McDonalds 'terveys ja mäkkäri käsikädessä'

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja miQ
  • Aloitettu Aloitettu
rafael30 sanoi:
Ne "terveelliset kasvisöjyt" kylläkin heilahtaa transrasvoiksi kuumennettaessa pitkiksi ajoiksi johonkin 180 asteeseen.

Samaten tuo selitys, että kun ruoassa on rasvaa, saa siinä olla myös vaikka minkälaista hiilaria, koska rasva sitä sitten hidastaa. Ei se pulla kuulkaa muutu ruisleiväksi vaikka sitä kuinka ryvettäisi jotakuinkin paskimmassa rasvassa, mitä maa päällään kantaa. Ja jos puhutaan siitä hervottomasta määrästä kaloreita, rasvaa ja hiilareita mitä kerralla tollasesta ateriasta irtoaa, niin miten tuosta nyt terveellisen kombon saa?

Aivan oikein, ei mitenkään! Eipä noissa Macin hampurilaisaterioissa ole oikeastaan mitään hyvää ja ne ei todellakaan sovellu kehonrakentajille/tavalliselle ihmiselle kuin satunnaisesti syötynä. Pahimpia noissa on tietysti se ranskalaiset ja sokerilimu, jotka ei sovellu ihmisravinnoksi. Katsokaa vaikka se Superzize Me -dokumentti niin pääsette tuosta hampurilaishimosta irti.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
rafael30 sanoi:
Reilu 3 kertaa enemmän kaloreita rasvasta kuin proteiinista, kuulostaako se jonkun mielestä urheilijan aterialta? Vieläpä kun rasvat ovat luokattomia ja hiilarit nopeita?

Eipä kuulosta. Mutta kysymys kuuluukin, kuinka moni syö mäkkärissä niin usein, että sillä on hevon persiin vertaa väliä? Ainakin minulla tulee max 10 pikaruokalakäyntiä vuodessa, joten uskoisin, että on kohtalaisen samantekevää, vaikka söisin niillä kerroilla jäteöljyä.

Liiallinen stressaaminen ja hifistely sitäpaitsi altistaa syövälle. :rolleyes:

:offtopic: ravinteleiden ranskalaisiin olen kyllä alkanut suhtautua epäilyksellä sen jälkeen, kun tuttu kokki kertoi, että ranskalaisista tulee parempia vähän vanhemassa rasvassa -kun rasva on juuri vaihdettu keittimeen, ne eivät ole niin hyviä.

kotka sanoi:
Katsokaa vaikka se Superzize Me -dokumentti niin pääsette tuosta hampurilaishimosta irti.

Mua ainakin vaan rupes vituttaa ku suomessa on niin pienet annokset..noh aina ei voi voittaa.

Itse otan nykyään pelkää burgerii ja vettä, maito ois kyl aterian yhteydessä jeesh mut ku se o niin onnettoman kokonen.. sitten herkuttellaan erikseen jossain ihan muualla ku mäkkärissä.

Tuossa postissani lähinnä vastailin Hemmmolle, kun jätkä ei millään meinannut tajuta, mikä siinä mäkkärisafkassa on vikana. Kaiken maailman rottakokeita vaan huuteli.

Ei se mäkkäriateria kerran pari kuussa mihinkään vaikuta. Ei siitä silti monipuolista ja terveellistä safkaa saa tekemälläkään, vaikka jonkun saakelin rotan unenlaatu paranisi tällaisella ruokavaliolla. Ite miellön hyvän, terveellisen ja monipuolisen safkan sellaiseksi, jota voi huoletta mutustaa ympäri vuoden.

:offtopic: Joku aika sitten kun pakon sanelemana menin kauppareissulla pikkusiskon pyynnöstä mäkkiin syömään, sain kyllä kaikkien aikojen "parasta" asiakaspalvelua. Kohteliaasti pyysin myyjältä, voisiko välistä jättää pois sitä ja tätä, saisinko limpparin tilalle vettä ja ranskalaisten sijaan porkkanat (tämä on tietääkseni salittua...) niin rupes akka aukomaan päätään ihan urakalla. Kiire hänellä ei tuntunut olevan, en siis millään tavalla rasittanut häntä ylimääräisillä pyynnöilläni. Kunpahan ajankulukseen alkoi kettuilemaan, en viitsi sen tarkemmin alkaa selittää. Annoinpa siinä minäkin kohteliaasti palautetta takaisin ja ihmettelin moista käytöstä. Oli taas epäsopiva henkilö löytänyt tiensä asiakaspalveluhommiin. Se on kyllä varma että tästedes käyn nauttimassa terveelliset ateriani ihan jossakin muualla. Kummastuttaa kuitenkin, että kerta vaihtoehtoja tarjotaan, niitä ei saa käyttää ja jos saman hinnan maksan vaikka purilaisen välistä jätetään ylimääräiset mällit pois, on sen tekeminen niin äärettömän vaikeaa. :curs:

Asiasta viidenteen. Kuinkahan terveellistä mahtaa mäkkärin lastenateriat loppujen lopuksi olla ihan pikku kersalle? Liian usein näkee kuinka äiti ahtaa penskan suuhun hampurilaista ja ranskalaisia vaikka mukula olis ihan "tissi-iässä" vielä. Jotenkin tuntuu, että jos itselle joskus lapsia siunaantuu niin ne ei ruokaile mäkkärissä heti puoli vuotta täytettyään.

Ymmärrettävistä syistä kyseinen paikka on ja saa olla tiukassa boikotissa meikäläisen osalta...

rafael30 sanoi:
Ei se mäkkäriateria kerran pari kuussa mihinkään vaikuta.
Jep, muutama kerta Mäkkäriä kuussa ei sinänsä persettä halkaise. Olen itse hyvää vauhtia dieettailemassa syksyn noviisikisoihin, ja kerran parissa viikossa tankkauspäivänä olen käynyt syömässä yhden QP:n, jos on sattunut tekemään mieli. Muuten on kyllä tankkauspäivinä pysynyt linja hiilaripainotteisena.

Kuitenkin koko tredin yksi pointeista on ehkä siinä, että tosi monet käyvät Mäkkärissä muutaman kerran viikossa, (ei välttämättä peruspakkislaiset) eikä se ole pitkällä tähtäimellä kovinkaan terveellistä.

rafael30 sanoi:
Ne "terveelliset kasvisöjyt" kylläkin heilahtaa transrasvoiksi kuumennettaessa pitkiksi ajoiksi johonkin 180 asteeseen.

Onko tämä kuinka käytännössä merkitsevä asia? Itse olen jossain määrin tutustunut etelä-eurooppalaisiin ruokatapoihin ja siellä melkein joka helvetin safka friteerataan rasvassa. Jos tuo rasvassa paistaminen tekisi erityisen epäterveelliseksi, niin siellähän pitäisi olla sydän- ja verisuoni taudit todella yleisiä. Vaikka totuus lienee että siellä sairastetaan niitä vähemmän kuin suomessa.

ps. Ja minä en rottakokeita ottanut esiin.

MerZi sanoi:
Kohteliaasti pyysin myyjältä, voisiko välistä jättää pois sitä ja tätä, saisinko limpparin tilalle vettä ja ranskalaisten sijaan porkkanat (tämä on tietääkseni salittua...) niin rupes akka aukomaan päätään ihan urakalla.
Itse olen havainnut samanlaista käytöstä, jos en tee tilausta standardiformaatissa tyyliin: "Joo, otan QP aterian normaaleilla ranskalaisilla ja juomaksi tavallinen kokis ja tulee sitten mukaan. Eikä tuu jälkiruokaa. Kiitos.".

Ja miksi se veden saaminen ruokajuomana on niin vaikeaa? Tilausta tehdessä noita makeita litkuja puffataan tyyliin: "Ai vettä? Vesi maksaa sitten yhtä paljon kuin nuo limsat eli otatko ennemmin sellaisen?" ja useamman kerran on mukiin vielä sittenkin tungettu veden sijaan kokista.

hemmmo sanoi:
Onko tämä kuinka käytännössä merkitsevä asia? Itse olen jossain määrin tutustunut etelä-eurooppalaisiin ruokatapoihin ja siellä melkein joka helvetin safka friteerataan rasvassa. Jos tuo rasvassa paistaminen tekisi erityisen epäterveelliseksi, niin siellähän pitäisi olla sydän- ja verisuoni taudit todella yleisiä. Vaikka totuus lienee että siellä sairastetaan niitä vähemmän kuin suomessa.

Noi voi kiljuva jeesus. Ruokavalio on kokonaisuus, josta et voi erottaa vain yhtä osaa. Välimerellä syödään paljon kalaa ja mereneläviä (PUFAs) ja oliiviöljyä (MUFAs), eiköhän ne tasapainota rasvajakaumaa.

Keskivertopalstalainen varmaan omaa sen verran ravintotietoutta, ettei sille erikseen tarvitse perustella miksi mäkkisafkaa ei kannata turhan usein nauttia. Pikemminkin hemmmo voisi kertoa mitä niissä niin mahtavaa on? Kaloreita nyt saa halvemmalla vaikka perhejuustosta. Hyvänmakuisia ovat? Well I never... kerro jotain uutta. Totta kai ne on hyvänmakuisia, koska ne on optimoitu lihottamaan ihmistä. Niukkuuden oloissa lajihistoriansa elänyt eläin pitää erityisesti aterioista, jotka kerää sille vararavintoa kaikkein tehokkaimmin. Tähän Macin suosio perustuu: Macin pahat professorit käyttää ravintotietouden pimeää puolta hyväkseen valloittaakseen maailman. Ja jotkut vielä kiittää niitä siitä.

Eiköhän tässä ole kyse siitä, että joku vetää friteeratun herneen nenäänsä kun sen lempiystävää koko maailmassa kehdataan haukkua. Ei kukaan kiellä ketään syömästä siellä, mutta laitathan sitten Macci-massakauden kuvat näytille?

MerZin viestiin viitaten: Mua ehkä himpun verran etoo se kun City-lehden tunnustuspalstalla keväällä Macin työntekijä avautui, että aina kun joutuu poistamaan hampurilaisesta juuston/kurkun/tms., kiitokseksi ylimääräisestä työstä hän laittaa nirsoilijan burgerin väliin kunnon nenäklimpin... (noin nyt voi käydä muuallakin, tiedetään). Tyttöfrendi ei ole käynyt Macissa sen jälkeen kun sai elämänsä ekan ruokamyrkytyksen niiden hampparista ja oksensi läpi yön.

Dippi sanoi:
Ja miksi se veden saaminen ruokajuomana on niin vaikeaa? Tilausta tehdessä noita makeita litkuja puffataan tyyliin: "Ai vettä? Vesi maksaa sitten yhtä paljon kuin nuo limsat eli otatko ennemmin sellaisen?" ja useamman kerran on mukiin vielä sittenkin tungettu veden sijaan kokista.
Onhan se Light Cokis ihan hyvä vaihtoehto, ellei nyt välttämättä halua lipittää sitä vettä. :)

Belmondo sanoi:
MerZin viestiin viitaten: Mua ehkä himpun verran etoo se kun City-lehden tunnustuspalstalla keväällä Macin työntekijä avautui, että aina kun joutuu poistamaan hampurilaisesta juuston/kurkun/tms., kiitokseksi ylimääräisestä työstä hän laittaa nirsoilijan burgerin väliin kunnon nenäklimpin..
Joojoojoo taas. Hei mieti nyt, ei siellä Mäkkärissä oteta mitään pois sieltä hampurilaisen välistä, vaan ne karjaisee sinne keittiöön vaikkapa juuri ne Belmondon suosikkihampurilaisen speksit, jonka jälkeen keittössä tehdään sinulle uusi hamppari, josta jätetään pois haluamasi ainesosat. Jos Mäkkärissä on jonkun hampparista kaivettu oikein työntekijän toimesta tomaatit tai juustot pois, se lienee helvetin epätavallista, eikä varmasti mene ihan sääntöjen mukaan.

hemmmo sanoi:

No verrattuna samaan kalorimäärään otettuna hiilihydraateista tyydyttyneet rasvahapot nostavat verisuonitautien riskiä noin 15%, kun taas transrasvoilla sama luku 93%.

Verrattuna runsaaseen tyydyttymättömien rasvojen käyttöön transrasvojen runsas käyttö lisää 2-tyypin diabeteksen todennäköisyyttä 40%.

Yleisesti ottaen nuo paskat rasvat laskevat hyvänlaatuisen (HDL) kolesterolin tasoja samalla nostaen huonon (LDL) kolesterolin määrää.

Lähteet:
The New England Journal of Medicine
American Journal of Clinical Nutrition
Atherosclerosis, Thrombosis and Vascular Biology

rafael30 sanoi:
No verrattuna samaan kalorimäärään otettuna hiilihydraateista tyydyttyneet rasvahapot nostavat verisuonitautien riskiä noin 15%, kun taas transrasvoilla sama luku 93%.

Ok. Mutta mitä sitten pelkissä hampurilaisissa on vikaa? Niissähän tulee rasva majoneesista pääosin ja sitä ei ole kuumennettu. Mutta edelleen mua kiinnostaisi miten paljon nuo rasvat muuttuu huonommiksi kuumennettaessa. Minun käsitys on että kasvirasva on kuumennuksen jälkeenkin huomattavasti parempaa kuin eläinrasva, vaikka toki huonontuu kuumennusprosessissa. Toki aika karkea jako tuo kasvirasva-eläinrasva mutta kuitenkin.

Ja belmondolle ihan tiedoksi, että olen muistaakseni käynyt mäkissä 4 kertaa elämäni aikana. Että ei tässä ole oma lehmä ojassa. Haluan vaan oikeat perusteet, miksi se ruoka olisi niin huonoa. Ja onko se todella niin huonoa kuin annetaan ymmärtää. Ja varsinkin voimailijan näkökulmasta. Käsitykseni on se, että huonotkaan rasvat ei haittaa jos hyviä tulee tarpeeksi ja kun kalorimäärät on korkealla myös hyviä tulee nautittua paljon, joten en löydä oikein perusteita miksi ei mäkkisafkaa voisi syödä useinkin. Toki sellaisille henkilöille se on paskaa, joille yhdestä mäkkiateriasta tulee päivän energiansaanti täyteen.

hemmmo sanoi:
- - Ja varsinkin voimailijan näkökulmasta. - -
Voimailija voi mun mielestä käydä mäkillä useammin kuin bodari, normikansalainen tai laihduttaja.

hemmmo sanoi:
... Haluan vaan oikeat perusteet, miksi se ruoka olisi niin huonoa. Ja onko se todella niin huonoa kuin annetaan ymmärtää. Ja varsinkin voimailijan näkökulmasta. Käsitykseni on se, että huonotkaan rasvat ei haittaa jos hyviä tulee tarpeeksi ja kun kalorimäärät on korkealla myös hyviä tulee nautittua paljon, joten en löydä oikein perusteita miksi ei mäkkisafkaa voisi syödä useinkin. Toki sellaisille henkilöille se on paskaa, joille yhdestä mäkkiateriasta tulee päivän energiansaanti täyteen.

Itse asiassa kaikkein pahin peikko mäkki- yms. sapuskassa on sokeri eikä suinkaan rasva - Super Size Me:ssa listattiin ne mäkkisafkat, joissa ei ollut sokeria, ja eipä niitä juuri muita ollut, kuin musta kahvi ja chicken nuggetsit (light-limut ja vesi toki myös). Ja eikös Morgan Spurlock saanut testikuukautensa aikana 15 kg sokeria sapuskoistaan, rasvan määrän ollessa "vain" 5 kg? :eek: (Sokerin määrää voi toki vähentää melkoisesti valitsemalla sokerilitkun tilalle light-juoman tai veden).

hemmmo sanoi:
Ok. Mutta mitä sitten pelkissä hampurilaisissa on vikaa? Niissähän tulee rasva majoneesista pääosin ja sitä ei ole kuumennettu. Mutta edelleen mua kiinnostaisi miten paljon nuo rasvat muuttuu huonommiksi kuumennettaessa. Minun käsitys on että kasvirasva on kuumennuksen jälkeenkin huomattavasti parempaa kuin eläinrasva, vaikka toki huonontuu kuumennusprosessissa.

Käsitykseni on se, että huonotkaan rasvat ei haittaa jos hyviä tulee tarpeeksi ja kun kalorimäärät on korkealla myös hyviä tulee nautittua paljon, joten en löydä oikein perusteita miksi ei mäkkisafkaa voisi syödä useinkin.

Ne rasvat muuttuu helvetin paljon paskemmiksi kuumennettaessa. Tuossa aikaisemmin annoin jotain referenssiä siitä, minkälaisia ne ovat jo verrattuna tyydyttyneisiin rasvahappoihin, mutta sanotaan vielä kerran: Ne transrasvat ovat paskimpia rasvahappoja mitä maa päällään kantaa. Niistä rasvoista ei ole yhtään mitään riemua.

Pelkkä hampurilainen ei nyt ihan täyttä paskaa ole. Hiilarit pääasiassa nopeita, kuituja ei käytännössä juuri ollenkaan. Rasvoista puolet melkosta paskaa nekin. Ravintoarvot suhteellisen ok jakaumaltaan, mutta kun hiilarit ja rasvat ovat suurimmaksi osaksi silkkaa paskaa, niin ei tuokaan mikään urheilijan ykkösvalinta ole.

Jotenkin tuntuu, että etsit väkisin jotain hyvää noista safkoista eikä mikään vastaus kelpaa. Tiivistetääs:

Rasvat noissa = Paskaa
Hiilarit noissa = Paskaa
Ravintojakauma noissa = Paskaa
Mitä haittaa näiden safkojen usein syömisestä voi olla? = Liikalihavuus, kohonnut kolesteroli, insuliiniresistenssi, kohonnut mahdollisuus saada 2-tyypin diabetes, kohonnut sydän- ja verenkiertosairauksien riski. Mitä sen nyt pitäisi olla? Jotain konkreettisempaa? Noista joku kun iskee kohdalle, niin kyllä sen sitten uskoo. En tiedä mitä meinaat tolla usein mäkkärillä syömisellä, mutta oletetaan vaikka, että 2x viikossa, jolloin niitä rasvamääriä saa ihan tosissaan tasoitella parempilaatuisilla rasvoilla. Tällöin kalorimäärät / rasvan kokonaissaanti nousevat jo sille tasolle, ettei sekään oikein terveellistä ole.

Mitä sä oikein nyt haet? Keksitkö yhtäkkiä mitään paskempaa ruokavaihtoehtoa? Et kai ihan tosissasi pidä noita safkoja terveellisinä?

-edit.
No niin, otetaanpa levy suklaata. Siinä on paljon nopeaa hiilaria, joka aiheuttaa insuliinipiikin, jumalauta, insuliini on ANABOLINEN hormoni! Ja siinä on myös paljon rasvaa, jota tarvitaan testosteronin tuotantoon. Jumalauta, TESTOSTERONIA! Jos näillä ei kasva niin ei millään! Sitten juon pullon viinaa, joka poistaa nesteitä kehosta. Jumalauta, POISTAA PÖHÖÄ! Nyt alko homma toimimaan.

Tomi sanoi:
Onhan se Light Cokis ihan hyvä vaihtoehto, ellei nyt välttämättä halua lipittää sitä vettä. :)

Light limu kävis mullekin muuten mut kun tuossa light cokiksessa (tai colajuomissa yleensäkin) on joku maku joka ei mene meikäläiselle. Fanta Light sen sijaan :kuola: Tosin enpä ole sitä monestakaan mäkistä tainnut saada... Limpparia kun oon muutenkin huono juomaan niin myykööt sitten sitä vettä samaan hintaan.

rafael30 sanoi:
-edit.
No niin, otetaanpa levy suklaata. Siinä on paljon nopeaa hiilaria, joka aiheuttaa insuliinipiikin, jumalauta, insuliini on ANABOLINEN hormoni! Ja siinä on myös paljon rasvaa, jota tarvitaan testosteronin tuotantoon. Jumalauta, TESTOSTERONIA! Jos näillä ei kasva niin ei millään! Sitten juon pullon viinaa, joka poistaa nesteitä kehosta. Jumalauta, POISTAA PÖHÖÄ! Nyt alko homma toimimaan.

I have seen the light :eek:

Mäkysen tuotteista kun puhutaan niin omien kokemusteni mukaan vaniljapirtelöllä saa ehkä yhden näyttävimmistä syöksylaatoista markkinoilla. Tyhjään mahaan kunnon kanuunassa mieluiten vaikka parikin kappaletta niin jo lähti. Kaverille mittanauha mukaan.

Mä en ymmärrä sillä tavalla tätä hampurilaisten syömistä, että vaikka oliskin hyvää, niin tulee aivan tuhottoman kalliiksi syödä tuolla vatsansa kunnolla täyteen, kun yksi hamppa ateria maksaa 5 euroo eikä tunnu bulkatessa ainakaan missään! Paljon halvemmalla pääsee kun valmistaa itse soosinsa....taidan olla aika tylsimys, mutta en kannata ulkona syömistä, varsinkaan pikaruokaloissa, joissa ruoka ei tosiaankaan ole nyt niin hyvää...jos ulkona syödään, syödään sitten kunnolla jossain romanttisessa paikassa emännän kanssa. :kippis1:

Btw: Kävelkääpä muuten mäkin ohi ja kattokaa millasia paksukaisia siellä istuu...ei oo kukaan kyllä yleensä missään rantakunnossa :lol2:

rafael30 sanoi:
Ne rasvat muuttuu helvetin paljon paskemmiksi kuumennettaessa. Tuossa aikaisemmin annoin jotain referenssiä siitä, minkälaisia ne ovat jo verrattuna tyydyttyneisiin rasvahappoihin, mutta sanotaan vielä kerran: Ne transrasvat ovat paskimpia rasvahappoja mitä maa päällään kantaa. Niistä rasvoista ei ole yhtään mitään riemua.

Pelkkä hampurilainen ei nyt ihan täyttä paskaa ole. Hiilarit pääasiassa nopeita, kuituja ei käytännössä juuri ollenkaan. Rasvoista puolet melkosta paskaa nekin. Ravintoarvot suhteellisen ok jakaumaltaan, mutta kun hiilarit ja rasvat ovat suurimmaksi osaksi silkkaa paskaa, niin ei tuokaan mikään urheilijan ykkösvalinta ole.

Jotenkin tuntuu, että etsit väkisin jotain hyvää noista safkoista eikä mikään vastaus kelpaa. Tiivistetääs:

Rasvat noissa = Paskaa
Hiilarit noissa = Paskaa
Ravintojakauma noissa = Paskaa
Mitä haittaa näiden safkojen usein syömisestä voi olla? = Liikalihavuus, kohonnut kolesteroli, insuliiniresistenssi, kohonnut mahdollisuus saada 2-tyypin diabetes, kohonnut sydän- ja verenkiertosairauksien riski. Mitä sen nyt pitäisi olla? Jotain konkreettisempaa? Noista joku kun iskee kohdalle, niin kyllä sen sitten uskoo. En tiedä mitä meinaat tolla usein mäkkärillä syömisellä, mutta oletetaan vaikka, että 2x viikossa, jolloin niitä rasvamääriä saa ihan tosissaan tasoitella parempilaatuisilla rasvoilla. Tällöin kalorimäärät / rasvan kokonaissaanti nousevat jo sille tasolle, ettei sekään oikein terveellistä ole.

Mitä sä oikein nyt haet? Keksitkö yhtäkkiä mitään paskempaa ruokavaihtoehtoa? Et kai ihan tosissasi pidä noita safkoja terveellisinä?

Tämä erityisesti pisti silmään: Ravintoarvot suhteellisen ok jakaumaltaan vs. Ravintojakauma noissa = Paskaa . Eikö tuo ole ristiriitaista?

Ja mua edelleen kiiinostaa onko nuo rasvat todella paskaa? Jos rasvasta todella tulee myrkkyä kuumennettaessa, niin kyllä mun täytyy sanoa, että aika paskaa on myös esim lohi, joka paistetaan uunissa. tuohon en usko.

Ja toisaalta palautusjuoman hiilarit = paskaa :) jos puhutaan noin yksiselitteisesti.

Ja edelleenkään. En ole tuota miksikään terveysruuaksi mainunnut, vaan halunnut lähinnä perusteitä mikä siitä tekee niin epäterveellistä. Ja vähän kyseenalaistanut sitä että se olisi täyttä paskaa. Lähes joka viestissä olen kyllä maininnut ettei se mitään terveysruokaa ole, mutta ei ilmeisesti kohtuudella syötynä kuitenkaan mitään epäterveellistä ja kohtuudella tarkoitan että noiden osuus pidetään suhteellisen pienenä kokonaiskulutuksesta.

Ja noista rasvoista. Hyvä että kaivoit faktaa niiden vaikutuksista, mutta ongelma on että et ole kaivanut faktaa missä suhteessa se rasva muuttu huonommiksi. Ei ole paljon väliä jos se muutama prosentti muuttuu huonoiksi. Mua itseä kiinnostaisi todella miten paljon ne muuttuvat. En nyt jaksa uskoa, että hyvästä rasvasta tulee täyttä paskaa niinkuin annoit ymmärtää, kun se kuumennetaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom