaisia terveyshaittoja Sinä Itse olet sitten saanut syömällä kyseistä apetta? Ja mistä tiedät että nämä terveyshaitat johtuivat juuri siitä?

Nyt pieni :offtopic:
Mitenkäs kiinalainen safka? Maistuu helvetin hyvälle ja lihaakin on paljon. Onkohan se paljon rasvasempaa kuin mäkkisafkat?

Citykäytävällä on yksi kiinalainen mistä saa 8eurolla safkaa ja juomia niin paljon kun jaksaa :kuola: Ruokalajeja on vielä kohtuu monta.

Mun mielestä mennään vain parempaan suuntaa, kun mäkkäristä saa sen hampurilaisen kaveriksi salaatin ja light-colan. Tipahtaa ainakin puoleen se kalorimäärä verrattuna tavalliseen ateriaan. Ja mikä parasta, se pudonnut kalorimäärä on vain rasvaa ja hiilareita. Emäntä tykkää käydä kerran viikossa mäkissä ja se on ruvennut nykyään ottamaan aina sen light-colan ja salaatin sen tavallisen kokoisen hampparin kaveriksi. Tuollainen ateria ei edes maksa kovin paljon (mäkkärin hintoihin suhteutettuna), ennen sitä syötiin aina se ateria sokerilimulla ja raskalaisilla.

rafael30 sanoi:
Sä tuossa kysyit vähän aikaa sitten, miksi mäkkisafkaa ei passaisi treenaajan syödä useamminkin, ja sitä olen yrittänyt tuoda esille. Siinä nyt ei vain ole kertakaikkiaan mitään hyvää verrattuna kelpo bodysafkaan.
Hyvää on se, että noilla on helppo saada kalorit täyteen, jos on huono syömään, niinkuin minä. Jos kaikkia puhtaita bodarisafkoja vetäisin, en ikinä saisi tarpeeksi kaloreita kasaan. Siksi käytänkin aika paljon rasvaa ruuanlaitossa.

Tällä yritän sanoa sitä, että monet pitävät mäkkärin ja muiden hampurilaisravintoloiden tuotteita paskana sen takia koska ne lihottavat. Ja mun mielestä se on aika paska syy, koska ei ne lihota jos kulutus on tarpeeksi korkea. Se on totta, että noissa on paskaa rasvaa ja nopeita hiilareita, mutta tekeekö se niistä suoranaisesti epäterveellistä? Mikä yleensäkään on epäterveellistä? Onko se terveellistä ravintoa, mitä voi syödä enemmän? Kaikkihan on epäterveellistä, jos liikaa vetää. Jopa vesi on epäterveellistä liiallisesti nautittuna. Eli tästä päästään siihen, että mäkkärin safa ei ole tippaakaan epäterveellistä, jos pysytään kohtuudessa. Ja kohtuus taas riippuu jokaisen omasta elimistöstä, ei ravintoainesuosituksista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom